שלום אורח
שגרירים של רצון טוב

אוסטריה - מסלול בן שבועיים, הורים ובת

אורי העליון | תאריך עדכון 20/06/2011

+ הצג את כל היעדים שמוזכרים בכתבה זו (7)

מספר צפיות: 13668   |   מספר תגובות: 3     לתגובות

הדפס שמור למועדפים שלח לחבר

אוסטריה משלבת טבע נפלא עם המון אטרקציות לילדים, דבר המבטיח טיול מהנה למבוגרים ולצעירים כאחד. לפניכם מסלול טיול לשבועיים ברכב עם ילדה שמתחיל במינכן וממשיך בנופי האגמים, בהרים ובפארקים של אוסטריה.

בכתבה זו:

הקדמה

הטיול נערך במחצית השנייה של אוגוסט 2008. השתתפו בו שני מבוגרים (להלן: "ההורים") וילדה בת 7 ("הילדה"). כמו רבים גם אני מהאוהדים השרופים של הפורום ונעזרתי בו רבות ולכן אני מנסה לתת משלי. בתקווה שבסיפוריי אלו תהיה למישהו תועלת.

לפני הפירוט אני רוצה להגיד שראיתי רבים שפונים לפורום ומפרטים "תוכנית טיול יומית". אני חושב שתפיסה זו אינה טובה ובעיקר לגבי אוסטריה. מדוע?
א. קשה לעמוד בתוכניות. אין לדעת מתי יהיה יום גשום וכמה זמן הוא יישאר כזה. אתר מסוים יכול להתחבב ולקחת יותר זמן ולהפך. נסיעה יכולה להמשך זמן רב מאד מהצפוי. ילדים יכולים להתעייף ועוד ועוד.
ב. יש כל כך הרבה מה לעשות, שאין סיכוי להספיק הכל. מראש נקודת המוצא היא שצריך לוותר (או, עדיף, לחזור שוב). המלצתי היא להכיר טוב מה יש בסביבה, להחליט מה מאד חשוב ומה פחות ולהתחיל בכל יום בחשוב יותר. חשוב מאד - תמיד לשמור תוכנית "ליום גשום". במובן המילולי. מה שיכול להיות מקורה – לשמור ליום בו יורד גשם.

למה אוסטריה ועלויות

אנחנו אוהדים גדולים של "טיולי כוכב". יש נוחות גדולה, בעיקר לילדה, לחזור כל ערב לאותו המקום ולקבל הרגשה של בית. יש נוחות לפרוש את כל המזוודות בארונות ולפתח שיגרה מסוימת. אוסטריה נוחה מאד לכוכבים – הרבה אטרקציות במרחקי נסיעה קצרים. אמנם נהנינו מאד בהולנד, אבל הרגשנו שעיקר ההנאה היא מאטרקציות לילדים, אנו ההורים שאוהבים בעיקר נוף וטבע, הרגשנו דלות במישוריה החד גוניים. באוסטריה ניתן ליצור מינון נאה של אטרקציות לילדים, טיולים רגליים קצרים ואטרקטיביים, ערים ונוף. יש שם כל כך הרבה נוף שזה כבר לא הוגן. אירופה לא זולה. בכל אופן לא זו שמכונה "מערב אירופה". אבל באופן יחסי העלויות באוסטריה סבירות ביותר, וכשהעלויות סבירות, הטיול נעשה יותר נוח. אגב, הייתה לנו בעיה קלה עם אוסטריה. מסיבות היסטוריות (שאולי עדיין נמצאות מתחת לפני השטח). התגברנו. נשמח לחזור לשם שוב. לא הרגשנו בשום ניצני אנטישמיות ולא הסתרנו כלל את היותנו ישראלים.

אז כמה זה עולה? העלויות הן לזוג + ילדה בת 7. אציין שיש לנו מנהג לא לקמץ בכל בחו"ל – לעולם לא לוותר על אטרקציה בגלל מחיר, לא לוותר על לאכול בחוץ ולעשות קניות בשפע (שתי נשים אחרי הכל...).
טיסות: טיסות צ`ארטר למינכן: $1650 לשני מבוגרים וילדה.
רכב: אופל אסטרה 580 יורו ל- 15 ימים.
מגורים: בחוות באוסטריה – 65 יורו ללילה (לא כולל ארוחת בוקר). במלון בפאתי מינכן 75 יורו לילה (הפעם כולל ארוחת בוקר).
יתר ההוצאות – כולל אוכל, דלק, אתרים קניות – בעצם הכל: 1800 יורו (15 ימים). (למען ההגינות אציין שהיה לנו כרטיס זלצבורגלנד)

ימים 1 - 2 - מינכן, אגם קוניגזי, אבטנאו, אגם גוזאו

יום 1: בשעה 10:00, בהתרגשות רבה, נחתנו במינכן. בשדה התעופה עלינו על אוטובוס ונסענו בכביש מוקף גדרות לביתן מוגן על ידי שריונית וחיילים. מסביב כולם מדברים גרמנית. לא נעים. מסתבר שלנו, הישראלים, יש טרמינל מיוחד ומאובטח. נשמנו לרווחה וניערנו את אבק ההיסטוריה. בחוץ מעונן וקודר. בימים הקודמים גשמים רבים ירדו על בוואריה. לקחנו את הרכב – בדלפק שכירת הרכב מקבלים מפתח והלכנו לחניון שם המתין הרכב, בודד. התקנו את הבוסטר שהבאנו מהארץ (באירופה חובה עד גיל 10!) ו- DVD נייד ויצאנו לדרך ב- 11:00. נסיעה לא ארוכה באוטוסטראדה וכבר מגיעים. זו הייתה הטעות הראשונה – בשבת יש בכבישים סביב מינכן פקקים שיביכו את כביש איילון בבוקר יום ראשון. ממתינים. נוסעים. ממתינים. בינתיים גילינו שהנהג הגרמני גרוע לפחות כעמיתו הישראלי. איפה הקולטורה?! סיפורי סבתא...

בתחנת הדלק הראשונה הצטיידנו בשני כרטיסי אוטוסטראדות, סך הכל לעשרים יום (יש לנו שבועיים באוסטריה ויש כרטיס לעשרה ימים או חודש) וכשהתכוונו להדביק על החלון, גילינו שכבר יש לנו מדבקה בתוקף לארבע ימים. התלבטנו האם לעצור בדרך בפארק השעשועים ברופולדינג
(Ruhpolding) או לעצור בקוניגזי (Konigsee). החלטנו שניתן למזג האוויר לקבוע שכן השמש החלה לצוץ. ממילא יש לנו זמן רב לבלות בפקקים בדרך.
אתר אינטרנט: www.maerchenpark.de

חלפנו על פני ימת קימזי (chiemsee) - נחמד, אבל יחסית לאגמים שיגיעו בהמשך – מיותר לחלוטין ואז לפתע האלפים ניצבים מולנו – גבוהים. מיוערים. מושלגים. עוצמתיים. ההוד של האלפים הכריע. קוניגזי – הנה אנו באים. למרות שהאגם בגרמניה, הדרך היעילה להגיע היא דרך אוסטריה. אבל מה זה חשוב – הגבול הוא פיקטיבי. פשוט שלט דרכים שמציין שאתה באוסטריה. שיהיה. הדרך לאגם נפלאה. ההרים טובלים בעננים ומפלים נשפכים מכל עבר. השילוט ברור וחד. לפני האגם יש חניון ענק – 3 יורו למכונית. ירדנו ברחוב עמוס חניות לתיירים לעבר האגם.
על האגם ולו"ז סירות ראו: www.koenigssee.com

בקופה נשאלנו האם אנו רוצים את המסלול הארוך או הקצר. בחרנו בקצר. הזמן דוחק. שילמנו 40 יורו לשלושה. השיט מרהיב ועובר בין צוקי ענק. באמצע הדרך מנגנים בחצוצרה שנתפעל מההד. התפעלנו (לא לשכוח לתת טיפ!). הסירה עוגנת בכפר St. Bartholomew, מכיוון שמיהרנו עלינו מיד לסירה חזרה, איש לא בודק כרטיסים. מוזר. הסירה המשיכה קדימה באגם, עד הקצה הדרומי שלו. מסתבר שבטעות עשינו את הטיול הארוך (בבקשה אל תגלו לרשויות בוואריה). שוב דילגנו לסירה חזרה.

בסופר הקרוב הצטיידנו במזון וחיש קל לחווה. מסתבר שבלילה הקודם (14 באוגוסט!) ירד שלג על הפסגות מעל 1700 מטר, וההרים נראו כמו שוקולד מכוסה קצפת. אח, אוסטריה, לטרוף אותך!

יום 2: תחנה ראשונה - מגלשת ההרים באבטנאו (Abtenau). המגלשה כלולה בכרטיס זלצבורג. דווקא למגלשה זו השילוט לא כל כך טוב, אבל המגיעים  לעיירה ממערב, פשוט יראו את הרכבת, הרכבל אליה וכביש הגישה אליהם משמאלם. את הקרון חלקנו אם בחור שהיה לבוש בבגדי עור אוסטרים וניגן באקורדיון במרץ רב. סליחה – זהו כלי נגינה ייחודי לחבל קרנתיה הוא מתקן אותנו ורעיו מרעימים בקולם בשירי העם. האשה ואני מתמוגגים והילדה מבועתת. הנוף ממרומי ההר נהדר. העיירה אבטנאו והעמק שלה פרושים מתחת ומעבירים בנחת את ההמתנה לירידה במגלשה. במגלשות מעין אלו ייתכנו תורים, כי לרוב האוסטרים שומרים על מרחק בטיחות בין גולש לגולש. אורך המגלשה כשני ק"מ ותוך דקות קצרות הגלישה נגמרת. אושר רב. מתחת יש מגרש משחקים קטן (בתשלום נוסף).
אתר אינטרנט: www.karkogel.com

תחנה שניה – אגם גזאו (Gosau). היפה שבאגמים לטעמי. חוצים את הכפר ונוסעים בכביש עד שפשוט אי אפשר יותר. לא להתבלבל עם אגמון-שלוליתי עצוב באמצע הדרך. בדרך לאגם יש 4 חניונים ובין חניון לחניון מפרידים בין חצי ק"מ לשניים בקו אווירי, אבל הרבה מאד מטרים מפרידים בגובה. עדיף לנסות להגיע עד החניון העליון, ואם זה מלא, אז להוריד את המשפחה שם. רק הנהג ירד לחניון תחתון, ישאיר את האוטו ויטפס בדד. הנוף בדרך יפצה אותו.

מעל גזאו-זי ניצב גאה רכס הדכשטיין על פסגותיו המושלגות וצוקיו המיוערים, שסוגרים מכל עבר על האגם הכחול-ירוק. אפשר להתבונן שעות. לא כשיש ילדה קטנה ליד – היא מתעקשת על חנויות המזכרות. מאד מתעניינת בקריסטלים, אחרי הכל "diamonds are a woman`s best friends". המסעדה שעל שפת האגם הייתה מלאה. אבל האישה התעקשה לאכול שם. כדי להעביר את הזמן ירדנו ל- Urzeitwald. פארקון חדש, בדרך לאגם, מול השלולית המוזכרת לעיל. מדובר בפארק המתאר את היווצרות העולם בגרמנית שוטפת. המתקנים מאד בסיסיים: נדנדה בצורת דינוזאור, ממותה שאפשר לטפס ולשבת עליה, רפסודה ניאנדרטלית לחצות נחלון וכיו"ב, אבל הילדה מאד נהנתה, ולכן גם אנחנו. טוב לקטנים, לגדולים יש להנמיך מאד ציפיות. המחיר - 17 יורו לשלושתנו.
אתר אינטרנט: www.urzeitwald.at

השמש מנמיכה ואנו חוזרים לאגם לסעודה נאה מול נוף מרשים, אחרי כן טיול קטן כדי להוריד את האוכל ולגנוב עוד מבטים סביב האגם הנפלא ובחזרה לחווה. מוצאי יום ראשון וכל האורחים, השכנים וכד` עולים כקילומטר במעלה ההר למסעדה מקומית,  אוכלים ולוגמים בירה, בעוד הילדים רוכבים במרץ באופניים שממתינים להם במקום. כשהאפלה יורדת סוף סוף, מבעירים לפידים וצועדים ביער בחזרה לחווה. אנו מרעימים בשירי חנוכה והאוסטרים מחייכים בהבנה או ברחמים.

ימים 3- 4 - קרחון הדכשטיין, טירת מאוטרנדורף, קפרון

יום 3: אתמול היינו למרגלות הדכשטיין והיום נעפיל אליו. נוסעים בכביש הצפוני המחבר את Eben im Pongaou עם Schladming, עוברים את Flizmoos ובפאתי Schildlehen יוצא כביש המטפס מעלה מעלה הרבה מעלה. זהו כביש אגרה, התשלום כלול במחיר העלייה ברכבל. בקצה יש חניון – כדאי להגיע מוקדם כי הוא מתמלא היטב, ומשם לעלות ברכבל המעלה לגובה של כ- 2,700 מטר בנסיעה מהירה אחת אל קרחון הדכשטיין.
אתר אינטרנט: www.ramsau.com

על ההר יש שלג ואתר סקי הפעיל כל השנה. אפשר פשוט לטייל בשלג וליהנות. ממש בתחנת הרכבל יש תצפית מדהימה לנוף סביב, אל כל הרכסים המושלגים מתחתנו. נקודת התצפית הטובה ביותר לטעמנו. ליד התחנה יש גם מנהרה חצובה בתוך הקרחון. הלכנו בתוך הקרח ובו אולמות מפוסלים בקרח. שימו לב, זו אינה "מערת קרח" אלא נקבה חצובה בתוך הקרח עצמו. נחמד, אבל אפשר לוותר.

העלייה ברכבל + כביש האגרה + מנהרת הקרחון עלו לשלושתנו 85 יורו. אני מניח שאם היינו מוותרים על הכניסה לקרחון היינו חוסכים הרבה. טיילנו בשלג, הבטנו לכל עבר וכששבענו מכך ירדנו למטה. רצינו להגיע לכל הפארקים באיזור: חבלים, קורקינטים ועוד, אלא שהירידה גרמה ללחץ אוזניים אצל הקטנה והכאבים העזים הוציאו ממנה כל חשק להשתולל. הורים יקרים – אם ילדכם בעל אוזניים רגישות, הצטיידו במסטיק וטיפות אוזניים. העלייה המהירה לגובה רב יכול ליצור לחץ אוזניים. שילעסו כל הדרך למעלה ולמטה. היא רק רצתה לשבת ברכב ולנוח.

הסתכלנו על המפה והחלטנו להדרים לטירת Mauterndotf. הכניסה לטירה כלולה בכרטיס זלצבורג, והטירה זוכה למעט מבקרים ובצדק, היא אינה כה מרשימה, אבל הנסיעה בדרכים כפריות משניות נהדרת. בטירה עצמה יש תצוגה (בובות) של החיים באותה תקופה. ניתן לקבל מכשיר המספר, גם באנגלית, על החיים באותה תקופה, אבל עייפנו ממנו מהר והמצאנו את הפרטים לבד. התערוכה חמודה. העובדה שאין כמעט מבקרים מלבדנו, עוזרת לחוש את החוויה עוד יותר. אין צורך בסיור מאורגן – דבר נדיר בטירות מעין אלו. האם שווה להגיע במיוחד? לדעתי לא, אבל אם נמצאים בסביבה, היא נחמדה וראויה. אתר אינטרנטwww.salzburg-burgen.at

הפעם חזרנו באוטוסטראדה. מסתבר שבמעברי ההרים צריך לשלם תשלום מיוחד וכשעוברים במנהרה הגדולה של A10 מדובר ב- 4.5 יורו לרכב. ברור שבתחילה לא הבנו למה עלינו לשלם. אבל לא נתווכח עם מחסום דרכים.

יום 4: שמש פז זורחת ואני משתוקק לעשות הגרוסגלוקר, אבל הילדה הכריזה שהיא קצה בנסיעות ארוכות. הגרוס נגנז לביקור הבא באוסטריה. אנו נוסעים לעבר קפרון. מעט אחרי העיירה ישנו מעוק שנוצר על ידי קרחון שנמס ושמו: Sigmund Thun Klamm Kaprun. גם הוא נכלל בכרטיס זלצבורג.
אתר אינטרנט: euroalps.eu

נחל שוצף שמימיו טורקיז נדחף ונדחק בין קירות אבן זקופים. אנחנו הולכים על גשרי עץ מעל הנחל או בניקרות חצובות לצידו. עוצמת המים מדהימה ולילדה הטיפוס על המדרגות והגשרים מהווה גן הרפתקאות. המסלול לא ארוך, אבל כדאי להמשיך אחריו לסיבוב עד לאגם בהמשך השביל. הדרך קלה ויפה עד מאד. לאורך הנחל בחלקו הרחב, פרות רועות, פלגים זורמים, פה ושם אפשר לרדת לנחל עצמו, לנסות לשכשך, לקפוא ולהימלט החוצה. כל הטיול נמשך במתינות שעתיים שלוש. טוב לטייל בטבע לאחר ימי נסיעה.

אם המטרה היום הייתה לשמח את הילדה – הרי שזה הזמן לשופינג. בפאתי צל אם זי (Zell Am Zee) מחוץ לעיר ומעט מערבה, יצאנו מהכביש הראשי שמאלה לעבר Power Center גדול ובו שפע של חנויות בגדים ונעליים במחירים זולים ביותר (אני חושב שהרחוב המוביל הוא Flugplatzstrasse). הנשים התמוגגו. עוד ועוד. מה רע? מרכז מסחרי שסביבו רכסים מושלגים ובהם יערות וכרי מרעה ירוקים מנשוא. חווית הקניות הופכת כה רגועה. יצאנו מצל אם זי ובכביש היה פקק. התנועה עומדת. המקומיים יוצאים מהרכב ועוד מעט ויפרשו את ערכת הקפה. אנו לא מתבלבלים ועושים סיבוב פרסה זריז בכביש. פתחנו את חוברת אתרי כרטיס הזאלצבורג שלא יצאה מהאוטו והנה מעט מאחורה מצאנו בריכה עם מספר מגלשות מים. המחיר כלול בכרטיס כמובן. ממילא יום חם היום. שעה שעתיים במים באותו נוף מרהיב. חם בחוץ קריר בפנים – מי ידע שמחר נחווה תחושה הפוכה?

הדפס שמור למועדפים שלח לחבר

תגובות שהתקבלו

תודה רבה

14/02/14 04:52 ludix2005

נהננו לקרוא את הכתבה ממש ממצא ומפורט בזכותכם שיניתי את כל הטיול והתכנון הפך לחוויה

לינה

17/01/13 08:51 dedri5

אחלה כתבה,
איפה ישנתם באוסטריה?

חן חן!

14/06/10 11:44 שמש5

איזה יופי של כתבה! תודה על כל הטיפים, אני בטוחה שהם יהיו שימושיים עד מאוד!