שלום אורח
שגרירים של רצון טוב

סלובניה - טיול משפחתי

יעל וגיל גזית | תאריך עדכון 19/01/2009

צפייה במפת הכתבה | + הצג את כל היעדים שמוזכרים בכתבה זו (13)

מספר צפיות: 3662   |   מספר תגובות: 3     לתגובות

הדפס שמור למועדפים שלח לחבר

משפחות המחפשות טיולי טבע, נופים מקסימים, מינימום נסיעה וזמן איכות משפחתי, עשויות למצוא את סלובניה לאחד היעדים המתאימים בדיוק לכך. זוג הורים ו-2 ילדים יצאו לטיול קצר בסלובניה.

בכתבה זו:

הקדמה

יום אחרי ראש השנה יצאנו זוג הורים עם בן 12 ובת 9 לשבוע בסלובניה. המטרה היתה הרבה טיולי טבע וזמן איכות משפחתי עם מינימום נסיעות, שכן הטף מתלונן על בחילות עוד לפני שהכנסנו להילוך ראשון... לכן החלטנו שרוב הטיולים יהיו באיזור בלד-בוהיני/שמורת טריגלב והטיול יהיה טיול כוכב, כלומר נישן את מירב לילותינו במקום מרכזי אחד. מנסיון של טיולים קודמים העדפנו דירה – זה נותן לילדים תחושת בית, ומאפשר להכין ארוחות (בעיקר בוקר, לפעמים גם ערב, וסנדוויצ`ים לטיולים).

נומני

התמקמנו בכפר נומני (Nomenj) אצל מילנה שהוזכרה כבר באתר. הדירה נוחה, מצוידת היטב, עם מרפסת מקסימה שפונה לנוף יפהפה, והמיקום אידאלי – בערך בחצי הדרך בין בלד לבוהיני. מילנה אכן מארחת נהדרת, שנענתה ברצון לבקשותינו. גם אנחנו שימרנו את המסורת של מתנה קטנה בעת התשלום. אתר אינטרנט: apartmamm.tripod.com .

בלילה הראשון, הואיל ונחתנו מאוחר (עשר בלילה) ולא רצינו לנסוע בחושך התמקמנו בפנסיון סילבסטר, המצוי נסיעה של דקות ספורות משדה התעופה. המקום סביר ביותר, ואנחנו ברכנו על ההחלטה להישאר בו, מלנסות לנסוע בלילה במדינה זרה. בנוגע לרכב – לאחר כל אזהרות הגולשים האחרים על החיפושים המדוקדקים שנעשים ברכב בעת החזרתו, והקנסות הרבים המוטלים על השוכרים, ובעיקר התלונות על היחס של National, חברה שאנו רגילים לשכור בה רכבים – החלטנו לשכור ב- Hertz. המחיר שקיבלנו היה נמוך מזה שהוצע לנו בנשיונל (פשוט ציינו כמה הציעו לנו בנשיונל, והם הורידו את המחיר). כמו כן – כיסינו את עצמנו בעזרת ביטוח כולל. ואכן – ההליך היה פשוט וקצר ולא סבלנו מהטרדות כלשהן.

מזג האוויר – כפי הנראה יש סיבה לזה שהמדינה כה ירוקה ומלאת מים. יש בה ממוצע של 50% ימי גשם כל חודש. בשבוע שהיינו, שלושת הימים הראשונים היו אפרוריים למדי, ומדי פעם טפטף, אבל לא במידה שהפריעה לטיול. הגשם המסיבי היה נחמד כלפינו והסתפק בלילות. שאר הימים היו שטופי שמש ונפלאים. מה שכן – קר. בבוקר ובערב הטמפרטורה בין 2 ל 5 מעלות. ביום, תלוי באזור, בין 11 ל- 17. לכן רצוי להתלבש בשכבות ולקלוף כשמתחמם, ולקחת שכמיות גשם למצבי חירום.

אגם בוהיני

אחרי ארוחת בוקר במלון שהיתה סבירה ביותר, יצאנו לכיוון Kranj, שם הצטיידנו (יש מרכז מסחרי גדול מחוץ לעיר) והמשכנו לכיוון Skofja Loka (שקופיה לוקה). העיר, מתקופת ימי הביניים, לא הותירה בנו חותם – יש ערים ימיביניימיות רבות ויפות ממנה באירופה. משם ניסינו להגיע ל- Kropa, עיירת חרשי הברזל. אבל, הדרך אליה מ- Zelezniki הייתה חסומה ולכן המשכנו ישר לאגם בוהיני. עדיין תנופת הבנייה וסלילת הכבישים נמשכת, ולכן יש לקחת זאת בחשבון. ביום היחיד שבו חצינו את המדינה על האוטוסטרדה הראשית – נעצרנו כמה וכמה פעמים בשל עבודות בכביש.

אגם בוהיני, כמו הנחלים והנהרות, מדהים בצלילותו. תופעה שטרם פיענחתי – אבל המים צלולים באופן שלא ייאמן. עם התקרבנו לגדה הסתערו עלינו שלל ברווזים וברבורים ששמחו להתכבד בלחם. זהירות מהברבורים – אלו שבבלד היו תוקפניים למדי בנוגע להאכלתם... הואיל והדעות לגבי מפל סביצה (Savica) היו חלוקות, החלטנו להתחיל במפל זה ביום הראשון, לפני שנראה דברים מרשימים יותר. הטיפוס לא קל, מעל ל- 500 מדרגות, אבל לא מאד קשה.

ההליכה היא ביער יפה, הנופים נחמדים, וכך גם המפל. הואיל והגענו בעונה שלאחר הקיץ, הזרימה במפל לא היתה חזקה. בתמונות הוא יותר מרשים. עם זאת, לא הצטערנו. ואכן ההחלטה לשבצו ביום הראשון היתה נכונה. נהנינו מהטיפוס, מהטיול, מהנופים והמפל כי זה היה הטיול הראשון שעשינו. הגעה למפל סביצה – ממשיכים לאורך כל אגם בוהיני ובקצה ממשיכים לנסוע ישר עד שמגיעים. התמקמנו בדירתנו בנומני, ועל פי המלצתה של מילנה, אכלנו ארוחת ערב במסעדת Tripic שבבוהינסקה ביסטריצה (Bohinjska bistrica) הסמוכה. המסעדה היא מסעדת המלון. האווירה בהתאם. האוכל והמחיר היו סבירים ביותר.

קניון וינטגר ואגם בלד

התחלנו את היום בקניון וינטגר (Vintgar gorje).עוברים את אגם בלד עד העיר, פונים שמאלה לכיוון Gorje וממשיכים בהתאם לשילוט. המסלול יפהפה, ומומלץ בהרבה טיפים של גולשים אחרים. הואיל ולא היינו בעונה, לא סבלנו מפקקי תנועה במסלול הצר יחסית. למי שנוסע בעונה מומלץ ביותר לעשות את המסלול מוקדם בבוקר, לפני שכמויות המטיילים יציפו אותו. כשמגיעים לסוף המסלול, יורדים למטה מימין לדוכן הכרטיסים ואז שמאלה על מנת לראות את המפל היפה מלמטה.

משם המשכנו לאגם בלד, שכרנו סירה והשטנו אותה איש איש בתורו עד שהגענו לאי (האי, היחיד במדינה, הינו נטול שם, אבל בסלובנית אי זה Ottok). הילדים מאד נהנו לקחת חלק בחתירה, אבל לזמן קצר ביותר כי המלאכה אינה פשוטה. באי טיפסנו על המדרגות ובין הילדים היה חוסר הסכמה לגבי המספר המדויק שלהן. בכל אופן, הם נהנו למשוך בחבל פעמון הכנסיה (3 פעמים בדיוק) ולהביע משאלות, ולפחות לאחד מהם אנחנו יודעים שהיא התקיימה...

השלב הבא, על פי ההמלצות, היה הטירה של בלד. דעתנו האישית – בזבוז משווע של זמן ובעיקר כסף. הכניסה יקרה, ובפנים אין שום דבר שמעניין את הילדים (וגם לא ממש אותנו, להודות על האמת). הנוף אמנם יפה, אבל לא מצדיק. באגם עצמו ראינו אימונים של צוותי חתירת הקיאקים המקומיים. גאוותם של בני המקום עליהם, שכן הם זכו בכמה וכמה אולימפיאדות במדליות. לארוחת ערב ניסינו את מסעדת Gosltina Pri Planincu שנמצאת ב-Grajska 8 בטלפון: 574-13-16 ושהומלצה באתר. האוכל היה סביר. המרקים טעימים מאד. זבובים בשפע... לקינוח הלכנו לקונדיטורית Smon שנימצאת כמעט ממול ב- Grajska. מאד אהבנו. ניסינו שם גם את הגיבאניצה המפורסמת Gibanica וגם את הקרם שניט ושניהם היו טעימים ביותר. מחירים שפויים מאד.

הדפס שמור למועדפים שלח לחבר

תגובות שהתקבלו

מצוין - תודה רבה על כל הטיפים

07/05/11 08:23 ohadr2003

הערת אגב..

07/11/08 12:04 גדי

גם אנחנו נתקלנו בבעיה במעבר מZelezniki לKropa.. אבל התעקשנו ושאלנו מקומיים. מסתבר שיש קטע קטן בלבד ליד העיירה קרופא שחסום וגם אותו ניתן לעקוף ע``י כבישים פחות ראשיים. היה לנו סיפור דומה בקרואטיה שלא הייתה גישה למפל שרצינו לראות. על השלט היה מין איקס גדול.. הדרך כאמור היא להתקדם בכיוון ולשאול מקומיים איך להגיע.

כתבה יפה

06/11/08 10:08 נושאק

אחלה כתבה, ממצה מפורטת, נעימה לקריאה.מרוכזת אמנם באיזור אחד, בעוד שאנשים נוסעים בטיול כזה לאיזורים נוספים (קרואטיה ומונטנגרו) אך נהניתי לקרוא.תודה רבה