טיול משפחתי באגם גארדה ובצפון איטליה

צפון איטליה ידועה בנופים עוצרי הנשימה שלה, אך בנוסף היא מציעה אוכל מצויין וקניות מוצלחות. לפניכם מסלול טיול עם ילדים שכולל בנוסף למידע על אטרקציות מומלצות גם המון טיפים טובים על מסעדות שלא כדאי לפספס, דרכי הגעה ממקום למקום ושווקים פתוחים שהביקור בהם מומלץ.

טיול משפחתי באגם גארדה ובצפון איטליה - תמונת קאבר

בכתבה זו:

על ההכנות, האזור והמלון

טסנו לאיטליה בתאריכים 23.05.07 עד 30.05.07. יצאנו 2 משפחות, עם 4 ילדים בגילאים 9, 10, 16, ו- 18. את סידורי הטיסה עשינו דרך חברת גוליבר, דרכם קיבלנו את כרטיסי הטיסה, החדר במלון והרכב השכור. בדיעבד זאת היתה טעות, כיוון שהזוג הנוסף שנסע עמנו הזמין את כרטיס הטיסה, הרכב השכור והחדר במלון כל אחד לחוד ויצא לו אותו המחיר עם רכב משודרג יותר וגם החדר במלון היה משודרג יותר (אחרי תחנונים במלון קיבלנו גם אנחנו חדר משודרג). לפני הנסיעה אספתי חומר רב מאינטרנט, רצוי לציין שהאתר שנעזרתי בו הכי הרבה היה האתר "למטייל", לכן החלטתי לכתוב את כל מה שלמדתי, קראתי וחוויתי, באתר זה, ואני מקווה שמידע זה יתרום גם לכם ותוכלו לעשות בו שימוש.

אגם ``לה-גארדה`` (Lago di Garda): שוכן בחבל ורונה שבצפון איטליה, הוא אגם צר וארוך (50 ק``מ אורכו ורוחבו נע בין 3 ל-18 ק``מ), שחלקו התחתון מתרחב ומקנה לו מראה הדומה במעט לגיטרה. האגם נוצר בעידן הקרח האחרון והוא הגדול באגמי איטליה. מימיו מתנקזים בסופו של דבר לנהר הפו. סביב אגם גארדה מתקיים שוק (יותר נכון שוקון), בכל יום בעיירה אחרת לפי היום בשבוע (בהמשך מפורט יותר):  יום ב` - פסקרייה; יום ג` - דסנזו; יום ד` - Lazise; יום ה` - ברדולינו; יום ו` - העיירה גארדה. לכל המקומות שנסענו אליהם השתמשנו ב-GPS – דובר עברית - מומלץ לכם בחום, זה הרבה יותר נוח מאשר לנווט עם מפות, ולי אישית נתן תחושת בטחון.

על המלון - גארדה וילג` ( The Garda Village): כפר הנופש יושב בתחילת הלשונית של סירמיונה. בכפר ישנה תחושה אמיתית של רוגע ושלווה ואין שמץ של פעלתנות דביקה שכופה עצמה על האורחים. הכפר נבנה בצורת עיירה (דומה לקיבוץ). משפחה המתארחת בכפר מקבלת דירת נופש בעלת 2 חדרים, מרוהטת, ובה כל מה שנחוץ לשהייה: מטבח מצויד בכלי אוכל ובישול, מקרר, תנור בישול, טלויזיה, ומזגן. אפשר לאכול בפינת האוכל או לצאת למרפסת, המאובזרת בשולחן וכסאות. לנו נאמר שיש להביא מהבית מגבות ונייר טואלט – המידע היה מוטעה - קבלנו מגבות, מצעים ואפילו ``נייר טואלט``. מה שכן כדאי להכיא מהבית סוכרזית, סוכר, מגבונים לחים וכד`

הכפר מציע בריכות שחייה, מיני גולף, מסלול אופניים, חוף ים פרטי (לטעמי הוא לא מתוחזק היטב), שירותי כביסה, מסעדות, מינימרקט (רמת המחירים סבירה בהחלט) ועוד. בערבים ישנה הופעה נחמדה (לא יותר) של צוות הבידור בכפר ליד כפר הנופש ישנה רשת של סופר מרקט מאוד זולה בשם Penny, ששם אפשר להצטייד בבשר, גבינות, ירקות, וכו`. המחירים בבתי הקפה, בגלידריות ובסתם פיצריות באיזור הם סבירים לחלוטין (כוס קפה בסביבות ה-1 אירו שזה בערב 5.6 ש"ח - יותר זול מהארץ).

ימים 1-2: ורונה וסיור סביב אגם גארדה

יום רביעי: בבוקר נחתנו בורונה. הקדשנו חצי יום לסיור בעיר - ביקרנו בכיכר המרכזית, בארנה (אמפי תאטרון רומי מרשים, בו מוצגות אופרות, בעיקר בקיץ - כניסה לארנה עולה 4 יורו), וכמובן בבית של יוליה עם המרפסת המפורסמת, ציורי הגרפיטי והמסטיקים הדבוקים על הקירות עם פתקים המייחלים לאהבה גדולה. אל תפספסו את הפיצה הכי מדהימה בעולם! היא קיימת בכניסה לעיר העתיקה של ורונה (ברחבת הכניסה פונים שמאלה, כ- 150 מטר) הפיצה נקראת פיצה ``דוגה`` ונמכרת על פי משקל. מומלץ בחום לקנות פיצה ``4 הגבינות`` פיצת תרד או פיצה מרגריטה- אל תוותרו, לכו לשם! בשעות אחה``צ הגענו למלון דרך כביש שמספרו 22A זהו הכביש המוביל בסופו של דבר לאגם גארדה

יום חמישי -  יום סיור מסביב לאגם גארדה: סביב לאגם גארדה עיירות ציוריות הטובלות בצמחייה, נקודות תצפית מרהיבות על האגם וכבישים נופיים, חלקם חצוב בסלעים, עם מנהרות רבות. התחלנו את הטיול על הכביש ``הירוק`` 249 מצדו המזרחי של האגם. לכל אורך הדרך ישנן עיירות ציוריות שאפשר לעצור בהן: ברדולינו (Bardolino) המפורסמת בחנויות היין ומוזיאון שמן הזית שחנותו לממכר מוצרי השמן זולה להפליא. המוזיאון עצמו, אגב, לא מרתק במיוחד, אבל הדבש, השמן וממרח הפסטו מצוינים ( Museo dell`Olio d`Oliva, Via Peschiera 54, Cisano di) .

משם המשכנו למאלצ`נסינה (Malcesine). זוהי עיירה עתיקה השוכנת ממש על ההר. רחובותיה הקטנים מרוצפים בחלוקי נחל, בתיה עתיקים ויפים ומכל פינה מציצים אל המבקרים עציצי חרס, עצי לימון ופרי. העיירה משופעת בחנויות ומסעדות קטנות, גלידריות וגלריות לרוב. האטרקציה המרכזית בעיירה היא המצודה הגבוהה והעתיקה שבה, החולשת על נוף אלוהי באמת. ממאלצ`נסינה פועל רכבל להר באלדו (Monte Baldo). עלינו ברכבל לפסגת ההר המתנשא לגובה 2218 מטר. המחיר לרכבל אומנם די גבוה (48 יורו לכרטיס משפחתי - 2 מבוגרים ו-2 ילדים- ילדים מתחת ל-1.40 מטר לא משלמים), אך זו אחת החוויות המהנות ביותר בטיול. בפסגת ההר ישנם מספר מסלולי הליכה בתוך כל הירוק והלבן וגם בית קפה המשקיף לנופים מדהימים. אחרי שלוש שעות על ההר, חזרנו לכביש 249 והמשכנו לכיוון העיירה ריוה דל-גארדה, העיירה הצפונית ביותר באגם גארדה. קילומטרים ספורים משם נעצור במפלי ורונה (Cascade de Verone), שם בסיומה של הליכה נינוחה בגן בוטני קטן, הגענו לפתחו של מפל מרשים, הזורם בתוך נקרות הסלעים (דמי כניסה: 5 יורו לאדם).

המשכנו בנסיעה לאורך צידו המערבי של האגם. עצרנו בעיירה לימונה, עיירה קטנה מאד הבנויה על צלע הר היורד ישירות אל האגם. הכל מיניאטורי כאן וכך גם הנמל הזעיר ובתי הקפה שמסביבו. העיירה קרויה על שמם של הלימונים הרבים הגדלים בה. כמו בכל העיירות שלאורך האגם, גם לימונה מלאה בבתי קפה, גלידריות ומסעדות. הדרך ממערב לאגם פנורמית ועוברת במנהרות חצובות בסלע. עיירות נחמדות נוספות לעצירה בדרך הן סאלו (Salo) - סאלו היה שמה של רפובליקת החסות הקטנה שהקים הרודן הפשיסטי בניטו מוסוליני בצפון איטליה ב-1943 לאחר כיבושה של איטליה בידי גרמניה הנאצית. דזאנדו (Desenzano Del Garda) - המקום שימש כאתר נופש עוד בימי האימפריה הרומית עבור משפחות עשירות מוורונה הסמוכה. במרכז העיר כיכר גדולה ובה tpar ליהנות ממבחר חנויות, בתי קפה ובארים. ממעגן הסירות יוצאות מספר הפלגות ביום סביב לאגם. לפנות ערב (רצוי אחרי שבע ) עשינו סיור בעיירה סירמיונה – ראינו את המבצר העתיק, שוטטנו בסמטאות היפות ונהנינו משלל החנויות המוכרות פיצות וגלידות.

מסעדות מומלצות בסירמיונה
רוטונדה (La Rotunda) - מסעדה מעולה, בעל הבית מקסים, המחיר מעט גבוה - עלה לכל משפחה 300 ש``ח.
Ristrgimento - הנמצאת בפיאצה קרדוצ`י 5. בסופי שבוע מומלץ ממש לא להתקרב לאיזור, אלא אם אתם מוכרחים.
AI Nuovo Cavallo - מסעדה מעולה ליד סרמיונה, השרות, האוכל והמחיר - נהדר. היא ממוקמת בלוגנה די סרמיונה, שזו עיר הצמודה לסרמיונה, ונמצאת על הכביש שמקיף את האגם, כך שמאד קל למצוא אותה. (בנוסף מוצב פסל אבן של סוס בכניסה). מתאימה מאד גם לילדים, בגלל האוירה הלא רשמית.

• הכתובת: Via Verona, 138-37019
    Lugana di Sirmione
    tel: 030 919127

ימים 3-4: דולומיטים וגארדה-לנד

יום שישי - יום טיול בדולומיטים באיטליה: הדולומיטים הם רכס הרים גבוה בצפון איטליה הנתחם מצפון וממערב ברכס האלפיני. גובה הפסגות הגבוהות הוא למעלה מ- 3000 מטר. האזור נמצא בין העיר Bolzano במערב ועד מזרחה מ- Cortina d’Ampezzo. הנוף מתאפיין בגושי הרים מצוקיים ותלולים ומתחתם מדרונות מיוערים בעצי מחט ועצים אחרים. אוכלוסיית האזור הינה בעלת זיקה אוסטרית חזקה שכן האזור היה בעבר הלא רחוק, חלק מאוסטריה. התושבים מדברים בדרך כלל גרמנית ואיטלקית ושפות אלו מופיעות אף בכל תמרורי הדרכים. הנקודות המעניינות ביותר הן: עמק גרדנה, העיר אורטיסי, מעבר סלה, קנצאי (Canazei) ופסגת המרמולדה.

התחלנו באיזור המזרחי - טיפסנו לכיוון: קורטינה - קורטינה ד`אמפצו נחשבת לבירת הדולומיטים בצפון איטליה, היא שוכנת בלב הרי הדולומיטים, נמצאת בגובה של כ- 1280 מטר, והיא נחשבת לאחד מאתרי הסקי היוקרתיים באיטליה. במרכז העיירה ישנו מדרחוב עם חנויות יוקרה של אופנה, מרכז קניות ועוד.... המחירים של הבגדים גבוהים ביותר. האוויר באזור צלול ביותר והנופים מרהיבים. משם נסענו בדרך הדולומיטים, טיפסנו על רכס המרמולדה, נסענו לאורך האגם, לרוחב הרכס, עצרנו בבולזנו וטיפסנו עם הרכבל לעבר יער האבן. משם עברנו לחלק המערבי של הדולומיטים לכיוון מדונה די קאמפליו. עצרנו בעמק נון באגם טובל (Lago di Tovel) - אתר מדהים שפשוט אסור להחמיץ בשום אופן! אין אפשרות להגיע עם הרכב עד האגם אך יש הסעות - בלי הסעה מדובר בהליכה של כרבע שעה עד האגם. ביקרנו גם במנזר הראשון באירופה שנמצא ליד קלס, המשכנו צפונה דרך המעבר לכיוון מארנו, וחזרנו דרך מדונה די קאמפליו - אפשר לשתות שם גרפה מהמשובחים שיש בכל איטליה.

טרנטו
 (Trento) אזור מפגש של התרבות האוסטרו-גרמנית עם זו האיטלקית. טרנטו זכתה לפרסומה ההיסטורי בעקבות הוועידות שערך בה האפיפיור במאה ה-16, כחלק ממסע ההתנגדות של הכנסייה הקתולית לתנועות הפרוטסטנטיות. אתריה היפים של טרנטו הם פיאצה דל דואומו (Piazza del Duomo), שבאגפיה כמה מבנים מונומנטליים, העירייה, הקתדרלה בסגנון הרומנסקי הלומברדי, בית המשפט ומזרקה מעוטרת. הכיכר ושוליה עוצבו במאות 18-16. משם חזרה לאגמים. המון, המון, המון טבע ונוף, עיירות קטנות שבחורף משמשות לסקי ובקיץ לטיולים רגליים ואופניים.

כבישים מומלצים לנהיגה: הכביש שעולה למדונה די קמפיליו ויורד מהצד השני (כביש 239) הוא אחד הכבישים היפים ביותר, עם עיירות ציוריות מתוך גלויות, פשוט חוויה. עוד כביש מומלץ במיוחד לנוסעים לאגם גארדה ממדונה די קמפיליו הוא כביש 240. אל תסעו כמו כולם בכביש הרגיל שיוצא אל riva del garda (כביש 45bis), עדיף לנסוע עוד כמה ק``מ דרומה על כביש 237 מהעיירה tione di trento דרך העיירה storo ולפנות משם לכביש 240 לכיוון מזרח - אל אגם גארדה. הכביש הזה מדהים, ב-30 ק``מ הוא חולף על פני יערות, תצפיות, אגם מקסים וישובים כפריים ציוריים. בסיום הכביש יש מנהרה ארוכה שמחברת את העמק הנפלא הזה עם אגם גארדה.

טיפים:
- כדאי לקנות כרטיס הלוך חזור.
- כדי לצאת מהחניון התת קרקעי של הרכבל, צריך לשלם בדלפק ממנו קניתם כרטיסים לרכבל עצמו.

אוכל : קאנואוורלד - ארוחת אבירים - מופע אבירים בקנווה. מומלץ להזמין יום קודם בטלפון. ממוקם בצמוד לפארק - Caneva World. המופע הוא חוויה משגעת, כולל ארוחת ערב מלאה. אוכלים בידיים ושותים מרק מהמרקיה. בירות וקולה חופשי. המופע מתקיים גם ב-19:30 וגם ב-21:30. כדאי לבקש מקומות טובים ממול ולא בצד. מי שלא אוכל עוף אז לבקש מנה צמחונית. הכרטיס עולה 25 יורו למבוגר ו-15 לילד- בשישי. ביום רגיל כרטיס לילד עולה 12 יורו ילדים עד גובה מטר לא משלמים. הילדים נכנסים לאווירה וצועקים יחד עם כולם. בסך הכל מרשים ומיוחד. המנות יפות מאוד: פוקצ`ה, מרק ירקות, לחמניה, ציפס, עוף/קציצה צמחונית ולקינוח גלידה ופאי תפוחים- לא יוצאים רעבים.

יום שבת - גארדה-לנד: לא נופל מהסטנדרטים של דיסני / אפטלינג ואחרים ברמה בינלאומית. ממוקם בדרום אגם גארדה, בין סרמיונה וורונה. הפארק מעוצב וצבעוני, ויש גם מופעים. הפארק מתפרש על שטח עצום, אז לבוא עם הרבה כוח. יש מופע החלקה על הקרח, מופע קסמים, מופע דולפינים, ה-D4, ובית הרוחות... שימו לב שמופע הדולפינים הוא בתשלום נוסף - 3 יורו לאדם. כדאי לקחת חוברת של המקום ולעיין בה לפני, כדי לדעת בדיוק מה רוצים לעשות ויותר נכון מה לא רוצים לפספס. צריך להשתדל להגיע מוקדם כי יש פקקים לכיוון. הפארק נפתח ב-9:30, כרטיס עולה 20 יורו למבוגר ו-24 יורו לילד. למחיר הכניסה יש לשלם גם 4 יורו עבור חניה. טיפ: לבקש הנחה מהמלון לגארדה-לנד!

ימים 5-6: פירנצה וונציה

יום ראשון - פארק ספארי נטורה ויוה (Parco Natura Viva): הפארק נמצא בין האגם והעיר ורונה. הפארק הזה, מהמוצלחים מסוגו באיטליה, משמש בעיקר כמרכז לבעלי חיים בסכנת הכחדה. לפארק שני חלקים: ספארי שבו נוסעים בכלי רכב נסיעה של 8 ק``מ בערך, וגם וגן זואולוגי, שבתוכו מחכים לכם כ-200 מיני בעלי חיים. הפארק פתוח מ-9:00 עד 17:00. אופציה נוספת - יום טיול בפירנצה - צריך לקחת בחשבון שהמרחק בין סירמיונה לפירנצה עולה על 250 ק``מ! ברכב זה כמעט 3 שעות (אם אנו מתמצאים בדרכים ואין אף פקק או עיכוב בדרך). ברכבת ניתן לעבור את המרחק בקצת יותר מ-4 שעות, עם החלפת רכבות בפאדובה. טיפים לנסיעה – כדאי מאוד להזמין מראש כרטיסים למוזיאונים אם אינכם רוצים לחכות בתור. בדרכנו לפירנצה מומלץ (גם לאלה שלא מבינים במכוניות) לעצור במוזיאון הפרארי בעיר שעל שמה פרארי מרנלו (Marnelo). נכנסנו עם רכבנו לעיר, עד לאיזור העתיק אליו לא ניתן להכנס עם רכב. מסביב למרכז העתיק מקומות חנייה מוסדרים רבים, יש להצטייד בכסף קטן ולקנות כרטיס חנייה בהתאם לזמן בו מתכננים לשהות בעיר ( עלות החנייה - 1 יורו/שעה). שימו לב, המוזיאונים החשובים נסגרים בשעה 14:00 (פרט לאופיצי) וסגורים ביום שני.

נתחיל את היום במוזיאון האקדמיה, בניין פשוט ששימש פעם כבית חולים. כאן נמצא הפסל ``דוד`` של מיכלאנג`לו, הפסל המהולל ביותר בהיסטוריה. כדאי להסביר לילדים על הפסל המיוחד שהם רואים: מיכלאנג`לו התחיל לחצוב את הפסל הזה מגוש אחד של שיש בשנת 1501 וסיים את מלאכתו רק בשנת 1504, עוד בטרם מלאו לו 29 שנה. הפסל הועבר הנה לפני כמאה שנה לאחר ששנים רבות עמד בפיאצה סיניורה. משוגע מצוייד בפטיש ריסק בספטמבר 1991 את אחת מאצבעות רגליו של הפסל, אך הנזק לא ניכר.

מהמוזיאון  הדרמנו ברחוב ריקאסולי עד שהגענו לכיכר Piazza Duomo ובה הקאתדרלה Santa Maria del Fiore, שבנייתה נמשכה 140 שנה עד שהושלמה במאה ה-15. מפורסמת מאוד ומרתקת מבחינה ארכיטקטונית היא הכיפה שתיכנן ברונלסקי. טפסו עם הילדים לקצה הכיפה וחוו יחד את יפי הנוף. לאחר מכן ביקרנו בבית הכנסת בפירנצה, הנמצא במרחק דקות ספורות מהדואמו. זהו בית הכנסת הגדול והמפואר בפירנצה ומהיפים ביותר באירופה. במהלך המלחמה בית הכנסת ניזוק ואחריה שופץ אך עד היום ניתן לראות על דלתות ארון הקודש פגיעות של כידון. מחוץ לבית הכנסת יש אנדרטת אבן לזכרם של 284 היהודים שגורשו מפירנצה בימי השואה. בית הכנסת יפהפה ויש בו  מוזיאון קטן עם מדריכה דוברת עברית. מרגש ומעניין, במיוחד לילדים ישראלים, שיקבלו זוית ראייה חדשה על קיום קהילתי יהודי בגולת פירנצה.

• כתובת בית הכנסת:
    Address: Via L.C. Farini 4, 50121 Firenze, Italy
    Phone: 39-055-2346654

מכיכר דואומו הלכנו בכיוון הנהר, הפעם במדרחוב Calzaiuoli, שבו שפע חנויות מצויינות עד שהגענו לכיכר היפה ביותר של פירנצה, ואחת הכיכרות המפורסמות של אירופה, Piazza della Signoria. חפירות ארכיאולוגיות שנערכו כאן חשפו, שכבה אחרי שכבה, תקופות שונות של ציוויליזציה, כמו שרידי מפעל לצביעת בד מהמאה ה-2 לספירה או מגדל שמירה מימי הביניים. כאן בעצם הוצב פסל דוד המקורי. הארמון היה ביתם של המדיצ`י ובו ישב הפרלמנט האיטלקי בתקופה הקצרה בה היתה פירנצה בירתה של איטליה המאוחדת. עשינו הפסקה בפארק Parco delle Cascine שהוא הגדול ביותר בפירנצה. מכאן נצא לסיור לאורך נהר ארנו (Arno) עד ל- Ponte Vecchio.

קניות: בפירנצה תמצאו שווקים פתוחים נהדרים שבהם אפשר לרכוש דברי עור, ארנקים, תיקים ומחזיקי מפתחות. השוק המרכזי (Mercato Centrale) עמוס בדוכני אוכל. אם תרצו לנשנש, זה המקום.

אוכל: המאכל הכי כייפי הוא ה- gelato, הגלידה האיטלקית. בפירנצה טוענים שהגלידה הזאת הומצאה בעיר. הכין אותה לראשונה ברנרדו בונטלנטי בשביל מדיצ`י. עיצרו בגלידרייה הקרובה ותהנו יחד עם הילדים מגלידה משובחת.

מסעדות מומלצות:
Academia - בכיכר ממש מול הגלריה המפורסמת. מגישים אוכל טוסקאני. מחיר סביר (באזור ה-40 יורו לזוג כולל יין). רצוי להזמין מקום מראש כי המקום מפוצץ למדי.
מריו -  טרטוריה ממש טובה ויחסית לא יקרה - בפיאצה דל מרקטו וממש צמוד לטרטוריה הנ``ל ישנה מסעדה אשר מגישה את הביסטקה פיורנטינה הכי טובה בכל פירנצה - וכל מי שאומר אחרת מוזמן לגשת לשם...
לקינוח מומלצת החנות המופלאה לגלידות ושוקולדים Vestri. יש שם עשרה טעמים של גלידה, שכולם מבוססים על צירופים שונים של שוקולד. שוק-קוהולים אמיתיים צריך לגרד משם בשפכטל, כי אין סיכוי שייצאו ביוזמתם מהגלידריה הקטנה והמעוצבת הזאת (כתובת: Borgo Albizi 11).
מתוקים טובים: בטעם של פעם אצל Robiglio סמוך מאוד לדואמו, בויה דה-סרוי 112, רחוב המחבר את הדואומו לכיכר אנוניציאטה.

יום שני - יום טיול בוונציה: ביקור בכיכר סן מרקו, ארמון הדוגים (ארמון שהיה של שליטי ונציה) ובגטו היהודי. אם יהיה זמן וכח, ניתן לשוט לאי מורנו (אי הזכוכית) או לשוט בגונדולות ונציאניות מסורתיות. מומלץ לקנות מפה של העיר מהאינפורמיישן - 2.5 יורו.

איך מגיעים: יש לנסוע באוטוסטרדת A4 לונציה.– זה לוקח כשעתיים וחצי בערך מגארדה. האוטוסטרדות חוסכות זמן רב בנסיעה בין הערים ועלותן סבירה בהחלט בין גארדה לונציה - 6 יורו.
אופציה ראשונה: בונציה משאירים את האוטו בחניונים בני 10 קומות בפיאצלה רומא. עקבו אחרי השלטים. החניונים יקרים – מדובר על 20 יורו לכל היום, לא משנה אם חניתם שעתיים או 10 שעות. בלשכת התיירות אומרים שיש חניון זול בסאן-אנדריי.
אופציה שניה: בירידה מהאוטוסטראדה לכיוון וונציה יש שלט כחול שמצויר בו אוטובוס+P. הכוונה לחנה וסע במחיר של 3.5 יורו לחנייה לכל היום ויורו אחד לאוטובוס הלוך ושוב, שיוצא מהחניון כל 10 דקות. הנסיעה באוטובוס אורכת כ-5 דקות ואז יורדים בתחנה המרכזית בכניסה לוונציה ומתחילים ללכת ברגל או נוסעים ב`ואפורטו`, שהוא אוטובוס-מים, מספר 82 נדמה לי, עד כיכר סאן-מרקו. גם הואפורטו די יקר – 5 יורו לאדם.
אופציה שלישית : כדאי מאד (עד 3 אנשים) לקחת את הרכבת מ-desenzano (חניה חינם בתחנת הרכבת) לונציה תמורת 24 יורו הלוך וחזור. ככה אתם חוסכים מעל שעתיים נהיגה, (תחשבו על הדרך חזרה כשאתם עייפים) וכל הכספים המשולמים לאוטוסטרדה + סולר + חנייה במסטרה + רכבת ממסטרה לונציה וחזרה. לא לשכוח להחתים את כרטיס הרכבת במכונה הצהובה לפני העליה.

אוכל: למרות שוונציה תרמה כמה וכמה מאכלים למטבח האיטלקי, ביניהן ``כבד בסגנון ונציה``, התייר המחפש אוכל טוב לא ישבע נחת מן המסעדות שבעיר. מספרן הגדול של התיירים בעיר עשה את המסעדות למסעדות לתיירים, עם כל המשתמע מכך. אם אינכם רעבים במיוחד, עצתי לכם להמתין עד לארוחת הערב ולאכול אותה באיזור מגוריכם ולא בוונציה עצמה. ובכל זאת, לאלה ביננו שלא יכולים להתאפק ישנה המלצה של מסע אחר:
מסעדת La Zucca - רבות מהמנות הן על טהרת הירקות, כגון לזניה עם פטריות, וסופלה דלעת. מומלץ להזמין מקום מראש.
מחיר: כ-25-30 אירו למנה.
שעות פתיחה: ב`-שבת - 12:30-14:30, 19:00-22:30
מסעדה מומלצת נוספת היא - Rosicceria - אוכל נהדר מכל הסוגים, אנחנו אכלנו שניצלים (לא כשרים) ותפוחי אדמה ועוד כמה תוספות שנכנסו בצלחת, לפי משקל, ב-17.5 יורו לזוג, וגם שבענו. רבע שעה הליכה מכיכר סן מרקו: alle della Bissa, 5424/A, ליד כיכר Bartolomeo

יום 7: פארק סיגורטה

יום שלישי: דרומית לאגם אפשר למצוא פנינים של ממש: העיירה ואלג`ו סול מינצ`ו (Valeggio Sul Mincio), הנמצאת דרומית לפסקיירה על כביש 249. האתר המפורסם ביותר בואלג`ו הוא פארק סיגורטה (Parco Giardino Sigurata) - גן בוטני מקסים שהקים הרוקח קרלו סיגורטה. הסיור בפארק מתבצע בעזרת רכבת קטנה הנוסעת לאיטה בין שבילי הגן, ומעניקה לנוסעיה חצי שעה של רוגע מושלם. פרחים יפהפיים, עצים נדירים, כרי דשא מטופחים, בריכות מסוגננות ונקודות תצפית מרהיבות על הנוף המשתרע למרגלות הפארק. אפשר לטייל על קלנוע לארבעה אנשים. שעות הפתיחה: 18:00-9:00. העיירה ואלג`ו מפורסמת בטורטליני שלה, ומדי שנה בחודש יוני נערך פסטיבל קשר האהבה, בו פותחים בני המקום שולחן ארוך ארוך על הכביש העובר מעל לנהר, סועדים את לבם בטורטליני ומספרים את האגדה על מפקד חילות צבא ויסקונטי, שהתאהב בנימפה שיצאה מהנהר. כשהבין שלא יוכל לממש את אהבתו על פני האדמה עקב אחריה אל תוך המים, תוך שהוא משאיר אחריו על גדת הנהר את ממחטת המשי שהתכוון להעניק לה כמתנת אהבה. מספרים שלזכר זוג הנאהבים נהגו נשות הכפר לרדד את הפסטה כדי שתהיה דקיקה כמשי, לחתוך בצורת ממחטה, ולמלא אותה במילוי עדין.

אוכל
ואם האגדה הזו מעוררת בכם תיאבון, נוכל לבדוק את איכות הטורטליני במסעדה מצויינת הנמצאת במרכז העתיק של ואלג`ו, מאחורי בית העיריה המרשים, ונקראת Lepre (ארנבת). בקשו ארוחת טעימות - Assaggi - וייתנו לכם לטעום ממבחר הפסטות הנפלאות מתוצרת ביתית שהם מכינים כאן במקום (Via Marsala 5, Valeggio Sul Minico).  עוד מסעדת טורטליני מומלצת - קסטלו, ליד בניין העירייה.

אחרי שבטננו התמלאה, ירדנו מואלג`ו מערבה לכיוון הנהר. עברנו מתחת לשרידיו של גשר עצום ממדים מהמאה ה-14, וירדנו אל הכפרון בורגטו (Borghetto) - הכפר הכי יפה שראיתי בחיי, היושב לו באמצע נהר המינצ`ו, הנראה כנטוע בלב הנהר. נסענו עם המכונית אל בתי הכפר וראינו כנסיה עתיקה, טחנות מים ישנות ומסעדות.

מקומות נוספים בהם כדאי אולי לאכול:
בסיינה - אין כמו קאנטוצ`יני טבולים ב``וינו סאנטו`` - יין מתוק כמו מוסקט לקינוח אחרי ארוחה טובה. הקאנטוצ`יני הן עוגיות מיוחדות לסייאנה. פשוט מעולות (עו\גיות בטעם שקדים ווניל, קשות יבשות).
בלציזה- מרכז עתיק הסובב סביב מעגן הסירות ובית המכס הישן, הנמצא עתה בתהליכי שיפוץ. לכאן כדאי להגיע לפנות ערב, לטייל על הטיילת היפה ולאכול טוב. מסעדה מומלצת, הנמצאת מעל שפת המזח של לציזה היא La Taverna da Oreste, המציעה בין השאר בופה של דגים ואנטיפסטי (via f. Fontana 32). ברסייה- עיר מקסימה נמצאת כ-20 דקות נסיעה מאגם גארדה, ישנה מסעדה מעולה שנקראת La Bussola, שווה להגיע ממש רעבים!

אפשר לשלב גם סיור ביקב קא דאי פראטי (בית הנזירים), פארקו אל לאגו (Parco Al Lago). המלון פארקו אל לאגו הוא חלק מאחד היקבים הכי מפורסמים באיטליה וכיום הוא מוסד פרטי ומשפחתי, המשפחה מנהלת גם את המלון והמסעדה המצוינת שצופה על העיירה סירימיונה:
ויה ורונה 69, לוגאנה די סירימיונה.
טלפון: 0039 0309

שווקים פתוחים

אגם גארדה (Lago di Garda)

• ארקו (Arco) - כ-5 ק``מ צפונית לריווה דל גארדה (Riva del Garda)
    שוק פשפשים ב- Piazzale Segantini. שבת שלישית בכל חודש. אוקטובר - מאי - 7.30- 18.00, יוני- ספטמבר - 7.30- 20.00.

• ברדולינו (Bardolino)
    שוק פשפשים ועתיקות יום ראשון השלישי בכל חודש.
    שוק רגיל יום חמישי.

• דסנצאנו (Desenzano)
    יום ראשון הראשון בכל חודש. חוץ מינואר ואוגוסט.

• טורי דל בנקו (Tori del Benaco)
    שוק פשפשים ועתיקות. יום רביעי בערב בחודשים יוני- ספטמבר.

• ליזצה (Lazise) והסביבה
    יום שבת

• מאלצ`זינה (Malcezuna)

• סורינו דל לגו (Soiano del Lago) - בין דסנצאנו לסאלו
    יום שישי

• סירמיונה (Sirmione)
    יום שבת

• סלו (Salo)

• פאסקיירה דל גארדה (Paschiera del Garda)
    שוק פשפשים ועתיקות יום ראשון הראשון בכל חודש
    שוק רגיל יום שני

ריווה דל גארדה (Riva del Garda)
יום רביעי השני והרביעי בחודש

הדולומיטים

• בולצאנו (Bolzano)
    שוק פשפשים ב- Passeggiata del Talvera. שבת ראשונה בחודש, 8.00- 17.00. חוץ מחודשים יולי-אוגוסט.
  • טרנטו (Trento)
    Piazza Garzetti - שוק עתיקות ואמנות. השבת השניה בחודש. חוץ מחודשים ינואר ואוגוסט.
    שוק רגיל - יום חמישי.
  • מראנו (Merano)
    - שבת - 8.00- 14.00.
  • קאנאציי (Canazei)
    - שבת - 8.00- 14.00. רק בקיץ.

• קורטינה ד`אמפצו (Cortina d`Ampezzo)
    ב- Piazza Italia ליד תחנת האוטובוס - בגדים, חפצים לבית, מזון ועוד, שלישי ושישי - 8.30- 13.00.

מידע כללי וטיפים חשובים

הפרש שעות - איטליה מאחרת את שעון ישראל בשעה. תקשורת - הקידומת הבינלאומית של איטליה היא 39.

כמה טיפים חשובים:

•  כדאי לתכנן הטיול לפי מזג האוויר כפי שמופיע באתר yahoo ,האתר מעולה ונותן תחזית ל-10 ימים קדימה. כמו כן, בכפר הנופש מופיע בכל יום מזג האוויר ליומיים הקרובים והם יסכימו לבדוק לנו באינטרנט תחזית מדויקת.
  • מנת פיצה במסעדה באיטליה היא ענקיייית, תמיד הזמנו פיצה ופסטה וטעמנו משניהם.
  • אין ספק שהאוטוסטראדות באיטליה חוסכים זמן יקר, מה שגם מאוד נוח להתמצא בהם ושווה את המחיר שמשלמים...
  • בטיול מסוג כזה צריך לזרום ואיפה שנהנים להישאר ולמצות כמה שיותר.
  • גם למי שלא שותה קפה - הקפוצ`ינו שם נהדר. מומלץ לנסות את השוקולטה שלהם שזה כמו מעדן דני רק חם!
  • הרבה חנויות ומסעדות לא עובדות בשעות הצהריים. הרבה חנויות סגורות בין 12:30 ל 15:30. הרבה מסעדות סגורות לא מגישות אוכל בין 14:30 ל 19:00 (בערך). רק במרכזי הערים במקומות שכל התיירים מסתובבים יש מקומות פתוחים גם בשעות האלה.
  • נתב``ג - לכל בעלי כרטיסי האשראי המוזהבים (ויזה כ.א.ל זהב, מסטרכרד קורפורייט) - נסו להיכנס לטרקלין הוי. איי. פי. של מלונות שדן לפני ההמראה (שימרו לו בערך חצי שעה של שקט ושלווה) - לפרטים. הכניסה לבעלי הכרטיסים היא בחינם. יש כיבוד ברמה טובה מאוד (בורקסים וסלטים קוראסונים, שתייה – כן כן בחינם, הייתם מאמינים?). השלווה אינסופית, בייחוד ביחס לתזזיתיות שמאפיינת את אזור הדיוטי פרי הסמוך, הכורסאות, העיתונים מכל העולם, אינטרנט, הויטרינה למסלולי השדה, הכל משרה רוגע – ממש אי של שקט. מה שכן לא נראה לי מתאים למשפחות עם ילדים (אולי יש הגבלת גיל). זה נמצא כבר באמצע שרוול היציאה לשערי B אם אני לא טועה (לא בכיכר המרכזית של הדיוטי). לגבי שעות הפתיחה לא בדקתי.
  • לא לשכוח להגיע מהארץ עם מטבע של 10 ש``ח (או 1 יורו) לעגלה בשדה``ת.
  • מומלץ בזמן הטיול עם האוטו לעצור בכל סופר מרקט גדול בדרך ולקנות מוצרים לחדר.
  • לקחת מהבית שקיות סנדויצ`ים, מלחיה, שקדי מרק, שקיות מרק אינסטנט,קורנפלקס, סוכרזית , קפה קטן וכו`
  • לקחת בגדים חמים, כראוי. תמיד טוב להשאיר ברכב מעיל, כובע ומטריה- במיוחד לימים בהם עולים לפסגות.
  • עדיין קיים הבדל משמעותי בין תרבות ומיומנות הנהיגה האיטלקית לשלנו. סעו מאד בזהירות. שימו לב שהנהיגה מהירה – ממוצע של 140 קמ``ש באוטוסטרדות.
  • בכל מקום שרואים Autogrill אפשר לאכול סנדוויצ`ים לא רעים ב-3 יורו. לרעבים ביותר – שני סנדוויצ`ים לאדם יסתמו אותכם לגמרי ב-12 יורו לזוג. באף מסעדה לא תאכלו במחיר כזה (חוץ מפסטות ופיצות). מה שכן, אין שם שום דבר שממש קשור לגריל.

שדה התעופה בורונה

• מחזירים את הרכב בצד ימין של אולם הנכנסים, וגם הדלפקים של סוכנויות ההשכרה נמצאים באולם הנכנסים. אולם היוצאים הוא בצד שמאל. ישנן בדיקות קפדניות לטיסות לישראל. מלבד ההגבלות הרגילות (חפצים חדים וכו`), אסור לקחת בתיקי יד נוזלים מכל סוג שהוא: קרמים, בקבוקי שתייה, טיפות עיניים / אוזניים. בתיקי היד אסור לקחת גם מכשירים חשמליים או מצלמות מלבד פלאפונים. גם מטריות מומלץ להכניס למזוודות. אם השארתם משהו מאלו בתיקי היד, יקחו / ישפכו לכם אותו בשיקוף אחרי שמוסרים את המזוודות הגדולות. בתהליך השיקוף, אם אתם לא נועלים נעלי ספורט, יבקשו מכם להוריד אותן ואת החגורה. המלצתנו: בואו בפיג`מות ונעלי בית. סתם. שיעבור לכם מהר ובקלות...

למשכירים רכב

• כשאתם קונים דיל של טוס וסע, רוב נוסעי המטוס עשו כמוכם. לכן, אחרי בקורת הדרכונים אחד יחכה למזוודות, והשני ירוץ לדלפק הרכב. השרות איטי וחבל על הזמן.
  • אם אתם מחזירים רכב בשעות לא שגרתיות או בימי ראשון, אתם נאלצים ברוב המקרים למלא דלק רק בתחנות לשרות עצמי (הפתוחות 24 שעות בדרך כלל). דעו לכם בתחנות אלה אין מי שיחזיר לכם עודף! רק שהתחנה פתוחה.
  • שימו לב לרכב שאתם מקבלים, על תקינותו (שריטות ומכות) ועל נקיונו , אם לא אז יש לחזור ולדווח כדי שהתשלום עבור הנזקים לא יפול עלינו בסוף.

טלפונים ותקשורת עם הארץ

• למנויי סלקום GSM (ואולי גם בחברות אחרות) השתמשו בתוכנית סלקום חו``ל מוזל. זה מאוד נוח באיטליה. אפשר תמיד להשיג אתכם איפה שלא תהיו.
  • נעלו את הטלפון עם קוד (השרות מאפשר לכם להפעיל את זה – שאלו את המוקדן) ותנו אותו רק לאנשים איתם תהיו מעונינים לדבר בזמן השהות (אתם משלמים על שיחות נכנסות ולא מובטחת שיחה מזוהה ובטח שלא ממספר חסום). התעריף לשיחה נכנסת בזמן נסיעתנו היה תעריף קבוע של 1.12 שקלים לדקה.
  • סכמו בכל מקרה עם קרוביכם שכל פעם שאתם מצלצלים שלא יענו ושיתקשרו אליכם בחזרה אחרי דקה. ואילו אתם, כאשר אתם רוצים לדבר תתקשרו (עם שירות הקולבק) וחכו 10 שניות עם הצלצול – לא יותר מזה כדי שלא תחוייבו בעלות הקמת שיחה. אחרי 10 שניות נתקו. אם זה לא הולך, תמיד אפשר לשלוח בעלות קבועה של 0.18 לירות סטרלינג (1.4 שקל) אס. אם. אס למי שאתם רוצים שיתקשר אליכם.
  • הכיסוי והקליטה באיטליה הם מצוינים, אפילו בדולומיטים על ההרים בגבהים של 2000 מטר אין בעיה לדבר.
  • זכרו לא ליזום שיחה בעצמכם ולהתחיל לדבר, זה יעלה לכם לדקה הראשונה – לפחות 7 שקלים (תלוי בספק האיטלקי שדרכו אתם מתחברים), ולדקות הבאות 5.80 – לא כדאי.
  • בקשו את מספר השירות חינם של סלקום כדי להתייעץ במקרה וישנן בעיות.
  • מכשירי חשמל
    תופתעו לשמוע שאתם יכולים לקחת כל מכשיר מהארץ שמתבסס על תקע עם שני פינים (כולל מטענים מכל הסוגים למצלמה ולפלאפון). המתח הוא אותו מתח, ואין שום בעיה.

שתייה במהלך הטיול

• על מנת לחסוך אפשר מדי יום או יומיים לקנות 2 בקבוקים של מים מינרליים גדולים. יש אותם בכל קיוסק/תחנת דלק/סופר/בר. העלות: 1.30-1.90 לבקבוק של ליטר וחצי.
  • שונאי הסודה שימו לב. אם אתם לא רוצים בטעות לקחת סודה – שימו לב שעל הבקבוק כתוב Naturale.
  • טיפ לטיפ - לא נהוג להשאיר טיפ בגובה של 10-12% כמקובל בארצנו, כמה יורו בודדים (אם בכלל) יספיקו

קניות:

• הכל יקר בטירוף ולכן הטוב ביותר יהיה לחפש את השווקים הנודדים בין העיירות. שם ניתן למצוא מתנות קטנות, בגדים ואפילו נעלים איטלקיות משובחות. באזור נמצא גם מרכז מסחרי גדול - affy עם חנויות לרוב וסופרמרקט גדול המכיל כל טוב. עקבו אחרי השילוט.
  • מה עוד כדאי לקנות:
    1. פרמג`יאנו רג`יאנו איכותית – אפשר לקנות בכל סופרמרקט. מחיר לקילוגרם גבינה מיושנת 30 חודשים (איכותי במיוחד) – 17 יורו (85 שקל לקילוגרם).
    2. פקורינו סרדו איכותית – בפחות מ- 10 יורו לקילוגרם ככל היפר.
    3. גורגונזולה איכותית - ב- 8 יורו לקילוגרם לערך בכל היפר.
    4. פסטות איכותיות ובצורות מיוחדות - זה לא זול !!! על חצי קילו פסטה מיוחדת משלמים 1 עד 4 יורו בערך (5-20 שקל).
    5. שמן זית - זול, אבל אני לא משוכנעת שמצדיק את המאמץ.
    6. פטריות פורצ`יני בשקית צלופן – מחירים שונים לגדלי שקיות שונים אבל זול מאוד יחסית לישראל (5-10 יורו בממוצע לשקית גדולה).
    7. גראפות ולימונצ`לו - באיזור לומברדיה יש לדעתי מאות סוגים של גראפות ולימונצ`לו זולים וגם יקרים.
    8. סוכריות גומי מסוגים שונים - אני ממליץ לקנות בכל סופרמרקט סוכריות גומי במחירים של 1-2 יורו לחבילה ולנסות. הסוכריות פשוט משגעות לחובבי ז`אנר זה.
    9. סינורים ומגבות מטבח עם ציורים של מיטב מוצרי המטבח האיטלקי (יינות, קפה, מתוקים, גבינות וכו...) - המחירים נעים בין 5 ל-8 יורו אבל שימו לב שיש הבדל בגדלי הסינורים ובאיכותם במקומות השונים. אפשר להשיג כמעט בכל דוכן תיירותי בערים הגדולות.
    10. סלמיני רכים.
    11. עוגיות אמרטי – לקנות רק במאפיות ו/או קונדיטוריות.
    12. פוקאצ`ה עם הרבה בצל למעלה – לקנות רק במאפיה.