סלובניה - טיול של כל המשפחה

סלובניה היא ארץ מדהימה ומרהיבה ביופיה. נופים משגעים, אגמים, הרים וטבע בלתי רגיל. זהו יעד שמתאים לכל המשפחה ואפשר לתכנן טיול, הכולל מסלולים ואטרקציות, מהם כולם יוכלו ליהנות.

סלובניה - טיול של כל המשפחה - תמונת קאבר

בכתבה זו:

מסלול הטיול

יצאנו לטיול לסלובניה עם הילדים בין התאריכים 21/8/09 ועד ה- 27/8/09. זו היתה הזדמנות לחוויה משפחתית, אשתי אני ושלושת ילדינו – בת 19, בן 16 ובת 8, תוך ניסיון לשמירה על שפיותינו ... הרי כל אחד מתעניין במשהו אחר וכידוע, בגילאי 16-19 לפעמים גם לא מתעניינים בכלום! ובכל זאת, בחרנו לינה במקום אחד וטיול בסגנון "כוכב". התגוררנו במלון Catez (צ'אטש) בכפר הנופש Terme Catez, שנמצא כ- 40 ק"מ מזאגרב ובסמוך לעיר Brezice. המלון חביב, נוח ונעים, ממוקם במרכז כפר הנופש ועל בסיס HB. במקום פארק מים ענק ומהנה לילדים, למתבגרים וגם למבוגרים ועוד פארק מים מקורה, הכולל בריכות חמות, חיקוי ליער טרופי וכמובן מלא מים מגלשות ופאן. הכניסה לדיירי המלון לפארק החיצוני פעמיים ביום, או שלוש שעות לפארק המקורה - חינם. אתר האינטרנט של כפר הנופש: www.terme-catez.si.

נחתנו ביום שישי לפנות בוקר בזאגרב ומשם, עם רכב ששכרנו כבר מהארץ (אגב, הזמנו רכב לשבעה נוסעים שכמובן לא היה זמין אז קיבלנו רכב ל- 9, שהוכיח את עצמו והיה נוח להפליא), נסענו למלון. הגענו בשש בבוקר ובשבע כבר אכלנו ארוחת בוקר. נחנו ובהמשך (לאחר שה - GPS התקלקל...) ניווטנו בעזרת מפות לליובליאנה. חנינו בכיכר קונגרסני (Kongresni Trg), שכעת בשיפוצים, ומשם המשכנו ברגל לכיכר פרשרנוב (Presernov trg). סיור קצר במרכז העיר הבהיר לנו שהבנו את הרעיון ולאחר ארוחה קלה על גדות הנהר וסימון v על האתרים שראינו וקראנו עליהם בספר, התחלנו בנסיעה חזרה למלון. אולי זו העייפות ואולי מותו הפתאומי של ה - GPS שגרמו לנו להזדרז ולנוח. יום שבת רובו ככולו הוקדש לפארק המים, היה מצויין, מהנה, מעייף ומגבש!

ביום ראשון, לאחר שתוקן ה - GPS, נסענו למערת הנטיפים פוסטוינה (Postojna). כל שעה בערך מתחיל סיור במערה. העלות כ- 80 € לכולנו. נסענו בקרוניות לעובי המערה ואז יצאנו לסיור רגלי של שעה, מלווה בהסבר באנגלית. לאחר הסיור חזרנו בקרוניות החוצה. היה מעניין וחווייתי לכולנו. בחוץ כמובן תוכלו לקנות את תמונתכם שצולמה במערה בעלות של 6 €. משם, נסענו לטירת פרידאמה (Grad Predjama). מקום מדהים, נוף מרשים והטירה אכן חצובה ובנויה בסלע. הסתפקנו במבט מבחוץ ויצאנו חזרה למלון.

יום שני היה לנו יום עמוס במיוחד. התחלנו בקניון וינטגאר (Blejeski vintgar) מסלול רגלי לאורך נהר ראדובנה (Radovna), המסלול על גבי גשרוני עץ ואורכו כ- 3.2 ק"מ (הלוך חזור), מרהיב ביותר ובהחלט שווה כל רגע. משם המשכנו לאגם בלד (Bled), הקפנו את האגם עד לצידו המערבי. משם לקחנו שייט בסירה הדומה ל"גונדולה", אותה משיט "גונדולייר" ושלא כמו שנשמע היה ממש לא צעיר וחסון, אך הביא אותנו לכנסיית הפעמונים שבאמצע האגם. מחיר התענוג -  12€ לאדם. עלינו את מאה וחמישים (כמעט) המדרגות ומשם התגלתה לפנינו תצפית מרהיבה על האגם. שתינו קפה בבית הקפה הקטן שבסמוך לכנסייה ושבנו עם סירתנו לחוף. משם נסענו לאגם בוהיני (Bohijsko jezero), פשוט ענק ומדהים. נסענו לאורך האגם עד לצידו המערבי לתחנת הרכבל להר ווגל (Vogel), מחיר הנסיעה הלוך חזור -  10€  למבוגר ו-7€ לילד. העלייה די מפחידה למי שפחד הגבהים הוא חולשתו, אך המראה בהחלט שווה את זה. ניתן להישאר למעלה עד השעה 18:00. הרכבל עולה ויורד כל חצי שעה. עייפים אך בהחלט מרוצים חזרנו למלוננו.

למחרת, ביום שלישי, נסיעה לעיירה בשם אוטוצ'ץ' (Otocec) על מנת למצוא שייט בקיאקים או רפטינג רגוע. ביקרנו בטירה יפה שהפכה למלון יוקרתי, שייט לא היה שם, אך מפעיל אתר הקמפינג הפנה אותנו לכפר, שאת שמו שכחתי, ליד נובו מסטו (Novo Mesto) כדי לחפש רפטינג או שייט קייקים, אבל עונת התיירות כנראה הסתיימה לה או פסחה עליהם... בכל מקרה, הנופים והכפרים שבדרך מאוד יפים. משם החלטנו לנסוע למקום בשם אולימי (Olimje), כפר שיש בו מפעל לשוקולד ובו אפשר לבקר, עפ"י אחד הספרים או אחת הכתבות בפורומים. לצערי, אני לא יכול לשחזר את מסלול הנסיעה מנובו מסטו לאולימי. ה- GPS לקח אותנו דרך כפרים ציוריים ונופים עוצרי נשימה, נסיעה שאמורה לקחת כשעה ארכה כשעתיים שכל דקה מהן הייתה שווה. לצערנו, מפעל השוקולד כבר אינו מקבל מבקרים (מזה כשנתיים), אך הפיצוי היה בחנות המפעל, שלל פרלינים ופינוקי שוקולד שחבל"ז. אגב, הכל באותו מחיר של 21.90 € לק"ג. משם חזרה למלון, בדרך עצרנו באחת העיירות לאכול פיצה שגם זו הייתה חוויה בפני עצמה. היינו היחידים במקום ולקח להם להכין את הפיצה כ-25 דקות (פיצה אישית כמו שישה משולשים אצלנו). הבצק היה בטעם נפלא ופריך וכמות הגבינה הצהובה פשוט מסחרית... עלה כ- 5 € לפיצה.

ביום רביעי נסענו לעיירת הכוורנים ראדוליציה (Radovljica), בה ביקרנו במוזיאון העיירה. עלות הכניסה - 7€ למשפחה, נחמד, אך לא יותר מזה. משם נסענו לעיירת הנפחים קרופה (Kropa), כפר ציורי והכי עתיק בסלובניה, שקיים משנת 970 בערך. ביקרנו במוזיאון, עלות הכניסה -  7€ למשפחה, היה נחמד. משם המשכנו לשקופיה לוקה (Skofja loka). הדרך לשם מקרופה הייתה מדהימה ועם זאת מעט מסוכנת. תכל'ס, חוץ מארוחת צהריים קלה (פיצה) לא ממש התעניינו, וחזרנו למלון ולבריכות!

יום חמישי הוקדש רובו ככולו לניצול פארק המים ולמנוחת צהריים. בשעה 16:30 יצאנו לכיוון שדה"ת בזאגרב. להפתעתנו, הטיסה יצאה בזמן - 20:30 (שעון סלובניה) ובשעה 00:30 (שעון ישראל) נחתנו בארצנו הקטנטונת.

סיכום הטיול

טיולי הכוכב ממלוננו היו ארוכים ודי מעייפים (בסך הכל גמענו מרחק של כ- 1700 ק"מ). מאידך, למעט יומיים שחזרנו למלון בשעות הערב המאוחרות (19:00), בשאר הימים ניצלנו את מגוון הפעילויות בכפר הנופש וזה היה שווה, וכמובן שאת החבר'ה הצעירים זה הלהיב יותר מאשר לראות עוד טירה... אגב, הם מאוד נהנו מהדרכים ומהנופים הציוריים. למרות זאת, ניתן לתכנן את הטיול אחרת: טיסה לליובליאנה, לינה במקום ואחר כך להתקדם לכיוון צפון, בלד, אגם בוהין וכל מה שבדרך, לקחת את רכבת המכוניות מבוהין למוסט נא סוצ'י, משם לכיוון פיראן פוסטוינה ו/או מערת סקוצ'יאן וחזרה לליבליאנה. אולי בפעם הבאה כשנהיה לבד אשתי ואני...

סלובניה ארץ יפהפייה ומדהימה בנופיה, כביש האגרה מאוד נוח (מהירות מותרת 130), חייבים לקנות "סטיקר" לכביש בעלות של 15€ לשבוע. רצוי להכין מסלולים לפי קרבה גיאוגרפית לפי אתר maps.google.com. הסלובנים די נחמדים, אך מעט מהם מבינים אנגלית. עלות המחיה די דומה לשלנו אבל בטיול מי מסתכל. מה שבטוח, בחודש הקרוב אין שניצל, צ'יפס ופיצה (מה שאכלנו רוב הטיול). אנחנו מקווים שתיאורינו לא ילאו את הקוראים ויעזרו במשהו להכנת טיול מוצלח.