שלום אורח
שגרירים של רצון טוב

צפון יוון - טיול משפחתי בן 10 ימים

לאה גלמן | תאריך עדכון 27/01/2009

צפייה במפת הכתבה | + הצג את כל היעדים שמוזכרים בכתבה זו (8)

מספר צפיות: 8969   |   מספר תגובות: 8     לתגובות

הדפס שמור למועדפים שלח לחבר

מפרצים, הרים, נהרות, אוכל ים תיכוני מצויין ומקומיים מסבירי פנים, הם רק חלק מהסיבות לנסוע ליוון. טיול משפחות של שבוע וקצת מפגיש את הטבע והנופים המקסימים עם ההיסטוריה העשירה של יוון.

בכתבה זו:

יום 1+2 - הכפר ארתמיס וחצי האי פליון

אנחנו שני הורים ושני ילדים בגילאים 14 ו-11. יצאנו מהארץ ביום שלישי בערב, אוגוסט 2008, ונחתנו באתונה בסביבות 20:00. אספנו את הרכב השכור בשדה ועקבנו אחר הרכב שהוביל אותנו לפנסיון בכפר Artemis, מרחק 10 דקות מהשדה. התמקמנו וירדנו אל הטברנה בכפר, לארוחת ערב יוונית ראשונה. בחרנו לישון בפנסיון Peri`s: בעלי בית מאוד חביבים, הגיעו לאסוף אותנו, על מנת לאפשר יציאתינו מהשער הצפוני של השדה. החדר לארבעה היה מרווח ונקי וכלל גם מקרר. פרטים להתקשרות: 30-763-83-22940, נייד 30-7435-412-694. העלות חדר אחד ל-4 אנשים כולל ארוחת בוקר - 110 יורו.

בטברנת הכפר, שבמרחק של כמה דקות הליכה מהפנסיון, השירות אדיב, הם ממש שמחים לראות את כולם והאוכל פשוט מצוין. כמו כל ארוחות הערב בימים הבאים, פתחנו בסלט יווני משפחתי ולחם לבן טרי, כמו גם מים צוננים המוגשים לשולחן, מבלי לבקש. למנה העיקרית הבחירה הייתה בסופלקי (אפשר עם או בלי יוגורט) וסטיק עוף עם צ`יפס לילדים. יש לציין שמאוד נוח שיש רכב, רוב הציוד כל הזמן ברכב (יוון מאוד בטוחה – כמעט ואין פשע עפ"י מארחנו), כך שה-trolly הספיק לנו לערב הראשון.

לאחר ארוחת בוקר קלה שהוגשה במרפסת המרווחת של חדרנו, שמנו פעמינו צפונה אל חצי האי Pelion על האוטוסטראדה E94 וממנה ל- E75 לכיוון Lamia. מדובר בכבישי אגרה, ויש 4 מסופי תשלום בעלות של € 2.75 - €1.90 על כל קטע בכביש. לאורך כביש האגרה יש מפרצי חנייה, למנוחה ואף תצפיות על הנוף. יש גם תחנות דלק ובהם מינימרקטים ומסעדות.

התחנה הראשונה בה עצרנו היא מעבר Thermopyles, כעבור שעתיים נסיעה, 210 ק"מ צפונית מערבית לאתונה, ע"ג E75. עצרנו ליד פסלו של המלך האגדי ליאונידס. הפסל מנציח קרב חשוב בהיסטוריה היוונית, קרב של מעטים מול רבים, בין היוונים, ובראשם מלך ספרטה דאז עם כ- 1000 לוחמים, לבין הפרסים עם למעלה ממיליון לוחמים. כאשר הפרסים ביקשו מהיוונים למסור את נשקם, המענה שקבלו היה: "בואו ותיקחו". הקרב הינו סימבולי למעטים מול רבים, מאות כנגד מיליונים, שרוצים להגן על עצמאות מדינתם.

המשכנו לנסוע צפונה ובקרבת Lamia פנינו מזרחה והמשכנו לנסוע לכיוון צפון מזרח יוון על גבי אותה אוטוסטראדה, לכיוון Volos, בירת Pelion, השוכנת כ- 330 ק"מ צפונית לאתונה. העיר הומה בתנועה, באופן יחסי, לכן לא התעכבנו. כעבור 4 שעות נסיעה הגענו ליעדינו ללינה ב-3 הלילות הבאים: Sikia Camping בכפר Kato Gatzea. פרטים להתקשרות: 30-2423-022279 או 30-2423-022081. העלות: דירה ללילה, לא כולל ארוחת בוקר - 95 יורו.

כפר זה בורך בחופים מוגנים (הים שקט כמו בריכה) והמוקף במטעי זיתים לרוב. לנו בדירה ובה 2 חדרים, מטבח מצויד, מקלחת + שירותים ומרפסת הצופה אל הים. האתר מתוחזק ומטופח ביד רמה על ידי 2 אחיות (סופיה ואיירנה), שנראות תאומות ונותנות שירות מקצועי ונעים. באתר מינימרקט, מסעדה, חוף ים וגישה קלה לצעידה בכפר הסמוך (דרך החוף). שימו לב (הערה שמתאימה לעוד מקומות חמים מאוד ויבשים) פה שום אפשר להיתקל בנחשים, ההמלצה לפקוח עיניים ובטח לא לצעוד יחפים. לאחר רחצה בים, אכלנו ארוחת ערב מצוינת (דגים, יין הבית ועוד...) במסעדה שעל החוף.

יום 3 - מיליס וויזיטסה

פקחנו את עינינו למפרץ כחול, הלא הוא מפרץ Pagastikos, במורדות המערביים של חצי האי Pelion. לאחר צעידת בוקר וארוחה, בשקט ובשלווה של "ים כחול, סירה..." (ב- 8:00 אנשי הכפר עדין נמים את שנתם), היינו בשלים לצאת ולתור את חצי האי. חצי האי Pelion על מפרציו, הריו הנישאים, הכפרים החבויים בין העצים, הגבעות הירוקות כמו גם הכבישים המתפתלים, מטעי הזיתים, התפוחים וכיו"ב מהווה פנינת חמד.

על פי המיתולוגיה היוונית, פליון (שצורתו דמוית קשת) היא ארץ הקנטאורים האגדתיים, המקום שנבחר על ידי האלים לחגוג את אירועיהם וחגיהם. גזע הקנטאורים, תוצר הזיווג של איקסיון והאלה הרה (זוגתו של זיאוס), מתואר כיצורים בעלי גוף ורגליים של סוס בעוד שהראש, הזרועות וחצי הגוף עד המותניים הם של אדם. מנהיגם היה כירון, שהיה ידוע כחכם והוגן, מיומן ברפואה, מוסיקה ועוד. אכילס הצעיר גדל תחת השגחתו והדרכתו במערה בהר פליון.

התחלנו את סיורינו בכפר Milies השוכן 28 ק"מ דרומית לוולוס וכ- 7 ק"מ ממקום הלינה, בגובה 360 מטר מעל פני הים. הכפר Milies הוא אחד היפים של רכס הפליון. הכפר שגשג בזכות תעשיית שמן הזית שלו ומילא תפקיד במרד היוונים בטורקים ב- 1821, מרד שהוביל לבסוף לעצמאות יוון ב- 1830. כיוונו עצמנו על פי השילוט אל תחנת הרכבת הקטנה - בקצה הקו הישן של וולוס. צעדנו לאורכה של מסילת הברזל, עד אחרי הגשר הראשון (כ- 10 דק` הליכה). בדרך פגשנו קב` הולנדים שלנו ליד המעיין והמפל הקטן, שבקרבת התחנה. הנוף כולל עצי חורש ים תיכוני מוכרים: עצי דפנה, אלון, דולב ועוד. הכול ירוק וצפוף. למי שמעוניין לנסוע ברכבת לטיול יש אפשרות לקחת רכבת מ- An. Lehonia ל- Milies ובחזרה (כל כיוון שעה וחצי; כדאי לברר מתי מכיוון שמדובר כנראה בפעם ביום).

מ- Milies נסענו מרחק 3 ק"מ במעלה הכביש והגענו אל Vizitsa, כפר הררי (גובה 450 מ`), קטן וחביב אשר בזכות בתיו העתיקים הוא מוגן מפני פיתוח מודרני. בכפר מוכרים ריבות מעשה בית, בהחלט מומלצות. המשכנו במעלה הרכס לכיוון המורדות המזרחיים של חצי האי Pelion והגענו לכפר Tasgkarada, השוכן על גב ההר, בגובה 450 מ`, במרחק חצי שעת נסיעה, בכבישים המתפתלים. מאפיינים את הכפר בתים עתיקים, כיכרות אבן, שבילים ציוריים ונוף מדהים של הים האגאי. ובל נשכח את סמל הכפר, שאותו חיפשנו. עץ דולב בן 1000 שנה שנמצא במסעדה שבכיכר המרכזית, וקוטרו מגיע ל – 14 מטר. אכלנו צהריים בצילו, לא לפני שבדקנו את אפשרויות הטיפוס עליו.

דרך של כ- 7 ק"מ הורידה אותנו אל חוף Milopotamos. המים בחוף זה, צבעם טורקיז משגע, יורדים אליו במדרגות מהמרפסת שעל הכביש. החוף נמצא בין סלעים עגולים וחלקים ומאוד לא מומלץ לשחייה. הים סוער מאוד, והמצילה, בסטייל מצוף ובגד ים אדום עליו חתום Lifeguard, עובדת קשה על מנת לחלץ את ה"אמיצים" שנכנסים. יחד עם זאת, ממליצים לא להחמיץ את המבט אל החוף הן מלמעלה והן מלמטה (להשתדל לעמוד רחוק גם מהקצף), זו בהחלט פינת טבע יפה. שבנו לחוף המערבי, מרחק שעת נסיעה, הספקנו לרחוץ בים השקט ולאכול ארוחת ערב בטברנה חביבה שבכפר (מרחק צעידה קצרה ממקום הלינה), ובה בשר משובח. התענוג הגדול בצעידה בת 5-6 דקות טמון היה גם בשמים הבהירים עתירי הכוכבים במלוא הדרם.

יום 4+5 - פורטריה, מקריניטסה, זגורה ומטאורה

לאחר שחייה/הליכת בוקר, יצאנו לתור מספר כפרים נוספים. נסענו לכיוון צפון מזרח אל Portaria, כפר גבוה כדי 600 מ`, המתנשא מעל וולוס במורדות המערביים של חצי האי. מדובר בכפר קיט נאה עם בתים יפים ומספר בתי מלון, אנחנו עצרנו רק כדי להשקיף על נוף המפרץ והעיירה וולוס. משם המשכנו לטפס מרחק כ- 2 ק"מ וגובה 750 מ` לכפר Makrinitsa. עד כה הסתבר לנו שזהו כפר יפהפה ואלי היפה ביותר בפליון אשר הוכרז כאתר שמור על ידי אונסקו. לא ניתן להיכנס לכפר ברכב ומשאירים אותו בחניון שבכניסה. הכפר נוסד בשנת 1204 על ידי פליטים ששרדו מהטבח הצלבני בקונסטנטינופול.

סיירנו בסמטאות וסקרנו את המבנים הייחודיים, אשר שבילי אבן (מסורבלים ותלולים משהו אך, בהחלט ייחודיים גם הם) מחברים ביניהם. בסמטאות דוכני מזכרות, תבלינים, ריבות ועוד. ישבנו בבית הקפה שבכיכר, שתינו פרפה קפה או משקה קל וצפינו על המפרץ שלמרגלות הכפר. בכיכר עץ דולב חלול, שילדים נהנים להשתעשע סביבו. יצאנו ממקריניצה המרשימה והמשכנו 26 ק"מ בכביש המעפיל אל אתר הסקי Chania, בגובה 1200 מ`. הטמפרטורה כאן הגיעה ל- 20 מעלות. יש לציין כי הכבישים צרים ומתפתלים ולא קלים לנהיגה (דו-סיטרים) אך הנוף עוצר נשימה.

אחרי Chania הכביש מתחיל לרדת ועובר דרך יערות אלון, דולב וערמונים ופיתולי הדרך מסתיימים במסעף בו בחרנו לפנות שמאלה (צפונה) לכיוון Zagora, הכפר הגדול ביותר בפליון, 47 ק"מ מוולוס, גובה 480 מ`. התרשמנו מאוד ממטעי התפוחים הרבים שבסביבה (נפלאים!) והמשכנו 6 ק"מ צפונה עד לכפר Pouri, שם מסתיים הכביש. האחרון ידוע בכינוי "מרפסת הים האגאי", ממנו נשקף נוף מרהיב, כמו גם מעט מאוד תושבים ומספר בתים התלויים על צלע ההר. חזרנו ל- Zagora וממנה ירדנו עם הכביש, כ- 7 ק"מ אל חוף Chorefto, בדומה לחוף מילופוטמוס גם כאן הים צבעו טורקיז, אך גבה גלים ולא נצפו אנשים במים.

יצאנו מפליון לכיוון Meteora, כשעתיים נסיעה בכביש E75 מ- Volos ל- Larisa (תשלום אחד של 2.5€) ומשם E92 לכיוון Trikala. לאחר 20 דקות נסיעה הגענו לכפר Kastrki למרגלות Meteora. כבר כשמגיעים לכפר נתפסים לאיזו התרגשות מפלא הטבע העוטף אותו ומתרומם מעליו. הנחנו את המזוודות בפנסיון הקטן בו לנו (המיקום מצוין, משם עולים למטאורה. אמנם החדר ל-4 היה צפוף מעט, ובכל זאת האירוח מאוד לבבי והחדר נקי ויש מרפסת, כמו גם השהות במלון קצרה).

מנזרי מטאורה, "התלויים באוויר" , בנויים בראשי צוקים תלולים, שפיסלו כוחות הטבע בסלע האפור. למעשה נראה כאילו הוצנחו במקומות בלתי הגיוניים ובלתי נגישים. המנזרים הוקמו במהלך המאה ה- 14, תקופת מאבקם של הקיסרים הביזנטיים בשליטים הסרביים של Trikala. היזם היה הנזיר אתנאסיוס מהר אתוס. כיום מאוכלסים 6 מנזרים, אחד מהם של נשים. כדי להקל על ביקור התיירים, נבנו מדרגות. כניסה לנשים מותרת רק בחצאית או שמלה ולא מקבלים בכניסה סוג של פראו. גם גברים מתבקשים להיכנס רק עם מכנסיים שמכסים את הברכיים. המחיר לכניסה €2 לאדם.

בקרנו בשלושה מנזרים כשהמרשים שביניהם הוא מטאורון הגדול. מטאורון הגדול בנוי על צוק סלע גבוה ובולט 613 מ` מעל פני הים. כדי להגיע אליו יורדים ממגרש החניה במדרגות, עוברים על גבי גשר אבן ומטפסים במנהרה חצובה במעלה הכניסה המובילה למנזר. במנזר כנסיית ההשתנות (מטאמורפוזיס), חצר ומספר מוזיאונים. אחד המוזיאונים מתעד את מלחמות היוונים בתקופות שונות, ביניהן המלחמה לעצמאות כנגד טורקיה ומלחה"ע ה- II.

המנזר השני בו ביקרנו הוא Varlaam, שנבנה ב- 1517 ונקרא על שם איש כנסייה מקומי. במרכז החצר כנסייה וקצה החצר מגדל ובו גלגלת, שבאמצעותה עלו המבקרים בעבר, כשהם ארוזים בשק חבלים. המנזר השלישי בו ביקרנו היה מנזר הנשים, Ag. Stefanos (אגב, כיוון שהכביש בין 6 המנזרים היה בשיפוצים, ניתן היה להגיע ל- 4 מכיוון Kasraki ול- 2 האחרים בכביש עוקף את Kalampaka, הכפר הסמוך. תמצאו את הכביש לפי השילוט ל- Meteora). מחצר מנזר זה נפרש נופה של Kalampaka, מישורי תסאליה והרי הפינדוס. הנזירות מגדלות פרחים. נציין כי ללא ספק יש ייחודיות גדולה בפרי יצירתו של הטבע כמו גם בבחירתם של הנזירים לבנות כאן את ביתם.

ירדנו אל הכפר לארוחת ערב באחת הטברנות ולקראת השקיעה (אחרי 20:00) מיהרנו שוב לעלות למטאורה. מאוד, מאוד מומלץ. המצוקים נראים מדהים באור הדמדומים, ותמצאו גם כמה מתושבי הכפרים שמחפשים רגע רומנטי... במכולת שבצמוד למלון יש גם שירות דואר והחלטנו שזו הזדמנות "למה לא שלחת גלויה...", בנה של בעלת המכולת הינו דוור. הגלויות והבולים למכירה במכולת והגברת הקשישה (דוברת אנגלית יפה) הבטיחה למסור לבנה. נציין כי אמנם היה חם למדי ביום, אך בערב האוויר היבש יחד עם הרוח הצוננת השרו אווירה נעימה. אנשי Kastraki יוצאים עם הילדים לגן השעשועים שמרכז ובכלל אוירה נינוחה.

ישנו ב- Tsikeli hotel. טלפון להתקשרות: 30-22438-24320 או נייד 30-69744-14913. העלות: חדר אחד ל-4 אנשים כולל ארוחת בוקר - 90 יורו.

הדפס שמור למועדפים שלח לחבר

תגובות שהתקבלו

מזג האויר

26/06/13 10:42 amnonkotler

האם לא חם מידי לטייל באוגוסט?

ל-sass on

13/01/13 09:22 עמית.ל

מומלץ להכנס לפורום אירופה ולהתייעץ שם לגבי קבלת מידע זה. הגולשים בפורום ומנהל הקבוצה ישמחו לעזור לך.

שאלה

11/01/13 04:30 sass on

שאפו על הטיול המאתגר (כל הכבוד לילדים)וכמובן על ההסבר המפורט.שאלתי היא... אנחנו מגיעים לאתונה ב1.7.13 עד 15.7.13. האם לסגור לינה עוד מהארץ?

מזג האויר

11/06/11 12:05 rryho

טיילתם בחודש אוגוסט, השאלה היא איך היה מזג האויר, מדי פעם ציינתם את החום, אבל אשמח לשמוע עוד..

הים בחורפטו ובפיליון

10/04/10 02:27 RANY

""7 ק"מ אל חוף Chorefto, בדומה לחוף מילופוטמוס גם כאן הים צבעו טורקיז, אך גבה גלים ולא נצפו אנשים במים"" .כמי שגר באזור מאוד לא נכון לקבוע עובדות לפי ביקור אחד ביום ספציפי ולקבוע חד משמעית שהים סוער .רוב הזמן הים חלק וללא גלים , אבל כמו שמזג האויר משתנה ולפעמים לא צפוי כך גם הים

ר.ד.

שאלה לענין.

22/12/09 11:24 fligale

אני מאמץ את את המסלול וגם מחמיא על ההסבר המפורט...באמת יפה!!
שאלתי היא...אולי כדאי יותר (או אפשרי)לשהות 2 לילות ב-makrinitsa וביום השני לנסוע (לופה)סביב חצי האי pelion.
glushmu@zahav.net.il

מסלול טיול מצוין

25/08/09 07:05 orlynir

בדיוק חזרנו מטיול בן שבוע (זוג+ 8+4) ביוון בהתאם למסלול הזה עם אדפטציות קטנות לזמנים וליכולות שלנו.הכתבה שימשה לנו כמדריך נהדר שלא אכזב אפילו לא לרגע. מומלץ ביותר ועדיין עדכני