הרים, ערים ונפרדים

ממש לפני הפרידה מניו-זילנד אנו מספיקים לעשות מספר גיחות להרים בפנים היבשת: הר קוק המדהים, ארתור פס, והנמר ספרינגס, ולבלות בעיר הגדולה של האי הדרומי, הלא היא כריסטצ`רץ`.

dan shalem
תמונה ראשית עבור: הרים, ערים ונפרדים - תמונת קאבר

בכתבה זו:

הר קוק

פסגת הר קוק היא הגבוהה ביותר בניו זילנד, כמעט 4000 מטרים, והטיול בו הוא בהחלט גם אחת מפסגות טיולנו. כבר צפינו אל ההר מהחוף המערבי, ואפילו הרגשנו קצת קרובים לפסגה כאשר ריחפנו מולו במסוק (זוכרים, בפרנץ ג`וזף), אך על מנת לגעת בו ממש נאלצנו לחכות עד להקפת חצי האי שכן רק ממזרח ניתן להגיע לבסיסו. בדרך אגמים רבים, והמרהיב ביותר הוא אגם פוקאקי התכול להפליא, כחול מיוחד שלא רואים כמותו וקשה לתאר במילים. צריך לבוא ולראות! מעל האגם נשקפת שרשרת ההרים המושלגים, מקטע ארוך של שרשרת האלפים הדרומיים, ופסגת קוק במרכזו. כאשר הגענו הפסגות טבלו בעננים, אך כשנחזור נזכה לרגע מרהיב בו הפסגה מציצה מעליהם... לאורך הכביש עצרו חצי מהרכבים להתבונן ולצלם.

הגענו לכפר קוק בצהרים, האוויר צלול וקר ומסביב, על שיפולי ההרים הטרשיים, קרחונים בכל פינה ומפלים זורמים מהם. מרכז המבקרים מושקע כתמיד, וליד מלון הרמיטג` היוקרתי עומד פסלו של סיר אדמונד הילרי, אולי הניו-זילנדי המפורסם ביותר בעולם, אשר טיפס ראשון על פסגת האוורסט והר קוק היה עבורו מגרש האימונים הביתי. במרכז המבקרים בדקנו תחזית- גשם מובטח בהמשך היום, אך כמובן שאף אחד לא יכול להתחייב על השעה.

החלטנו לצאת להליכה למרות זאת, מסלול של ארבע שעות הלוך חזור ב- Hooker valley. המסלול מרהיב: חצינו גשרים תלויים ארוכים מעל נהרות שוצפים ולבנים (מחלקיקי הקרח הרבים שהם נושאים עדיין), חלפנו על פני אגמים בהם צפים גושי קרח גדולים ונרעדנו מהדים רחוקים של מפולות שלגים. רוב הזמן צעדנו כאשר פסגות ההרים נסתרות מאתנו מעבר לעננים, אך לעתים נגלו הפסגות להרף עין בין העננים הטסים, ואנו התבוננו ביראת כבוד למול עוצמתו של ההר, רגעים קסומים שנחרטים בך עמוק. מפחד הגשם האצנו בילדים, כמעט לא עצרנו למנוחות ומיהרנו לחזור, אך לשמחתנו הגשם לא הגיע, גם לא בערב שעשינו בקמפינג ה-DOC אשר למרגלות ההרים.

מזג האוויר ההפכפך בהרים הללו גבה קורבנות רבים בקרב מטפסי ההרים, ובסמוך לקמפינג הוקמה אנדרטה אלפינית ובה כתובות מצמררות לזכרם של כאלו שיצאו לכבוש אותו ולא חזרו. הבוקר למחרת הדגים את אותה הפכפכות- גשם ורוחות שהחלו בבוקר נעלמו והפכו ליום שמש מדהים בהמשך. עם עזיבתנו את הקמפינג אספנו טרמפיסט, מטפס שהספיק כבר על הבוקר לסוב על עקבותיו בשל מה שנראה כסופה מתקרבת. בהמשך היום הוא ודאי אכל את כובעו למראה השמש הנפלאה...

למחרת סיירנו במסלול הבריכות הכחולות, הראויות יותר לשם "שלוליות ירוקות", אך המסלול הקצר ראוי ולו רק בשל הנופים הנפלאים אשר מסביב. באותו מקום ישנה גם תצפית נפלאה לקרחון טזמן. הקרחון, שבעבר הרחוק הגיע עד קצהו הרחוק של אגם פוקאקי, נסוג בהתמדה, אך מתחת לעפר המכוער המכסה אותו יש עדיין כ-200 עד 600 מטרים של קרח, והוא עדיין הקרחון הגדול ביותר באי.

נפרדנו משמורת קוק, הקפנו את אגם פוקאקי כאשר מראה שרשרת ההרים מלווה אותנו עוד כברת דרך ארוכה, והמשכנו הלאה בדרכנו לכיוון כריסטצ`רץ`. כאשר הגענו לאגם טקאפו (Tekapo) הצבוע טורקיז יפהפה, החלטנו שיום שמשי נפלא לא כדאי לבזבז בנסיעה, ועצרנו. בקמפינג לא מרשים, ליד האגם המרשים מאוד, העברנו את שארית היום, מתחרדנים בשמש מול הנוף הנפלא. כריסטצ`רץ` תחכה...

כריסטצ`רץ`

כמו אחרי כל יום יפה מגיע יום סערה, ובגשם שוטף השלמנו את הדרך לעיר הגדולה של האי הדרומי- כריסטצ`רץ`. בדרך שווה לעצור לשיטוט בעיירה הסימפטית ג`רלדין. הלונלי פלנט הבטיח חנות גבינות וגלידות טובה ואכן כך- טעמנו וקנינו גבינות משובחות! כמו כן, כדאי להוסיף גיחה צדדית קצרה ליער היפה של פיל פורסט (Peel Forest).

בכריסטצ`רץ` התמקמנו בקמפינג ה-top10 הגדול, אך עדיין מצוין, עם ציון מקסימלי למקלחות החדשות והמטבח ההיי-טקי, וציון מקסימלי באגף הילדים, עם מתקני הרפתקאות ובריכה חמה עם מגלשה! כריסטצ`רץ` היא עיר נפלאה ושוקקת חיים, מלאת גנים ומרכז מקסים סביב הנהר. ביקרנו בשוק האומנויות, שאליו מתווסף גם שוק סוף השבוע בשבת וראשון, ובקתדרלה המרשימה שהכיכר מתחתיה הופכת לבמת מופעי רחוב דחוסה ומהנה בימי סוף השבוע. חבל רק שרונית והילדים התעקשו לאכול פלאפל למרות שהפצרתי בהם להתאפק עוד שלושה שבועות עד שנחזור לכדורי! הפלאפל הוא מאכל די נפוץ בשווקי האוכל כאן, אבל הטעם מזכיר בקושי את הטעם המקורי. הלבנוני שמכר אותו בשוק נראה דווקא די אותנטי, אבל לאחר שטעמנו הבנו שהוא כבר איבד את המסורת... לקציצה היה טעם של גומי שרוף, ומה שנראה כטחינה התברר כמיונז... אכלנו את הפיתה והתווכחנו מה עדיף- כדורי (מהוד השרון) או מלכות הפלאפל (הרצליה/ת"א)?

לעיר אטרקציות רבות להציע, ובראשן המרכז האנטרקטי- חוויה אמיתית, מוזיאון מושקע ומעניין על היבשת השישית, אשר באופן מפתיע וכנגד כל הסיכויים מצליחה להתעלות מעל לטבע האנושי ולהשאר שמורה ומוגנת ולא שייכת ממש לאף אחד! תוכלו ללמוד כאן על חוקרי הקוטב הדרומי, בעלי החיים שבו ולהתנסות בתנאי מזג אוויר קיצוני ובנהיגה ברכב ארקטי אמיתי, הקורא תיגר על כל מכשול שיכול להיות בדרכו! נכנסנו לחדר הסערה כאשר היו בו רק מינוס עשר מעלות צלזיוס. בהמשך נכנסנו לאיגלו והחלקנו בקרח, ואז החלה הסערה ורוחות חזקות הורידו את הטמפרטורה למינוס 25 מעלות! רונית והילדים התחבאו באיגלו, ואני נשארתי לקפוא בחוץ, בקוררררררר! ברכב השטח הארקטי עלינו על שיפועים של 45 מעלות, ונוכחנו כיצד הרכב יכול לעבור מעל סדקים ברוחב מטר, ואף לצוף על המים ולהתקדם בהם. שקד נתקפה הסטריה קלה בקפיצות, תומר דווקא נזכר באי פרייזר ונהנה.

ארתור-פס

אל מעבר ההרים המרהיב ארתור-פס רצינו כזכור לנסוע עוד מגרימאות` בחוף המערבי, אולם אז חזרנו על דרכנו בשל מזג אוויר סוער במיוחד. לאחר שהר קוק הזכיר לנו עד כמה אנו אוהבים את ההרים, לא יכולנו לוותר על עוד סיבה להגיע לשם ואפילו רק לטיול יומי. גם במקרה הזה הדרך למטרה היא גם מטרה בפני עצמה: נוף אלפיני משגע, אגמים ציוריים והרבה נקודות תצפית פנורמיות, כך שנסיעה של שעתיים מכריסטצ`רץ` ארכה לנו כחמש שעות מרוב עצירות.

נקודה מיוחדת במינה בערך באמצע הדרך היא קסטל היל (Castel Hill)- גבעות עם סלעי גיר זקופים ובתצורות שונות הבולטים מעל פני השטח ומאדירים אותו. סיירנו בינם, מוקסמים מפסלי הטבע שיד אומן בן אנוש לא תוכל להם, הרוח שורקת בין חריצי הסלע ונוף נפלא ניבט ממול. אמרו לנו שאווירה רוחנית מיוחדת שורה על מקום ואנו בהחלט מסכימים.

סביב ארתור-פס, עמקים מרהיבים מכוסים פריחה מרהיבה בסגול ובכל גווניו, וההרים מקיפים אותנו מכל העברים. בקפלה המקומית הבטיחו הפתעה, בהחלט שווה הצצה, ואת ההפתעה לא נקלקל לכם. במקום מסלולים רבים אך אנו, שכבר נאלצים להתחשב בזמן המועט שנותר לנו, הסתפקנו רק בצעידה קצרה למפל הקרוב (Devil Punchball) העצום, שגובהו 130 מטרים, ובשאיפה עמוקה של מרחבי ההרים אליהם אנו כבר מתגעגעים... ירדנו מארתור-פס בשעה מאוחרת, וליד אגם קטן שאפילו לא מצוין במפות עצרנו ללינה, רק אנחנו בתוך ציור פסטורלי ושליו. עם חשכה התמלא העמק עננים וצמר הגפן הרטוב עטף גם את הקראוון שלנו, אך בבוקר הופתענו לראות שמיים בהירים. בציפיה ליום בהיר המשכנו לרדת לכיוון החוף, ואז גילינו שזהו בעצם יום מעונן מאוד, רק שהעננים פשוט ירדו ואנחנו נשארנו מעליהם!

הנמר ספרינגס

גיחה אחרונה בהחלט מהחופים לפנים היבשת, אל הנמר ספרינגס (Hanmer Springs), עיירה רגועה ומקסימה בלב ההרים, לא רחוק ממעבר ההרים לואיס-פס, ובה מעיינות תרמיים. באתר הבריכות התרמיות תמצאו בריכה לכל אחד- חמות מאוד וגם פושרות, עם מגלשות לילדים, וגם מגלשות מהירות לילדים הגדולים יותר. אחרי "תקופת יובש" ארוכה, נהנינו עד מאוד מיום של רחצה, ולמחרת נשארנו ליום נוסף של מנוחה תחת השמש- האם יכול להיות שסוף סוף הקיץ מגיע לכאן? לראשונה בניו-זילנד העברנו יום שלם עם בגדים קצרים בלבד! מכל פינה בעיירה נשקף נוף נפלא, ובכל פינה הילדים מוצאים מתקנים משוכללים- בקמפינג (top10) יש מתקנים, הלכנו לרכב על סוסים- ממול יש מתקנים, עשינו מסלול קצר ב- Dog Stream, ובסופו- מתקנים. אלה האחרונים, אגב, הם חלק מבית ספר, דבר סטנדרטי כאן, אלא שהפעם בנוסף למתקנים הרגילים ומגרשי הרוגבי והטניס, היתה בחצר בית הספר גם בריכה חצי אולימפית! יש מה לקנא, לתשומת לבכם שם במשרד החינוך...

חצי האי בנקס

מכריסטצ`רץ` נסענו גם לרכבל הצופה על העיר ועל חצי האי בנקס. אכן נופים יפים, וביום בהיר ניתן אפילו לצפות מערבה עד לאלפים המושלגים. אולם למי שממילא ממשיך לחצי האי מצפים עוד נופים כאלו בדרך, ובחינם. הילדים התאכזבו בשל העדר מזחלות ההרים ברכבל הזה, בניגוד לשאר הרכבלים עליהם עלינו בניו-זילנד (ראה ערך רוטרואה / קווינסטאון).

לחצי האי בנקס יצאנו בגיחה נוספת דו יומית לאקרואה, העיירה ה"צרפתית" אשר בקצה הפנינסולה. הסטורית זוהי ההתיישבות היחידה הצרפתית בניו-זילנד, וכיום היא מנסה לשמר בכוח את ה"שארם" הצרפתי לצרכי תיירות, בהצלחה מסוימת. למרות הקירבה הגיאוגרפית לכריסטצ`רץ`, הדרך ארוכה למדי עקב מבנהו הטופוגרפי ההררי והמפורץ של חצי האי, שהוא פרי כמה התפרצויות געשיות חזקות. משום מה הנוף בחלקים נרחבים מחצי האי יבש באופן מפתיע, והגבעות צהובות ומגולחות היטב מעצים, כמו כבשים אחרי הגז... נראה שתעשיית העץ עשתה כאן עבודה טובה מדי. באזור אקרואה הגבעות שוב ירוקות יותר, ונוף העיירה השלווה לצד המפרץ הציורי אינו מאכזב. ביום יפה נהנינו מאוד לשוטט בעיירה, יחד עם משפחת מיכאל הלכנו עד למגדלור, עלינו לפארק המיוער שעל הרכס ובדקנו את כל מתקני המשחקים באזור. במאפיה נאנחנו כולנו מהנאת קרואסוני השוקולד האיכותי, שמטעמם בהחלט ניתן היה להשתכנע בשורשים הצרפתיים. למעונינים, במימי המפרץ ניתן לצפות או לשחות עם דולפיני הקטור הקטנים- אך לנו כבר נגמר תקציב האטרקציות בטיול הזה...

פרידה

זמן לחזור:
מכאן אנו מתחילים את החזרה הארוכה הביתה... בכריסטצ`רץ` נפרד מהקראוון, ומשם נתחיל בשרשרת הטיסות: סידני-בנגקוק-תל-אביב! נחזור כמובן בדיווח אחרון, לפני החזרה לשגרה...

הורים וילדים ו...מתגעגעים:
"אמא, אני רוצה שסבתא תכין לי בבית בורקס וביסלי גריל". כך פתח תומר ואמר באחד מטיולי הבוקר, ושקד הוסיפה "ואני רוצה שיכינו לי המון ספרים שיחכו לי בבית כי נמאס לי כבר מהספרים שלקחנו". ואז התחוור לי שהילדים התחילו להתגעגע הביתה. אני לא יודעת עד כמה הם הושפעו מדיבורי החזרה שלי ושל רון, סידורי העבודה והבית, אך הם בהחלט מתחילים להתגעגע לחיי המשפחה וחיי החברה שהשארנו מאחור בחמשת החודשים האחרונים. במהלך ההליכות האחרונות הילדים הפסיקו לבקש את הסיפור היומי והחלו לספר לי על כל הדברים שהם מתגעגעים אליהם כל כך: המשחק עם החברים ובני הדודים אליהם הם מאוד התגעגעו, אחר הצריים עם הסבים והסבתות כשאמא ואבא בעבודה, הלגו והספרים שבבית וכמובן האוכל של הסבתות...

בימי המנוחה בהנמר ספרינגס, השמש שהחלה פתאום באמת לחמם, הבריכות החמות והמגלשות וחווית הרכיבה על הסוסים, העבירו לילדים את הגעגועים ולפתע היה נראה כי הם כשירים לחלוטין לעוד חצי שנה של נדודים. בארוחת הערב בהנמר שוב חזרנו לחלום על טיולים במקומות רחוקים, אבל לא לדאוג סבתות- אנחנו מתחילים את הדרך חזרה הביתה.

וגם הערה קטנה לגבי סוסים- זמן רב שקדי ביקשה לרכב על סוסים ואנו חיפשנו מקום עם סוסי פוני לילדים, והנה בהנמר גילינו פרסומת לחוות סוסים עם רכיבות פוני. הגענו וביקשנו שני פונים לילדים, והופתענו לקבל שני סוסים בגודל רגיל לגמרי שכאן מכנים אותם פונים! בסופו של דבר היה מוצלח גם כך, הילדים התגברו על פחד הגובה (שלדידי הינו מוצדק!) ונהנו מאוד.