טיול באנגליה – מסלול באזור האגמים

אזור האגמים נמצא בצפון מערב אנגליה וכשמו כן הוא - עתיר באגמים ומוקף בטבע ונופים דרמטיים. מי שיגיע לטייל כאן, יוכל לצאת לאחד ממסלולי ההליכה הרבים, לטייל בינות שדות ונחלים, לבקר בעיירות קטנות ונעימות וליהנות מאירוח מסביר פנים.

ליטל אנושי
תמונה ראשית עבור: טיול באנגליה – מסלול באזור האגמים - תמונת קאבר
טיול באנגליה, בכתבה זו:

מידע כללי על אזור האגמים

אזור האגמים (Lake District) נמצא בצפון מערב אנגליה, כ-450 ק"מ מהעיר לונדון, אחרי ליברפול ולפני הגבול הסקוטי. באזור יש כ-15 אגמים גדולים ועוד הרבה אגמים קטנים בשטח לא גדול. זהו האזור הגשום ביותר באנגליה ולכן הוא מלא בנחלים, יערות, מפלים, כרי דשא שבהם רועות כבשים ופרות, בתי חווה פזורים בשטח וכבישים צרים ביותר לנהיגה. את האזור חוצה רכס הרים ולמרות שהפסגות לא גבוהות (עדיין הכי גבוהות באנגליה), הנוף הוא דרמטי ומרשים: אגמים כחולים מוקפים רכסי הרים, עמקים, נחלים ופלגי מים זורמים בכל מקום. באזור מסלולי הליכה רבים ותשתית תיירותית מצויינת. לשכות מידע לתיירים נמצאות בכל כפר כמעט והאנשים מאוד חביבים, ועוזרים בכל בקשה או שאלה.

אזור האגמים, צילום: ליטל אנושי

מלוטון אל העיירה אמבלסייד

נחתנו בטיסת הבוקר של אלעל בלוטון, אבא, אמא ושלושה מתבגרים: 16, 13 ו-11. לקחנו את הרכב, ועלינו על האוטוסטרדה לצפון. בהתחלה נסענו על M1 וליד ברמינגהם הכביש הופך ל-M6, עד האגמים. מדובר על נהיגה של כ-4.5 שעות נטו. המרחקים והמהירות נמדדים במיילים, והנהיגה היא בצד שמאל, אבל מתרגלים מהר וזה פחות גרוע ממה שזה נשמע. כל כ-20 מיילים יש Service בצידי הדרך, עם שירותים, סופרמרקט, סטארבקס וברגר קינג, מה שמקל משמעותית על הנהיגה. לפנות ערב הגענו אל המלון בעיירה אמבלסייד (Ambleside). העיירה שוכנת על גדות אגם ווינדרמייר. הבתים בעיירה הם בתי אבן ישנים, נחל זורם במרכז העיר והרחובות נעימים ומלאים במסעדות, בתי קפה ופאבים וחנויות של ציוד למטיילים. מהארץ הזמנו דירת נופש, בעלת שלושה חדרים גדולים ונוחים, מטבח מאובזר, כולל תנור אפיה וכיריים ומקרר, אינטרנט אלחוטי וללא ארוחות בכלל. המחיר 1,000 פאונד ל-5 לילות. המיקום היה מצוין, מול האגם. כמו כן, היה שם חדר כביסה (מכונה ומייבש) מה שמקל מאוד על הכמות שצריך לקחת. אתר המלון www.quaysiders.co.uk. עצרנו לקניית מצרכים בסופר המקומי שפתוח עד 22:00. מזג האוויר היה מושלם: 19 מעלות נעימות, והשמש ששקעה מעל האגם היוותה סיום מושלם.

את היום השני התחלנו בשתיית קפה ברשת Greg`s במרכז העיירה, שמציעה קפה טוב ומאפים טריים. לאחר מכן נסענו אל היער Stockghyll Force, שבתוך אמבלסייד. מול בית הקפה ישנה דרך צרה שעולה לכיוון היער, אפשר לנסוע עד ממול לכניסה אל הפארק, יש שם חנייה. ההליכה אל המפל היא של כ-20 דקות לכל כיוון, הליכה נוחה בין העצים והשרכים והנחלים הזורמים, שחוצים אותם על גבי גשרי עץ, המסלול מעגלי.

העיר קסוויק ואגם באטרמייר

לאחר ההליכה אל המפל, נסענו על כביש A591 לכיוון צפון אל העיר קסוויק (Keswick). כשמגיעים אל קסוויק, צריך לנסוע לפי השילוט אל מרכז העיירה ושם יש חניונים מסודרים. העיר מקסימה: מדרחוב שמשני צידיו בתים עתיקים, חנויות מטיילים רבות וזולות מאוד, בתי קפה ומסעדות. מול הכנסייה בקצה המדרחוב נמצא דוכן שמוכר פיש & צ'יפס וממול יש ספסל, ואכן, ישבנו בשמש, אכלנו ושוחחנו עם המקומיים. לאחר הקניות המשכנו על כביש A66 לכיוון Cockermouth ומשם לכביש B5292 לאגם באטרמייר (Buttermere).יש שם שתי חניות בשיטת "שלם והצג". אנחנו חנינו בחנייה התחתונה. יש הרבה מסלולי הליכה באזור, אנחנו בחרנו ללכת בדרך שמקיפה את האגם. המסלול מישורי, מקסים, בין השדות והנחלים. מסלול לא קשה, של כשעתיים עד שלוש (תלוי אם מתרחצים באגם בדרך). לקחנו איתנו לחם, גבינות וירקות ועשינו פיקניק לקראת סוף המסלול. את הדרך חזרה לאמבלסייד עשינו דרך מעבר ההרים Honister Pass בכבישים צרים מאוד, אין מעבר לשתי מכוניות, כשמכונית מגיעה ממול, צריך לחזור אחורנית ולפנות מקום. הנוף דרמטי ומקסים, בין היערות והשדות.

עמק לנגדל ופעילויות ביער גריזדל

את היום השלישי התחלנו בנסיעה אל עמק לנגדל (Langdale Valley) בכביש A539 ומשם בכבישים קטנים וצרים בנהיגה אתגרית אל יער גריזדל (Grizedale). היער מציע שפע של פעילויות לכל המשפחה: פארק חבלים אתגרי, רכיבות אופני שטח ומסלולי הליכה ברגל. אם רוצים להיכנס אל פארק החבלים, מומלץ להזמין כרטיסים מראש, כי ההדרכות הן בשעות מסוימות והן מתמלאות מהר. הפעילות נמשכת בערך שלוש שעות וילד עד גיל 14 חייב להיות מלווה במבוגר. אנחנו בחרנו באופניים. ניתן להשכיר אופני שטח למגוון מסלולים, אנחנו עשינו את המסלול הקל, שגם הוא התגלה כדי קשה. המסלולים מעגליים, ולאחר כשעה של עליות לא קלות שאר הדרך כמעט רק בירידה. המסלול עובר ביער בין נחלים, שיחים עם פירות יער: אוכמניות ופטל. היער מלא בפטריות משונות ובפרחים, בקיצור, כיף גדול. יש לרכוב בזהירות, במיוחד למי שלא רגיל ברכיבת שטח. בדרך עצרנו לפיקניק עם מצרכים שהבאנו איתנו והילדים מאוד נהנו. אתר: www.forestry.gov.uk

אזור האגמים, אנגליה, צילום: ליטל אנושי

טיול לאורך אגם ווינדרמר

ביום הרביעי נסענו לאורך אגם ווינדרמר (Windermere) בכביש A592 לכיוון גשר ניוביי (Newby). בסוף האגם, כמעט לפני הפניה לניוביי יש בית מלון, בית קפה וגשר מקסים שחוצה את הנחל וכדאי לעצור באחת הפינות שלו ולצלם את הנוף. לאחר מכן המשכנו אל העיר קנדל, הסתובבנו בשוק, בקניון וברחובות. בעיר יש את כל רשתות האופנה של לונדון, רק בלי הצפיפות והדוחק. לאחר הקניות וארוחת הצהרים חזרנו אל הגשר אל הצד של אגם ווינדרמר ואל האקווריום של האגמים. אתר אינטרנט: www.lakesaquarium.co.uk. למי שרוצה, אפשר לקחת משם שיט על האגם לפרקי זמן שונים, יש ליד החנייה דוכן ובו פרטים. חזרנו אל אמבלסייד לארוחת ערב באחת המסעדות ולקינוח אכלנו גלידה בטיילת על שפת האגם.

העיירות Barrow-in-Furness וריבנגלאס

את היום החמישי התחלנו בנסיעה אל העיר Barrow-in-Furness, שנמצאת בפינה הדרום מערבית של קומבריה (Cumbria). בקצה העיר יש לשון יבשה שנכנסת ממש לתוך האוקיאנוס ובה מגדלור עתיק ומרשים וחוות של טורבינות רוח. בקצה לשון היבשה, לאחר שעוברים את כל סוגי הקמפינגים האפשריים מגיעים לשמורת טבע קטנה והמראה מרשים: משני הצדדים האוקיאנוס, אגם קטן עם ברווזים וציפורים אחרות, פרחים פורחים, ועדרי פרות שחוצים את השביל ותחושה שהגענו לסוף העולם.

לאחר מכן נסענו לאורך החוף המערבי על כביש A595 אל עיירה בשם ריבנגלאס (Ravenglass). האטרקציה המרכזית בריבנגלאס היא רכבת קיטור ישנה שפועלת על פחם. מחנים לפי השילוט וקונים כרטיסים בחנות המזכרות. לרכבת לוח זמנים והיא עוצרת ב-5-6 תחנות בדרך עד לתחנה הסופית. בתחנה הסופית יש מסעדה, חנות מזכרות מאוד מיוחדת, גן שעשועים לילדים ומגוון של מסלולי הליכה. צריך רק לבדוק מתי יוצאת הרכבת האחרונה חזרה. הנסיעה לכל כיוון אורכת כ-40 דקות וכדאי לשבת בקרונות הפתוחים וליהנות מהנוף. אתר: www.ravenglass-railway.co.uk אנחנו קנינו לנו תה אנגלי ועוגות וישבנו למסיבת תה על אחד הספסלים שם.

רכבת הקיטור בריבנגלאס, צילום: ליטל אנושי

טיפים כללים

• לינה: כל האזור מלא במלונות ובבתי הארחה מכל הסוגים והמינים. כולל קמפינג. אתר מומלץ למציאת לינה: www.golakes.co.uk
  • האתר של אמבלסייד: www.amblesideonline.co.uk
  • מסלולי הליכה: כדי למצוא מסלולי הליכה נעזרתי באתר הבא. יש אפשרות לבקש שהם ישלחו חוברות של מסלולי הליכה הביתה לפי אזורים. ואכן הם שלחו לי חוברות מאוד מפורטות וטובות: www.lakedistrict.gov.uk
  • מזג האוויר ועונות השנה: אזור האגמים הוא הגשום ביותר באנגליה ויש להיערך בהתאם עם ביגוד וחלופות לימי גשם. מזג האוויר גם יכול להשתנות במהירות וכמה פעמים ביום: יום שמתחיל שמשי הופך בכמה דקות לגשום וסוער ויכול להתבהר שוב. לנו אמרו שלא כדאי לנסוע לאזור בקיץ כי המקום מלא במטיילים, הכול עמוס והכבישים פקוקים. מה שהתגלה כלא נכון. אז אכן היו מטיילים, אבל לא נתקלנו בפקקי תנועה ולא בעומס באתרי התיירות השונים.
  • נהיגה: הנהיגה בכבשים הצרים מאתגרת, רוב המכוניות הן עם מהלכים והנהיגה בצד שמאל. הנהגים האנגליים אדיבים מאוד וכל פעם שחולפות שתי מכוניות מישהו עוצר וזז הצידה לפנות מקום וכולם מחכים בסבלנות בצד.
  • לשכות תיירות: בכל עיר כמעט יש לשכת תיירות ומידע לתיירים ומומלץ להיעזר בהם, הם נותנים מפות והכוונה ומציעים מסלולים שונים ברמות קושי שונות.