יומן מסע לסיציליה, חלק 5

גם היום די מעונן וגשם קל יורד בכל האזור.

תחילה נסענו לטירה ישנה שבעיירה בה המלון שלנו, Fiumefreddo di Sicilia, ואשר שימשה בצילום סצינות מהסרט הראשון בסידרת הסנדק (במקרה הזה מדובר במקום בו אירעה ההתנקשות באשתו הראשונה של אל פאצ׳ינו).

לצערי המקום היה סגור ומאחורי השער היה בד עבה, כך שאפילו לא הצלחתי לצלם את החצר. שם המקום הוא טירת העבדים Castello degli Schiavi, וקשור אליו סיפור יפה ממנו נובע שמו.

לאחר מכן נסענו לקניון בשם Gole dell' Alcantara. זהו קניון שהמצוקים שלו שויים לאבה שהתמצקה בצורות משונות, בדומה למה שאנו רואים בבריכת המשושים ברמת הגולן. כרטיס הכניסה כולל סיור בגן בוטאני לא מתוחכם, ולאורך המסלול יש נקודות תצפית על הקניון והנחל הזורם בו.

Gole dell' Alcantara

לאחר הסיור הרגלי, שנמשך פחות משעה, יורדים במעלית עד לערוץ הנחל, שם אפשר להסתובב קצת, ובימי הקיץ יוצאות משם קבוצות לסיור רגלי רטב בתוך הנחל, כולל ״גלישה״ לתוך בריכות המים ועוד. זה נראה עניין כיפי, רק שלצערנו האטרקציה הזאת לא היתה זמינה בעונה זו של השנה. לסיכום, מקום נחמד מאוד, שווה ביקור של כשעתיים.
(כמה ימים לאר מכן נודע לנו שיש בסביבה אטרקציה נוספת שקשורה בנחל האלקנטרה, מעין אגמונים בשם Le Gurne, וההגעה אליהם היא מהעיירה פרנקווילה די סיציליה Fancavilla di Sicilia. אנחנו לא ביקרנו שם אבל זה נראה יפה).

משם המשכנו לעיר טאורמינה Taormina, שהתגלתה כעיר פשוט מקסימה. החנינו את הרכב בחניון רב קומות קרוב מאוד שער מסינה Messina, שכן בעיר העתיקה אין חנייה והיא מלאה בפקחים שעסוקים עד מעל לראש במתן קנסות. נכנסו לרחוב הראשי (קורסו אומברטו Corso Umberto) בעיר העתיקה, שהוא מדרחוב בן כמה מאות מטרים, והלכנו באיטיות לאורכו. כל כמה מטרים היתה פינת חמד, בין אם בניין עתיק, מרפסת עם מעקה מברזל המעוטרת בפרחים, מדרגות לרחוב מקביל עם כדים או עציצים. בנוסף, יש בו לא מעט מעדניות שמוכרות ממיטב הממתקים והעוגות המאפיינים את סיציליה. למען השינוי - כאן גם הרחובות הסמוכים לרחוב הראשי שומרים היטב. מקום פשוט יפה! בניגוד למקומות אחרים בסיציליה, שנדרש קצת זמן להיכנס לאווירה שלהם, העיר הזאת נתנה תחושה טובה ממש על ההתחלה של הביקור.

קנלוני עם ריקוטה בהזמנה אישית

ארוחת צהריים אכלנו במסעדה שהומלצה במדריך ״פספורט״. המסעדה קטנה מאוד והיא ממוקמת מאוד קרוב לחניון ולשער הכניסה לרחוב הראשי. האוכל היה טעים, השירות די איטי. אבל עד שהגיע האוכל, התפעלתי מיעילות העבודה של צוות המלצרים. יחד איתנו היו עוד 3 זוגות וגם 2 משפחות עם ילדים קטנים ששיגעו את ההורים - אבל המלצרים עמדו במשימה בגבורה.

לאחר ארוחת הצהריים ירדנו לגנים הציבוריים בעיר (וילה קומונלה Giardino Pubblico - Villa Comunale), גם שם היה יפה מאוד. בסה״כ היינו בטאורמינה 4 שעות, בקלות אפשר היה להשאר עוד שעתיים.

נפחות ברזל אופיינית בטאורמינה היפה

מטאורמינה נסענו לעוד עיירה הקשורה בסרטי הסנדק, והיא פורצה ד׳אגרו Forza D'Agro. העיירה יושבת על הר גבוה והדרך אליה מפותלת מאוד. גם כאן עשה לנו ה- GPS תרגילים, ובמקום לקחת אותנו בדרך הראשית, הוביל אותנו בכביש מפותל ומסוכן (שתבינו, גם ״הדרך הראשית״ לא היתה בדיוק כביש 6, אלא פשוט פחות מפותלת, כך שלא ניתן היה לזהותה כ- ״דרך ראשית״ מראש).

Forza D'Agro

לאחר החנייה התחלנו בסיור. התחנה הראשונה היתה הכנסייה הראשית קיאסה מדרה Chiesa Madre, בה היתה החתונה, ומשם המשכנו ברחובות הצרים של העיירה. המשעולים הפתלתלים מלאים הפתעות והסיור היה מהנה ביותר. כדאי להשקיע בעיירה כשעה וחצי.

'

משם המשכנו לעיירה האחרונה הקשורה בסרטי הסנדק, והיא סאבוקה Savoca. גם בה יש כנסייה בה התרחשה חתונה באחד הסרטים, אבל נקודת העניין הגדולה ביותר היא דווקא באר ויטלי Bar Vitelli, בו נחו אל פאצ׳ינו והאנשים שלו. עם השנים הפך באר זה לנקודת פולחן והוא משומר היטב ומלא תמונות מהסרט ומגוון כלי עבודה ואביזרים סיציליאניים עתיקים. המבקרים בבאר יכולים להצטלם בחזיתו, כאשר הגברים חובשים כובע קסרט בסגנון סיציליאני ואוחזים ברובה צייד קצוץ קנה, בו משתמשים בסיציליה, ושמו לופארה Lupara. הבאר גם מציע גרניטה לימון מעולה. אז כדי שלא לשבור את המסורת, זה בדיוק מה שעשינו. והגרניטה אכן היתה מעולה, כך שלקחתי מנה נוספת.

Si, Padrone....

לצערי הגענו לעיירה מאוחר מאוד, השמש כבר שקעה ולא ניתן היה לראות כמעט דבר מהנוף היפה הנשקף ממנה. למרות זאת, ולמרות הקיטש, היה כיף לבקר פה.

בכיכר הקטנה שמול הבאר, ממנה ניתן לצפות על הנוף היפה, יש פסל מתכת מבהיקה לכבודו של קופולה, במאי הסרט.

לאחר מכן חזרנו למלון, עמוסם חוויות מהיום. אבל - עם רדת החשכה, ציפתה לנו הפתעה.

ישבתי בלובי המלון וגלשתי לי להנאתי באייפד. פתאום החלו להישמע קולות פיצוץ עמומים ברקע. מייד עשיתי פזצט״א, משכתי אלי את האייפד והגנתי עליו בגופי. התגלגלתי לימין כדי לתפוס מחסה וניסיתי לתצפת כדי אתר את מקורות הירי.

אבל אז נזכרתי שאני בחופשה בסיציליה, והדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות לי כאן הוא השמנת יתר בגלל כל המתוקים המופלאים שיש כאן.

פקחתי עין בלתי מכוונת לכיוון פקיד הקבלה, שישב לו רגוע (מדי) בעמדתו. הלכתי בזהירות לכיוונו, תוך הפניית מבטים חשדניים כל עבר. לשאלתי מה קורה, הוא הסביר בנחת שיש עכשיו התפרצות בהר האטנה. פחות או יותר באותה מידת התרגשות כמו דיווח על מזג האוויר...

יצאתי החוצה, ואכן ניתן היה לראות בבירור את לוע האטנה אדום ומעשן, ומצידו המזרחי זורמים זרמי לאבה לא קטנים. וברקע, כמובן, אותם פיצוצים שהחרידו מקודם את מנוחתי. וכל זה פחות מ- 10 ק״מ בקו אווירי מהמלון שלנו.

התפרצות הר הגעש אטנה, 23/10/2011

המחזה היה מרהיב. לאחר כשעה וחצי, החלטנו לעלות על הרכב ולנסוע קרוב יותר ללאבה כדי לצלם. כיוונתי ב- GPS לעיירה שנראה לי שתהיה קרובה יחסית למרכז האירועים והתחלנו לנסוע. אבל ככל שהוביל אותנו ה- GPS בכבישים צרים במעלה ההר, התחלתי לחשוש שמא באחד הסיבובים נראה פתאום איזה גל צונאמי של לאבה העומד ליפול עלינו.

'

לאור זאת, החלטתי לנקוט בגישה זהירה - והתחלנו לנסוע במורד ההר. עצרנו בנקודה מסויימת, בה היתה תצפית טובה על הלאבה, שבשלב הזה כבר ירדה די למטה במורד ההר. לאחר עוד כמה דקות תצפית, חזרנו למלון כדי לצבור קצת שינה לקראת היום העמוס למחרת.

רוצה לעקוב אחר הבלוג של wisniak?