סלובקיה - טיול משפחתי בהרי הטטרה וקצת וינה

תודו שטיול משפחתי לסלובקיה הוא משהו שונה. לרוב אולי נבחר את קרואטיה, סלובניה או מדינות אחרות באירופה כיעד לטיול כזה, אך סלובקיה מתגלה במלוא תפארתה כמדינה מעולה בשביל טיול עם ילדים.

סלובקיה - טיול משפחתי בהרי הטטרה וקצת וינה - תמונת קאבר

בכתבה זו:

תשע סיבות ועשרה ימים לטייל בסלובקיה

מידי שנה במהלך חודשי מאי-יוני אנו מתחילים לבחון יעדי טיול לחופשת הקיץ עם הילדים. אז השנה, כשהועלתה האפשרות לנצל את חופשת הקיץ לטיול בסלובקיה, די חששתי. בכל זאת, מי שמע על סלובקיה. מדינה מזרח אירופאית, שהייתה תחת השפעת המשטר הקומוניסטי מזה שנים, אינה הבטחה גדולה לטיול משפחות. המדינה בקושי מוזכרת באתרים ובחבילות תיור לחו"ל, ואם כבר מזרח אירופה, אז קרואטיה או סלובניה הן מדינות יותר שכיחות בקרב מטיילים ישראלים. לאחר עיון ממושך בכתבות ובהמלצות של מטיילים באתר למטייל, שפשוט התאהבו במדינה הקטנה הזו ששוכנת לה במרכז אירופה, מרחק 3.5 שעות טיסה מישראל, התחלנו גם אנו להתחבר לרעיון הכללי.

בסופו של דבר נסענו לטיול של 10 ימים, שבמרכזו ביקור של שבוע באזור הרי הטטרה בצפון סלובקיה ובפינו רק המלצות חיוביות ליעד התיירותי השונה.

1. מדינה קטנה יחסית המאפשרת תכנון טיולי כוכב עם ילדים (כל שטחה של סלובקיה הוא כ- 50,000 קמ"ר, פי 2.5 מישראל, כשאזור הטיול אף מרוכז יותר).
2. נופים מדהימים, המשלבים אתרי סקי שמוריקים בקיץ ושאריות קרח בהרים הגבוהים, אגמים טבעיים ומלאכותיים ונהרות שוצפי מים גם בחודשי הקיץ, מערות קרח ונטיפים מרשימות ועוד.
3. טירות מקסימות, המשומרות בצורה אותנטית מתקופת הקיסרות ההונגרית מלפני מאות שנים.
4. פארקי מים טבעיים ממי מעיינות תרמיים, המשלבים כמות מדהימה של אטרקציות אשר מאפילה על כל פארקי המים בישראל גם יחד.
5. מזג אויר מהמם בקיץ - 25-35 מעלות וכמעט אפס אחוזי לחות (הלוואי על ישראל...)
6. מגוון רחב של מאכלים מקומיים ובינלאומיים אשר מותאמת לכל סועד ובמחירים מוזלים. לחובבי האלכוהול, מגוון אדיר של בירות מקומיות בהירות בחוזקים שונים (החל מ- 4-5% אלכוהול וכלה ב- 12% אלכוהול!)
7. מרחק טיסה קצר יחסית - בסך הכל שלוש וחצי שעות טיסה מישראל לוינה או ברטיסלאבה.
8. אנשים חברותיים, השמחים לעזור ולסייע גם אם השפה האנגלית כמעט ואינה שגורה בפיהם.
9. עלויות נמוכות - למרות שהמטבע הראשי במדינה הוא היורו (סלובקיה הצטרפה לאיחוד האירופאי ב- 2004) מרבית עלויות השהייה בסלובקיה הן עדיין נמוכות ביחס לשכנותיה האירופאיות.

קיימות מספר דרכים להגיע לסלובקיה:

1. טיסה ישירה לברטיסלאבה, בירת סלובקיה, כיאה למדינה שעוד לא נמצאת על המפה של המטיילים הישראלים, קיימות מעט מאוד טיסות ישירות לברטיסלאבה ובמועדים שאינם גמישים - להערכתי אחת לשבוע בלבד (בין אם טיסות צ'רטר ובין אם טיסות סדירות).
2. טיסות בתדירות גבוהה יותר ניתן למצוא לשכנותיה של סלובקיה - האופציות הזולות, אך הרחוקות יותר: דרך פראג שבצ'כיה (צפונית מערבית לסלובקיה) או דרך בודפשט שבהונגריה (דרומית לסלובקיה). האופציה היקרה, אך הקרובה ביותר לסלובקיה (כ- 30 דקות נסיעה מברטיסלאבה), בה אנו בחרנו, היא דרך וינה שבאוסטריה.

מתחילים את הטיול בוינה

הגענו לוינה בשעות הבוקר המאוחרות ומיד המשכנו ב- Shuttle למלון הרמוני (Harmonie) המוצלח, שהזמנו בעוד מועד מהארץ. המלון נקי ומסודר, חדרים מרווחים, המאפשרים לינה של זוג הורים ושני ילדים באותו חדר (מאוד נדיר בוינה), עובדים אדיבים המספקים מידע על העיר בסובלנות אין קץ וארוחת בוקר נחמדה. המלון נמצא במיקום מעולה, מרחק נסיעה של תחנה אחת בטראם מה- Ring, שהוא עורק התחבורה המרכזי בעיר מסביבו כל האתרים המעניינים, והמחיר לחדר בתקופת הקיץ מאוד אטרקטיבי - כ- 110 יורו לחדר ללילה!
במהלך אחר הצהריים שוטטנו להנאתנו במרכזה של וינה, עמוסת המוזיאונים המרשימים. קיים מגוון עצום של מוזיאונים באזור בית האופרה, כגון מתחם Hofburg/ Imperial Palace, המציג קולקציות שונות מתקופת הקיסרות האוסטרו-הונגרית.

לאחר הצבעה מהירה עם הילדים, הוחלט לוותר על כניסה למוזיאונים אלו, מתוך חשש שנאבד את סבלנותם של ילדינו על היום הראשון לטיול ולכן הסתפקנו בצילומי רחוב של אזור הארמון. שווה להצטייד מהארץ במטריות להגנה מגשמים פתאומיים, שצצים מידי פעם בשמי וינה. משם, המשכנו למוזיאון המוזיקה, הנמצא באזור העיר העתיקה. המוזיאון ייחודי בכך שמאפשר למבקרים, כולל הילדים, להקשיב ולחוש את המוסיקה באמצעות מתקני הפעלה והאזנה שונים ולנצח על מקהלה וירטואלית ולא רק לצפות באובייקטים עתירי הסבר בשפה הגרמנית. לביקור במוזיאון יש להקצות כשעתיים לפחות (גם זמן וגם כוח ברגליים), ובמידה וזמנכם קצר, או שהכוח ברגליים מתחיל לאזול קיימת אפשרות להחתים את הכרטיסים ביציאה ולבוא לבקר למחרת היום ללא תשלום נוסף.

• מוזיאון המוזיקה: Hausdermusik.com
  • כתובת: Haus der Musik | Seilerstätte 30

למחרת בבוקר, שמנו את פעמינו לארמון שנברון, הממוקם בחלקה הדרום מערבי של העיר העתיקה (תחנת רכבת תחתית Schönbrunn של קו U4). הארמון מתייחד ביופיו המרהיב המנציח תקופות שונות של הקיסרות האוסטרו-הונגרית. מתחם הארמון כולל חצר תלבושות, בהן הילדים יכולים להתחפש ברוח התקופה הקיסרית. מחוץ למבנה הארמון נמצא גן ענקי מטופח ורחב ידיים הכולל גן חיות ייחודי, מבוך המורכב משיחים נמוכים וגבוהים וחצר ממתקנים נחמדה. אטרקציה חובה לילדים. בדרכנו החוצה התעכבנו בתצוגת תכלית של ה"אפל שטרודל"  (Apple Strudle)- מהו מקורו וכיצד מכינים שטרודל כהלכתם של הוינאים - גימיק תיירותי נחמד.

בהמשך שמנו את פעמינו לשוק פתוח במרכז העיר - Flohmarkt (תחנת Kettenbruckeng בקו U4). השוק מתאפיין במגוון גדול של דוכנים וברוכלים אדיבים ורגועים (קצת שונה מההוויה של שוק מקומי בארץ שעוברת למרביתנו בראש). מעבר לדוכני הירקות הסטנדרטיים, ניתן למצוא שם דוכנים צבעוניים לממכר בשרים ודגים, סוגי חמוצים שונים, גבינות מקומיות ומתחם גדול של מסעדות קטנות ונחמדות המשרות לאזור אוירה רגועה ומיוחדת. בערב, כחלק מהפרידה מהעיר המקסימה, אכלנו במסעדת פורטר-האוס המומלצת, הממוקמת במתחם נחמד של מסעדות באזור ה - Karlplatz.

רכב בסלובקיה וראפטינג עם הילדים

יום שלישי לטיול, קצת קשה להיפרד מוינה - העיר המפתיעה והמקסימה הזו, אבל בכל זאת, סלובקיה מחכה לנו. אספנו את הרכב השכור והתחלנו לנסוע לכיוון הגבול הסלובקי, מרחק של כחצי שעה בלבד מוינה. מספר טיפים חשובים לכל מי ששוכר רכב לנסיעה בסלובקיה: במידה ואתם מתכננים להצטייד ב- GPS, יש לציין במפורש שיכלול מפות מפורטות של סלובקיה. אנו הנחנו, לתומנו, שעצם העובדה שציינו בחברת ההשכרה שיעדנו הוא סלובקיה, ועל כך גם שילמנו תוספת ביטוח תמוהה ומרגיזה למזרח אירופה של כ- 30-40 יורו, יזכה אותנו במכשיר GPS תואם. לצערנו, גילינו במהלך הטיול שה- GPS שקיבלנו כלל מספר מצומצם בלבד של מפות ויעדים בסלובקיה ומהר מאוד הפך המכשיר לחסר שימוש. טיפ שני - עם מעבר הגבול יש להיכנס לתחנת הדלק הקרובה ולרכוש אישור נסיעה בדרכים מהירות. תמורת כ- 5 יורו לשבוע אתם מקבלים מדבקה, אותה יש להצמיד לרכב, אחרת אתם צפויים לחטוף קנסות לא נעימים.

אפרופו קנסות ומשטרה, מסתבר שרמת האכיפה בסלובקיה גבוהה ביותר. מומלץ להקפיד על נסיעה על פי התמרורים ובמהירות המותרת, גם אם לפעמים התמרורים לא הגיוניים וכתובים בשפה מקומית בלבד, או שמהירות הנסיעה האיטית היא בלתי נסבלת ביחס לרכבי השרד ששכרתם. אחרי עימות עם פקחי משטרה ברחובות ברטיסלאבה, שבו זכינו לשיפוט מהיר על אי ציות לתמרור נדיר וגם לאחר שתחינות על היותנו תיירים לא עזרו נאלצנו להיפרד מ- 50 יורו לרכב, הבנו שלא שווה להתחכם עם המשטרה המקומית. לפחות התנחמנו בכך, שהקנס ששילמנו סייע למספר משפחות קשות יום בסלובקיה.

לאחר מעבר הגבול המשכנו בדרכנו לכיוון עיר הבירה ברטיסלאבה. האטרקציות המרכזיות בעיר הן הכיכר המרכזית ב- Centrum ומבצר ברטיסלאבה, שחולש על העיר מלמעלה. אנו הסתפקנו בשיטוט קצר בסמטאות הכיכר המרכזית, הכוללות דוכני תיירים של עבודות יד ומשם המשכנו לכיוון המרכזי של הטיול, אזור ה- Liptovsky Mikolas שבהרי הטטרה. הבית ששכרנו דרך האינטרנט נמצא בעיירה נחמדה בשם Ruzomberok, הנמצאת בלב אזור הרי הטטרה התחתונים. העיירה נמצאת במרחק נסיעה קצר יחסית ממרבית האטרקציות באזור ויחד עם זאת מדובר במקום שעדיין אינו תיירותי מדי.

בתמורה למחיר אטרקטיבי של כ- 580 יורו לשבוע שכרנו בית לשתי משפחות (!) הנמצא באתר סקי קסום הצמוד לעיירה, מרחק נסיעה של 5 דקות. מדובר בבקתת עץ נחמדה (Chata Sunday Chata Malina) בעלת 4 מפלסים, 3 מקלחות ו- 15 מיטות, אשר יכולה להכיל בקלות שתי משפחות ואף יותר מכך. הבית עצמו מצויד בסדינים, מגבות, ציוד מלא להכנת ארוחות, טלוויזיה ו- DVD לאלו שאינם מסוגלים להתנתק מהמסך הקטן, קמין ותנורים לימי החורף  ולימי הקיץ הקרים ואף בסאונה פינית, שלא יצא לנו לעשות בה שימוש כלל. הבקתה עצמה מוקפת בעצי מחטים גבוהים, גינה קטנה וחניה חופשית ולמרגלותיה אגם ציורי המאפשר רחצה למי שלא נבהל ממי הפשרת שלגים. בסך הכל בהחלט תמורה יפה למחיר ששילמנו, אם מתעלמים מרמת התחזוקה בבית אשר דורשת שיפור. כמו כן, קחו בחשבון שהתשלום עבור שימוש בחשמל הינו בנפרד ולכן שימוש יתר בתנורי החימום יכול להביא להוצאה כספית נוספת של עוד כמה עשרות יורו לשבוע (!)

לאחר השכמה מאוחרת, שמנו את פעמינו לכיוון אגם Oravsky הנמצא צפונית ל- Ruzomberok, מרחק של כ- 10 ק"מ מהגבול עם פולין. מדובר באגם עצום מימדים בסדר גודל של הכינרת, אשר מוקף מכל עבר בחורשות עצים ומשטחים ירוקים. לאורך האגם ניתן להשכיר סירות מסוגים שונים אולם אנו הסתפקנו ברחצה במימיו הקרירים.

ביום למחרת השכמנו מוקדם יחסית ולאחר התייעצות עם נציגי משרד ה - Tourist Information האדיבים שבעיירה, הצפנו לכיוון מצודת אורבה - Oravsky Hrad, הנמצאת בכיוון אגם Oravsky. מסתבר, שלסלובקים יש קטע חזק עם טירות מקסימות. הן פזורות להן ברחבי הממלכה ומשומרות בצורה אותנטית, כעדות לתקופת הקיסרות ההונגרית והאוסטרו-הונגרית, מלפני מאות שנים. מצודת אורבה מתנשאת לגובה רב מעל צוק מרשים, החולש על כל האזור. הביקור במצודה אפשרי מידי 20-30 דקות באמצעות סיור מודרך וחוויתי בכל חלקי המצודה. הסיור מתקיים בסלובקית בלבד, אולם אם תהיו עקשניים, תוכלו לקבל גם מספר הסברים בשפה האנגלית. המצודה פתוחה בחודשי הקיץ מידי יום בין 8.30-18.00 וניתן בהחלט לשלב ביקור במצודה עם ביקור באגם (אם לא תגיעו כמונו למצודה לקראת שעת הסגירה.

בשעות אחר הצהריים יצאנו לשייט רפטינג מהנה עם הילדים לאורך נהר ה - Kah, הנמצא סמוך לעיירה Ruzomberok. את השיט מארגן בחור נחמד דובר אנגלית בשם מירו (קיצור של מירוסלב) ואשתו, אשר עוסקים בפעילויות ספורט מגוונות ולטענתם הם גם משכירים בקתת עץ בחורף למי שמעוניין לבחון את אתרי הסקי שבאזור. פעילות מומלצת בחום (או בקור). שם החברה: Liptov Active.

מערות קרח, עיירות פסטורליות ופארק חבלים

את בוקר היום השישי התחלנו בביקור במערת הקרח Demänovská dolina, הנמצאת באזור Liptovsky Mikulas, העשיר במערות נטיפים וקרח. לאחר טיפוס מפרך של כ- 20 דקות במעלה אחת הגבעות באזור, נכנסנו לסיור במערת הקרח דמנובסקה דולינה - המערה עצמה אינה מרשימה במיוחד, למעט חלקה התחתון של המערה בו נמצאת הצטברות פסי קרח, הנוצרים מקיפאון של מי נחל הזורמים מעל המערה. הסיור מלווה בהסברים בשפה הסלובקית כמובן, אולם שוב, אם תתעקשו תזכו לקבל גם הסברים אישיים קצרים באנגלית. בשורה התחתונה, לא בטוח שהביקור במקום מצדיק את המחיר התיירותי ששילמנו עבורו. בהמשך הכביש, נמצאת מערת נטיפים נוספת, אשר טוענים שהיא מרשימה ביותר. לאחר הצבעה מהירה עם הילדים הוחלט לפסוח על הביקור בה.

לאחר הסיור התיירותי חזרנו לכיוון Ruzomberok למסעדת כבשים מקומית נחמדה, הנמצאת במרחק של כ- 5 ק"מ מהעיר על הכביש לכיוון ז'ילינה. המסעדה מאופיינת בשילוב מעניין של מאכלי גבינות כבשים מעושנות (למי שאוהב גבינה מעושנת) ומאכלי בשר מקומיים. המקום מאוד נחמד ופסטורלי הנושק לנחל ה- Kah הזורם מעבר לכביש. במהלך הארוחה התוודענו לחיבה המיוחדת של הסועדים המקומיים למשקה הקולה המקומי - Kofola. מדובר במשקה מקומי, דמוי קולה, אשר זכה לפופולאריות רבה בתקופה הקומוניסטית, כתחליף למשקה הקולה הבינלאומי, שהוחרם ע"י השלטון המקומי כדי למנוע חשיפה חס-וחלילה למנעמי המערב.

למחרת, השכמנו קום ונסענו מזרחה לכיוון אתר הסקי בעיירה Tatranska Lomnica אשר נמצאת באזור הרי הטטרה הגבוהים. האזור מאוד פסטורלי וכולל מספר אתרי סקי בגבהים שונים. אנו העפלנו ברכבל לאתר הגבוה שבאזור (גובה של כ- 2,650 מטרים), ממנו נשקף נוף מדהים לכל הרמה שמתחת להרי הטטרה. למרות שהובהר לנו בקופות האתר שהרכבלים לפסגה הגבוהה של ההר כבר Sold out,לא וויתרנו, ומנקודת הסיום של הרכבל הראשון יצאנו לטרק נחמד ועצמאי לכיוון קרחוני-עד מקומיים, הקיימים באזור גם בתקופת שיא הקיץ. אתרים נחמדים הנמצאים באזור: Zdiar - כפר משומר המתפקד כמוזיאון חי של בתים מתקופות שונות של ה'ממלכה' הסלובקית. עיירת הספא הקרובה Stary Smokovec ופארק חבלים נחמד מאוד הנמצא במורד הכביש לכיוון העיר פופרד.

לאחר בילוי משפחתי בפארק החבלים המקומי, המשכנו לכיוון העיר פופרד. לצערנו הגענו לעיר בשעות הערב, כך שמרבית החנויות והדוכנים ברחוב הראשי היו כבר סגורים. עם זאת, בעקבות המלצה חמה מתושבי האזור זכינו לפקוד את מסעדת Slovanska Hruchovskaya, הנמצאת במורד הרחוב של העיר. מומלץ להגיע לעיר בשעות מוקדמות יותר ולא לוותר על ביקור במסעדה - שילוב מוצלח של אוכל מקומי ובינלאומי במחירים שווים לכל נפש.

מעיינות חמים וטיול בטבע ובכפרים

היום השמיני לטיול הוא יום מנוחה, יחסית, בפארק המים המדהים טטראלנדיה, הנמצא בסמוך לעיירה Liptovsky Mikolas. מדובר באחד מפארקי המים הגדולים ביותר באירופה, המבוסס על מי מעיינות תרמיים, הנמצאים באזור בשפע. הפארק כולל כ- 20 מגלשות ברמות פחד שונות, בריכות למכביר, פארק חבלים עצמאי, משטחי דשא, מתקני משחקים, מלתחות, לוקרים ומסעדות ברמה שלא הייתה מביישת מסעדות פועלים בארץ. בילוי לכל היום במחירים סבירים - כ- 30 יורו דמי כניסה למשפחה של 4 נפשות.
את הבוקר שלמחרת התחלנו בביקור בכפר Vlkolinec -  מדובר בכפר משומר שהוכרז כאתר מורשת בינלאומי ע"י אונסקו בשנת 2002. הכפר מתפקד כמוזיאון חי של בתי עץ מתקופות שונות, הנמצא בליבו של אזור הררי ומדהים. הוא הוקם בשנת 1376, כשרוב הבתים בו הם מהמאה ה- 18. כיום גרות בכפר שמונה משפחות בלבד, אשר משמרות את מורשת המקום ועיקר פרנסתם היא מתיירות ומגילופי עץ מדהימים. הסתבר לנו, בדיעבד, שבימי ראשון מתקיים בכפר הפנינג המשחזר את הלך החיים בכפר מלפני מאות שנים, כך ששווה לתכנן בהתאם את מועד הביקור באזור.

ניתן להגיע לכפר Vlkolinec במספר דרכים: הדרך הקונבנציונלית היא כמובן באמצעות הרכב, מרחק של כשמונה קילומטרים מ- Ruzomberok לכיוון העיר Banska Bistriza. אנו העדפנו להגיע לכפר בדרך קצת פחות קונבנציונלית - שילוב של עלייה ברכבל מאתר הסקי Hrabovo שבעיר Ruzomberok ומשם טרק נחמד של כשעה באתר הסקי המוריק בקיץ לכיוון הכפר. את הדרך חזרה עשינו באמצעות טרמפים לרכבים שהושארו באתר הסקי.

לרעבים שביניכם, במורדות הכפר קיימת מסעדה נחמדה ודי תיירותית, הנמצאת במיקום פסטורלי. בערב יצאנו לבקר בעיר Liptovsky Mikulas הסמוכה - עיר נחמדה ודי תיירותית, עשירה במסעדות מסוגים שונים.

יום עשירי ואחרון לטיול - בצער רב וביגון קודר מגיע סיומו של הטיול. התחלנו אותו בסיבוב פרידה מהעיירה Ruzomberok ומשם המשכנו לעיר Banska Bistrisa, הנמצאת דרומית ל- Ruzomberok, מרחק של כ- 15 קילומטרים. מרכז העיר מאוד ציורי וכולל כנסייה מרשימה, בניינים משומרים מתקופות שונות, גלעד ומוזיאון לזכר לוחמי הפרטיזנים הקומוניסטיים, שנפלו במלחמת העולם השנייה בניסיונות ההתנגדות לכיבוש הגרמני.

לחובבי הבשר - לכו למסעדה נחמדה בשם Steak House הנמצאת ברחוב הראשי, פחות או יותר מול הכנסייה הראשית שברחוב. לאחר ביקור בעיר המשכנו לכיוון שדה התעופה של וינה - קחו בחשבון שמדובר בנסיעה די מייגעת וארוכה של כ- 3 שעות. בשורה התחתונה, שווה למהר ולבקר בסלובקיה, כל עוד היא מהווה יעד תיירות בתולי, לפני שנחילי תיירים מערביים יחלו לפקוד אותה בהמוניהם וישנו את פניה מקצה לקצה.

הדפס| שמור למועדפים| שלח |סרוק לנייד

ספר לנו מה דעתך בפייסבוק

ספר לנו מה דעתך באתר

הוסף תגובה

התחבר כדי להוסיף תגובה:

מתכנן בסוף יולי תחילת אוגוסט 8 ימים 7 לילות. המלצות ועל מה לוותר

בחרת להירשם לעידכונים על:

כדי שנשלח לך את התכנים הנכונים בזמן המתאים לנסיעה שלך, כדאי לציין:
    או תאריך אחר בו נפסיק לשלוח עידכונים.