טיול במזרח קנדה ובמחוזות האטלנטיים

טיול במזרח קנדה שמתחיל במחוזות הצרפתים וגולש בהדרגה למחוזות האטלנטיים, מביא את אור ובן זוגה למפגש עם אנשים חברותיים ומארחים, שלוים ותמיד נכונים לעזור, לצד נופים עוצרי נשימה של קרחונים ולוייתנים, קצת לפני העונה של התיירים. סיפור עם הרבה טיפים ולינקים.

תמונה ראשית עבור: טיול במזרח קנדה ובמחוזות האטלנטיים - תמונת קאבר

בכתבה זו:

אלף האיים, טורונטו, מפלי הניאגרה ומונטריאול

הטיול במזרח קנדה יכול להתחיל מניו יורק, בכל נקודה אחרת במזרח ארה"ב או בטורנטו - בתחילת הטיול עוברים בכמה מקומות שהם לא ממש המחוזות האטלנטיים אבל הם בדרך- אז למה לא... אנחנו עברנו באלף האיים (Thousend islands), אפשר לעשות שם שייט ולעלות על מגדל התצפית ממנו רואים את כל האיים. משם אפשר להמשיך לטורונטו (Toronto) - מעבירים שם כמה ימים על פי תחומי העניין שלכם: יש שם מלא מוזיאונים, מרכזי קניות ושאר עניינים. המלצות שלי: שווה לעלות על מגדל ה-CN ולתצפת על כל העיר מלמעלה - כמובן שזה בעיקר שווה ביום בו הריאות טובה והשמיים בהירים, יש שם גם רצפת זכוכית שממנה רואים ממש עד למדרכה למטה והיה מגניב לעמוד ולקפץ על זה עם כל הילדים (שההורים שלהם נראו מאוד מודאגים משום מה, כאילו הילד שלהם הוא זה שהולך לשבור את הזכוכית ולפול למטה). כדאי גם לבקר בסקיידום (Skydom) שזה אצטדיון ענק שבנוי לבייסבול ופוטבול (הדשא מוחלף, המושבים זזים כי בבייסבול המגרש מקבל צורה משולשת כזאת ובפוטבול מלבני), גם הגג נפתח שם לימי שמש. ראינו את התאים של העשירים עם ספות עור ומיני בר ושירותים- ממש שווה. יש גם מלא מסעדות שצופות כאילו לתוך האצטדיון וגם מלון שמחדרים מסוימים אפשר לראות את המשחק מהחלון- די מדליק האמת. הסיור במקום די מעניין- שימו לב שיש רק איזה 2 סיורים ביום, אז שווה לבוא בבוקר ולהרשם לאחד מהם.

מטורונטו כדאי לנסוע למפלי הניאגרה (Niagra falls) - מרחק שעה וחצי בערך, יש שם המון מה לעשות- סיורי סירה, סיורים רגליים, סרט איימקס, תצפית ועוד מלא מלא דברים. כל העיירה שם ממש תיירותית ומלאת אטרקציות. בערב יש אורות בכל מיני צבעים על המפלים וזה ממש יפה. www.tourismniagara.com. משם נוסעים לאוטווה (Ottawa)- עיר הבירה של קנדה. באוטווה מומלץ להסתובב באזור הפרלמנט, אפשר לקחת סיור מודרך בפנים וזה די נחמד. בקיץ יש שם גם חילופי משמר בעשר בבוקר. נסיעה על ססקס דרייב (sussex drive), היא חוויה נעימה, על הדרך מפוזרים מלא בתים יפים (של כל מיני חשובים למיניהם) וגם נמצאת שם בזיליקת נוטרדאם שהיא נורא יפה. בין רחוב ג`ורג` ליורק מתקיים שוק ביוורד (bayward market) שהוא די נחמד אבל לא משהו היסטרי- שוק. אם ניתן לתכנן את הימים כך שתגיעו בסוף שבוע לאוטווה זה יהיה מוצלח יותר- לא צפוף וגם זול יחסית.

משם ממשיכים בנסיעה למונטריאול (Montreal)- בעיר כדאי לבקר בפארק האולימפי ושם לעלות לראש המגדל (זה בדרך כלל בא עם סיור, שלדעתי היה מאוד מאכזב, בעיקר אחרי הסיור בסקיידום בטורנטו). כמו כן אפשר ללכת לתצפית בפארק מון רויאל (mont royal) שמשקיף על כל העיר, להסתובב בעיר העתיקה על יד קו המים ולראות את בזיליקת נוטרדאם והכנסיה, לשבת בבית קפה ברובע הלטיני (רו סן דניס) על מרפסת וסתם להסתובב בדאונטאון. ממונטריאול ממשיכים לקוויבק סיטי (Quebec city)- בירת מחוז קוויבק, גם שם אפשר לבקר בפרלמנט ולהצטרף לסיור מודרך. שווה להסתובב בעיר העתיקה ובסיטאדל. ליד קויבק סיטי יש פארק קטן עם מפלים- מפלי מונטמרנסי (Montmorency Falls) Park), החניה יקרה והפארק לא כזה מציאה - אם אתם חייבים להיות שם אז תסתובבו קצת ויש שם גשר מעל למפלים. בהמשך הדרך (מצפון לסנט לורנס) נמצאת סנט אן שם יש פארק בקניון סנט אן (Canyon Sainte Anne) שממש יפה ושל�ו- זוהי הליכה של בערך 45 דקות על גשרוני עץ ושבילים, הליכה קלה ונעימה והקניון מקסים. אתר על קניון סנט אן: www.canyonste-anne.qc.ca. המסלול ממשיך אל העיירה סנט סימון שם עוברים במעבורת לגדה הדרומית של הנהר לסנט לורנס (saint laurent).

עוד באזור הצרפתי- כדאי ללכת לארוחה צרפתית אמיתית ופלצנית במיוחד, אנחנו הלכנו לארוחה כזו לפני עזיבתנו את המחוז הצרפתי- המסעדה היא מסעדה פיצית בתוך בית נורא נחמד- "רסטורנט וילה רפאל". קיבלנו מרק וסלט פיצפון וסטייק הכי שווה ועסיסי שאכלתי מימיי (פילה מניון), שהיה מסביבו בצלחת כל מיני קישוטים פלצניים, לסיום הזמנו פאי לימון מעולה ועוגת מייפל (כמה קנדי).ורק אחרי זה נכנסנו למחוז ניו בראנזוויק. פה מתחיל הטיול במחוזות האטלנטיים, המחזוות האלה מאוד רגועים, ריקים יחסית ממבקרים (בחודשי השיא - יולי אוגוסט הם מתמלאים יותר אבל מחוץ לעונה אתה ממש תייר בודד- וזה כיף). תושבי המקום (ובעיקר במחוז ניופאונלנד) הם ממש חברתיים ומארחים וכאלה שלווים... כיף. מה שכן - הדלק פה יותר יקר.

ניו בראנזויק ונובה סקושה

בניו בראנזויק (New Brunswick) יש 5 דרכים נופיות שעוברות בכל המחוז: בהתחלה נוסעים על ריבר וואלי (River valley) זוהי הדרך הירוקה שנוסעת ממש על גדת נהר סיינט ג`ון עד לעיר סיינט ג`ון (Saint John) - בדרך לעצור בעיר גרנד פולס (Grand falls)- יש שם מפל באמצע העיר. מפה של הדרכים הנופיות במחוז. אם רוצים (וזה פתוח) אפשר לעצור בקינגס לנדינג (king`s landing) שהבנתי שזו מן עיירה משוחזרת (יש המון כאלה בכל צפון מזרח ארה"ב וקנדה... לא חובה). www.kingslanding.nb.ca. בעיר הרטלנד (Hartland) יש את הגשר המקורה הארוך ביותר בעולם (בכלל יש בניו בראנזוויק המון גשרים מקורים כאלה): www.town.hartland.nb.ca. בעיר סיינט ג`ון יש את המפל המתהפך - שזה האמת, לא מלהיב כמו שזה נשמע אבל נחמד (אגב אני לא ראיתי את זה כמו בתמונות באתר המצורף... אבל מילא): newbrunswick.net.

מסיינט ג`ון ממשיכים על הדרך הכחולה (Fundy Coastal drive) שעובר על כל מפרץ פאנדי שבו הבדלי גיאות ושפל הכי גדולים בעולם, שם נמצא גם הפארק הלאומי פאנדי. כדאי לנסוע למערות סנט מרטינס (St. Martins caves)- מערות חוליות שנוצרו על החוף ובזמן שפל אפשר להסתובב בהן. גם האתר בהופוויל רוקס (Hopewell rocks) מעניין - זקיפים שנוצרו ועוצבו על-ידי המים בגיאות. אפשר לשוט בקיאקים ביניהם ובשפל ללכת ביניהם (כדאי להעביר שם לילה ולראות אותם גם בגיאות וגם בשפל). האמת שהיה מן חבל שאין כניסה (כי היינו מחוץ לעונת התיירות) אבל עברנו מעל כי ראינו מלא אנשים בפנים - פגשנו זוג מאונטריו שאמר "מה זה הגענו עד לפה אז בטח שניכנס" ... ממש הרחיקו מביתם. כשחזרנו לחניה ראינו פתאום ששני אוטובוסי תיירים משוויץ הכניסו את כל החבר`ה שלהם מעל החבל גם.. מי היה מאמין.. שוויצרים שומרי חוק!!! מצאנו מלון ליד הרוקס (כדי לראות בבוקר בגיאות) על סנט מרטינס: new-brunswick.net. עוד על הופווייל רוקס: www.thehopewellrocks.ca.

על כביש 915 (כביש טבעתי שיוצא מפאנדי קואסטל דרייב) יש את צוק אנרייג` (cape enrage) צוק שבגיאות הוא אי בעצם ועליו מגדלור. אם בכל מקרה אתם עוצרים ללילה ליד ההופוייל רוקס שווה אחרי הצהריים ואחרי הביקור ברוקס, כשהם בשפל לנסוע על הכביש הזה, מה שמגניב שבדרך אליו נוסעים על כביש שמשני צידיו רואים שאריות מים- כלומר בגיאות הכביש הזה מתחת למים. אם זמנכם אינו בידכם אפשר לוותר. www.capeenrage.com. משם ממשיכים למונקטון (Moncton)- בסביבת מונקטון ישנם הרבה גשרים מקורים ויש מסלול נסיעה שעובר דרך כמה מהם (נדמה לי 20 וכמה), אם רוצים ניתן לקבל מפה של מסלול זה במרכז התיירות. מגנטיק היל במונקטון- גבעה ששמים את הרכב על ניוטרל ומתדרדרים כאילו במעלה הגבעה- פתחו שם גם גן חיות ופארק מים ועשו מזה אתר בילוי. עוד במונקטון: טיידל בור- יש שעון ענק שמראה מתי הגל הבא, לפעמים זה מרשים אבל לפעמים זה גל קטן נורא. (הפארק נמצא על רחוב מיין, כבר תראו את השעון). ממשיכים למחוז נובה סקושה (Nova scotia). גם בנובה סקושה אפשר לראות את הטיידל בור (שעון הגיאות) בכמה נקודות (יש רשימה עם שעות ועוצמת הגלים במרכזי התיירות). כמה לינקים לנובה סקושה:

הליפקס (Halifax )- בירת המחוז - עיר כיפית, מלא פאבים ומסעדות, כדאי לבקר שם בסיטאדל שם נמצאים חיילים בריטים שנראים מפעם וההדרכה שם מאוד מעניינת (להצטרף לסיור שיוצא מהאינפו סנטר). כדאי גם להסתובב קצת בגנים הציבוריים של הליפקס- ממש יפה שם (הגנים נמצאים ממש קרוב לסיטאדל). גם המוזיאון הימי של המחוזות האטלנטיים מאוד נחמד- מוזיאון מרשים על סירות ושאר עניני ים. קרוב לעיר יש עיירה נורא יפה שנקראת פגיז קוב (Peggy`s cove) בערך 50 ק"מ מהעיר (לנו לצערי לא יצא להגיע אליה אך היא ידועה כמשהו ששוה גיחה). לואיבורג (Fort Louisberg)- מצודה צרפתית משוחזרת, בקיץ יש שחקנים שמשחקים את חיי היום יום בתקופה (1744) ולפני העונה (מאי) יש רק טיולים מודרכים עם הסברים בלי השחקנים. באי קייפ ברטון (Cape Breton) שבמחוז, יש את מסלול קאבוט (Cabot trail) הנודע- 300 ק"מ של נופים מסביב לקייפ ברטון היילנדס- מומלץ- אפשר לעצור בדרך לכל מיני שיט לויתנים ומסלולי הליכה שונים. www.cabottrail.com.

ניופאונדלנד

מנורת` סידני (North sydney) לוקחים מעבורת לאי ניופאונדלנד (Newfoundland) (שש שעות לפורט א באסק- Port aux Basques). הגענו למעבורת הרבה לפני הזמן והתחלנו לדבר עם אנשים שם- פגשנו נהג משאית ניופאנלנדי שדיבר בשבחי המחוז (יש להם מבטא קצת מוזר אבל הניופיס הם הכי נחמדים בקנדה), פגשנו גם את ויקי, נערה מאדמונטון ששכחה את הארנק שלה אצל חברה באי ועכשיו היא נוסעת הלוך ושוב כל הזמן במעבורת כדי להביא אותו. אחר כך גם לקחנו אותה טרמפ חלק מהדרך. שווה לקחת את המעברות שיוצאת בדקה לחצות ולשכור מיטה או חדר (הרבה יותר יקר אבל יש בו 4 מיטות ושירותים ומקלחון) וכך להעביר את השיט בשינה- לפני ההגעה צאו לסיפון ותנסו להבחין בלוויתנים ששוחים באיזור www.marine-atlantic.ca.

כשהגענו והתחלנו לנסוע בדרך היה לנו פנצ`ר אבל הניופיס כאלה אנשים טובים שתוך שניה בחור עצר, שלף מרכבו את ארגז הכלים המשוכלל שלו והחליף לנו גלגל בעודנו עומדים בצד ועושים רעשים של התפעלות. מפורט א באסק (Port aux Basques) ממשיכים על כביש מס 1 עד לדיר לייק (Deer lake) ומשם 430 עד לפארק הלאומי גרו מורן (Gros Morne National Park) - פארק מדהים, פיורדים (ללכת לווסטרן ברוק פיורד (Western Brook) - ובעונת התיירות יש שם גם סירה שמנקודת התצפית לוקחת אותך יותר פנימה לכיוון הפיורד) אגמים, הרים (איזור הטייבלנדס- Tablelands גם מהמם). מהפארק להמשיך צפונה עד פורט או שואה (Port aux choix) או עד סיינט אנתוני (st. Anthony) משם אפשר לקחת מעבורת (מעבורת נוסעים בלבד, קצת יותר דרומה אפשר מעבורת לכלי רכב גם) ללברדור (Labrador). www.grosmorne.com

בדרך אפשר לעבור בארצ`ס (Arches)- קשתות על החוף, חביב, בעיקר כהפסקת נסיעה. ליד סיינט אנתוני ישנו כפר ויקינגי משוחזר שנקרא לאנס או מדוז (L`Anse aux meadows) - (פתוח רק בקיץ). משם לחזור לדיר לייק ולהמשיך על כביש 1 עד טווילינגייט. אתר :
www.pc.gc.ca. טווילינגייט (Twillingate) - אזור מפרצי מקסים, במאי יוני- יש צפייה בקרחונים וביולי אוגוסט בלוויתנים- יש כמה חברות שיט ולא בעיה למצוא מי שייקח אותך לראות את הקרחונים/לוויתנים. www.twillingate.com. החברה בה עשינו שיט קרחונים: www3.nf.sympatico.ca. כדאי לבקר גם במוזיאון דארל (durrell) הקטן בעיר- יש שם דוב קוטב מפוחלץ שהגיע על קרחון אל העיר והתחיל להסתובב והטיל אימה על התושבים עד שנאלצו להרוג אותו. משם אפשר להמשיך עד לבירת המחוז, סיינט ג`ונס (st. john`s) או לחזור למעבורת (בקיץ מופעלת גם מעבורת דרומית לסיינט ג`ונס שלוקחת 14 שעות מ-Argentia).

אחרי הביקור בניופאונלנד חזרנו לנובה סקושה במעבורת ומשם נסענו לכיוון אי הנסיך אדוארד (Prince Edward island). מגיעים לאי בנסיעה על גשר נורא ארוך (13 ק"מ) שעולה 37 דולר קנדי. האי עצמו האמת, היה קצת מאכזב - מה שכיף שם זה הנסיעות ליד חוות ענקיות ממש יפות, עיר הבירה שארלוטטאון (Charlottetown) היא נחמדה אבל לא יותר מזה. הפארק הלאומי של אי הנסיך אדוארד נחמד- יש שם המון חופים ודיונות חול ומגדלורים ויש שם גם את הגרין גייבלס (Green Gables) שזו החווה של האסופית- אן מאבונלי - לא הכי שווה בעולם אבל בסדר. המסלול מתאים לשלושה שבועות.

כתבה וצילמה: אור דרום. סיפורים וטיפים נוספים מהאזורים בהם טיילה אור, באתר: Around The World