איי וויט-סנדיי

``גם לכתבה הזו, כמו לקודמתה, יש ריח חזק של ים, וכאן על החוף היא נכתבת, תוך כדי נסיון נואש להרחיק את גרגירי החול מהמקלדת...``

dan shalem
תמונה ראשית עבור: איי וויט-סנדיי - תמונת קאבר

בכתבה זו:

מטאונסוויל לארלי-ביץ`

מטאונסוויל אנו ממשיכים להדרים לאורך החוף, כאשר יעדנו הבא הינו ארלי-ביץ`, שהיא נקודת המוצא לאיי וויט-סנדיי. סמוך לטאונסוויל אנו עוצרים ב- Billabong sanctuary, גן חיות אוסטרלי המבטיח חוויה גדולה ואכן מקיים. הגן מרכז בעלי חיים אוסטרליים בעיקר, ומקיים לאורך כל היום סדרת פעילויות בנוסח Hold a Koala או Feed a crockodyle וכדומה, בהם זוכים בהסברים מאלפים על החיות השונות וכן במגע ממשי עימם. כך החזקתי אני וומבט, מכרסם ענק ונדיר במשקל קרוב ל-30 ק"ג. שקד החזיקה קואלות, נחשים, לטאות, תנינים (קטנים), ורק תומר המשיך להחזיק בעיקר את היד של אמא...

האכלנו קנגורואים לרוב, וראינו מקרוב כאלו עם תינוק בכיס. צפינו בתנינים וראינו כיצד הם יכולים לזנק מתוך המים במהירות מפתיעה. למדנו המון על כל מגוון החיות, מקואלות ועד נחשים. אוסטרליה, כידוע, משופעת בבעלי חיים מסוכנים, אולם העובדות הסטטיסטיות ששמענו כאן יכניסו לפרורפורציות הנכונות גם את אלו החוששים ביותר. מהו לדעתכם בעל החיים הקטלני ביותר באוסטרליה? בודאי תגידו נחשים, אך לא- למרות שנמצאים כאן 9 מתוך 10 סוגי הנחשים הארסיים ביותר בעולם, ישנם בממוצע רק שלושה מקרי מוות בשנה, כמעט כולם כאשר הקורבן יזם פעולה התקפית, לומר ניסה לתפוס או להרוג נחש. התשובה גם איננה תנינים- מאלו נהרג באוסטרליה אדם פעם ב-5 שנים בממוצע. גם לא עכבישים ולא הסטינגרס (מדוזות ה- Box הקטלניות) - אלא חיה שיש בכל מקום, גם אצלנו, הלא היא... הדבורה! 10 מקרי מוות בשנה בממוצע מעקיצת דבורה!

אזור יערות הגשם הגדול ביותר משתרע מטאונסוויל ועד קייפ-יורק, והוא כבר מאחורינו, ובדרך דרומה מטאונסוויל הנוף מישורי וצהבהב, אקליפטוסים פזורים בצידי הדרך, ולקטעים אנו עוברים בין שטחי חקלאות נרחבים. הדרך מונוטנית מאד. את הנסיעה לארלי אנו שוברים בבאוון, אליה אנו מגיעים ממש עם השקיעה ומתמקמים סמוך למפרץ יפהפה. ארוחת ערב מצוינת ליד החוף, בה הילדים אפילו אוכלים שניצל סרטנים מצוין שרונית הכינה, אשר הוגדר כ"דגים" (שהרי סרטן הם לא יאכלו...). שוב אנו הולכים לישון לרחש הגלים, אלא שהפעם איננו זוכים לשחיית הבוקר- בחצות מתדפק על דלתנו שוטר חרוץ, ומסביר בנימוס אך בנחישות שכאן אי אפשר לישון (למרות שאין שלט האוסר זאת), כך שאנו מסיימים את הלילה במגרש התערוכות העירוני לפי הוראות השוטר. בבאוון, עיר שבה תעשיית התיירות רק מתעוררת, חופים יפהפיים באמת שעדיין לא התגלו להמונים, אך אנו ממשכים מכאן לארלי-ביץ`.

ארלי-ביץ`

קודם כל הסתערנו על ה- Big4 הקרוב (Early Cove)- לאחר שיא של 5 ימים ללא קמפינג מסודר, רונית שיוועה למכונת הכביסה, והמחשב והמצלמה לטעינה מ-220 וולט. רק אחרי כמה מכונות כביסה, טעינה ונקיון יסודי של הקראוון (בשעה שהילדים עושים סיבובים במגלשת המים המקומית), פנינו לבדוק את האפשרויות. אגב, המודיעין הרשמי של האיים נמצא לפני ארלי, בפרוספיין אשר על הכביש הראשי לפני הפניה לארלי. מומלץ לעצור שם כבר בדרך.

ארלי ביץ` הינה נקודת היציאה לאיי וויט-סנדיי, קבוצת איים הרריים, מיוערים ויפהפיים, שאת שמם נתן להם כמובן (שוב) קפטן קוק, על שמו של החג הנוצרי שחל במועד הגעתו הנה. על אף שבדיעבד גילה כי טעה בתאריך, השם נשאר. זוהי עיירת נמל תוססת ונעימה, כמובן עם טיילת מאובזרת בבריכות ומתקנים, אך העיקר מחכה לכם אי שם בים, באחד מן האיים הרבים שתבחרו. האפשרויות רבות מספור: חלק מהאיים הינם שמורות טבע ללא כל שירותים, מים או חשמל, ותוכלו לעשות בהם קמפינג אם תביאו את כל הציוד, מים ומזון עמכם. מקומיים שהעברנו עימם לילה באחד מהחניונים סיפרו לנו איך ייבשו לפני כן בשר ופירות והסתדרו עם 5 ליטר מים ליום לאדם. נראה לנו התארגנות מסובכת מידי וויתרנו על אפשרות זאת. תוכלו לשוט בין האיים מספר ימים כמו חלק ניכר מהמבקרים, אך רוב אלו שתיחקרנו היו ספקניים למידת ההתאמה של שייט כזה עבור ילדים בגיל הרך, כך שויתרנו גם כן. מה שנשאר היה שייט יומי ונופש על אחד האיים המסודרים יותר, וכך יצאנו ל- South Molle, בו מלון-מועדון חביב למשפחות אך עדין זהו אי שומם יחסית, ללא תחבורה וכבישים או בניה מלבד המלון, וההגעה הינה במעבורת אשר מגיעה הנה מספר פעמים ביום.

ב- South Molle קיבלנו חדר נוח טובל בצמחיה טרופית וצרחות תוכים משוגעות, ונחנו שלושה ימים מהטיול - לא צריך להכין ארוחות ולשטוף כלים, לא לנהוג ולטפל בקראוון - רק להסתובב בבגד ים, מהבריכה לים, להליכה קצרה בבוש וחוזר חלילה. שטנו בקיאק (או ליתר דיוק- גרסא מופשטת שלו הקרויה כאן “Paddle Board") וגם בקטמרן, שיחקנו בחול, מצאנו אוצרות ומיני חיות ים בשעות השפל ואפילו הלכנו לאי הסמוך (Mid Molle, כלומר זה בין Molle הצפוני לדרומי). האי מתחבר בשביל סלעים הנעלם חזרה בשעת הגאות, כך שפשוט אפשר ללכת לאי השכן, רק לא לשכוח לחזור בזמן! מהקיאק האכלנו דגים בלחם וראינו דגי תוכי צבעוניים לרוב וגם דגים אחרים ענקיים (חצי מטר עד מטר אורכם), ועל היבשה הוקפנו בתוכים צבעוניים, ששמחו לזנק על כל שארית אוכל כל אימת שסעדנו את ליבנו תחת כיפת השמים. ללא ספק הייתי מעדיף להעביר את אותם הימים על אחת מספינות המפרש גבוהות התרנים אשר עגנו מולנו, אולם זהו סוג הפשרות שיש לעשות בטיול משפחתי...

חוף וויטהבן

אם יש משהו שאתם ממש חייבים לעשות כאן, אפילו אם תגיעו ליום אחד, זה להגיע לגן עדן הלבן הקרוי Whitehaven, על שם החול הלבן שבו (שימו לב- השם הוא Haven מלשון חוף-מבטחים, אך ה- Haven הוא בהחלט גם Heaven מלשון גן-עדן...). שישה קילומטרים של חוף מדהים ביופיו, חול נקי, לבן כשלג ודק כקמח, המים שקופים וכחולים והלבן והכחול נטמעים זה בזה כמו עננים בשמיים, יוצרים גוונים נפלאים, כאילו צוירו בצבעי מים. החוף נמצא בצידו הרחוק של האי Whitsunday, והגענו אליו באחת מאינספור הספינות שמציעות שייט יומי באיזור. אנחנו בחרנו בספינה "מנטה-ריי", אשר לקחה אותנו בנוסף גם לאתר שנירקול באי הוק, שהיה מדהים בפני עצמו. בחוף Whitehaven עלינו תחילה לתצפית נפלאה (Hill Inlet Lookout), ואחר כך רבצנו בחוף. זהירות- יש גם צרות בגן העדן: זבובי חול חגגו על רגלינו, ובמים שחו לידינו סטינגר-רי גדולים, חוויה מרנינה לעיניים לראות את הדג המתנפנף כפרפר במים, אולם יש להיזהר שלא לדרוך על אלו המתחפרים להם בחול בשל ארסיות עוקצם.