בריסבן - תחנה ראשונה

מגיעים לבריסבן, עולים על קרוואן ויוצאים לדרך... המשפחה המטיילת שלנו נוחתת באוסטרליה ואתם מוזמנים לגלות יחד איתה את היבשת המופלאה שלמטה. טעימה קצרה מהאטרקציות של הגולד-קוסט והתארגנות לקראת ההמשך.

משפחת שחר-קריצ'בסקי
תמונה ראשית עבור: בריסבן - תחנה ראשונה - תמונת קאבר

בכתבה זו:

ההגעה לאוסטרליה

בסידני, לאחר טיסה ארוכה מ-בנגקוק. G'DAY חייכני קידם את פנינו. על אף שהשמש זרחה והשמים היו כחולים היה קר! התוכנית המקורית שלנו הייתה להמשיך ישר בטיסה לבריסבן ולהתחיל בה את הטיול. להפתעתנו גילינו ש"נפלנו" על הזמן של חופשות בית הספר. כל הגסטהאוסים ובתי המלון היו מלאים, וכל הטיסות לבריסבן היו יקרות מאוד כי, בנוסף לחופש, התקיים שם קונצרט רוק מיוחד. התלבטנו אם לשנות את התוכניות ולהתחיל את הטיול בסידני אבל הקור, החופשות והעיר הגדולה הבריחו אותנו צפונה. שכרנו רכב (את האחרון שנשאר בשדה כולו) ויצאנו לדרך. לאחר שמונה חודשים במזרח היה מוזר פתאום לנהוג. בנוסף, באוסטרליה ההגה נמצא בצד ימין ונוהגים בצד שמאל של הכביש. ביום הראשון החלפנו הילוכים בידית של החלון ואותתנו עם המגבים בכל פעם שרצינו לפנות, אבל ביום השני כבר השתפרנו. הנהיגה באוסטרליה מאוד נוחה כי האוסטרלים נוהגים לפי המהירות המותרת ומאוד אדיבים בכביש. זה היה שינוי מרענן אחרי הנסיעות המטורפות בבנגקוק ובייג`ין.

התארגנות: לינה, בנק וקראוון

הנוף שקידם את פנינו היה מאוד ירוק והכול טובל במין שלווה עצלה. המשפט ששמענו מכל אדם היה "אל תדאגו" (No Worries) ורוב האנשים שפגשנו היו נינוחים, מחייכים ואדיבים. היה מאוד מפתיע שדיברנו באנגלית והבינו אותנו מיד. לא היה צריך לתרגם או לרשום כתוביות סיניות ואפילו השלטים כתובים באנגלית. מדהים! בכלל, בימים הראשונים היינו קצת בהלם תרבותי, קודם כל הפנים, פתאום כולם מערביים, המוני בלונדינים, עיניים כחולות, ואיפה, איפה העיניים המלוכסנות והפנים השחומות שכל כך התרגלנו אליהן? והאוויר, אח האוויר- כל כך צלול ונקי ואפשר לנשום בקלות ולהרגיש אוויר בריא ונקי- שינוי מדהים אחרי 3 חודשי סין מלאי זיהום אוויר ופיח. לקחנו אוויר מלוא הריאות ופשוט נהננו לנשום! גם האדיבות האוסטרלית כל כך שונה מהחיספוס הסיני והכול מסביב נקי ומטופח, ופתאום הכול כל כך נגיש וברור, והמחירים... אח זה כואב... אחרי 8 חודשים במזרח זה "שוק" רציני, גם אם זה ידוע מראש. הכל כאן יקר להחריד!

לאחר ארבעה ימי נסיעה נינוחים הגענו לבריסבן וחיפשנו מקום ללון. גם כאן הכל מלא בגלל חופשות ביה"ס, הקונצרט הסתיים אך כעת יש משחק רוגבי חשוב. בתי הדירות מלאים ונשארו רק חדרים יקרים (150 דולר ללילה ומעלה). המלונות יקרים, ורבים מה- Backpackers מלאים ולא מקבלים משפחות עם ילדים. לבסוף, מצאנו מקום לשלושה לילות במחיר סביר ב- Brisbane Bakpackers (במחיר 75 דולר ללילה) והחלטנו לשים שם רגל. למחרת, פתחנו חשבון בנק מקומי ונתנו הוראה להעביר אליו כסף מהחשבון שלנו בארץ. עמלת העברת הכסף כוללת עמלה מקומית עבור קבלת הכסף ומגיעה לכ- 300 שקל, כך שמומלץ להעביר את כל הסכום הדרוש בפעם אחת. הבנק המומלץ הוא ANZ (ולא Commonwelth, האמינו לנו- פתחנו חשבונות בשניהם ויש הבדל עצום בשירות). הנפקת כרטיס אשראי מקומי אורכת כשבוע, כך שכדאי לפתוח חשבון בנק בהקדם האפשרי. אם לחוצים בזמן ניתן לבקש לשלוח אותו לסניף בעיר בהמשך הדרך. אחר כך שכרנו רכב קטן (33 דולר ליום כולל ביטוח) ויצאנו לחפש מוטורהום- חלום ישן שלנו. התלבטנו מאוד בין קניית מוטורהום או קמפרוואן, שזה רכב אחד שבו נוסעים וישנים, לבין קניית קרוואן ורכב בנפרד. לאחר שראינו כמה מוטורהום וקמפרוואנים החלטנו לשנות כיוון ולקנות רכב וקרוואן.

אלה היו השיקולים שלנו: מבחינת התקציב, רצינו לקנות רכב או רכב וקראוון עד 10,000 דולר. קמפרוואן: מתאים בד"כ לזוג וצפוף מאוד למשפחה. יש הרבה בשוק בטווח המחירים עד 5,000 דולר. חלקם נראים כאילו לא יצלחו את כל הסיבוב. לנו זה נראה צפוף מדי, רצינו יותר מרחב ונוחות ביום-יום. מוטורהום: יד שניה מתחיל ב-35,000 ומגיע עד 80,000 דולר. בטווח המחירים של 10,000 דולר מצאנו כלי רכב ישנים במצב רעוע למדי, בד"כ מדגם טויוטה קוסטר שנת 81`-82`, שדרשו השקעה נוספת כדי להתחיל לנסוע, ובנוסף, הם היו צפופים למשפחה. גילינו שרוב האוסטרלים מטיילים עם קרוואן וג`יפ וכמו שאמר ישי רפאלי – "מליון אוסטרלים לא טועים" ואנחנו מסכימים איתו! קרוואן: השוק של הקרוואנים המשפחתיים הזולים בבריסבן בטווח המחירים עד 5,000 דולר "חם" מאוד וניתן למצוא קרוואן ישן, במצב טוב בטווח המחירים של 3,500 – 5,500 דולר. יחד עם רכב 4x4 יד שנייה שניתן למצוא בטווח מחירים של 5,000-6,000 דולר אנחנו עומדים בתקציב ויש לנו ניידות טובה ונוחות גם בנסיעות (הג`יפ רחב) וגם בחניות. לאחר כמה ימי הסתובבויות ונסיעות קנינו קרוואן קטן, נעים ומתוק (16 Fit מחברת Viscount שנת 78` ב- 4,700 דולר), שמייד זכה לשם החיבה "קרוואנון". רכב קנינו אצל ישראלי בשם אלי על פי המלצה של משפחת רפאלי (כתבת ההתארגנות שלהם באוסטרליה מצויינת ואספנו ממנה הרבה מאוד מידע מועיל). ב- 5,000 דולר קנינו מיצובישי פג`רו 3,000 (6 צילינדרים) שנת 91` עם 275,000 ק"מ, שבעה מקומות ישיבה וארבעה צמיגים חדשים. צריכת הדלק של רכב כזה, שגורר קרוואן, היא כ- 5 ק"מ לליטר (התחשבו בזה בתכנון ההוצאות...).

לאחר שקנינו רכב וקרוואן עברנו לקראוון פארק והכנו אותם לטיול. הצטיידנו בכל מה שצריך לטיול כזה עם משפחה, כמו כלי בישול, סכו"ם, כלי מיטה ושמיכות, אוכל ו- Heater (מפזר חום טוב) כי קר מאוד כעת (בלילה הטמפרטורות יורדות ל-0-10 מעלות) והקור צפוי ללוות אותנו עוד כמה שבועות. לאחר ההצטיידות עשינו חברות ב- RACQ (המקבילה של ממס"י בישראל). החברות עולה 60 דולר לשנה ומקנה שירותי דרך וגרירה מוגבלים וכן מפות דרכים בחינם. ביטוח צד ג` לרכב לשנה עלה 100 דולר. לצורך החברות יש להציג כתובת קבועה באוסטרליה. אנחנו נתנו את כתובת הקרוואן פארק וזה סיפק אותם. כרטיס חבר נשלח בדואר (מגיע אחרי 10 ימים וניתן לבקש בקרוואן פארק שישלחו אותו לכתובת אחרת בה תהיו בהמשך הטיול).

ביקור באטרקציות מקומיות

תוך כדי התארגנויות עברנו מ"הבקפקר" בו ישנו והיה מאוד לא נעים לדעתנו ל"בקפקר" הרבה יותר נעים וידידותי בשם Somewhere To Stay וניצלנו את הזמן לטיולים בבריסבן וסביבתה. ביקרנו בפארק Lone Pine Koala Sancturay המקסים (כרטיס משפחתי עד 3 ילדים 52 דולר, מבוגר 20 דולר וסטודנט 18 דולר. פתוח בין 8:00-17:00). זהו פארק של חיות אוסטרליות. נהננו לראות את הקואלות המקסימות, התוכים הצבעוניים, וומבטים עצלים, כלבי דינגו והכי הכי נהננו להאכיל את הקנגרו והוואלבי המתוקים, שמסתובבים חופשי במתחם גדול וניתן לגשת אליהם, להאכילם וללטף אותם- איזה כייף! טבע קצת פחדה בהתחלה, בכל זאת הקנגרו הרבה יותר גדול וגבוה ממנה... והיא פחדה להתקרב אליו והרגישה נורא מתוסכלת ואפילו בכתה ואז היא מצאה פתרון! היא ניגשה לוואלבי קטנטן, אליו היא העזה להתקרב והאכילה וליטפה אותו. אחר כך היא עברה לוואלבי גדולים יותר וממש בסוף הביקור היא השתכנעה להתקרב לקנגרו גדול והייתה ממש אמיצה! תוך כדי האכלת הקנגרו ראינו "רו" קטן מציץ ויוצא מהכיס של "קנגה" ,יונק חלב וחוזר פנימה- מקסים!

למחרת ביקרנו בפארק South Bank Parkland שנמצא ליד הנהר. הפארק שוקק חיים בעיקר בסופי השבוע, אז מתקיימים בו מופעי רחוב ויש בו שוק עם דוכני רחוב יפים. נהננו מאוד מכמה מופעי רחוב מבדרים ומצחיקים ומהשמש הנעימה. ביקרנו במוזיאון המדע הנהדר של בריסבן (כרטיס משפחתי עד שני ילדים- 29 דולר, ילד מתחת גיל 5 בחינם) והעברנו בו 4 שעות של שכרון חושים! המוזיאון מרתק וכולו מתקנים אינטראקטיביים נהדרים בהם מתנסים ולומדים על המון נושאים, כמו איך מטוס טס בשמים ולא נופל, תהודה של צלילים שונים, כוחות כובד ומערכת השמש והכוכבים, גוף האדם ועוד... הבנות רצו ממתקן למתקן, קופצות ומדלגות באושר והתלהבות רבה ולא פסחו על דבר! השיא היה מתקן נפלא בו מודדים בסטופר את ה"ספרינט" שאתה עושה בריצה של כ-30 מטר. מייד פתחנו בתחרות משפחתית, סיבוב אחרי סיבוב, שלא פסקה עד שאפסו כוחותינו... ראשון היה צפריר, אחריו עדן- מגלה כישרון ספורטיבי לא ידוע, אחר כך אני ואחרונה חביבה עם רגלים קטנטנות ונמרצת- טבע, שלא ויתרה. זה היה כייף! לאחר שקנינו את הרכב והקראוון נסענו לבקר את גלעד- חבר של צפריר מהקיבוץ, שגר בגולד קוסט, כשעה מבריסבן. הכרנו גם את אנדריאה והתאומים שלהם, טל ואורן. היה ביקור נהדר ומהנה- תודה לכם!

כעת היינו מוכנים לצאת לדרך... אך לא לפני שבילינו יום שלם ומהנה ב"עולם הסרטים", מקום מקסים המשלב דמויות מהסרטים של האחים וורנר ופארק שעשועים- אך יקר להחריד! כרטיס משפחתי עלה לנו 196 דולר. הבנות נהנו מהמתקנים הרבים ובעיקר מרכבת ההרים המשפחתית, שהיא די מפחידה. עדן, אוהבת האדרנלין, שמחה לעלות עליה. טבע הכריזה מייד שגם היא רוצה, ואני גלגלתי עיניים... איך הקטנה הזו, שיש לה בחילות בסיבובים, תשרוד את הרכבת? אך היא בשלה, עקשנית ולא מוותרת. טוב, התפשרנו על כך, שקודם צפריר ועדן יעלו ואז נראה אם זה מתאים לטבע. עדן קפצה בשמחה לרכבת וחזרה קצת חיוורת, טוענת שזה לא לטבע וצפריר מסכים עימה אך טבע בשלה, דעתה איתנה, היא יודעת שהיא רוצה ולא מעניין אותה כלום! טוב, אז גם היא זכתה לסיבוב עם צפריר ברכבת, הצרחות שלה נשמעו היטב מרחוק והייתי בטוחה שאני מקבלת ילדה מעולפת... במקום זה ירדה לה ילדה מקפצת, מלאת צחוק של שמחה והנאה שאמרה- "אני רוצה עוד סיבוב!". נהנו מאוד בסרט תלת מימדי של שרק ומהחנות של הארי פוטר, חנות שיש בה כל מה שקשור בהארי פוטר ועולם הקסמים: מטאטאים, קדרות, ספרי דרקונים, ערכות קסמים, תחפושות, בובות של תנשמות וכו`. למחרת יצאנו לדרך, מוכנים להרפתקה שלנו באוסטרליה.

טיפים כלליים

ציוד:
ציוד מומלץ לקרוואן –
קומקום חשמלי, טוסטר, טוסטר סנדביץ`, תנור אפיה, כלי אחסון, כלי בישול, סכו"מ ושאר הדברים שצריך כדי לקיים משפחה שלוש ארוחות ביום למשך ארבעה חודשים. אנחנו קנינו מחמם כי היה קר מאוד בלילות (0-10 מעלות צלזיוס...). כסאות מתקפלים ושולחן מתקפל, שאפשר לשבת בחוץ, וכן מחצלת או שמיכה. שמיכות, כריות, כלי מיטה, מגבות, אטבים לתליית הכביסה בקראוון פארקים. אם אתם מתחילים את הטיול כיעד ראשון מהארץ מומלץ בחום לבוא עם חלק מהציוד ולחסוך כסף רב! בהחלט ניתן להביא מהארץ ציוד קמפינג כמו אוהל, מזרונים גמישים ושקי שינה, פנסי ראש טובים. שמיכות ישנות שאפשר אחר כך לזרוק או לתת, כלי מיטה, כריות, מגבות, מגבות מטבח, מייבש שיער לימים הקרים, משחקים וספרים לרוב. הרבה דיסקים צרובים מראש של מוסיקה שאוהבים לשמוע בדרך וסרטי די.וי.די אם יש לכם מחשב נייד, או תוכניות לקנות מכשיר די.וי.די לדרך או לשכור מוטורהום (יש בהם מכשיר).

ציוד מומלץ לרכב –
ארגז כלים בסיסי, שמן, מיכלי דלק ומיכלי מים (לנסיעה במדבר או באאוטבק), רצועות נוספות והציוד הרגיל, כמובן- מגבה (ג`ק), מפתח לגלגלים, מטף וגלגל "ספייר" במצב טוב. המקום הזול ביותר לקנות ציוד לרכב הוא ברשת שנקראת Autocheap ויש בה הכל לרכב. ציוד זול ניתן לרכוש בחנויות יד שניה או באחת מהרשתות הגדולות- Big W, Kmart, ומזון זול בחנויות Coles ו- Woolworths. אנחנו אוהבים יותר את ה- Woolworths כיוון שיש להם הרבה מוצרים מוזלים המיוצרים במיוחד לרשת ונקראים Home Brand ומסומנים בסימון אדום מיוחד ומבחר גדול.

טלפונים:
כדי לצלצל ולראות קרוואנים הצטיידנו בכרטיס Sim מקומי של חברת Just (במחיר 39 סנט לדקה לכל טלפון). יש "דילים" של חברות שונות, שמשתנים כל הזמן ולכן מומלץ לבדוק ולהשוות. כל הכרטיסים נטענים בכל תחנת דלק או סופר גדול (Big w, Woolworths וכו`). אם אין לכם פלאפון עם כרטיס Sim מומלץ להצטייד בפלאפון חו"ל (10 שקל לחודש) ולרכוש כרטיס מקומי כמו שאנחנו עשינו, כיוון שרכישת פלאפון מקומי יקרה יותר!

חברות ברשתות של קרוואן פארקים:
חברות ברשת Big 4 (במחיר 40 דולר) או ברשת Top Tourist (במחיר 25 דולר) מקנה 10% הנחה (מחזיר את עצמו אחרי 8-10 לילות). בהזמנת מקום חשוב לציין כמה ילדים מתחת גיל 12 (נותן הנחה). בדרך כלל הקרוואן פארקים של Top Tourist זולים יותר ב- 10-15 דולר ללילה למשפחה עם 2 ילדים. אנחנו אוהבים אותם יותר מאלו של הביג 4 כיוון שהם פשוטים יותר, פחות "סנובים" ועם זאת שומרים על רמה טובה!

מפות וספרים שעושים את ההבדל:
ספר הרחובות של בריסבן - Brisbane Street Directory בהוצאת UBD הכולל מפות של הגולד קוסט וסאנשיין קוסט. כדי לראות קרוואן צריך לנסוע לפעמים מרחק של שעה ויותר. הספר מאפשר התמצאות מצויינת ועוזר לדעת איך להגיע לכתובות המופיעות במודעות. מפות דרכים: לקבל בחינם ב- RACQ. לקחת מפות מקומיות ב"טוריסט אינפורמישן". בדרך כלל הן מפורטות יותר אבל לא תמיד בקנה מידה נכון. ספר למקומות לינה מוזלים (מהדורה 4, 2007 במחיר 45 דולר): Camps Australia Wide 4 – Rest Areas, Free Camps, Low Cost Caravan Parks. ספר הקרוואן פארקים של קווינזלנד (מחולק חינם בכל קרוואן פארק) - 2007 Queensland Caravan Parks directory & Touring Accommodation.

עוד על קניית קרוואנים:
בהמשך הטיול פגשנו משפחות ישראליות ששכרו מוטורהום. עלות ההשכרה נעה בין 150 – 250 דולר ליום. הן התלוננו על הנסיעה המסורבלת (זו בעצם משאית), ובכל פעם כשרוצים "לקפוץ" למקום כלשהו צריך לארוז הכול. בנוסף, גילינו שרוב המטיילים ששוכרים מוטורהום הם זרים שבאים לטיול קצר. שוק הקרוואנים המשפחתיים בבריסבן, שבטווח המחירים עד 5,000 דולר, "חם" מאוד. רוב הקרוואנים בטווח המחירים הזה מתאימים לזוגות, ומה שטוב- "נחטף" מהר. אנחנו ממליצים להיכנס לאתר האינטרנט Tradingpost.com.au שלוש פעמים ביום ולצלצל מיד כשמשהו חדש נכנס. קרוואן במצב טוב בטווח המחירים של 3,500 – 5,500 דולר יהיה בדרך כלל משנת 75`-85` בין Fit 16-21 מחברת Viscount , Millard, או Windsor. בקניית הקרוואן יש להקפיד על רישוי בתוקף (רג`), בדיקת גז (גז סרטיפיקט) ומקרר 2 Ways (המשמעות - המקרר עובד על חשמל 240 וולט בזמן עצירה בקרוואן פארק, ועל חשמל 12 וולט מהרכב בזמן נסיעה). אנחנו קנינו קרוואן קטן (16 Fit מחברת Viscount שנת 78 ב- 4,700 דולר) שמייד זכה לשם החיבה "קרוואנון". לפירוט על סוגי קרוואנים היכנסו לכתבת ההתארגנות של משפחת רפאלי.