סלובקיה - טיול רגלי למשפחות

מי שמחפש לשלב נופים עם הליכה מאתגרת, עשוי למצוא את מבוקשו בסלובקיה. מסלולים מסודרים בשמורות טבע לצד ערים שבהן מבנים מעניינים, מערות ושעשועי מים. משפחות חובבות הליכה, זהו הטיול בשבילכן!

סלובקיה - טיול רגלי למשפחות - תמונת קאבר

באוגוסט 2008 בילינו שבועיים וחצי נהדרים בסלובקיה עם 2 ילדינו (בן 4 ובת שנה) וזוג חברינו עם בן 5 ובת 3 חודשים. נסענו עם קצת חששות בגלל התינוקות, אך הטיול הפריך את כולן. המדינה מדהימה, הנופים מהממים, מי שאוהב טיולים רגליים זה פשוט גן עדן, ויש מאות תיירים שמטיילים, רוב רובם סלובקיים אך מלא גם זרים במדינת סקי זאת.

ימים 1- 2 - בודפשט, זבולן, ברזנו, צ`ירני באלוג

יום א` - טסנו לבודפסט ולנו במלון Rege אותו שכרנו דרך אתר www.budapesthotelstart.com  – מלון פשוט, אך נקי ומסודר ב- 50 אירו ללילה, 5 ק"מ מרוחק ממרכז העיר במקום יפה מאד. בדרך כלל חיפשנו בתים פרטיים (Ubitovanie) או צימרים (Chata). פחות רצינו פנסיונים. לפני הנסיעה שכרנו 2 מקומות (ראה בהמשך), כל אחד ל- 4 לילות או שבוע באזורים מרכזיים, אחרי חיפוש מפרך והתקשרויות רבות עם בעלי הצימרים באינטרנט. השתמשנו בעיקר באתר: www.slovenskyraj.sk/en.html. יש גם את אתר www.limba.com, איתו לא עבדנו כלל.

יום ב` – בצהריים, באיחור של שעתיים, קיבלנו במלון רכב שכור מהארץ ב- Avis (החברה הכי זולה בהשוואה, כ- 33 אירו ליום, כולל כול התוספות – מתברר שיש מלא מיסים ותוספות) ונסענו לסלובקיה. נעזרנו במפות וכמובן (איך בלי) ב- GPS ועברנו את הגבול תוך שעתיים מבלי להרגיש כלל שעברנו למדינה אחרת. נסענו בנוף סלובקי מדהים עם כל הירוק ומים מסביב, דרך כפרים נחמדים. עצרנו בזבולן (Zvolen) ועשינו סיבוב סביב המבצר יפה מבחוץ, אך לא לקחנו בחשבון שכל האתרים סגורים בימי ב` ולכן לא נדע מה הפסדנו בפנים. מרכז העיר נחמד עם מדרחוב ומסעדות רבות בהן נחמד לשבת.

השתמשנו בספר של Bradt בשם Slovakia - לא ממש מציאה, אם כי בעינינו היה טוב יותר מהספר בעברית). משם המשכנו צפונה דרך בנסקו ביסטריצה (Bansko Bystrica) בה לא עצרנו עקב חוסר זמן והערב המתקרב לכיוון ברזנו (Brezno) והתחלנו לחפש מקום לינה – דבר שאינו פשוט לשתי משפחות עם ילדים בערב. למזלנו, לקחנו רשימות צימרים באזור עד Brezno מהאתר www.slovenskyraj.sk והתקשרנו טלפונית להרבה מקומות. דבר זה אינו פשוט, היות שהסלובקיים לא מדברים אנגלית כמעט בכלל וגם רוסית (שפות שדיברנו) – דוברי גרמנית לעומת זאת מקבלים נקודות זכות. לבסוף הצלחנו למצוא מקום מדהים בצ`ירני באלוג (Cerny Balog) - בית על ההר עם מסעדה מתחת, רכבל לידו ונוף מהמם.

• כתובת: Koliba Medveďovo 2210
  • טלפון: 048/6190021

ימים 3 - 4 - מערת ביאסטרינסקה, דדינקי

יום ג` - ביום למחרת נסענו לתחנת רכבת בצ`ירני באלוג ונסענו ברכבת תיירים פתוחה על פסים צרים לאזור הררי, כ- 7 ק"מ מהכפר. שם טיילנו במסלול מסודר ויפה ביער תוך אכילת פירות יער. טיול נחמד שאורך כשעה –שעתיים, מלא פיסול סביבתי וכלי עבודה / רכבי עבודה, שמוצגים לאורכו (כולל אפילו מסוק להעברת עצים). אחרי חזרה לכפר, נסענו לעיר Brezno, בה נכנסנו למרכז מידע, קיבלנו מידע על האיזור והמערות וקנינו מפה של השמורה (1:50000 Slovensky raj ). אכלנו והמשכנו למערת ביאסטרינסקה (Byastrinska - לא מרשימה כל כך) ומשם נסענו לצימר בדדינקי (Dedinki). הצימר נקרא Privat Gabriella ושכרנו אותו מהארץ דרך Ladislav. בית פשוט במקום מהמם – על שפת האגם עם נוף על האגם ובמרכז שמורה יפהפה שנקראת Slovensky Raj. מחירו - כ- 65 אירו ללילה לשתי המשפחות התופסות את כל הקומה התחתונה – 4 חדרים + מטבח. בבית בילינו 7 לילות וממנו יצאנו כל יום לטייל, עשינו קניות ובישלנו חלק מהארוחות בבית (פרט לארוחה אחת ביום שאכלנו במסעדה). היה נוח מאד וכך אנחנו מטיילים כבר הרבה שנים עם הילדים.

יום ד` – בבוקר יצאנו לטיול "קצר" ב- Zejmarska Roklina עם טיפוס מלחיץ במדרגות וסולמות בזרם המים עם 2 ילדים קטנים ו- 2 תינוקות במנשאים. כאשר גילינו שהמסלול לא פשוט בכלל, היה מאוחר להסתובב וכך עלינו את כל העלייה, כ- 250 מ` גובה. כמובן שבסוף נהנינו נורא, טיילנו בפסגה והגענו לקרחת היער ליד רכבל. אחרי מנוחה וגלידה יומית, ירדנו ברכבל ל- Dedinki , הילדים השתוללו בחוף האגם ואכלנו במסעדה מקומית הנראית כמו ספינה. האוכל בסלובקיה זול, טעים, בשרי בעיקרו (לצמחוני שבחבורה היו ימים לא פשוטים, אם כי יש מנות של תפוח אדמה בצורות שונות, פיצות וסלטים "מזרח אירופאיים").

ימים 5 - 6 - מערת הקרח דובסינה, ספיסקי רד, לבוצה

יום ה` – נסענו למערת הקרח דובסינה (Dobsina). כניסה כ- 7 אירו. כמובן גילינו שבסלובקיה ליד כל אתר מעניין יש חנייה בתשלום (אפילו באמצע יער), דבר מעצבן, אך לא ניתן לעקוף אותו - אין מקומות אחרים ולכן נכנענו ופשוט שילמנו בכל פעם 10-20 יורו לחניה. המערה מדהימה, יש הדרכה באנגלית, באמצע אוגוסט קרח בפנים, קפאנו! חובה לקחת בגדים חמים, יש סטלגמיטים, סטלקטיטים מקרח ומנהרות קרח. מדהים וחובה.

דבר מעצבן נוסף בסלובקיה – צילום באתרים אלה הוא בתשלום ולפעמים עולה בהרבה על מחיר כניסה לאתר. אפשר לקבל חוברת מערות במרכז מידע עם תמונות מדהימות בחינם ולחסוך את העלויות האלה, לשלם ולצלם או לקנות חוברות בכניסה לאתרים. אחרי המערה חזרנו לצימר ומשם הלכנו לשוט באגם עם אופני מים, כיף לילדים.

יום ו` – נסענו כשעה למבצר ספיסקי רד (Spiski Hrad) אך אחרי שהגענו לחניה, הגשם שירד לא אפשר עליה למבצר וחזרנו כלעומת שבאנו. בדרך חזור עצרנו בעיר העתיקה שבלבוצה (Levoca), בה כיף להסתובב. נכנסנו לכנסיה מרכזית, הסתובבנו בחנויות, בכיכר מרכזית וליד החומה המקיפה אותה.

יום 7 - פודקרסני רד, אוצ`טינסקה

יום ש` – בגלל שעדיין היה מעונן, נסענו הפעם דרומה למבצר פודקרסני רד (Podkrasni Hrad). היה נחמד להסתובב בו ולהשקיף על הנוף מסביב. משם בדרך חזרה עצרנו במערה מדהימה - אוצ`טינסקה (Ochtinska), שבה מבני נטיפים מיוחדים, הנראים כמו אלמוגים.

ימים 8 - 9 - פופארד, ספיסקה סובוטה, דדינקי

יום א` – עשינו יום כיף – נסענו לפופארד (Poprad) - עיר עם מדרחוב יפה, מלא מסעדות וחנויות טיולים. הסתובבנו, עשינו shopping ומשם נסענו להסתובב בספיסקה סובוטה (Spiska Sobota) - פרבר חמוד של Poprad. אכלנו במסעדה מצוינת של פנסיון Sabato ואחר כך נסענו כמובן ל- Aquacity של Poprad, בילוי נחמד לאחה"צ. נחמד מאד (יש להם אתר www.aquacity.com - מחירי כניסה משתנים בהתאם לשעה, ומה כלול). לקחנו חבילה בסיסית של 3 שעות – הספיק לנו בהחלט ועשינו כיף, גלשנו, שחינו, קפצנו... לא זול אך שווה, לילדים בחינם. חזרנו לצימר ב- Dedinki.

יום ב` – עלינו ברכבל ב- Dedinki לפסגה ועשינו טיול מעגלי עם חזרה דרך הנהר הצפון מערבי (ראה מפה). טיול יום כיפי, המון מים, פירות יער, סופו באזור מהמם של הנהר. לילה אחרון ב-.Dedinki

ימים 10 - 11 - פודרדי ספיסקה, טטרנסקה לומניצה

יום ג` – נפרדנו מהחברים שחזרו הביתה והמשכנו צפונה דרך Spiska hrad (ניסיון חוזר). הפעם מזג האוויר היה נפלא ואחרי טיפוס מפרך של כ- 40 דקות עם הילדים הגענו למבצר מדהים זה (ואז גילינו שיש חנייה נוספת, צפון - מזרחית למבצר עם גישה נוחה וללא טיפוס, כדאי לחפש אותה). סיבוב במבצר מדהים זה השכיח את קשיי הטיפוס והיה שווה כל רגע. ירדנו לרכב ואחרי ארוחת צהריים במסעדה אותנטית מאד בכניסה המערבית מהכביש (לפני תחנת דלק), שוטטנו במנזר ובכנסיה יפהפיה בפודרדי ספיסקה (Podhradie Spiska). משם פנינו לצימר הבא שלנו בכפר ציורי מאד, זדייר (Zdiar), הנקרא Bungalo Daniela. המחיר - 40 אירו לכל הצימר ללילה. ליד הצימר זורם נחל ובחצרו יש הרבה משחקים לילדים.

בדרך לצימר עברנו דרך עיירת צוענים ללא שם. נזכרנו בפערי המעמדות שקיימים בסלובקיה בין הצוענים "כהי עור" העומדים בחוץ, מוכרים פירות יער בכבישים ומכבסים במי נהר, לבין הסלובקים לבני העור, שעובדים בעבודות טובות יותר ועשירים הרבה יותר מהצוענים.

יום ד` – קנינו מפה 1:50000 של שמורת הרי הטטרה הגבוהים ובבוקר נסענו לטטרנסקה לומניצה (Tatranska Lomnica), עיירה ממנה עולים ברכבל להרים המדהימים, שרואים מרחוק. התבאסנו לגלות שכרטיסים לפסגה הגבוהה נמכרו כבר (מכירה מראש, אז גם לא יודעים מה יהיה מזג האוויר ואם הוא סוער/ מעונן אין כמובן טעם בעליה כל כך יקרה – 33 אירו לאדם), לכן הסתפקנו בעליה ל- Skalnate Pleso בגובה 1750 מטרים, ב- 13 אירו וטיול קצר בגובה זה. מאות אנשים מטיילים שם בשבילים מעגליים. טיול חצי יום יפה מאד. חזרנו לצימר ב- Zdiar.

ימים 12 - 14 - פייניני, סטריבסקה פלסו, טטרנסקה יאבורינה, צ`יצ`מני

יום ה`– נסענו לשמורת פייניני (Pieniny) בגבול עם פולין ושטנו בנהר ברפסודות גדולות. זו אולי חוויה מהנה למבוגרים, אך לא כל כך לילדים קטנים, אשר אחרי שעה של שייט כבר לא מוצאים את עצמם. השמורה עצמה יפה, הנהר צונן והבילוי שונה משאר הדברים שעשינו.

יום` ו` – נסענו לאגמון בהרים שנקרא סטריבסקה פלסו (Stribske Pleso) ועשינו טיול רגלי מדהים סביבו. כמויות הפטל שנאכלו בטיול זה לא ניתנות להשוואה למקומות אחרים בסלובקיה. עשינו פיקניק ביער והבן אפילו נסע בטרקטורון לילדים. אחר הצהרים נסענו לכפר היפה טטרנסקה יאבורינה (Tatranska Javorina), שנמצא בדרך לגבול עם פולין. הסתובבנו בו, ראינו את הכנסייה היפה וחזרנו ללילה אחרון בצימר המדהים שלנו.

יום ש` – עזבנו את הצימר בדרכינו לכפר מיוחד עם בתים ציוריים - צ`יצ`מני (Cicmany). הדרך ארוכה מאד ונמשכת כמה שעות ולכן עצרנו בטטרלנדיה  (Tatralandia) – פארק המים הגדול באזור. לא לקחנו בחשבון שזהו סוף שבוע והפארק היה מפוצץ בתיירים – מלא פולנים, צ`כים ומזג האוויר גם היה לא משהו – קריר ומעונן, כך שחווית מים הייתה צוננת משהו (כמובן הצטערנו שלא יכולנו להיות רק מבוגרים בפארק מים ענקי ומדהים זה). הגענו לכפר וישנו בפנסיון בכפר (אחד משלושת הקיימים והיחיד בו מצאנו מקום – לא זוכר את שמו, אך הוא לא היה משהו). הכפר יפה, הבתים באמת יפים, עם ציורים על הקירות. שווה ביקור.

ימים 15 - 16 - בנסו סטיאבניצה, דודינצה, בודפסט

יום א` – המשכנו להדרים לכיוון בודפסט. עצרנו בעיר כורי זהב בנסקו סטיאבניצה (Bansko Stiavnica), עיר יפהפיה, עם סמטאות, מבצר שאפשר להסתובב בו וכנסיה יפה, עיר פשוט כיפית. משם המשכנו לכיוון הגבול תוך חיפוש מקום לישון לילה אחרון בסלובקיה. מצאנו פנסיון בדודינצה (Dudince), עיר המרחצאות החמים.

יום` ב` – חצינו את הגבול וחזרנו לבודפסט למלון Rege, ממנו התחלנו. החזרנו את הרכב, הסתובבנו קצת בבודפסט ובבוקר למחרת טסנו הביתה. לסיכום: היה כיף, מדינה מדהימה, ידידותית ונעימה לטייל בה עם ילדים (אם כי לא מדברת אנגלית), נחזור לשם מתישהו.