מונטנגרו - נופי בראשית 2006

מונטנגרו השוכנת במזרח אירופה היא יעד שכמעט ואינו מוכר לתייר הישראלי, שלא בצדק. המדינה ההררית תזמן למבקר בה שמורות טבע, נהרות שוצפים, אגמים רגועים ואוכלוסייה מסבירת פנים. הצטרפו למסע מקיף ברכב בן שבוע במדינה והיעזרו במידע הרב ובטיפים המצורפים.

תמונה ראשית עבור: מונטנגרו - נופי בראשית 2006 - תמונת קאבר
Dollarphotoclub ©

בכתבה זו:

רקע כללי

אני מבקש לספר לכם, כל מה שאני יכול ויודע על מונטנגרו - ארץ ההרים השחורים, נופים, אגמים, דרכים ומסלולי טיול, וגם קצת על תושבי הארץ, ולהזים מספר דעות שרווחות על ארץ נפלאה זו, שנכתבו על ידי מטיילים קודמים. מונטנגרו שפירושו "ההרים השחורים" קיבלה את שמה מרכס ההרים של הרי Lovcen המתנשאים לגובה 1749 מטר ואשר נצפים מקו החוף. ההרים נקראו כך על ידי העמים שכבשו ארץ זו, שהיא ארץ הררית בעיקרה ושמציעה למטייל לא מעט אפשרויות ונופים לבקר בהם: שמורות טבע הפזורות לאורך החוף ובפנים הארץ, מפרץ גדול ויפה שמסביבו ערים וברובם מבצרים ישנים, שחלקם יפים יותר וחלקם יפים פחות, איים שונים לאורך קו החוף שלכל אחד מאפיינים משלו, וכמובן האזור הררי בפנים הארץ שבו ניתן למצוא מפלים, אגמים, יערות ועוד.

מונטנגרו שוכנת לחוף הים האדריאתי הנמצא לאורך חופיה הדרום מערביים, ומתוחמת בין המדינות קרואטיה ממערב, בוסניה הרצגובינה ממערב ומצפון, סרביה מצפון וממזרח, קוסובו ממזרח ואלבניה ממזרח ומדרום. מפרץ Boka kotorska השוכן בצפון-מערב קו החוף מחולק ל- 5 מפרצי משנה: Herceg novi Kotor, Risan, Tivat ו- Morinj.

במונטנגרו קיימות שש שמורות טבע מוכרזות: 2 בצפון המדינה ועוד 4 בדרומה, כאשר לפחות 2 מהן מוכרות על ידי האו"ם כשמורות שהם מורשת בינלאומית, פירוט יובא בהמשך, אך מי שרוצה לבקר בהם צריך לדעת כי חלק מהאתרים בשמורות הללו דורש הליכה שלעיתים איננה קלה ויש צורך להצטייד במפות המתאימות עקב שילוט לא מספק של מסלולי ההליכה. מסיבה זו מומלץ להקדיש לארץ זו לפחות שבוע, ורצוי אף למעלה מזה, בכדי שתוכלו לראות את כל מה שניתן ובניחותא, זאת למרות שחלק ניכר מהכבישים בפנים הארץ הם כבישים צרים ומפותלים במיוחד, אם הם לא דרכים ראשיות. הנופים והתפאורה שיתוארו בכתבה זו מותאמים לתקופה של סוף אוקטובר ותחילת נובמבר, ומושפעים מתנאי מז"א באותה תקופה, אך ברור הוא כי טיול בתקופה אחרת תזמן למטייל נופים ותפאורה אחרים.

לתחילת הכתבה

ההגעה למונטנגרו

למונטנגרו ניתן להגיע בדרך הים ובדרך האוויר. שייט למונטנגרו אפשרי במעבורת היוצאות מנמל Bari הנמצא באיטליה או מנמל Igumenica הנמצא באי קורפו ביוון, ומשני יעדים אלו מגיעים לעיר Bar, הנמצאת ממזרח ל- Budva ומשם אפשר להמשיך ברכב שכור שהושכר בקרואטיה במגבלות המצוינות לעיל.

טיסה למונטנגרו אפשרית במספר דרכים: אפשרות ראשונה, טיסה ישירה לאחת משדות התעופה של מונטנגרו, Tivat או Podgorica, אלא שבגלל שליעדים אלו אין ביקוש רב, הן יקרות יחסית לאפשרויות האחרות, יוקר זה בתוספת ליוקר של שכירת הרכב מגדיל את הוצאות הטיול. אפשרות שנייה היא טיסה לקרואטיה - דוברובניק ומשם כניסה למונטנגרו, בנסיעה שלא אורכת יותר מחצי שעה. באפשרות זאת, היות ויש מישראל טיסות סדירות וטיסות צ`רטר באופן סדיר ובתדירות גבוהה, העלות של הטיסה קטנה באופן משמעותי, וכך אפשר לשכור רכב בקרואטיה בעלות קטנה יותר מהשכרה במונטנגרו עצמה, למרות שהעלות בקרואטיה כוללת תוספת ביטוח הנדרשת למעבר למונטנגרו. קיימת אפשרות נוספת, שלא נבדקה על ידי כותב שורות אלו, למי שכבר נמצא באירופה לטוס ישר למונטנגרו, ולשכור שם רכב במגבלות שצוינו לעיל.

מסלולי טיול: המסלולים שיוצעו כאן יהיו מסלולים ל-7 ימי שהות במונטנגרו, כאשר המסלול הוא בכיוון השעון ונקודת היציאה היא העיר Herceg novi. המסלול המתואר לא כולל את יום ההגעה למונטנגרו. למי שרוצה לעשות את אותו מסלול כנגד כיוון השעון, יוכל לעשות כן, אך נקודת היציאה תהיה אותה נקודה, ונקודת הפיצול תהיה הערים Kotor או Risan. 

האתרים והמראות המיוחדים בכל מסלול: ככלל, לכל הנוסעים בסתיו, יתגלה לאורך כל הדרכים שיסעו בהם, מחזה מרהיב של צבעי שלכת בגוונים שונים, מצהוב בהיר ועד חום ואדום כהה, בערבוביה עם הירוק שקיים בדרך כלל ובימים שתהיה בהם קצת רוח, אזי הנוסע ייחשף גם לגשם של עלי שלכת. חלק גדול מהדרכים עוברות במנהרות החצובות בסלע, עליהן ניתן ללמוד בהמשך.

לתחילת הכתבה

 

פירוט מסלול יום ראשון

היום הראשון: יציאה מדוברובניק בקרואטיה ונסיעה על כביש 80E למונטנגרו. אחרי חציית הגבול באותו כביש נוסעים לאורך מפרץ Boka kotorska ועוצרים ב- Igalo, העיירה הראשונה לאורך המפרץ. נסיעה ל- Herceg novi ובהמשך עד Risan, משם לפנות צפונה עד העיירה Vilusi דרך העיירות Han ו- Grahovo, משם פנייה מזרחה לעיר Niksic, כאשר ממש לפני העיר יש שני אגמים: Slansko jez מדרום לדרך ו- Krupacko jez מצפון לדרך. מ- Niksic פונים צפונה על כביש 762E עד לעיירה Pluzine השוכנת לאורך אגם מלאכותי ומאורך בשם Pivsko jez, שם נשארים לחניית לילה. מטייל שיחליט לא להישאר בקרואטיה אחרי הנחיתה, יום קודם, לחצות עוד באותו יום למונטנגרו ושימצא לינה בעיירה Igalo, יקצר במעט את הנסיעה של היום הראשון, ובטוח ירוויח זמן בהמשך הדרך כדי לצפות יותר בנוף. 

פירוט המסלול: הטיילת שמתחילה ב- Igalo ממשיכה לאורך המפרץ Boka kotorska, ומגיעה עד למבצר Hrid karatoc spanjola של Herceg novi. זהו מקום טוב לפתוח בו את היום הראשון של הטיול במונטנגרו ולמלא את הריאות באוויר ים, נקי ומרענן. מהמעגן של Igalo וגם של Herceg novi יוצאות בעונה מדי שעה סירות למערה הכחולה (Plava pecina), הנמצאת בחצי האי של מחוז Lustica בצידו הפונה לים האדריאתי, כ- 9 מייל ימי מהעיר, בין Zlatna luka לבין Cape morka gora. עלות השייט- 5 Euro לאדם, וזמן השייט, כולל ביקור במערה כ- 3 שעות. גובה המערה כ- 9 מטר ועומקה כ- 3-4 מטר. בדרך למערה הכחולה ניתן לעבור גם באי Ostro-tvrdava mamula הנמצא גם הוא בים האדריאתי. חשוב לציין כי ניתן להגיע קרוב יותר למערה הכחולה ולאי בנסיעה מכיוון מפגש הדרכים Kotor- Tivat-Budva, אך אין ביטחון שמשם יש תעבורת סירות לשני אתרים אלו.

בתוך העיר ניתן לראות את האובליסק - Kamani obelisk הנמצא בכניסה לנמל בקצה שובר הגלים, כנסיית St. Archangel Michael הנמצאת בכיכר Herceg stjepan וכנסיית St. Jeronim בכיכר Mica pavlovica. בנסיעה מ- Herceg novi לכיוון Risan ובהמשך צפונה, יש לאורך כל הדרך נוף מדהים על מפרץ קוטור ( Boka kotorska), לכן מומלץ למטיילים לעצור בכל מקום שניתן לעצור בבטחה, ולצפות בנוף. 

בנסיעה צפונה מ- Risan ניתן לראות בחורף או באביב מספר בולענים המנקזים מי גשמים במפל עז לתוך המפרץ, ובהמשך מגיעים לעיירה Grahovo. ניתן לפנות שם מערבה, 9 ק"מ, לכיוון העיירה Nudo ובהמשך עד לגבול עם סרביה-הרצגובינה, ולחזות לאורך הדרך ב"עמק הנעלם" (תיאורו של כותב מאמר זה) הנגלה לנוסע עד לעיירה, ורק אחר כך להמשיך בציר הנסיעה המוצע. אגם Slansko jez יתגלה למטייל לפני ההגעה ל- Niksic תוך כדי הנסיעה על הכביש. מי שמעוניין יכול לרדת אליו או לצפות בו מהכביש. לדעת הכותב הנוף יפה יותר מהכביש. כדי לראות את אגם Krupacko jez. צריך לפנות לפני הגשר Carev most שנבנה ב- 1894 ושנמצא בכניסה לעיר שמאלה ל- Grebice, ואחרי כ- 3 ק"מ מגיעים לאגם, שצידו הדרומי סכור בסוללת עפר, ולאורכו יש טיילת קטנה ומקום לפיקניק יומי.

ב- Niksic אפשר לבקר במפעל הבירה המקומית הידוע בשם Onogost שנוסד ב- 1896 ומייצר את הבירה Niksicko Pivo, ואף לשתות בירה במקום או באחד הפאבים המקומיים. מקומות נוספים בעיר הם המבצר הרומי Anberda, מבצר Anagastan, ארמון הנסיך Nikola שנבנה ב- 1900 והפך למוזיאון, וכנסיות St.Vasilije, Stecci, St. Peter, Paul`s ומדרום לעיר מנזר St. Lucas הנמצא ב- Zupa Niksicka. מנזר Pivski נמצא על אם הדרך ל- Pluzine, כ- 10 ק"מ לפני העיר, והוא שווה ביקור מהטעמים הבאים: זהו מנזר עתיק המתבטא בדרך ובסגנון הבנייה ולא פחות חשוב הצלב הנמצא בו הוא בצורת עוגן ימי - מראה בכלל לא שגרתי.

בדרך ל- Pluzine היושבת על גדות אגם Pivsko jez שאורכו כ- 40 ק"מ, רצוי לשים לב לנוף הנשקף מצד שמאל בעיקר. Pluzine הנוכחית, היא עיר חדשה, היות והעיר הישנה הוצפה לאחר הקמת הסכר, ונמצאת כיום מתחת לאגם. כאשר מגיעים לעיר ואם עדיין יש עוד אור יום, מומלץ, לאחר איתור מקום לינה במלון היחידי בעיר, לנסוע צפונה עד לסכר שיצר את האגם ואשר נמצא בקרבת העיירה Mratinje, כפי שעשה הכותב, וההמלצה הנ"ל היא בגלל שייתכן שלמחרת בבוקר יהיו ערפילים שימנעו מהמטייל לראות את הסכר בכל הדרו, כפי שקרה לי. בתוך העיר ניתן ללכת לשני כנסיות: Orah ו- הליידי שלנו Ascension. 

לתחילת הכתבה

פירוט מסלול יום שני

היום השני: יוצאים מ- Pluzine צפונה עד לגבול בוסניה-הרצגובינה, שם מתחברים הנהרות Piva היוצר את אגם Pivsko jez ונהר Tara המפורסם. חוזרים את רוב הדרך עד ל- Pluzine ופונים מזרחה בכביש שהכניסה אליו חצובה בהר לעיירה Trsa ומשם פונים לדרום-מזרח על כביש החוצה את שמורת Durmitor שאורכו כ- 44 ק"מ ואשר ממשיך עד לכביש הנוסע לעיר Zabljak. בנסיעה לאורך השמורה עוברים מספר אגמים קטנים, לפחות 3 מהם נצפים מהדרך ושמותיהם לפי סדר הנסיעה: Valovito jez, Suva lovka, ו- Poscensko jez

לפני הפנייה צפונה ל- Zabljak פונים בתחילה דרומה כ- 5 ק"מ עד למאגר מים בשם Sevarita lovka הנמצא לפני צומת דרכים. בצומת ממשיכים לצפון מזרח לאגם Vrazje jez ומאגם זה ממשיכים עד לאגם Riblje jez. חוזרים לצומת הדרכים וממשיכים צפונה עד Zabljak ומתארגנים ללינה. מומלץ, אם יש זמן, ללכת באותו יום בערב לאגם השחור - Crno jez.

פירוט המסלול: בנסיעה צפונה מ- Pluzine לאורך האגם כדאי לשים לב למשחקי הצבעים והצורות הנוצרים על פני האגם בשילוב הערפילים והעננים של הבוקר, כולל השתקפויות של עצמים שונים. לגבי הביקור בסכר היוצר את האגם כבר כתבתי, אך לכך יש להוסיף את הדרך המשמשת את עובדי הסכר ואשר יורדת אל מאחורי הסכר אחרי מספר ק"מ ושם אפשר לראות דרך ישנה שנפגעה ממפולות סלעים, קרפדות ענקיות וקצת נוף. מומלץ להמשיך לנסוע עוד צפונה כ- 10 ק"מ לאורך נהר Piva עד לגבול עם סרביה ולראות בדרך גשר עצום מעל הנהר. זהו מבט מהמם על הנהר מעל הגשר, כולל צורות נוף בצלעות הנהר. בהמשך, אחרי מעבר קו הגבול לפנות מיד ימינה ולראות את מפגש נהר זה עם נהר Tara.

אחרי הפנייה ל- Trsa כדאי להתבונן בנוף עוצר הנשימה הנשקף על אגם Pivsko jez, לעצור אחרי כמה ק"מ בפנייה החצובה בתוך ההר ( הפנייה שמאלה היא המשך הדרך ל- Trsa והנסיעה ישר מובילה לעיירה כלשהי), ולהתבונן במראה הנשקף משם. הנסיעה מ- Trsa ל- Zabljak כאמור עוברת בשמורת Durmitor, ומומלץ לעצור מדי פעם ולהסתכל על הנוף הפנוראמי הנשקף מסביב. 

בשליש האחרון של הדרך ישנו שילוט לגבי לפחות 3 אגמים קרחוניים קטנים שהימצאות מים בהם תלויה בכמות הקרח שנצבר בחורף והטמפרטורות במהלך הקיץ. בכל מקרה כדאי לעצור ולהעיף מבט וכל אחד יבחר את היופי או הדברים שמדברים אליו. לגבי מאגר המים Suva lokva, אין שילוט הכוונה ובכדי להגיע אליו צריכים לעצור כ- 3 ק"מ לפני היציאה מדרך זו, וללכת ברגל כ- 150 מטר עד לאגם. את שלושת האגמים הנמצאים מדרום וממזרח ל- Zabljak ניתן לראות ביום זה או ביום המחרת ולכל היותר ביום הנסיעה לשמורת Tara.

מומלץ ללכת בשעות הערב המוקדמות לאגם השחור Crno jez, הנמצא כ- 2 ק"מ מערבית לעיר Zabljak ושהגישה אליו הוא בכביש סלול. האגם מורכב למעשה משני אגמים ששמותיהם Veliko ו- Malo שיוצרים ביחד את הספרה 8, והוא השני בגודלו במונטנגרו. הדרך לאגם משמשת כטיילת למקומיים בעיקר בערב, מסביב לו ישנן מספר דרכים ויפה במיוחד לראות שם את השקיעה. שימו לב - כביש הגישה לאגם, כק"מ מהאגם, נסגר עם מחסום בשעות הלילה, ולכן מי שיגיע עם רכב צריך להוציאו לפני כן.

לתחילת הכתבה

פירוט מסלול יום שלישי ורביעי

היום השלישי: כל היום ב- Zabljak וסביבותיה. הליכה או נסיעה לאגם Crno jez ומשם רצוי ללכת במסלולי ההליכה למספר אגמים במעלה ההר Durmitor. אם נותר זמן בסוף היום, ניתן לנסוע לכיוון Niksis לנחל Dukovi ולראות מפלים לאורך הנחל. לקראת ערב, אם לא הייתם יום קודם באגם השחור ללכת אליו ואם כן הייתם אפשר, במידה והראות טובה והיום בהיר, לנסוע לראות את הגשר על הנהר Tara, אם לא יוצא לא נורא, כי זהו ציר התנועה של יום המחרת.

פירוט המסלול: כל היום הזה וכל האתרים שבו נמצאים בתחומי שמורת Dormitor. במסגרת זו מומלץ ללכת במסלול המעגלי מסביב לאגם השחור, העובר דרך היער, שכל אדם עם כושר מינימאלי יכול לעשות אותו, וליהנות מהנוף הנצפה על האגם, בכל קטע דרך. המסלול נמשך כשעה וחצי. קיימים מספר מסלולי הליכה למספר אגמים בהרים שמסביב לאגם השחור, שהקצר שבהם אורך כשעתיים והארוך ביותר כ- 4.5 שעות לכל כיוון. הדרך לחלק מהם לא קלה במיוחד ודורשת מעט  כושר גופני ונעלי הליכה מתאימות, אך "יש תמורה בעד האגרה" בדמות ההליכה ביער על כל המראות, רעשים ומשחקי האור והצל הכרוכים בכך, והאגמים הנגלים רק כשנמצאים מטרים ספורים מהם.

את ההר Dormitor מקיפים 17 אגמים קרחוניים שהם כמו ענק סביב צוואר ההר הנקרא בפי המקומיים "עיני ההר" (Gorske oci). הגבוה ביניהם נמצא בגובה 2522 מטר ב- Bobotov kuk. מסלולי ההליכה מתחילים ליד מחסום הכניסה לאגם או ליד החניה הסמוכה לאגם. שימו לב, השילוט לאורך הדרך, עיגול לבן מוקף בעיגול אדום, אינו מן המשובחים ביותר, ולכן יש לשים לב בכדי לא ללכת לאיבוד. המסלול הקצר של שעתיים מוביל לאגם Zmijinje הנמצא בגובה 1520 מטר. בהמשך ניתן להגיע לאגמים לפי התמונה. במהלך ההליכה ביער, ייתכן שתיתקלו בהובלת גזעי עצים על ידי שוורים.

היום הרביעי: יוצאים מ- Zabljak מזרחה עד לגשר Tara הנמצא בצומת הפנייה ל- Pljevlja ו- Mojkovac. בצומת פונים לדרום מזרח לכיוון Mojkovac ונוסעים לאורך הנהר Tara, כאשר 3 ק"מ מהצומת משמאל לכביש יש מקום המסומן כ- "Kamp" שבו ניתן לרדת עד לגדות הנהר וולמצוא מקום לארוחת בוקר מרעננת. 25 ק"מ בהמשך הדרך ישנה נקודת תצפית, שהיא למעשה אנדרטה לגולש סקי וממנה ניתן להשקיף על חלק משמורת נהר Tara שניתן ללכת בה בהמשך. 5 ק"מ בהמשך הדרך ישנה פנייה לעיירה בשם Bistrica. פונים לתוך היישוב בדרך עפר שיורדת למטה ובפנייה הראשונה פונים ימינה עד למשטח המאפשר חנייה מצד שמאל, משם ממשיכים רגלית לאורך הדרך עד לנהר Tara ולאורכו בתוך השמורה. 

בסיום ההליכה בשמורה חוזרים לכביש וממשיכים בנסיעה לדרום מזרח עד לעיירה Mojkovac ובצומת עם כביש 65E אפשר לראות גשר נוסף על נהר Tara. פונים דרומה כ- 5 ק"מ, ופונים שמאלה לכביש קטן שבכניסה אליו יש שלט גדול בצבע ירוק ומעקה ברזל ירוק משני צידי הדרך עד לאגם בשם Biogradsko jez. חוזרים לכביש הראשי וכדי להגיע לאגם נוסף ששמו Sisko jez צריך לעשות אחת מהשתיים: לנסוע לתחנת הרכבת של Mojkovac, משם יש דרך שאינה עבירה לרכב וללכת רגלית לאגם או לנסוע צפונה ומזרחה מ- Mojkovac עד ל- Berane ובהמשך עד לעיירה בשם Pasca. בכניסה לעיירה יש שלט עם צילום של האגם ולידו פונים ימינה ומיד בפנייה הראשונה, ליד המכולת, פונים שוב ימינה ונוסעים 11 ק"מ עד לכפר בשם Lubnice שביציאה ממנו יש פנייה ימינה לכביש, שרק חלקו סלול, ונוסעים כ- 6 ק"מ עד לאגם. המגבלה בדרך השנייה היא שבכדי לחזור למסלול הרגיל צריך לנסוע את כל הדרך חזרה ל- Mojkovac אם לא מוצאים לינה ב- Berane שהיא עיר תעשייתית. 

פירוט המסלול: יום זה מבוצע חלקו בשמורת Dormitor, עד לעיר Mojkovac, כאשר נוסעים תמיד לאורך הנהר Tara שהוא הקניון השני בגודלו בעולם אחרי קניון קולורדו, אורכו 150 ק"מ, ויש לו מספר נחלים הזורמים לתוכו ומהווים את מקורות המים שלו, הראשי שביניהם הוא Bajlovica החוצה את שמורת Biogradska gora ונשפך ל- Tara ליד העיירה Mojkovac, ובנקודת חיבור זו חלק מהמים נשפכים לנחל דרך מערת Bucevica במפל שגובהו מעל 150 מטר. שווה להתבונן על הגשר הידוע מעל הנהר Tara הנמצא בגובה 165 מטר מעל הנהר, אורכו 135 מטר ובנייתו הסתיימה ב- 1940, ממספר זוויות ראייה, לשם כך צריך לחנות את הרכב וללכת ברגל, אין ספק שתתפעלו ממה שתראו. 

הירידה לנחל Tara היא דרך מתונה עד שמגיעים לנהר, שם השביל מוביל מזרחה בין צמחייה שונה, כשלאורך כל הדרך שומעים את שכשוך המים הזורמים, עד שמגיעים למעין בריכה טבעית לאורך הנחל, שם גם אפשר להתרחץ. ההליכה מאוד מהנה במיוחד אם השמש מלטפת אותך לאורך כל הדרך. למטיילים המעוניינים בקמפינג, ישנם מקומות לאורך הנהר שאפשר להקים בהם אוהל ללינת לילה. כאשר מגיעים לכניסה ל- Mojkovac חייבים להעיף מבט גם על הגשר מעל הנהר Tara, הנמצא במקום, לפני שיורדים דרומה לשמורת Biogradska gora. ליד Mojkovac ניתן לבצע רפטינג בנהר Tara. באגם Biogradsko jez הנמצא כבר בשמורה בשם זה, מומלץ ללכת בשביל העוקף את האגם מכל עבריו, וליהנות מהנוף וצבעי השלכת. בכניסה לאגם ליד החניה, ישנו שביל המוליך לאגמים נוספים, שההליכה אליהם היא רגלית בלבד. במהלך הנסיעה לאגם Sisko jez. נוסעים דרך יער עבות עד לאגם עצמו, מומלץ לא להיכנס לדרך זאת אם לא בטוח שמסיימים אותה לפני החשיכה.

לתחילת הכתבה

פירוט מסלול יום חמישי

היום החמישי: המשך הדרך תלוי במקום הלינה של היום הקודם. אם ישנים באזור Berane אפשר להמשיך משם דרומה ואחר כך מערבה עד ל- Kolasin, ואם מקום הלינה הוא ב- Bijelo polje חוזרים ל- Mojkovac וממשיכים דרומה ל- Kolasin. משם ממשיכים מערבה ואחר כך דרומה על כביש 65E עד לעיר Podgorica כאשר כל הדרך נוסעים לאורך נהר Moraca, חוצים את העיר דרומה לכיוון אגם Skadarsko jez. לפני הגשר החוצה את שוליו המערביים של האגם רצוי לעצור במרכז טבע הנמצא מימין. אחרי מעבר הגשר דרומה, ממש במקביל ליישוב Virpazar הנמצא משמאל, בסמוך לקו מסילת רכבת, יש פנייה ימינה לכיוון העיירה Rijeka crnojevica. משם ממשיכים עד Ulici ובמפגש עם הכביש הראשי פונים מערבה לעיר Cetinje בה אפשר ללון ולהמשיך רק למחרת להר Lovcen, תלוי בזמן ההגעה לעיר, או להמשיך כבר באותו יום להר. ההחלטה תלויה גם בתיאור אתר ההר בהמשך. היציאה להר Lovcen היא מצידה המערבי של העיר ודרומה לכיוון העיירה Bjelosi ואחרי נסיעה של כ- 14 ק"מ (כחצי שעה) מגיעים להר, וחוזרים ללינה ב- Cetinje או במלון הנמצא 6 ק"מ לפני ההר בכביש העולה אליו, שניתן ללון בו. 

פירוט המסלול: לפני העיר Kolasin נמצא מנזר מוראקה, היושב על נהר Tara, ובמהלך הסיור אחד הנזירים ילווה אתכם כצל וימנע מכם לצלם בתוך המנזר. העיר Kolasin החלה בשנת 1565 כמגדל שמירה טורקי, והיא נמצאת בפארק המרכזי של מונטנגרו: Biogradska gora. כ- 7 ק"מ דרומה אחרי Kolasin ישנה מסעדה הנקראת Crkvine היושבת מעל נהר Tara בנקודה הדרומית ביותר שלה, וממנה ישנו נוף מדהים על הנהר. אפשר לשבת במרפסת המשקיפה על הנהר ולשתות משהו.

דרומית לכפר Mioska הדרך שממשיכה דרומה היא לאורך הנהר Moraca. בדרך הממשיכה עד ל- Podgorica ו- 35 ק"מ דרומית ל- Kolasin, נמצא קניון Mrtvica שבו יש קירות המתנשאים לגובה 1100 מטר, מפלים ויש בו גם מסלול הליכה של 12.5 ק"מ. ביציאה מ- Podgorica, שהיא גם עיר הבירה, לכיוון דרום-מערב ישנו גשר מעניין מאוד מעל הנהר, הנהר נשפך בסופו של דבר לאגם Skadarsko jez. לא רחוק מהישוב Vranjina.

בעיר ניתן לראות את הדברים הבאים: מבצר טורקי בשם Depedogen שנבנה ב- 1474, מגדל השעון Sahat-kula וארמון פטרוביצ`י Krusevac שמשמש כיום כמוזיאון לאומנות. ליד העיר נמצא מבצר Medum, ליד גוריצה ניצבת כנסיית סנט גורג` ובדולגני יש 2 כנסיות. ביציאה מהעיר לכיוון Petrovac ייתכן ותתקלו בשוק צועני בצד שמאל של הדרך. אגם Skadarsko jez, האגם הגדול ביותר באזור, נמצא בעמק סקאדר. אורכו 44 ק"מ, רוחבו 14 ק"מ ו- 2/3 ממנו נמצא בתחומי אלבניה. לפני חציית אגם Skadarsko jez, על הלשון הצפון מערבית שלו, יש מצד שמאל מרכז מבקרים ששווה לראות. נכנסים לתחום שמורה הנושאת את שם האגם עד הפנייה לעיירה Rijeka crnojevica. בזמן הטיפוס במעלה ההר בדרך ל- Rijeka crnojevica מומלץ להעיף מבט כל הזמן על הנוף הנשקף על האגם וסביבתו מכל הכיוונים ומדי פעם לעצור ולהתפעל. כאשר מגיעים לעיירה הנ"ל היושבת בקצה של שלוחת האגם, שווה לעצור ולטייל במקום, לראות עופות מים ומראות נוף. דרך אגב, עיירה זו נקראה בעבר "ונציה הקטנה" ושימשה מקום נופש לשליטי הארץ.

מערבית ל- Cetinje, כ- 16 ק"מ לכיוון Podgorica, יש דרך המובילה לנחל crnojevic ששווה ללכת בו. בתחומי העיר Cetinje שהיא גם עיר הבירה ההיסטוריות של מונטנגרו ניתן לראות את האתרים הבאים: ארמון Nikola`s, הארמון הכחול Plavi, התיאטרון הלאומי ב- Zetski dom, בניין הממשלה ב- Vladin dom והכנסיות וולסקה Vlaska ו- לידת הבתולה הקדושה ב- Cipar. בסביבת העיר נמצאות מספר מערות שניתן לבקר בהם: Lipska היא המפורסמת שבהן, Koronina pit ,Duboki do, ו- deep valley. בנסיעה למוזילאום על שם Peter ii petrovic njegos`s הנמצא בראש הר Lovcen נכנסים לתחום שמורה הנושאת את שם ההר. njegos`s נחשב לאחד המשוררים הגדולים, פילוסוף ומצהיר/חוזה המדינה של מונטנגרו. בכדי להגיע לראש ההר צריך לטפס 461 מדרגות, שחלקן לא יציבות דיו ולכן מומלץ ללכת בצדדים הקרובים לדופן ההר, שם אין בעיה. הטיפוס, למרות הקושי, מומלץ בכל פה בגלל הנוף הפנוראמי של 360 מעלות, הנשקף מראש ההר על הסביבה הקרובה והרחוקה ובכלל, זהו כפר הולדתו של njegos`s הנקרא Njegusi. אם תגיעו להר לקראת השקיעה אזי זה הנוף שתראו משם...

לתחילת הכתבה

פירוט מסלול יום אחרון לטיול

היום השישי: נוסעים כ- 3 ק"מ לכיוון הר Lovcen ופונים מערבה לדרך צרה מאוד, אך סלולה, המובילה לכיוון מפרץ קוטור. אחרי נסיעה של כ- 20 ק"מ מגיעים לכביש ראשי המוביל למפרץ, פונים מערבה ואחרי נסיעה של כ- 20 ק"מ נוספים מגיעים לצומת. פונים ימינה ל- Kotor ושמאלה ל- Budva ו- Tivat, פונים שמאלה (דרומה) ואחרי עוד כ- 7 ק"מ מגיעים לצומת נוסף, שם פונים שמאלה לכיוון Budva, חוצים אותה עד לאי Sv. Stefan.

חוזרים חזרה לכיוון Budva וממשיכים ישר עד ל- Tivat. בכניסה לעיר, מיד אחרי שדה התעופה, פונים שמאלה לכיוון החוף, נוסעים לאורך מסלולי השדה עד שמגיעים לאי הפרחים - Ostrvocvijeca. בסיום חוזרים לכביש הראשי וממשיכים לאורך המפרץ דרך העיירות D.lastva, Lepetani, Prcanj ויוצאים ל- Kotor דרך העיירה Muo, שם גם לנים בלילה, כולל סיור לילי בעיר העתיקה. ביום זה ניתן לעשות מספר דברים, תלוי במועד ההמראה חזרה מדוברובניק. אפשר לסייר שוב בעיר העתיקה של Kotor, ואף לעלות למצודה ולמנזר שבראש ההר מעל לעיר העתיקה. בהמשך אפשר לנסוע לאורך המפרץ עד Risan ולאחר מכן עד Herceg novi, ומשם חזרה לקרואטיה.

במסלול היום השישי: בירידה מהכפר Njegusi לכיוון מפרץ קוטור, יש נוף מהמם שלא ניתן לתארו במילים, ובכל פנייה המראה הנשקף שונה ממה שראיתם כמה דקות קודם לכן. בכניסה לאי Sv. Stefan ישנם חופי רחצה רחבים ויפים, אחד מהם נקרא חוף המלכה (Milocer) הגדול והקטן והאי עצמו הוא למעשה מלון דירות הבנוי על עיר עתיקה שהיה מקום מגוריו של השבט הידוע Pastrovici. שבט זה בנה את המקום במאה ה- 15 מאוצר טורקי שנתפס. הכניסה לאי עולה  5 יורו לאדם, לכן מומלץ לכל אחד לשקול האם זה שווה את המחיר, כי מה שניתן לעשות באי זה ללכת לאורך החומות ולהשקיף על הנוף לים, מפרץ והיבשת.

לעומתו, באי הפרחים Ostrvo cvijeca הרבה יותר נעים להסתובב ולראות את שארית הגינות שהיו במקום, להשקיף על האיים סנט מרקו ( Stradioti- Sveti marko), בו הייתה פעם התיישבות פולינזית ואי הליידי גרייס (Cospa od milosti), לבקר בכנסייה הקטנה הממוקמת במרכז האי ולראות את תושבי המקום דגים במקום. למעוניינים, ניתן לשכור סירה ולשוט לאיים אלו. האי O.cvijeca מאוכלס כיום על ידי פליטי מלחמת סרביה, ולכן הגינות לא ממש מטופחות כמו בעבר, בזמן בו שימש כמקום נופש לשועי הארץ. אחד המקומיים אמר לי כי ישנה כוונה להפוך אותו שוב למקום נופש פעיל, ואז ככל הנראה הגינות יטופחו שוב. הדרך ל- Kotor לאורך המפרץ בכביש החוצה את העיר Tivat ועד ליציאה ב- Muo היא דרך מעניינת המאפשרת תצפית על המפרץ מקרוב ומזוויות שונות, מומלץ בכל פה. בדרך זו נמצא היישוב Prcanj המוכר בשל ארמון שלוש האחיות מהמאה ה- 15, שסביבו אגדות רבות.

הסיור בהמשך, בעיר העתיקה של Kotor היא חוויה בפני עצמה, ואם תחליטו לעלות לכיוון המבצר העליון והמנזר מעל העיר העתיקה, תחזו בנוף יפה על המפרץ. אם תעשו זאת לקראת השקיעה, אזי תחוו מראה עוד יותר יפה. הכניסה לעיר העתיקה אפשרית דרך אחד משלושת השערים הקיימים בחומה. אורך החומות כ- 4 ק"מ, גובהם כ- 20 מטר ורוחבם כ- 15 מטר, ובתוך העיר תוכלו לראות את מגדל השעון Sat kula מהמאה ה-8, את כנסיית לוקס (Crkva Svetog luke) מהמאה ה- 12, את קתדרלת טריפונס (Katedrala Svetog tripuna) מהמאה ה-12 ועוד. בתוככי העיר נמצא ארמון Bunjevic palace שהוסב למוזיאון, וממול לעיר נמצאים שני איים, האחד - Lady of Skrpjela שהוא אי מלאכותי שנבנה מסלעים ועליו כנסייה, והשני - SV. Dorde (סנט ג`ורג`) אי קטן וטבעי.

לתחילת הכתבה

מפות, מזג אויר ותחבורה

המפות שניתנות לרכישה בארץ אינן נותנות מידע מלא על הדרכים במונטנגרו. לפיכך, מי שמתכנן טיול ונהיגה עצמית, מומלץ שיקנה מפה מקומית - Cerna gora mapa בקנה מידה של 1:200,000 לפחות. מפה ניתן לקנות בתחנת הדלק הראשונה מצד ימין, אחרי המעבר מקרואטיה למונטנגרו במחיר של 2 יורו.

מזג האוויר במונטנגרו משתנה, כמו בכל מקום, בהתאם לעונות השנה, אך בגלל היותה ארץ הררית, אזי יש גם שינויים מקומיים בין הדרום, דהיינו לאורך רצועת החוף, לבין פנים הארץ, ולבין הצפון באזור ההררי. ידיעת תחזית מזג האוויר מבעוד מועד יכולה לסייע בתכנון הטיול מראש ואפילו בביצוע שינויים במהלך הטיול. בלינקים המצורפים ישנו לינק העוסק במזג אוויר, ממנו אפשר לקבל נתון על טמפרטורות ומשקעים ממוצעים בחישוב רב שנתי בכל נקודה במונטנגרו ובכל תקופת זמן לאורך השנה. באותו לינק ניתן לקבל תחזית של עד 15 יום מראש לערים הראשיות, מה שמאפשר למטייל להוציא במועד הסמוך לטיול תחזית כזו ולשנות את מסלול הנסיעה בהתאם לה, ובכך להימנע מלטייל באזור גשום ומעונן, ולהפסיד נופים ומראות. כותב המאמר פעל כך והוציא מראש תחזית בארבע נקודות מרכזיות לאורך ציר התנועה: Podgorica, Kotor, Niksic, Zabljak, מה שאפשר לו לתמרן במסלול המתוכנן ולהימנע מלהיקלע למזג אוויר בעייתי במיוחד בכל משך הטיול.

ברכב שכור - מונטנגרו היא כאמור ארץ הררית בעיקרה ולכן הדרכים שבה הם ברוב המקרים דרכים צרות ומפותלות, העולות ויורדות בהתאם לתוואי השטח. נסיעה בדרכים אלו מחייבת נסיעה במהירויות מתאימות ותוך תשומת לב לכביש, לתנאי התאורה ולהגבלת המהירות הקיימת בדרכים (בין 40 ל- 80 קמ"ש). ההגבלה שומרת על צרכי הבטיחות בנהיגה, אך בנוסף מאפשרת לנוהג ולשאר נוסעי הרכב ליהנות מהנוף תוך כדי נסיעה, מבלי לגרוע מתנאי הבטיחות שצוינו לעיל.

הבעיה העיקרית היא שלא תמיד ישנם מקומות מוסדרים לעצירה בדרכים אלו על מנת לראות את הנוף, אך עם קצת תושייה ניתן למצוא מקומות עצירה בטיחותיים, לרדת מהרכב וליהנות מהנוף לאורך הדרך. אם יש לכם כוונה לעצור ולראות את הנוף ומאחוריכם נוסע רכב אחר, מומלץ לאפשר לו לעקוף ורק אז למצוא מקום לעצירה. נסיעה ברכב במונטנגרו מחייבת נסיעה עם אורות במשך כל השנה, ועל כל הנוסעים להיות חגורים בחגורות בטיחות. מומלץ כמובן לנסוע במהירות המותרות בהתאם לשילוט לאורך הדרכים, בסייגים שיפורטו מיד: את השוטרים פוגשים בדרך כלל בתחומי הכניסה לערים או ביציאה מהם, בטווח של 20-30 ק"מ, או באזורים מישוריים, אולם בדרכים המפותלות והרריות לא יצא לי לפגוש ולו פעם אחת שוטר. לאור האמור לעיל, ניתן בדרכים ההרריות לנסוע במהירות השונות מהשילוט, אך התואמות את תנאי השטח והראות.  כאשר נתקלנו בשוטרים גילינו להפתעתנו כי לעיתים חלק מהשוטרים היו דוברי אנגלית, בעיקר הצעירים שביניהם, והיו מוכנים לוותר על רישום דו"ח ורק להעיר על התקלה ולבקש לתקן. הניסיון שלי לא כולל עבירת מהירות.

דרכים מטיבן אינן אחידות, אולם מהניסיון המצטבר של נסיעה בכל מונטנגרו עולה כי רוב הדרכים הן דרכי אספלט מסודרות, המתוחזקות באופן סביר. לנוסעים בדרכי העפר מומלץ בנסיעה בעלייה, לנסוע באופן רציף, במהירות קטנה וללא עצירות, היות שכאשר עוצרים, מאוד קשה להתחיל שוב בנסיעה עקב החלקת הגלגלים על האבנים הקטנות שיש בדרכים אלו.

2/3 מהדרך מ- trsa ל- Zabljak בנסיעה מכיוון מערב למזרח מצופה אספלט חדש ורק שארית הדרך היא דרך עפר העבירה לכל סוגי הרכב. הירידה לשמורת Tara בכפר Bistrica היא דרך עפר עבירה לכל סוגי הרכב. הדרך לאגם Sisko jez מכיוון Lubnice גם היא בחלקה הגדול דרך עפר, שעבירה לכל סוגי הרכב, אך הבעיה בה היא שהדרך הזאת משמשת גם את חוטבי העצים, ואפשר להיקלע לפקק תנועה שהם יוצרים. שימו לב כי בחלק ניכר מהדרכים נאלצים לנסוע דרך מנהרות החצובות בתוך ההר או בצלע ההר. רוב המנהרות מבוטנות בצידן הפנימי אך לא כולן ולמרות הבטון ניתן לראות לא פעם כי התפוררות הסלעים בהר מביאה להתדרדרות אבנים עד לפתח המנהרה או לכביש בכניסה או ביציאה ממנה, ולכן הנהג ברכב נדרש לפקוח עיניים.

מצב דומה של התדרדרות אבנים מההר שהכביש נמצא לצידו, קיימת בכל המדינה, ולמרות שחלק מהתחזוקה היא שיגור עובדים בכל בוקר עם את חפירה לפינוי אבנים וסלעים שהתדרדרו, אין הדבר אומר שהנהג לא צריך לשים לב לסכנה זו במהלך הנסיעה. כל האמור לעיל מתייחס לאפשרות של נסיעה ברכב שכור. ניתן להתנייד בתחבורה ציבורית ממקום למקום או מעיר לעיר וזאת בהתאם למצויין באחד הלינקים המופיעים בהמשך. דרך ניוד זו שאינה בהכרח זולה בהרבה מנסיעה ברכב שכור, תלוי במספר הנוסעים, יוצרת מגבלה שלא ניתן לעצור לאורך הדרך וליהנות מהנוף הנשקף מבעד לחלון.

לתחילת הכתבה

רכב, לינה, אוכל ואוכלוסיית המקום

בנוגע להתניידות באמצעות רכב שכור נשאלת השאלה היכן כדאי לשכור רכב, במונטנגרו עצמה או בקרואטיה. מניסיונו ובדיקתו של כותב מאמר זה, זול יותר לשכור רכב בקרואטיה, למרות שהשוכר נדרש לשלם גם על ביטוח נוסף לכניסה למונטנגרו. האמור לעיל נכון לשכירות של 7 ימים ומעלה, ולא לפחות מכך.

טיול במונטנגרו שלא בעונות התיירות שהם: קיץ - מאי - 15 אוקטובר וחורף - דצמבר- פברואר, לא מחייב הזמנת לינה מראש. הדבר מאפשר גמישות גבוהה יותר בטיול, ורק לקראת ערב לחפש מקום לינה, ולהמשיך את הטיול עד רדת החשיכה. כל המקומות שישנתי בהם ובכלל זה צימרים היו נקיים וניתנו מספיק אמצעי חימום, שמיכות, רדיאטורים ואפילו מזגנים. ניתן לזהות צימרים על ידי זיהוי אחד מהכיתובים הבאים: apartments, rooms, Sobe או (Cobe). במקצת המקרים רשום בעברית צחה "חדרים". הבעיה היחידה היא שלעיתים השמיכות הן שמיכות צמר, שמי שלא רגיל אליהן יכול להרגיש שלא בנוח. מעבר לכך, בלילה עקב התנועה, לפעמים שכבות השמיכות זזות ואז לפחות אחד מבני הזוג מרגיש שקר לו, לכן מומלץ לקחת אתכם ציפה אחת למקרים אלו. באשר למגבות, למעט במקום אחד בו לא נתנו מגבות, הרי שביתר המקומות נותנים מגבות נקיות. לעיתים המגבות מאוד קטנות ולכן גם במקרה זה מומלץ לקחת לפחות מגבת אחת לרחצה ולניגוב הגוף. כמו כן, מומלץ לשומרי הניקיון והבריאות שביניכם לקחת גם קבקבים בכדי לא לדרוך באופן ישיר על רצפת המקלחת.

הצימרים אינם כוללים בדרך כלל ארוחת בוקר, אותה כן ניתן לקבל במוטלים או במלונות, זאת למעט במקרים בהם המארחת תחליט על כך באופן יזום כפי שקרה לנו. בכל ערב אכלנו במסעדה מקומית וניסינו לאכול אוכל מקומי. בתוך כך גילינו כי האוכל המקומי אינו שומר על כללי הכשרות היות והוא כולל בשר ורוטב המכיל יוגורט ושום. האוכל המקומי כולל בעיקר בשרים המגולגלים במאפה של בצק, בתוספת הרוטב שצוין לעיל, ואני חייב להגיד שהיה טעים. באשר לאוכל במהלך היום, מומלץ בכל בוקר להיכנס לסופרמרקט מקומי, ויש כאלו רבים, ולקנות לחם מקומי או לחמניות, גבינות ו/א נקניק ומוצרי חלב וכמובן פירות, בכמות המספקת ליום אחד.

לא ניתן לכתוב על ארץ מסוימת מבלי להתייחס לאוכלוסיית המקום. ממעט המפגשים שהיה לנו עם האוכלוסייה המקומית, אני חייב לציין כי נתקלנו באנשים חביבים, חמים ושאוהבים לעזור ולסייע, ולהלן מספר דוגמאות בכדי להמחיש זאת:
ב- Niksic, במהלך הישיבה בפאב מקומי, הוזמנתי על ידי מקומי, שלא מוכר לי, לבירה על חשבונו, סתם ככה. כאשר לנו בצימר ב- Zabljak, האישה המבוגרת המנהלת את הצימר, הזמינה אותנו בבוקר, בלי הודעה מוקדמת, לשתיית כוס קפה מקומי, כולל טעימת דבש ועוגה שאפתה, מבלי שביקשה תוספת לכך. כך היא עשתה גם ביום השני, ויותר מכך אפשרה לנו להשתמש בכלי המטבח שלה לצורך הכנת הכריכים לאותו יום.

בדרך חזרה הביתה עצרנו ב- Perast במזח מקומי לאורך חוף המפרץ בכדי לעשות הפסקת אוכל. פתאום, משום מקום, ניגש אלינו תושב מקומי עם בקבוק קולה וכוסות והציע לנו שתייה. אחרי שהלך עקבנו אחריו במבטינו וגילינו שהוא מתגורר מעבר לכביש ליד המקום שהחלטנו לעצור בו. כאשר טיילנו בשמורת  Tara שכחנו בחזרה היכן חנינו. במהלך החיפושים, תוך מעבר בשולי שטחים מעובדים של המקומיים, פנתה אלינו אישה מקומית מהכפר, שנרתמה לעזור לנו בחיפוש ואחר כך אירחה אותנו בביתה לקפה ושיחת חולין, שבמסגרתה גילתה שאנחנו מישראל וסיפרה לנו שהבת שלה שהתה בחיפה לפני מספר שנים.

לתחילת הכתבה

לינקים למידע על מונטנגרו

www.montenegro.yu - האתר הרשמי של מונטנגרו 
www.weather-montenegro.com  - תחזית מזג אוויר
www.statoids.com - נתונים מדיניים
www.fallingrain.com - כולל נתוני נ.צ
www.touristinmontenegro.com - נותני שירותים
www.plutodevelopments.com- נכסים ונדל"ן
www.infoplease.com
www.destination-montenegro.com
www.visit-montenegro.com
www.bestof-montenegro.com
www.budvanska-rivijera.co.yu
www.durmitor.com
www.serbia-tourism.org

לתחילת הכתבה

תרבות

מקום

שם האירוע

פרטים

זמן

Budva

City grad Theater

כינוס של תיאטראות והרכבי אופרה מכל העולם

יולי-אוגוסט

 

Song of Mediterranean

פסטיבל מוזיקה

יוני

 

Mermaid days

פסטיבל דייגים

ספטמבר

Becici

Beach Soccer

תחרות בינלאומית בכדורגל חופים

 

Kotor

Camellia days

תערוכת פרחים ומחווה לפרח הקמילה, ותחרויות שונות

מרץ

 

Underwater film frstival

 

יוני

 

Summer carnival & Children theatre festival

 

יולי

 

Boka night

תהלוכת ספינות, מופעי רחוב כולל מופעי אש

אוגוסט

Niksic

Montenegro cup

תחרות טיפוס חופשי

מאי

Herceg novi

Mimosa holiday

קרנבל פרחים שמתקיים מזה שלוש מאות

ינואר-פברואר

 

Summer fair of books

יריד ספרים

חודשי הקיץ

 

Sunny Scales

פסטיבל מוזיקה

כנ"ל

 

Festival of film direction

 

כנ"ל

Tivat

Tivat cultural summer

מופעי תיאטרון, תערוכות אומנות

יולי-אוגוסט

 

Modus moda vivendi

פסטיבל אופנה

אוגוסט

Podgorica

International diving conpetition

תחרות קפיצה מהגשר לתוך הנהר מורקה

יולי

 

Days of culture

קונצרטים, שירה בלילה, מופעי תיאטרון

דצמבר

Kolasin

Film autumn

פסטיבל סרטים יוגוסלביים

אוקטובר

 

מעוניינים לדעת ולקרוא עוד, על המחבר? הכנסו לאתר www.seekingtheworld.com


לתחילת הכתבה

הדפס|
קרא מאוחר יותר
| שמור לעצמי| שלח |סרוק לנייד

תגובות

רוצה להגיב לזה? יש להתחבר לאתר:

 

טיול במונטנגרו בשבעה ימים

השב  · 

monte negro

השב  · 

מאיר עיניים

השב  · 

תודה רבה

השב  · 

תגובה לתגובתה של שלי

השב  · 

חוויה

השב  · 

לטוס מיד !

השב  · 

מדהים

השב  · 

תגובות פייסבוק

סגור
0

בחרת להירשם לעידכונים על:

    כדי שנשלח לך את התכנים הנכונים בזמן המתאים לנסיעה שלך, כדאי לציין:
    או תאריך אחר בו נפסיק לשלוח עידכונים.

    אולי תרצה להירשם ליעדים נוספים בהם התעניינת לאחרונה:

    כדי להשלים את התהליך אנא:

    או התחבר\הירשם לאתר
    ×
    הפעלת נגישות