קרואטיה וסלובניה - טיול משפחתי של שבועיים

נופים עוצרי נשימה, אגמים יפהפיים, שמורות טבע וכפרים קטנים בצידי הדרך, את כל אלה ועוד תוכלו לראות בקרואטיה וסלובניה. בכתבה הבאה טיול משפחתי של שבועיים ליעדים אלה.

נפתלי בלייך
תמונה ראשית עבור: קרואטיה וסלובניה - טיול משפחתי של שבועיים - תמונת קאבר
© עבי

בכתבה זו:

הקדמה

בחודש יולי 2008 יצאנו לטיול של שבועיים, משפחת בלייך מראשון לציון זוג + ילדה בת 10, כשיעדינו היו סלובניה וקרואטיה. בשלב התכנון בדקנו ומצאנו כי לא כדאי לטוס ישירות לקרואטיה או סלובניה. שעות הטיסה אינן נוחות והן מתקימות בדרך כלל בשעות מוזרות ביותר, בהן עדיף לבלות בשינה ולא בשדות תעופה. בדקנו מספר יעדים ולבסוף מצאנו טיסה סדירה באל על למילנו, במחיר יותר זול מטיסות השכר.

בדרך לסלובניה

נחתנו במילנו בשעה 10.00 בבוקר, קיבלנו את המכונית בחברת אויס, שהסכימה להשכיר לנו מכונית, כדי שנוכל להעביר לקרואטיה וסלובניה כי לא כל חברה מאפשרת זאת. יצאנו לדרך לכיוון ונציה. לאחר נסיעה של 3 שעות באוטוסטרדה נפלאה הגענו לונציה. כאן החלטנו לעשות עצירה ללינה ולנצל הזדמנות זו לסיור אחר הצהרים וערב בונציה (חובה לבקר. לא להחמיץ). את המכונית השארנו בחניית המלון, שהיה ממוקם מחוץ לעיר, עלינו על רכבת, שהובילה אותנו למרכז ונציה במהירות ובנוחיות ולא הסתבכנו בחיפוש חניה אשר עולה הון בונציה.

את היום השני פתחנו בנסיעה לכיוון טריאסט (חבל על הזמן, אפשר לוותר). בנקודה זו חצינו את הגבול לסלובניה, בתחנת הדלק הראשונה עצרנו ורכשנו את הויניאטה בעלות של 35 יורו. זו מדבקה ששמים על השמשה הקדמית של הרכב, המקנה מעבר חופשי בכל כבישי האגרה של סלובניה. הדבר משתלם בסופו של דבר אם מטיילים בסלובניה 4-7 ימים. בדרך זו חוסכים זמן ולא חייבים לעצור בכל כניסה לכביש אגרה, אלא חולפים במעבר מיוחד לרכבים בעלי ויניאטה.

החלטנו להתחיל את הטיול דווקא בנסיעה לכיוון דרומה, לדוברובניק (לא לפספס) הרחוקה, ומדוברובניק להתחיל לעלות צפונה לסלובניה, החלטה שהתבררה כנכונה כי כך יכולנו לתכנן את הימים בצורה נכונה ולהקדיש את הזמן הנחוץ כדי לבקר באתרי החובה. בדרכנו לקרואטיה עברנו בעיירה פיראן. חצינו את הגבול הקרואטי וטיילנו בעיירות הקטנות Porec ורוביני, שעל החוף האדריאטי. התמקמנו בעיירה רוביני. יש בה מרכז עתיק נחמד ונעים וכדאי להסתובב במקום.

ריג`קה וספליט

את היום השלישי פתחנו בסיור בעיר ריג`קה (Rijeka), עיר שיש בה מרכז עתיק ומדרחוב עם מרכזי קניות ובתי קפה. העיר מטופחת ונעימה וכדאי להקדיש לה כשעתיים לסיור בעיר העתיקה. מכאן המשכנו דרומה עד לזאדר ובה נתקלנו בבעיה. העיר היתה מלאה בתיירים ובקושי מצאנו מלון. בסופו של דבר איתרנו מלון על שפת הים בשם " וילה ניקו". המלון היה ברמה גבוהה אבל קצת יקר - 100 יורו ללילה, כולל ארוחת בוקר עשירה וטעימה. בזאדר יש עיר עתיקה יפה מאוד. מומלץ להקדיש לסיור שעתיים, שלוש. מומלץ שלא להחמיץ. .

את היום הרביעי התחלנו בנסיעה לכיוון העיר ספליט. בדרך עצרנו בשיבניק, שיש בה מרכז עתיק. מי שאין לו זמן ניתן לוותר על המקום. בסך הכל די דומה למקומות האחרים, שכבר ראינו בדרך. בהמשך הגענו לעיר טרוג`יר, הבנויה על אי. כאן כדאי מאוד לעצור ולסייר בעיר העתיקה. נחמד מאוד ונעים. אחר הצהריים הגענו לעיר ספליט. את פנינו קיבלו מזג אויר סוער וגשם זלעפות. עצרנו בחזית המלון הראשון, אשר נקרה בדרכנו ולאכזבתנו המלון היה בתפוסה מלאה ונאמר לנו כי העיר מלאה בתיירים. למזלנו, פקידת הקבלה הפנתה אותנו לבעלים של דירת נופש, אשר הציעה לנו דירת נופש מפוארת ומצוידת כהלכה במחיר של 500 קונות.

ספליט היא עיר יפה ומטופחת, מלאה בתיירים וצפופה מאוד (בעיות חניה), אבל שווה כל רגע שהקדשנו לה. העיר העתיקה וארמון הקיסר דיוקלטיאנוס, שהתגלה כמקום מדהים ומפואר. למזלנו, הגענו לעיר ובדיוק נערך בה פסטיבל הקיץ. נהנינו ממופעים והצגות רחוב, מוזיקה קלאסית ועוד. העיר העתיקה מלאה במסעדות מסוגים שונים, המחירים לא בשמיים ואפשר לחגוג למי שלא סופר קלוריות. היה כיף והמקום הותיר בנו טעם של עוד. היה חבל לנו לעזוב ולהמשיך בטיול.

דוברובניק ושמורת אגמי פליטויצ`ה

את היום החמישי התחלנו בנסיעה לכיוון דוברובניק. בדרך עצרנו בנקודות תצפית שונות על נופים משגעים של האדריאטי ובשעות אחר הצהרים הגענו לכפר Trsteno, שנמצא כ- 20 ק"מ לפני דוברובניק, בעקבות המלצה שקיבלנו מאתר "למטייל". החלטנו לשכור צימר במקום, זה זול יותר מדוברובניק ונוח להגיע לעיר. בערב יצאנו לדוברובניק לסיור ראשוני. המקום תוסס ומלא תיירים ואין חנייה. הצלחנו איכשהו להיפטר מהאוטו ויצאנו לסיבוב הכרות. העיר יפה מאד ומטופחת אבל הצפיפות איומה, הכל מופנה לתיירות, במסעדות רודפים אחרי העוברים והשבים ומשדלים אותם להכנס ולאכול, לא נעים.

למחרת בבוקר שבנו לעיר ועשינו סיבוב על חומות העיר, משם מתגלה מראה פנורמי של כל העיר וסביבתה. מקסים. חרשנו את העיר העתיקה, כיכרות יפות רחובות מטופחים, מקום נחמד מאוד. יצאנו מהעיר ועלינו על הכביש המוביל אל העיר כדי לצלם את המראה הפנורמי של הגגות האדומים של העיר, מראה גלויה מפורסמת מאוד. מלאי חויות ורשמים התחלנו את דרכנו בחזרה צפונה, לכיוון שמורת הטבע אגמי פליטויצה, נסיעה קצת ארוכה, כ- 400 ק"מ אבל זה התאים לנו כי בכך הרווחנו יום, שנוכל להקדיש במקום אחר בהמשך הטיול. לעת ערב הגענו לעיירה קורניצה. התמקמנו במלון "מקולה", מלון חדש ויפה במחיר סביר של 700 קונות, כולל ארוחת בוקר עשירה. בחרנו לאכול גם ארוחת ערב במלון. ארוחה מלאה לשלושה אנשים עלתה 160 קונות, זול וטעים.

את היום השביעי הקדשנו לשמורת אגמי פליטויצ`ה. חבריה - להכין את הרגליים! זוהי שמורה ענקית וכדאי להקדיש לביקור יום שלם. לא משעמם, מעניין מאוד, גן עדן לאוהבי טבע ונופים. המסלול הקצר ביותר הוא באורך של 5 ק"מ לפחות ואם רוצים לראות יותר צריך ללכת בערך 10-15 ק"מ. שווה כל רגע, אבל כל אדם והכושר שלו. לא להחמיץ גם אם קשה. המאמץ שווה. בשמורה נגלה לעינינו הטבע במלוא הדרו, כאשר הינו עדים לנחש מים, שטרף דג. מחזה מדהים. עייפים אך מרוצים יצאנו מהשמורה בשעות אחר הצהריים המאוחרות לכיוון העיר סמובור, כאן החלטנו ללון כדי לבקר למחרת היום בעיר זאגרב.

זאגרב וסקופיה לוקה

את היום השמיני התחלנו בסיור בעיר זאגרב. אפשר להקדיש כשעתיים לסיור ממצה בעיר. בשעות הצהריים חצינו את הגבול הקרואטי ויצאנו לכיוון לובליאנה. ושוב, על פי המלצות מאתר "למטייל" נסענו לעיירה סקופיה לוקה לחפש מלון. לצערנו, המלונות היו בתפוסה מלאה, אולם בעלת אחד המלונות המליצה לנו על אירוח כפרי בסמוך למקום וגם טרחה לברר עבורינו אם יש מקום. הגענו למקום שאנו יכולים לתאר כ"גן עדן". בית הארחה בכפר, מקום מקסים במבנה חדש ומצוייד בכל מה שתייר צריך. המקום מדורג ב- 4 תפוחים, שזה כמו כוכבים.

המקום נמצא בכפר Crngrob בסמוך לסקופיה לוקה, כ- 18 ק"מ מלובליאנה. נוח מאוד ושימש לנו כבסיס יציאה לטיולים בכל האזור. נשארנו במלון שלושה לילות. המחיר לאדם ללינה וארוחת בוקר חלומית 27 יורו, תוספת לארוחת ערב 6 יורו לאדם. אם נשארים שלושה לילות ויותר המחיר מוזל ועולה 30 יורו לאדם לינה+חצי פנסיון. התמקמנו בחדר הנהדר והיפה ויצאנו במטרה לאכול ארוחת ערב ואז הרחנו את הריחות שעלו מהמטבח של המלון, שאלנו אם אפשר לאכול אצלם ונענינו בשמחה להצעתם. האוכל היה בישול ביתי בטעם נפלא, בכמויות נדיבות. אכלנו ונהננו מאוד ואז החלטנו להשאר במקום שלושה ימים. מומלץ ביותר, שווה כל אגורה. יש להם אתר באיטרנט שם נמצאים כל הפרטים: www.pri-marku-porenta.si.

מערות פוסטוינה וסקוצ`יאן

את היום התשיעי התחלנו במסלול של המערות: פוסטוינה וסקוצ`יאן. הגענו למערת פוסטוינה - מערת נטיפים, שאורכה 20 ק"מ, אולם רק 5 ק"מ פתוחים לביקור. במקום מתקיים סיור מודרך בן שעתיים בערך, לא להחמיץ ביקור במקום. חובה להתלבש בבגדים חמים כי בתוך המערה קר מאוד. בנקודת מכירת הכרטיסים המליצו לנו על כרטיס משולב עם טירת פראדיאמה. יצאנו מהמערה ונסענו מרחק קצר לטירה. ערכנו סיור בטירה. לא ממש מעניין ואפשר לוותר למי שכבר ראה טירות בחייו. לאחר הסיור בטירה התעייפנו מעט ודחינו את הביקור במערת סקוצ`יאן.

פנינו לעבר העירה סקופיה לוקה, עיירה מימי הביניים, שכדאי לבקר בה. עשינו הפסקת קפה וגלידה וחזרנו עייפים ל"גן העדן". לאחר ארוחת הערב יצאנו לטיול ברחובות לובליאנה כדי להוריד קצת קלוריות מארוחת הערב הדשנה. לובליאנה עיר תוססת, מלאה בבתי קפה ומסעדות, רחובות עם מזרקות ובנינים מענינים מהתקופה ששלטה בה האימפריה האוסטרו –הונגרית. בקיצור, שווה לטייל ולהתרשם מהעיר ומהאוירה התוססת.

את היום התשיעי הקדשנו לביקור במערת סקוצ`יאן. זו מערת נטיפים, שיש בה נהר רועש וגועש. הסיור נמשך בערך כשעתיים. מעניין מאוד ויחודי למקום. תופעת טבע נדירה. המסלול דורש הליכה לא מועטה ומי שמתקשה בהליכה כדאי שלא יבקר במקום. ישנה ירידה ועליה של בערך 500 מדרגות. קשה אבל שווה לבעלי כושר. לאחר הביקור במערה נסענו ללובליאנה לסיור פרידה נוסף ולעת ערב חזרנו ל"גן העדן".

בלאד, אגם בוהיני וטולמין

את היום העשירי התחלנו בנסיעה לכיוון העיירה בלאד, שבצפון סלובניה. התמקמנו במלון גולף במרכז העיר. מלון שהוזמן מהארץ לשני לילות בעלות של 150$ ללילה + ארוחת בוקר עשירה. מומלץ מאוד. יצאנו לסיור בערוץ נחל וקניון וינטגאר, מסלול הליכה בטבע כאשר מי הנהר זורמים לרגלינו בעוד אנו צועדים על גשרי עץ. חוויה מרנינה, בעיקר אם זה יום חם כמו שהיה בזמן שביקרנו במקום. המסלול קל יחסית ואורכו 1600 מטר לכל כיוון. חזרנו לעיר בלאד ולאחר מנוחה יצאנו לקרוע את העיר. בדיוק התקיים בגן העיר בזאר של דוכני ממכר שונים, בליווי מופעי בידור וזמרה. נהנינו מהאוירה העליזה במקום, גם כאן העיר מוצפת תיירים מכל העולם. אפשר לשכור סירה ולשוט לעבר הכנסיה על האי באגם בלאד, אולם אנו ויתרנו על הרעיון והסתפקנו בתצפית על האגם ועל הטירה, המשקיפה על העיירה בלאד. הנוף יפה מאוד ומומלץ שלא לוותר על הביקור בעיירה. פינת חמד.

את היום האחד עשר התחלנו בנסיעה לכיוון אגם בוהיני. זהו מקום מדהים ופאסטורלי. ערכנו טיול רגלי קצר לחופי האגם, מרחק של 2 ק"מ בתוך יער עבות, אויר נקי ונוף משובב נפש, אולם פתאום התקדרו השמיים והחלטנו לחזור למכונית ולא להיתפס בגשם סוחף, שהגיע לאחר כ- 15 דקות. מהעירה בוהינסקה ביסטריצ`ה לקחנו רכבת מכוניות, שהובילה אותנו בזמן קצר ומהיר לעבר העיירה טולמין, זאת במחיר של 7 יורו למכונית. הרכבת חוצה את הר ווגל במנהרה ובכך מאפשרת להגיע לצד השני ולחסוך בנסיעה ארוכה.

מהעיירה טולמין המשכנו בנסיעה לעיירה קואבריד ולעיירה בובץ, כשבמהלך כל הדרך מלוים אותנו הרי האלפים היוליאניים. זו דרך של נופים, מים ויערות. מידי פעם רואים אגם עם מים צלולים בצבע טורקיז צלולים, המסתתר בין העצים ואנשים העוסקים בשייט קייקים וראפטינג על הנהר הסוער. הדרך מטפסת לעבר העיירה קרנסקה גורה, עיירה אלפיניסטית, המתקיימת על תיירות חורף ומסביב לה מסלולי גלישה לסקי בחורף. כל הדרך לקרנסקה גורה מלווה אותנו צילו של ההר הגבוה בסלובניה - טריגלאב

בעיירה קרנסקה גורה משכה את תשומת ליבנו ואזננו, מסעדה עם צמד מוזיקאלי, ששר שירי קאנטרי. מייד התישבנו במקום והזמנו נתח עסיסי מבשר העגל, שהסתובב לו על הטאבון המעשן. לאחר ששבענו גלשנו במורד, לכיוון העיירה בלאד. בערב ערכנו בה סיור משלים. זו עיירה מאוד מתויירת וממוסחרת, מכל פינה נשמעה מוזיקה לריקודים, בתי הקפה מפוצצים בתיירים, אוירה של חופש וכיף.

קורטינה והדרך ההררית

את היום השניים עשר התחלנו בנסיעה לכיוון הגבול האוסטרי. בדרך עברנו דרך העיר ליאנץ, שם עצרנו למנוחה וארוחת צהריים. לאחר מכן המשכנו בדרכנו לעבר הגבול האיטלקי, כאשר יעדנו היא העיירה קורטינה דאמפצ`ו, שבלב הרי הדולומיטים (רצינו להמנע מנסיעה קשה בהרים ולכן בחרנו ליסוע בדרך מישורית ועוקפת הרים).

קורטינה זו עיירה אשר מהווה נקודת מוצא לטיולים באיזור הרי הדולומיטים ומרכז אזורי לספורט החורף. זוהי עיירה מקסימה ומטופחת, מתויירת ביותר גם על ידי תושבי איטליה, הבורחים מחום הקיץ אל ההרים הקרירים. אנו בעצמנו מבקרים בקורטינה זו הפעם הרביעית ותמיד נהנים מהאוירה הקוסמופוליטית במקום (תיירים מכל העולם מבקרים כאן). יש במקום חנויות, המציעות את כל מותגי היוקרה הידועים במחירים מפולפלים, אבל לראות לא עולה כסף, ולפעמים ניתן למצוא מציאות.

את היום השלושה עשר לטיול פתחנו בנסיעה לכיוון מעברי ההרים: פלזארגו ופורדויי. הדרך עוברת בין הרים בגובה של 2200 מטר ויותר, הנופים היו עוצרי נשימה ונהננו מכל רגע. גלשנו במורד ההרים לעבר העיר טרנטו והגענו בשעת צהריים לאגם גרדה. עצרנו לחניה קצרה לארוחת צהריים איטלקית (איך לא? האוכל הטעים ביותר בעולם) והמשכנו ליעדנו - מלון נובוטל מלפנסה, קרוב ככל האפשר לשדה התעופה. זהו. מחר טסים הביתה.