האי קולון: מה צפוי שם למשפחה?

הישר ממרפסת הכלונסאות שלהם באי קולון מדווחים בני משפחת שפירא על צפיה בדולפינים, שנירקול וצלילה בתנאים לא אידיאליים. בהמשך הם מבקרים בפארק Rincon De La Vieja, ויוצאים עם מזכרות מרשימות בכל חלקי גופם.

shapira family
תמונה ראשית עבור: האי קולון: מה צפוי שם למשפחה? - תמונת קאבר

בכתבה זו:

מגיעים לקולון

בדרך אל אי קריבי, מרחק תשע שעות נסיעה מסן חוסה ומעבר גבול אחד. איי Bocas Del-Toro. כתמי כחול בין עננים ושמש של אחרי סערה מלווה אותנו. יצאנו באוטובוס החוצה את הגבול לפנמה: יוצא בתשע מפינת רחוב בסן חוזה, אין תחנה, כרטיסים קונים ישירות מהנהג. סידור נוח אילמלא היציאה המאוחרת. הגענו לרציף הסירות חמש דקות לאחר שהאחרונה יצאה ונאלצנו לישון בעיירת נמל מוזנחת. המלצתנו, קחו אוטובוס בשעה מוקדמת יותר לסיקסאולה, עיירת הגבול עם פנמה, חצו את הגבול שם מונית תיקח אתכם לסירה שתביא אתכם לאיים. העלות הכוללת לא יותר מעשרים דולר מסן חוזה לאיים. בדרך חזור, אם בכוונתכם לחזור ישירות לסן חוזה או לעצור בחופים הקריביים של קוסטה ריקה, השימוש באוטובוס הישיר דווקא נוח. הוא יוצא בשעה עשר בבוקר מהעיר צ`ינגנולה ומגיע לסן חוזה בחמש אחר הצהריים. כדי להגיע לאוטובוס די לצאת בסירה של שמונה בבוקר מהאי. עלות החזרה 13 דולר. הצטיידו בכרטיס יציאה מקוסטה ריקה. תתבקשו להציגו במעבר הגבול או שתדרשו לקנות במקום כרטיס יציאה באוטובוס. עד כאן מנהלות.

חיפוש קצר לאורך הרחוב הראשי באי קולון ואנו בחדר נפלא עם מטבח, בלנדר לשיק פירות (לא לזלזל במותרות האלו), חלון ענקי אל הים ומרפסת קלונסאות על הים. לא צריך לעשות הרבה כדי לטבול בו. חלקות הים שלאורך האי נמכרות כנדל"ן ובתי מלון נבנים על קלונסאות במים. זריחות נפלאות בבוקר מתוך ערסל ואם תתאמצו לצעוד אל החוף השני, מרחק שני קילומטר, תזכו גם בשקיעות. בתי המלון היקרים מלאים יותר. מוזמנים מראש. לידם, לא פחות יפים, היו מלונות כמעט ריקים. עלות הסויטה הנחמדה שלנו, שלושים דולר לארבעתנו. לא בשמיים ועל קלונסאות על פני המים. המלון נקרא las brisas ויש בו מגוון חדרים במחירים שונים.

צבע עורם של המקומיים שחור. צאצאי יבשת אפריקה נותרו בחופים הקריביים. מדברים ספרדית ואנגלית קריבית קשה להבנה. יצאנו לתור. צפייה בדולפינים, שנירקול, שמורת טבע קטנה עם צפרדעים אדומות קטנות עוד יותר וחוף רחב שגלים גדולים נשברים בו. ארוחות בישלנו. יש זמנים בטיול שהרצון לבשל ולהכין הופך לאירוע בפני עצמו. למחרת יצאנו, עדי ואני, לצלילות. הגשם הרב שירד כאן לפני שהגענו שטף את האיים והעכיר את המים. אין זו עונה טובה לצלילה וכדאי לוותר. אנחנו, בוגרים טריים של קורס הצלילה הבסיסי באוטילה ביקשנו בכל זאת לצלול. ירידה קלסטרופובית בתוך גוש ירוק ואטום עד לקרקעית. קרוב אליה הזרמים נחלשים והראות גדלה. דגים גדולים לא ראינו שם אבל היו גינות יפות, כוכבי ים ויצורים אחרים. הכל בצבעי אפור ירוק נטול אור שמש. תצללו כאן בעונה אחרת.

זוהי תחילת עונת ההטלה של הצבים בחוף מבודד כשעה נסיעה. אם יתמזל מזלכם, שיטוט ארוך בלילה לאורכו יזכה אתכם בצפייה בהטלה. לא התלהבו לקחת אותנו לשם והבנו שלפחות עתה הסיכויים נמוכים. ויתרנו. אי נחמד. אל תחפשו כאן את מה שמציע חוף בברזיל. אוירה אחרת, רדומה יותר, ובכל זאת, מקום יפה.

חזרה לקוסטה-ריקה

חזרנו לגלילאו, בסן חוזה. מפגש מאושר עם עדי איתה חברנו פעמים כה רבות בטיול הזה. בעוד כמה ימים ניפרד ממנה שוב, כמעט כמתוך הרגל, אך הפעם הבאה תהייה כבר בארץ. שוב חולפים להם ימים עצלים בעיר נטולת האופי הזו שכולם חוזרים אליה בין חוף קריבי לחוף פסיפי ובחזרה. שמש מחממת את הפטיו של גלילאו, כאילו מנסה להתנצל על המבול הקשה שסרב לחדול. יצאנו לליבריה. זו משמשת כנקודת יציאה לפארק Rincon de la vieja ולאוטובוסים היוצאים לחופים הפסיפיים שבחצי האי ניקויה. מצאנו עיר נעימה, מסעדות מקומיות. "סודה" הוא כינוי כללי למסעדה מקומית והמאכל המקומי של ליבריה הוא... מרק עוף עם קוסקוס. טעים ומעורר געגועים.

כמי שכבר ידעו הכל, יצאנו אל הפארק בסנדלים, מכנס קצר וגופיה. לעולם אל תזלזלו בזוחלי וחרקי הג`ונגל. צאו עם נעליים, בגדים ארוכים והגנה מפני יתושים. חלפנו חמישה נחשים, פלינו כרציות, נפיחות העקיצות תרד כעבור יומיים. הפארק עצמו נחמד. מסלול מעגלי קצר לבורות בוץ מבעבע, מים רותחים. המשכנו למעיינות חמים, שתי בריכות רדודות נשפכות לנחל שמימיו קרים. נחמד, מדיף ריח גופרית שממאן להיפרד מעורנו. ניתן לטפס לשני לועות הרי געש קטנים ולהשקיף על לגונה כחולה או לצאת לבריכה למרגלות מפל. שלושה מסלולים, ניתן לעשות רק אחד מהם ביום אחד. מי שממש אוהב את הג`ונגל יכול להגיע עם אוהל. אנו הסתפקנו במעיינות החמים, כ-17 קילומטר בסך הכל.

למחרת, באוטובוס מקומי, יצאנו להרמוסה. חוף פסיפי קרוב. מפרץ יפה, ים מזוהם. העונה הגשומה צובעת אותו בצבע אדמדם, קצף תוסס וריח רע. דגים נפלטים אל החוף. בעונה היבשה זהו אחד החופים היפים והצלולים באזור. תמורת משקה באחד המלונות שעל החוף בילינו בבריכה הקטנה שבו והרגענו את העקיצות, זוכרים, מהפארק, בקרירות הנפלאה של המים. מחר נמשיך צפונה ונחצה את הגבול לניקרגואה.