מגני טיבולי ועד לגו-לנד - טיול בדנמרק עם ילדים

דנמרק היא יעד מצוין לטיול עם ילדים. תמצאו בה אטרקציות ופעילויות רבות, מקומיים חביבים, תחבורה מצוינת ומזג אוויר (בחודשי הקיץ) נוח מאוד. אז קבלו מסלול מומלץ לטיול לכל המשפחה, שיגלה לכם את קופנהגן ודנמרק היפה

שועאע זועבי
תמונה ראשית עבור: מגני טיבולי ועד לגו-לנד - טיול בדנמרק עם ילדים  - תמונת קאבר
© שועאע זועבי

בכתבה זו:

ארץ האגדות מסיפוריו המופלאים של הנס כריסטיאן אנדרסן, מתגלה במציאות כמדינה מקסימה, מעניינת, יפה ונעימה. דנמרק הקטנה (שטחה הוא כ-43,000 קמ”ר), מאירה פניה לתיירים בכלל ולילדים בפרט. יש המכנים אותה ”שער הכניסה לסקנדינביה”, למרות שרוב שטחה שוכן בחצי האי יולנד, והיא גם נבדלת מאחיותיה הגדולות נורווגיה ושבדיה, באקלים נוח יותר, ובלבביות הטבעית של תושביה.

קופנהגן, עיר הבירה העתיקה והצבעונית של דנמרק, נחשבת בשל מיקומה הגיאוגרפי, לעיר נמל מרכזית, בה עוגנות אוניות מסע וספינות קרוז רבות, בדרכן למסעות בארצות סקנדינביה ובמדינות הבלטיות הסמוכות. קופנהגן היתה נקודת המוצא שלנו, לטיול משפחתי ושייט של שבעה ימים, שהתחיל והסתיים בנמל במזרח העיר. לשמחתנו, הצלחנו לשלב גם טיול בעיר הבירה ובדנמרק עצמה, ולבלות בחלק מהאטרקציות הרבות שבשטחה.

שער הכניסה לגני טיבולי. צילום: copenhagenmediacenter.com

מבקרים במוזיאונים, בארמונות, ובמדרחוב של קופנהגן

אל הטיול, שהתקיים בקיץ 2015, יצאנו כל המשפחה – זוג הורים, ושלושה ילדים בגילאים 6, 4.5 ושנה. נחתנו בקופנהגן, ובעזרת רכבת ישירה משדה התעופה, הגענו למרכז העיר. משם ניתן להגיע בהליכה קצרה לרוב היעדים התיירותיים, כמו Tivoli Gardens) גני טיבולי), המדרחוב הראשי של העיר, סטרויט (Stroget), בניין העירייה (City Hall), משם גם יוצאים סיורים מודרכים רבים.

מרכז המידע לתיירים שוכן בכתובת Vesterbrogade 4A, ובסמוך אליו גישה לקווי אוטובוסים רבים. שדרת ניהאבן (Nyhavn) והארמונות המעניינים של העיר, נמצאים אף הם במרחק הליכה קצר.

כל סיור במרכז העיר, מתחיל לרוב בתחנת המטרו Kongens Nytorv, ומשם בהליכה קצרה לשדרת ניהאבן, השוכנת לשפתה של תעלת ניהאבן (Nyhavn Kanal). מסביב פזורים בתים קטנים וצבעוניים, עם גגות רעפים, אשר מעניקים לשדרה ניחוח רומנטי מושך. התעלה נבנתה במהלך המאה ה-17, כדי לאפשר לספינות להגיע למרכז העיר. הרחוב לאורך התעלה מלא במסעדות ובתי-קפה עמוסים עד אפס מקום בכל השעות.

מתעלת ניהאבן ניתן לרכוש שייט לטיול ברחבי בעיר מוקפת התעלות, וניתן לגם הזמין שייט אשר ייקח אתכם אל פסל בת הים הקטנה (The Little Mermaid). הפסל, שנבנה מארד, מתאר חצי אישה וחצי דג, ומוצב על סלע בחוף המזרחי של קופנהגן מול חופי שוודיה. פסלה של בת-הים הקטנה, קטן ממדים, והוא בעצם העתק של המקור וקוטנו עלול לאכזב את הילדים. אנו בחרנו לוותר על הביקור משיקולי זמן וחוסר עניין, אך הופתענו לגלות שבת הים הקטנה הזו, היתה קורבן למעשי ונדליזם והשחתה לאורך ההיסטוריה, ששיאם היה בעריפת ראשה.

תעלת ניהאבן הצבעונית. צילום: copenhagenmediacenter.com

משדרות ניהאבן ניהאבן פונים לרחוב Toldbodgade, הולכים ברגל כחמש דקות עד שמגיעים לארמון המלכותי אמאליאנבורג (Amalienborg Palace). ארמון זה שייך למשפחת המלוכה הדנית, שנחשבת לבית המלוכה הוותיק ביותר בעולם. זהו ארמון החורף של מלכי דנמרק מאז שנת 1794. הוא מורכב מארבעה מבנים, כמעט זהים, הממוקמים מסביב לכיכר, במרכזה עומד פסל של המלך פרדריק החמישי, רכוב על סוסו. הארמון מרשים מבחוץ, וכדאי להגיע לרחבה לקראת השעה 12 בצהריים (בכל יום), אז מתבצע טקס חילופי המשמר של החיילים, הלבושים לפי כל כללי הטקס.

משם חזרנו לרחוב הראשי של העיר, מדרחוב סטרויט. יש כאלה הטוענים שהוא המדרחוב הכי ארוך באירופה. לאורכו נמצאות שתי רחבות עיקריות, הראשונה היא Carita, ובה תמצאו מזרקה מפורסמת, והרחבה השנייה נקראת Amagertorv. בכיכרות עדיין מוכרים פרחים, ציורים, פירות ותכשיטים.

לאורך השדרה יש חנויות מותגים רבים, ובעיקר שתי חנויות צעצועים (יחסית זול בהשוואה לארץ), אחת מהן היא חנות הלגו הראשית של קופנהגן. בתוך המדרחוב נמצא מוזיאון קטן, מוזיאון שיאי גינס (Guinness World Records Museum), המציג שיאי גינס שונים ומשונים, כמו למשל הפירות והירקות הגדולים בעולם, רכב מירוץ, האיש הגבוה ביותר והשמן ביותר בעולם ועוד. המוזיאון חביב, דמי הכניסה זולים יחסית (40-60 קרונות), וכל המשפחה יכולה לבלות שם במשך שעה ארוכה. המבנה עצמו קטן מימדים, ואינו מתאים לעגלות.

הקדשנו למרכז העיר יום נוסף. התחלנו ללכת מבניין העירייה לאורך המדרחוב הארוך, ביקרנו במספר חנויות, בתי קפה, וקנינו לילדים צעצועים להגברת המוטיבציה שלהם ללכת (ניתן להיכנס ללא תשלום לסיור קצר בניין העירייה המרשים).

ביציאה מהמדרחוב, פונים שמאלה לרחוב Kongens Nytorv, ובבלוק השני לרחוב Gothersgade (שזה רחוב המשכי של שדרות ניהאבן). אחרי חמש דקות הליכה, מגיעים לארמון רוזנבורג (Rosenborg Castle), אשר ממוקם בתוך גן ירוק גדול. הארמון, קטן הממדים, הוא ללא ספק אחד המבנים הקסומים של קופנהגן. לפני האגדות הארמון שימש בעבר את המלך קריסטיאן הרביעי כטירת ציד, והיום הוא ממוקם בתוך העיר. בחרנו להיכנס לתוך הארמון, תמורת תשלום זעום יחסית, שם רואים ציורים של בית המלוכה, חפצים אישיים ובעיקר חדר האוצרות במרתף (כתרים, יהלומים וכדומה). ילדים יתרגשו מפריטים אלה, אשר בדרך כלל רואים אותם בתוכניות טלוויזיה, סרטים וספרי אגדות. בהמשך, מעבר לכביש, ניצב הגן הבוטני של קופנהגן (הכניסה אליו חינם).

ארמון רוזנבורג

ארמון המלוכה העתיק. צילום: copenhagenmediacenter.com

משתעשעים בגני טיבולי

אחת האטרקציות המרכזיות והמהנות ביותר בדנמרק היא פארק השעשועים גני טיבולי (Tivoli Gardens). טיבולי הוא פארק עתיק שהוקם ב-1843, אך הוא שונה מפארקים מסחריים אחרים. הפארק אינו גדול יחסית, ולא נדרש מאמץ להתנייד ממתקן למתקן. הוא משלב בין גנים בוטניים, פרחים, בריכות ומדשאות, לבין מתקנים אשר מתאימים לכל הגילאים. ילדים מעל גובה 140 ס"מ (והדנים מאוד מקפידים במדידה בכניסה לכל מתקן) יכולים לעלות על כל המתקנים. חלק מהמתקנים מתאים לילדים מעל 120 ס"מ בליווי מבוגר, וחלק לילדים יותר קטנים.

הפארק פתוח כל יום משעות הבוקר עד שעה 22:00 בערך, בימי שישי ושבת בחודשי הקיץ מתקיימים מופעים על הבמה המרכזית. למשפחות מומלץ להגיע בשעות הבוקר, כשאין עומס על המתקנים. עלות כניסה לפארק בלבד למבוגר וילדים מעל גיל 3 הוא 99 כתר דני (65 ש”ח). הכניסה למתקנים בודדים יקרה והיא בתשלום נפרד. כדאי לרכוש כרטיס עלייה לכל המתקנים, ללא הגבלה, במחיר של 209 כתר דני (130 ש”ח). התור במתקנים בחודשי הקיץ אינו ארוך, וניתן בהחלט להספיק לעלות על כל מתקו מספר פעמים. חשוב לדעת כי לא ניתן להיכנס לפארק טיבולי אחרי שיוצאים ממנו באותו יום, מוזר אבל אלו הכללים. בתוך הפארק יש מסעדות ובתי קפה וניתן לתכנן בילוי של יום שלם, אך יש לזכור כי הן מאוד יקרות. הילדים שלנו נהנו מאוד, ונשארנו עד מאוחר. זה באמת המקום שבו אנחנו לא מצטערים על כל פרוטה שהושקעה. אתר אינטרנט: www.tivoligardens.com/en

נהנים בטיבולי. צילום: Visit Denmark

בונים חופשה משפחתית בלגו-לנד

המסלול שלנו בדנמרק היה מעגלי, ולאחר שירדנו מהספינה (אחרי שייט מוצלח), חזרנו לנמל ונסענו לכיוון מרכז העיר. שם שכרנו רכב משפחתי, ונסענו מערבה לעיירה בילונד (Billund), בירת הלגו העולמית. בעיירה זו הוקם המפעל הראשון של Lego, ובסמוך לעיירה, נמצא פארק השעשועים הגדול לגו-לנד (Lego Land).

הנסיעה מקופנהגן לבילונד אורכת כשלוש שעות והיא נוחה מאוד. רובה עוברת בכבישים מהירים מצוינים. ממרכז העיר קופנהגן מחפשים שילוט לכביש המהיר 20E וממנו, לאחר כ-200 קילומטר לכביש 45E. נכנסים לעיירה Vejle ומשם מערבה לעיירה בילונד. חשוב לדעת כי הכביש המהיר מכיל קטע גשר באורך 18 קילומטר, אשר הנסיעה בו מותנת בתשלום 235 כתר דני לרכב משפחתי לכיוון (150 ש”ח). בדרך לבילונד ניתן לעצור בעיר אודנסה (Odense), העיר השנייה בגודלה בדנמרק, אבל אנחנו החלטנו לבקר בה בדרכנו חזרה.

בשעות אחר הצהריים הגענו סוף סוף לבילונד, שם בחרנו להתמקם במלון הלגו-לנד (Legoland Hotel). בית המלון תוכנן במיוחד לילדים, מלא פינות הרכבת חלקי לגו ודגמים מעניינים מורכבים. בחדר האוכל ישנו לוח ענק, אשר ילדים ישמחו להרכיב עליו חלקי לגו צבעוניים בזמן הארוחה, כמובן בהשגחת ההורים. אורחי בית המלון מקבלים גם הנחה משמעותית בכניסה לפארק הלגו-לנד (229 כתר למבוגר ליומיים רצופים). המלון, המדורג ארבעה כוכבים, ישן קצת, אך מהנה, חדרים משפחתיים גדולים, וכל חדר מכיל ארגזים של חלקי לגו להרכבה. להשוואת מחירים למלון זה, לחצו כאן >>

לאחר ארוחת בוקר, נכנסנו לפארק המפורסם, בהחלט פארק מרשים במיוחד, בחלק ניכר ממנו מוצבים דגמים מוקטנים של אתרים מפורסמים בעולם אשר הורכבו מחלקי לגו זעירים, מרשים הן לילדים והן למבוגרים. בפארק יש גם מתקנים לכל הגילאים, החל מגיל שנה ועד אחרון המבוגרים. המתקנים מעניינים וההמתנה בתור לא מאוד ארוכה. ילדים אשר אינם מגיעים לגובה 120 ס"מ, בהחלט יתאכזבו מאי יכולתם להיכנס למתקנים רבים, אף לא בליווי מבוגר. ילדים מעל 140 ס"מ, יוכלו לעלות לכל המתקנים ללא בעיה, ושוב הדנים מאוד קפדניים בנושא זה. בתוך הפארק יש פינה קטנה של מתקני מים, אשר הילדים ישמחו להיכנס אליה, אז כדאי להצטייד גם בבגדי ים.

הפארק עצמו מאוד יפה, מתוחזק, צבעוני וילדים בהחלט יתקשו להיפרד ממנו, כשמגיעה שעת הסגירה (שבע בערב). ישנם כמובן מסעדות בתוך הפארק, אך הן יקרות כמו כל המסעדות בדנמרק. זהו בהחלט מקום אשר אפשר לבלות בו יותר מיום אחד, ואתר חובה למשפחה עם ילדים. חשוב לדעת, מי שמזמין כרטיסים מראש באתר האינטרנט, נהנה מהנחה במחירי הכרטיסים. אתר אינטרנט: www.legoland.dk/en

מבלים בלגו-לנד. צילום: Visit Denmark

ביולנד והאטרקציות שסביבה

בעיירה בילונד, יש לא מעט אטרקציות נוספות וכיפיות לכל המשפחה. ישנו פארק המים ללנדיה (Lalandia Billund) הוא מתחם מקורה, הפתוח כל ימות השנה. בפארק שומרים על טמפרטורה קבועה, כך שלא משנה איזה מזג אוויר יהיה בחוץ, תמיד יהיה נעים בפנים. הפארק מכיל המון מתקנים, בריכות ומגלשות. הכניסה יקרה אמנם, אך ניתן לבלות שם יום שלם בהנאה רבה. אתר אינטרנט: www.lalandia.dk/uk

העיירה עצמה מאוד קטנה, ויש בה מספר מוגבל של מלונות ומסעדות, אז אם מתכננים טיול בקיץ, כדאי מאוד להזמין מראש מקומות לינה.

לאחר ארוחת בוקר נחמדה בחדר האוכל, ארזנו והתחלנו את מסענו חזרה לכיוון הבירה קופנהגן. בדרך, לאחר חצי שעה נסיעה, עצרנו בעיירה וילה (Vejle), עיירה קטנה כמעט ללא תיירים, בה עובר נחל קטן וישנו מדרחוב מעניין ושקט ומרכז קניות טיפוסי. מקום יפה לארוחה או להפסקה בדרך לקופנהגן.

בהמשך הדרך, עצרנו בעיר אודנסה. שם במרכז העיר, שוכן מוזיאון הרכבות של דנמרק (The Danish Railway Museum). בחודשי הקיץ, מציע המוזיאון המרתק פעילויות מיוחדות למשפחות. אתר אינטרנט: www.jernbanemuseet.dk/en

המלצות לכל המשפחה

• דנמרק היא מדינה יקרה יחסית. חשוב לקחת בחשבון שארוחות ואוכל, עולים יותר מאשר בארץ.
  • כל רכישה בכרטיס אשראי מחוייבת בעמלה של 4.5 אחוזים, לכן כדאי לרכוש מוצרים במזומן. משיכת מזומנים באשראי או קנייה בחנויות רגילות מותנת לרוב בהקלדת Pin Code, אשר לא לכל הכרטיסים יש. לכן כדאי להצטייד במזומנים, או בכרטיס אשראי עם Pin Code. גם כל משיכה מכספומט מחוייבת בתשלום עמלה.
  • התחבורה הציבורית בקופנהגן מצוינת, ישנן רכבות רגילות, שני קווי רכבת תחתית ורשת אוטובוסים מצוינת. למשפחות עם ילדים מומלץ לרכוש כרטיס 10 נסיעות למבוגר, תמורת 150 כתר דני, מבוגר אחד יכול להעלות 2 ילדים עד גיל 11 בחינם.
  • ממרכז העיר בקופנהגן, ניתן לקחת רכבת עד מאלמו (Malmö) בשבדיה. תוך כחצי שעה ניתן לבקר בעיר השלישית בגודלה בשבדיה. בשנת 2000 נחנכו מנהרה תת ימית וגשר אורסונד מעל המיצר, שבין קופנהגן ומאלמו. עד מחצית המאה ה-17 הייתה מאלמו שייכת לדנמרק. ניתן בהחלט לתכנן טיול יומי בעיר מאלמו.