התארגנות במלבורן

מלבורן אינה אוקלנד ואוסטרליה אינה ניו זילנד. ניתן לחוש באוויר שהגענו לארץ אחרת. משהו אומר לנו שנאהב את אוסטרליה. נכון, אנחנו מנוסים יותר, רווים מחוויות, אבל המרחבים, המדבר, האנשים, אותה שפה כמעט, צבעים אחרים.

shapira family
תמונה ראשית עבור: התארגנות במלבורן - תמונת קאבר

בכתבה זו:

מגיעים למלבורן

מלבורן אינה אוקלנד ואוסטרליה אינה ניו זילנד. ניתן לחוש באוויר שהגענו לארץ אחרת. הכל עשיר יותר, מכוניות חדישות יותר, בנינים גבוהים יותר. הבתים השמורים בעיירות בניו זילנד בני מאה שנה, אינם תמיד סממן של שמרנות וצניעות. בניו זילנד, להרבה אנשים פשוט אין כסף. אוסטרליה ממבט ראשון נראית שונה.

מה לראות אחרי שלושה חדשים של טבע בניו זילנד? בוש, חופים נפלאים, כלבי ים ופינגווינים? ובכל זאת משהו אומר לנו שנאהב את אוסטרליה. נכון, אנחנו מנוסים יותר, רווים מחוויות וכלב ים על החוף כבר לא מרגש כבראשונה, אבל המרחבים, המדבר, האנשים, אותה שפה כמעט, צבעים אחרים.

רק שלושה חודשים עומדים לפנינו ולכן החלטנו לצאת בהקפה ימנית, תחילה אל המדבר. את הזמן הנותר נעשה בקווינסלנד אשר בצפון החוף המזרחי ונרד חזרה לאורכו. כבר ביומנו הראשון במלבורן הזזנו את הטיסה לתאילנד ממלבורן לסידני מתוך הכרה שלא נספיק להשלים את ההקפה. למרות שסף הריגושים שלנו עלה לאחר תשעת חודשי מסע, אנו מרגישים בבטן תחילתה של הרפתקה חדשה.

התארגנות

בנק
המפגש הבוטה ביותר עם תרבות המערב. כדי לקנות רכב צריך מזומנים. העברת כסף מהחשבון שלנו בארץ לחשבון שפתחנו בניו זילנד, ארכה עשרה ימי עבודה!!! למזלנו, לבעל הקמפר שמצאנו היה נוח לחכות. לנו לא. למודי ניסיון העברנו הפעם את הכסף בהמחאה בנקאית שלקחנו עמנו ופתחנו חשבון כבר ביום הראשון בסניף של אותו בנק, ANZ, במלבורן. למרבה ההפתעה שוב נדרשנו להמתין שלושה ימי עבודה שהפכו כמעט לשבוע עם הימים שבת וראשון.
המלצתנו היא, קחו את הכסף הדרוש מידית לקניית הרכב בהמחאות נוסעים, או הוציאו כסף בכרטיס אשרי בינלאומי. העברות כסף מתעכבות בבנק.

רכב
הרעיון הנפלא של שוק סוף שבוע באוקלנד בו מוכרים רכבים ללא תיווך, כמעט לא קיים במלבורן. אנחנו אומרים כמעט, כי מצאנו פרסום אחד בעיתון על שוק כזה אך איננו יודעים את גודלו וטיבו. באתר כבר כתבו אחרים על קנייה ומכירה באוסטרליה ולנו רק נותר לחדד מעט פרטים.

ככלל, מחירי המכוניות באוסטרליה גבוהים יותר מאשר בניו זילנד, הן בשל חוזק המטבע (20% יותר מהדולר הניו זילנדי), והן בשל המיסוי על רכבים.
לוחות המודעות באכסניות שבעיר ובאינטרנט קפה המפוזרים סביבם, הם דרך מקובלת למצוא רכבים. צפונית למרכז העיר, ליד השוק של רחוב ויקטוריה, ישנן מספר אכסניות שכדאי לעבור דרכן ולהביט בלוחות המודעות. ריכוז תוסס יותר תמצאו בפרבר St. Kilda ליד הים. ישראלים תמצאו בעיקר שם. הבעיה היא שרכב מטיילים באוסטרליה הוא בדרך כלל שחוק ממאות אלפי הקילומטרים שעבר בהקפות הרבות של מרחבי אוסטרליה. ראינו כמה רכבים כאלו, חלקם במצב ללא תקנה. המחיר לעומת זאת ממריא לשחקים שעה שכל אחד מנסה להחזיר את הוצאותיו על הרכב.

מודעות בעיתון
האפשרות השניה היא דרך העיתון. קנינו את ה- Trading Post והתחלנו להתקשר. כל רכב נמצא בפרבר אחר ונסענו יותר משעה ברכבת וטיפסנו ברחובות תלולים כדי לראות קמפר. כלומר, יותר משלושה רכבים ביום קשה לראות בדרך זו ולכן כדי שתהייה לכם איזו הכנה של מה אתם מחפשים בכלל. אנחנו החלטנו מראש שבקמפר האגדי של פולסוואגן, WV, לא ניגע כי האגדה נשחקה עד עפר במרחקים שעשו הרכבים הישנים האלו. החלטנו להתמקד בחיפוש קמפר Toyoya, כפי שהיה לנו בניו זילנד. הוואנים האלו נפוצים מאוד על הכבישים. חיפשנו ומצאנו.

דילרים
אפשרות נוספת היא לקנות אצל דילרים. רבים מהם משפצים את הקמפרים (בעיקר צובעים...) ומובטח לכם שהמחיר יאמיר לפחות ב- 30% מהמחיר המקובל בשוק. עם זאת עדיין זהו חיסכון כספי ניכר לעומת השכרה ואם איבדתם כל תקווה נסו גם שם. הרווח המידי הוא שתראו מגוון גדול של רכבים ותוכלו לגבש דעה על הרכב לו אתם זקוקים, על האפשרויות ועל המחיר. אם באתם לזמן קצר, ואתם מתעקשים לשכור קמפר, נסו קודם את הדילרים. רבים מהם יציעו לכם הצעות זולות בהרבה מחברות ההשכרה הגדולות אך תאלצו להחזיר את הרכב באותו מקום.

המלצתנו היא, אל תוותרו ושרכו דרכיכם בדרכים, בחשמלית וברכבות, אחר רכבים שאיתרתם בעיתון ובררתם את שניתן בטלפון. הסיכוי שתמצאו רכב טוב, שאינו "שחוק דרכים" ובמחיר הוגן, גבוה יותר. זכרו גם שלמרות רצונכם העז לצאת את העיר ומהר, קניית רכב טוב במחיר הוגן תאפשר לכם גם להיפרד ממנו במחיר הוגן כשמועד הטיסה יתקרב.

מצאנו אותו. קמפר מצוחצח וממורק משנת 79 שבילה תחת גג את מרבית שנותיו אצל בעלים שהעדיפו את המרפסת היפה של ביתם. כשהערתי לבעל הרכב שנדמה לי שיש חור קטן באגזוז, הוא כל כך נעלב שהכריח אותי לזחול מתחת למרכב לראות את האגזוז הממורק. שילמנו מקדמה וחיכינו יומיים שהכסף יופיע סוף סוף בבנק.

העברת בעלות
מילוי הטפסים פשוט וקל. העברת הבעלות נעשית ע"י הקונה באחד מסניפי VIC Roads. העלות עומדת על 25$ + 4% ממחיר הקנייה הרשום.

לאחר הקניה מלבורן כל כך נעימה. אתה כבר לא מחפש בעינך קמפר חולף ואם אתה מציץ לאחד זה כבר רק מתוך הרגל... אנחנו גם הצמדנו פתקים משלנו לרכבים חונים שהתאימו לנו. מדהים אבל כולם התקשרו גם אם לא התכוונו למכור. עוד טיפ הוא הטלפון הנייד. הוא לא יקר, עוזר בקנייה, עוזר מאוד במכירה ומצוין עבור המשפחה שבארץ. קנינו אחד כבר ביום הראשון.

על מלבורן עצמה אין לנו הרבה מה לספר. העיר גדולה יפה ותוססת, אנשים לבושים יפה ואורית מסכמת שכאן היא מרגישה קצת לא נוח עם בגדי הטיולים שלנו. גשם שוטף ליווה אותנו בנסיעה הראשונה עם הרכב ולא פסק גם ביום המחרת בו הסתובבנו בעיר לסידורים אחרונים. עזבנו את העיר לאחר שעשינו חברות במועדון RACV (ממסי האוסטרלי) תמורת 22$ וקיבלנו מפות וחוברות לדרך. ניתן גם לעשות במקום ביטוח אך חובה להצהיר על כתובת קבועה בעיר. במרכז מלבורן ישנן נציגויות לשאר המדינות באוסטרליה כמו גם מרכז המידע של ויקטוריה כמובן. כולן אינן מתקרבות לרמת המידע המסופקת חינם במרכזי המידע בעיירות בניו זילנד. מפות חינם לא תקבלו שם.

לינה
תתקשו למצוא דירה להשכיר לשבוע. לתקופה ארוכה יותר ניתן להשיג באזור St. Kilda. אכסניות יש למכביר אך הופתענו בתפוסה המלאה של כולם בעונה זו של אחרי איסטר. כמובן שחיפשנו חדר לארבעה אנשים. לאדם בודד לא תהייה בעיה למצוא מקום בחדר משותף. לפני היציאה מנמל התעופה, עברו בדלפק המידע. ניתן להתקשר משם חינם לעשרות אכסניות. לא הצלחנו למצוא חדר עבורנו. דרגה אחת מעל ניתן להזמין ישירות מהדלפק. תחויבו לשלם עשרה אחוז במקום אך כדאי להזמין לכל הימים שתרצו כי המחיר מוזל באופן משמעותי והארכת השהייה מאוחר יותר תהייה במחיר גבוה הרבה יותר. כמו כן, במלונות יש הנחות לילדים והן אינן ניתנות באכסניות כך שבסופו של דבר מחיר חדר במלון היה זול יותר (88$). בהמשך עברנו לאכסניית Queensberry Hill Hostel עליה נאמר בלונלי פלאנט שהיא הדובדבן שבקצפת. אנו תומכים בהמלצה. מקום מצוין.

הכנסת אורחים אוסטרלית
לפני כחודשיים, על הטרמפולינה בחניון קרוואנים בניו זילנד, פגשה מאי את סימון. ילדה אוסטרלית שיצאה עם הוריה לטיול. הילדות שמרו על קשר דרך האינטרנט וכשהגענו למלבורן הוזמנו ל"תה" (מושג הצופן בחובו ארוחה דשנה). תוך דקות הרגשנו כמו בבית והפגישה המרגשת נמשכה אל תוך הלילה. שוב חשנו כמה רחוקה ומוכרת כאחד התחושה של בית "אמיתי" לאחר שלושה חודשי טיול בקמפר קטן. הפתיחות הזו של הניו זילנדים וכנראה גם של האוסטרלים מזמינה אליהם ולנו חוויות חדשות.

יוצאים לדרך

עזבנו את מלבורן בגשם שוטף שכמעט לא חדל זה שלושה ימים. בניניה הגבוהים של העיר נבלעו בעננים ואנו שמחנו על הפרידה.  בדרך ל- Phillip Island , כשעתיים נסיעה, כבר התבהרו השמיים והתעוררנו לבוקר נפלא בחניון קרוואנים באי. בבוקר יצאנו לחזות בהאכלת השקנאים. מראה נפלא של עשרות שקנאים גדולים הממתינים לאורך החוף תחילה בסבלנות ולאחר מכן בקוצר רוח לטכס ההאכלה היומי, כל יום ב- 1130 ליד ה- Fish and Chips שלפני הגשר. חזרנו לטבע.

האטרקציה המפורסמת ביותר באי היא מסע הפינגווינים הכחולים העולים אל החוף. בקיץ מגיע מספרם למאות אך עתה ישנם רק כארבעים חברים כחולים. ויתרנו. כמעט חששנו שאחד הפינגווינים יפנה אלינו פתאום ויגיד: " הי, אתם כבר הייתם בהופעה שלנו בניו זילנד. מה אתם פריקים של פינגווינים, אין לכם מה לעשות בערבים..." אז הלכנו לראות קנגרו. במרכז האי ישנו פארק נחמד מלא חיות כיס, ציפורים ונחשים האופיניים לאוסטרליה. הרבה חיות מסתובבות חופשי, ומורגלות לאנשים. שקיות ההאכלה שקיבלנו בכניסה נגמרו מהר. הקנגרו שבה את ליבנו כבר במפגש הראשון, השני והשלישי. חיות מקסימות, רכות ונעימות שסיגלו לעצמן הבעות ותנועות אנושיות משהו. רק הקואלות הצליחו לגנוב את הבכורה מהם. מומלץ.

המשכנו למוזיאון ימי נחמד המתאר את הפלגתו של הנווט באס וששת אנשי צוותו בסירת משוטים קטנה ומפרש בודד שהפליגו כך שישה חודשים, הקיפו את האי טסמן ומיפו את קו החוף מסידני עד מלבורן. במקום תצפית כלבי ים ותצוגה יפה בנושא הכריש הלבן. נפרדנו מהאי, הקפנו את מפרץ הענק והפלגנו במעבורת לצידו המערבי של Port Phillip Bay . כך נמנענו מלחזור ולחדור את מלבורן וחסכנו שעות נהיגה. מצאנו פארק קרוואנים עם בריכה מחוממת וסרט בערב וסיימנו את היום הראשון מחוץ לעיר. מחר נרד מערבה לארוך ה- Graet Ocean Road .