נחיתה בניו זילנד

בשעה טובה מגיעים הסיירים לניו זילנד, מקבלים את הקראוון החדש, קופאים בקור במרכז אנטרקטיקה ומציצים על חיי הפינגווינים הכחולים.

mashav10
תמונה ראשית עבור: נחיתה בניו זילנד - תמונת קאבר

בכתבה זו:

יוצאים לכיוון קרייסטצ'ירץ'

ביום שני, 13 במאי, פינינו את הסוויטה המלכותית בבנגקוק לכיוון יעד חדש, שהוא למעשה תחילת הטיול - ניו-זילנד. טיסת קוואנטס עזבה את בנגקוק בשעות אחה"צ של ה-13 במאי, ולאחר טיסת לילה ארוכה בת 8 שעות ו-45 דקות נחתנו בסידני שבאוסטרליה. שדה התעופה של סידני שימש עבורנו רק תחנת מעבר לטיסת ההמשך לניו-זילנד, אשר יצאה משם ב-14 במאי בשעה 08:30 בבוקר. הטיסה מסידני לקרייסטצ’רץ’ היתה קצרה יחסית, רק שעתיים וחצי, ובסופה נחתנו בשדה התעופה של קרייסטצ'רץ' שבניו-זילנד בשעת צהריים, 13:30.

נחיתה רכה

בקרייסטצ'רץ' המתין לנו קלווין, הנציג של חב` פרדייז ממנה שכרנו את הקראוון, ובאדיבותו הסיע אותנו למשרדי החברה במקום. הקראוון מצא חן בעינינו מיד. הוא אמנם היה קטן יותר משתכננו, אולם כפי שהבטיחו קיבלנו רכב חדש יחסית בן שנה בלבד שנסע רק 23,000 ק"מ. החיפוש באינטרנט עוד בישראל הניב את הקשר עם חב` השכרת קראוונים זו, שהינה בין החברות הממוצעות להשכרת קראוונים בניו-זילנד. שלמנו 179$ ניו-זילנדי ללילה (כ-90$ ארה"ב) ולאחר מו"מ טלפוני קצר, עוד מישראל, קיבלנו הנחה בת 20% על המחיר הנ"ל.

כבר בלילה הראשון לשהותנו בניו-זילנד, בחניון קראוונים בעיר קרייסטצ'רץ', הבחנו בקראוון שנשכר על ידי זוג מאוסטרליה מחב` Adventure. קראוון זה היה ארוך במטר שלם משלנו, נראה הרבה יותר מפואר, יושב על שלדה של מרצדס חדישה ומשוכללת, ועולה רק 120$ ניו-זילנדי ליום. בקיצור אם אתם לא נוסעים בעונה הבוערת (נובמבר-פברואר) אלא כמונו בחודשי הסתיו הפחות עמוסים בתיירים ו/או במטיילים, טוב תעשו אם תזמינו מלון ליומיים שלושה, וכשתגיעו לכאן, פשוט תכנסו למספר אתרי קמפינג, תראו איזה קראוון הכי מוצא חן בעיניכם, תתקשרו למספר הטלפון בשיחת חינם, הרשום על גבי כל קראוון - ותשכרו אותו מיד ללא כל קושי במחיר זול יחסית. יחד עם זאת יש לציין ולהדגיש, כי לאותה חברה (Adventure) לא היו יותר קראוונים זמינים מיידית עבורנו וכך לא נאלצנו לנהל מו"מ עם חב` פרדייז על ביטול ההזמנה שהזמנו באינטרנט, שכן כאמור רכב חלופי משופר ממילא לא היה זמין.

לשבחם של האנשים מחברת פרדייז יאמר, שיש מס` טלפון בשיחת חינם 0800800987, שבו ניתן להשיגם בכל עת ולקבל שירות או עזרה לתקלות וכיוב`. החשיבות של שיחת חינם בניו-זילנד היא בכך שניתן להתקשר מכל תא טלפון ציבורי, המצויים בכל מקום, ללא שימוש בכסף מקומי כלל, גם לא לשם יצירת השיחה, וזה מאוד נוח בייחוד מיד כשמגיעים למדינה.

לקח לי (עופר) יומיים להתאפס, להבין היכן אני, להפנים את גודל האחריות שנחתה על כתפי, לדאוג לענת ולשלושת הצאצאים יום יום, 24 שעות ביממה, במשך מספר חודשים לא מבוטל, לנהוג ברכב שאינו קל לנהיגה, סה"כ הקראוון הוא למעשה משאית קטנה, להקפיד על נהיגה נכונה, בצד ההפוך של הכביש, לתמרן נכון, לא לנהוג בלילה, (גם בשל העייפות וגם מפני שחבל להחמיץ את הנופים המדהימים שיש כאן) - ובכלל להיות אחראי וזהיר לשלומה של המשפחה - נטל שבחיי היום יום הישראלים אמנם קיים אך בצורה שונה לחלוטין.

אטרקציות בעיר

לאחר ההתאקלמות הראשונית, והיציאה מהג`ט-לג הקשה שתקף את כולנו (חילופי השעות שהיו מנת חלקנו בארבעת הימים האחרונים נעו בין שעתיים טיסה לטורקיה ללא הבדלי שעות, 9 שעות טיסה לבנגקוק והזזת השעון 3 שעות קדימה, 9 שעות טיסה לסידני והזזת השעון 4 שעות קדימה, שעתיים וחצי טיסה לניו-זילנד והזזת השעון שעתיים קדימה...), הבנו שאנחנו בעצם במקום הקרוב ככל האפשר לגן עדן. האנשים מחייכים, מסבירים פנים, הרחובות נקיים, הירוק ירוק יותר והכחול כחול הרבה יותר... האוויר קריר וצלול ובכלל מה עוד אפשר לבקש?

ביקרנו במרכז אנטרקטיקה שבקרייסטצ'רץ' שזהו מוזיאון מדהים על חיי המשלחות הכלל עולמיות לאנטרקטיקה, מלא במוצגים ובאוהלים, חדרי מגורים משוחזרים פוחלצים של כלבי ים וחיות כשעל כל מוצג כמעט יש שלט please touch - כן, זו לא טעות, בבקשה לגעת... הילדים יצאו מגידרם, יש סרטי וידאו איכותיים על חיי הפינגווינים, על חיי המשלחות השונות ועל הקשיים הכרוכים בחיים במקום בו הטמפ` הממוצעת מינוס 20 מעלות, בלי להביא בחשבון את אפקט הרוח. בתוך המרכז יש חדר מלא שלג וקרח, שהטמפ` בו הינה מינוס 5 מעלות. ניתן בלחיצת כפתור להפעיל מפוחי רוח המהווים סימולטורים לרוחות ערות הקיימות באנטרקטיקה, ומורידות את הטמפ` למינוס 18 מעלות... אני ברחתי החוצה מהחדר, והילדים השתעלו אח"כ כל הלילה...

ביקרנו במרכז העיר, הצטיידנו במספר פריטים הכרחיים לחיים נוחים בקראוון, סל פלסטיק לכביסה, טוסטר חשמלי, מתלים מפלסטיק, וכן פריט נוסף חשוב מאין כמוהו - רדיאטור חשמלי בן 4 צלעות הצורך 1000 וואט, וניתן להפעילו בלילה בעת שהקראוון מחובר למתח של 220V בחניון, כי הקור בחוץ מקפיא, כ-2 מעלות בלילה, ובמזג אוויר שכזה לישון בתוך רכב לא מחומם זו בהחלט חוויה מחשלת. אנחנו כפי שהבנתם, החלטנו למנוע חישול שכזה מהילדים.

ב-16 במאי יצאנו את קרייסטצ'רץ' בנסיעה לכיוון יעדנו הבא - העיר Dunedin.

מחוץ לעיר

עברנו בעיר Timaru, רכשנו פלאפון מקומי וחזרנו להיות בקשר עם העולם. טיפ לעניין הפלאפונים כאן. בניו-זילנד שתי חברות סלולרי: טלקום הפועלת בשתי שיטות שידור- cdma (כמו פלאפון בישראל) ושיטת tdma (כמו סלקום בישראל). החברה השנייה היא חברת וודא-פון Vodafone, הפועלת בתדר של GSM כמו אורנג` בישראל.

כדי לקחת מכשיר מישראל מרשת פלאפון, צריך לבצע פרוצדורות מורכבות, לקחת מכשיר בריטי בשדה התעופה ולשלם מחירים לא הגיוניים של כ-15 ¤ לדקה של שיחה יוצאת, וכל שיחה נכנסת עולה הון. כדי לקחת מכשיר של אורנג` - צריך להירשם ולשלם מחירים גם כן לא הגיוניים של כ-18 ¤ לדקה של שיחה יוצאת, וכל שיחה נכנסת עולה הון.

לעומת זאת, אם תביאו עמכם את מכשיר האורנג` שלכם מישראל, ניתן לקנות כאן כרטיס GSM משולם מראש לפי מחיר שאתם בוחרים, הכרטיס עולה 30 $NZ (כ-66 ¤) ובו טעונים 20$ לשיחה. עלות שיחה כזו לישראל הינה 4.5 ¤ לדקה שיחה יוצאת וחינם לכל השיחות הנכנסות!!! שימו לב! כדי שתוכלו להשתמש במכשיר ה-GSM שלכם מישראל הוא חייב להיות פתוח לקבלת כרטיסי GSM זרים!!! כלומר, אם המכשיר שייך לכם באופן פרטי, ולא התחייבתם לאורנג` לשום חבילה, עמדו על זכותכם לקבל את הקוד בן 8 הספרות שעל ידי שימוש בו ניתן לשחרר את הנעילה של המכשיר. אני לא ידעתי שהמכשיר שלי נעול וחסום לכרטיסי GSM זרים ולא ניתן היה לבצע את הויכוח הזה עם אורנג` מכאן, לפיכך רכשנו מכשיר חדש בעלות של 400 ¤, שיוכל לשמש אותנו גם באוסטרליה (וכמובן גם בישראל) - ובו ניתן להתקין כרטיס GSM מקומי משולם מראש ולשוחח בזול ולקבל שיחות מהארץ בחינם.

ונחזור לטיול:
כאמור אנו בדרך מקרייסטצ'רץ' לדנידין, ובלילה שעבר (בין ה-17 ל-18 במאי) הגענו לעיירה Oamaru. בעיירה זו שוכן המרכז הגדול של הפינגווין הכחול. פינגווין זה, הינו הקטן מכל סוגי הפינגווינים, גובהו כ-50-60 ס"מ בלבד, וניתן לצפות בו בטבע בשעות החשיכה. יש להגיע לאתר בו הם חיים, ממש בשעת השקיעה/חשיכה. הפינגווינים חוזרים לביתם כשעה לאחר שמחשיך, הם עולם מהים עם הגלים בקבוצות של 15 פינגווינים כל אחת. הגלים מרימים אותם לעבר הסלעים שעל החוף, ואז הם יוצאים מהים, עומדים בחוץ בקרבת המים כ-5 דקות ובזמן זה הם מתייבשים ומפרישים מגופם נוזל שומני המצפה את נוצותיהם.

הדבר המדהים הוא, לראות כיצד הם יוצאים מהים, תוך מאבק לא קל בגלים הגבוהים, מסתדרים בשורה ארוכה לצד השביל אותו עליהם לחצות לכיוון ביתם, ראשון עובר הפינגווין הגדול מכל הקבוצה, מסתכל לצדדים לוודא שלא נשקפת לקבוצה שום סכנה, (אנחנו התחבאנו בחשיכה ולא השמענו אף הגה), ומיד כשהוא מתחיל לעבור מסתדר אחריו כל הטור בשורה ארוכה וישרה, כששני פינגווינים נוספים, גדולים יחסית גם הם, נעמדים עם הפנים לאחור ומאבטחים את המעבר כלפי העורף. לא להאמין.

במשך כל המעבר הם מדדים כבני אדם צועדים על רגליהם הקטנות וחוצים את הדרך בזריזות. שניים רבו על דבר מה, והחלו צועקים בקולי קולות זה על זה. בחיי...
לאחר שהקבוצה הגדולה עברה, לפתע חזרו שלושה פינגווינים לכיוון הסלעים שליד הים והביטו מודאגים לתוך המים. לא הבנו לשם מה הם חזרו. הם המשיכו לעמוד על הסלעים מודאגים ומתרוצצים בחוסר מנוחה ימינה ושמאלה. ואז לפתע הגיע גל גדול נוסף והביא עמו שלושה פינגווינים קטנים שנותרו במים ולא הצליחו לעלות בגל הקודם. החבורה התאחדה יחדיו בשמחה ובצהלה, עלתה על הסלעים וחצתה את השביל בדרכה הביתה לשינה מתוקה.

מסתבר, שהפינגווינים חיים בזוגות, לכל אחד יש את בת הזוג שלו, וכך אם היא או הוא לא עלו יחדיו לחוף, בן הזוג שעלה ראשון ממתין לבואו/ה של בן/בת זוגו שנותר/ה במים. מדהים, מרתק וחובה לראות. לא לפספס!!! האתר פועל בכל ימות השנה, וניתן בכל יום לצפות בתופעה המדהימה הזו. לצערי לא ניתן לצלם כי האור היה מבריח אותם.

את הלילה בילינו בחניון קראוונים נעים על שפת נחל בעיירה Oamaru. החניון שייך לרשת הקרויה Top Ten ורכשנו כרטיס חבר (בעלות של 50 ¤) המקנה 10% הנחה בכל לינה בכל האתרים שלהם בני-זילנד ובאוסטרליה למשך שנתיים.
עלות לילה בחניון, כולל חיבור למים, לחשמל, שימוש במטבח משותף, שימוש בשירותים ובמקלחות נקיים ומצוחצחים - 35$ NZ לשני מבוגרים ולשלושה ילדים. (כ-80 ¤).