בריסביין - מתחילים את הטיול

מגיעים לבריסביין ומתאהבים באוסטרלים. מיישרים את השעון ובינתיים נהנים. מסיירים בעיר, קונים ג`יפ וקראוון, פוגשים אוסטרלים ומתכוננים לקראת היציאה לטיול עם הקראוון...
gal.rap
תמונה ראשית עבור: בריסביין - מתחילים את הטיול

התארגנות

כל הבוקר היינו עסוקים באריזות. אמא דאגה שלא נספיק לארוז כי באמת היו המון דברים לא ארוזים. המטרה הייתה להכניס כל חפץ שרואים לחדר שלי (אותו אנחנו נועלים עם כל הציוד) או לתיקים שטסים איתנו. גם סבא ושתי הסבתות הגיעו כדי לעזור באריזה. בין אריזה לאריזה הגיעו אליי חברות כדי להיפרד. ב-4 סיימנו לארוז. ואז... יובל הגיע מהגן. הוא קיבל שוק: כשהוא יצא מהבית הבית עוד היה מלא בכל הצעצועים שלו, בטלוויזיה (עם הופ שהוא כל כך אוהב), ובכל הדברים שלו. וכשהוא חזר- הכל היה ארוז. לא הייתה לו ברירה והוא השלים עם העובדה (אחרי קצת בכי...).

ב-8:00 בערב, כבר היינו כולנו בשדה, והתחלנו את כל הבדיקות. כשהיינו בדלפק הרישום לטיסה, ראיתי את מיכל, חברה שלי. הלכתי אליה, ופתאום הפתיעו אותי עוד 10 חברות. כולן באו להיפרד! ממש חמודות! ב-10 נפרדנו מסבא, שתי הסבתות והחברות שלי ועברנו את משטרת הגבולות. בדיוטי פרי, אמא ואבא פגשו את דורון- חבר ילדות של אמא. הסתבר שהוא גר בהונג- קונג, והוא יהיה איתנו בטיסה. הוא ממש נחמד, והיה מגניב לפגוש אותו - איזה עולם קטן!

הטיסה עברה בשלום- ישבנו ב-2 שורות, והבנים נורא התלהבו מהמסכים הפרטיים שהיו על כל מושב עם שלט שגם הופך לטלפון.

הנחיתה בהונג קונג

נחתנו בשעה 9 בבוקר שעון ישראל, 2 בצהריים שעון הונג- קונג לאחר 10 שעות טיסה. היו לנו 9 שעות `לשרוף`- עד הטיסה הבאה שלנו ב-11 בלילה, ולכן את המזוודות השארנו בשדה (והן עברו ישירות למטוס לאוסטרליה) ובינתיים אנחנו יצאנו לסיבוב. דורון הזמין אותנו אליו, ואנחנו קיבלנו בכיף את ההזמנה... מהמונית בדרך אליו לדירה אפשר היה לראות בניינים גבוהים ומסביב הכל כתוב בסינית וכולם סינים חמודים- זאת כזאת שפה מגניבה!! נחנו קצת בדירה ויצאנו לסיבוב רגלי בעיר בהנחיית דורון. ב-9 בערב חזרנו לשדה.

לסיכום הונג קונג- עיר ממש מגניבה ומתקדמת, גם נראית ממש בטוחה עם אנשים טובים. היה ממש כיף לכולנו ביחד עם דורון...עוד נחזור אליה אחרי ניו-זילנד...

טיסה הבאה- בריסביין (Brisbane), אוסטרליה! גם בטיסה הזאת היו מסכים פרטיים והשירות היה מצוין.

מגיעים לבריסביין

נחתנו בבריסביין בשעה 7 בבוקר שעון הונג קונג, 9 בבוקר שעון אוסטרליה (לאחר 8 שעות טיסה). כשהיינו בהחתמת דרכונים, וראו שאנחנו מישראל, מייד שאלו אותנו למה באנו לאוסטרליה ומה המסלול שלנו - הם בטח חשבו שאנחנו רוצים להגר לכאן בגלל המצב בארץ. משם נסענו למלון שלנו- מלון Dorchester Inn. זה מלון ממש נחמד, שמיועד לשבוע הראשון שלנו באוסטרליה- להתארגנות. הוא קרוב לדאון טאון (10 דקות הליכה) ונמצא בסביבה נעימה. (הטלפון שלו מהארץ: 00610738312967).

קיבלנו חדר ממש חמוד, שמחולק לשלושה חלקים: מטבח קטן, שירותים, חדר עם 6 מיטות (ממש נוחות ועם שמיכות עבות וכיפיות). היינו ממש עייפים בגלל השינה הגרועה במטוסים ובגלל הג`ט לג, ולכן ב-2 בצהריים נשכבנו במיטות וישר נרדמנו.

קניית רכב משפחתי בבריסביין

מיום שבת (29.7.06) ועד יום חמישי (3.8.06), בעיקר ארגנו דברים לקראת היציאה מ-Brisbane לאוסטרליה הגדולה. אבא היה אחראי על קניית האוטו ולכן הוא זה שכתב על זה:

הנושא הראשון עליו יש להחליט הוא קניה או שכירת רכב. שכירת קרוואן לשישייה לשלושה חודשים עולה כ-18,000$ אוסטרלי ולכן ירדה מהפרק מבחינתנו. לאחר ההחלטה על קניית רכב יש להחליט על סוג הרכב. בגדול, קיימות שלוש אפשרויות: קרוואן כמו שמוכר בארץ (אשר נקרא באוסטרליה מוטורהום- Motorhome), מיניבוס קטן אשר נהפך באופן חובבני או מקצועני לקראוון (נקרא באוסטרליה קראוון - Caravan), או קראוון נגרר. הבעיה עם הנגררים הנה שיש צורך בקניית שני כלי רכב בנפרד, אולם היתרון הנו שניתן להיפרד מהנגרר ואז לנהוג ברכב נייד- כך ניתן להגיע ליותר מקומות. בנגררים קיימות גם כן שלוש אפשרויות: קראוון נגרר סטנדרטי, קראוון נגרר מתקפל (אשר נוח מאוד בגרירה מכיוון שהוא קטן, אולם החסרונות הנם הצורך בהתאמת הקרוואן לשינה או לנסיעה כל פעם ומעט מקום לאחסון). האפשרות האחרונה הנה עגלה אשר נפתחת לאוהל ובו מיטות ומטבחון קטן (אפשרות זו מועדפת למי שמתכננן לצאת למסע 4X4 מכיוון שהעגלה ניידת מאוד אולם התנאים בהתאם). כמובן שלכל אחת מהאפשרויות שציינתי יש עוד תתי אפשרויות רבים אותם יש ללמוד בשטח.

ביציאה מהארץ החלטנו לקנות מוטורהום או קרוואן נגרר עם רכב 4X4, בהתאם למה שנמצא בשטח. מוטורהום אשר מכיל שישה אנשים מצאנו רק בחברות השכרה במחיר של 80,000$ אוסטרלי. הסיכון בהפסד כסף רב במכירת הרכב הביא לביטול אפשרות זו. בבחירה בין קרוואן רגיל למתקפל בחרנו בראשון מכיוון שהעדפנו נוחות על פני ניידות עם הקרוואן. על הבחירה בנוחות יהיה עלינו לשלם גם בתצרוכת דלק מכיוון שהקרוואן גדול וכבד.

במקביל כמובן יש לקנות גם רכב 4X4. הרכבים הרלוונטיים הנם טויוטה, לנדקרוייזר, מיצובישי, פאג`רו או ניסאן פטרול. יתרונו העיקרי של הטיוטה הנו שבחלק מהדגמים (HJ60,70,80) יש שלושה מושבים בשורה הראשונה המתאימים לשני מבוגרים וילד. בדגמים אלו שתי שורות מושבים בלבד ויש מקום רב לאחסון, או אפילו לשינה מאחור. זהו פתרון מיטבי למשפחה בת 6 נפשות שבחרה בקרוואן מתקפל. מכיוון שבחרנו בקרוואן גדול יחסית העדפנו לקנות רכב עם שבעה מקומות בשלוש שורות, בו הישיבה נוחה יותר.

מציאת הרכב

פרסום רכבים יד שניה באינטרנט נפוץ מאוד וניתן להתחיל ללמוד את השוק עוד לפני ההגעה לאוסטרליה. אתר לדוגמה הנו www.tradingpost.com.au. באתר ניתן לחפש רכבים לפי אזורים באוסטרליה וניתן להפריד בחיפוש בין דילרים לאנשים פרטיים. עם ההגעה לאוסטרליה אני ממליץ להשקיע זמן בהסתובבות במגרשי מכוניות כדי להכיר את הדגמים (דגמים אלו לא קיימים בארץ). בבריסביין לא קיים מגרש מכירת מכוניות של מטיילים כמו בסידני, ולכן החיפוש מתרכז בעיתונות. העיתון הרלוונטי של מוצרי יד שניה הנו Trading Post המתפרסם אחת לשבוע. מודעות המסומנות באות T הינן של דילרים.

יש להיזהר מדילרים "מאחורי השולחן". הגיע אלינו אחד כזה עם סיפור שקנה רכב לפני חודש אולם הסתבך עם תשלום מס הכנסה גבוה ולכן עליו למכור את הרכב. הוא הגיע עד למלון שלנו ולא היה מוכן שנגיע לבית שלו. על היסטוריית הרכב לא היה לו כל מידע מכיוון שלטענתו קנה אותו אצל דילר. הרכב נראה מצוחצח ונקי כמו אצל דילר. הוא פרסם בעיתון מחיר מאוד גבוה והיה מוכן מיידית לרדת ב-2000$ ולכן הסיפור נראה מאוד מפתה. החסרון בקניה אצל דילר מתחת לשולחן הנו שהקניה כוללת סיכונים כמו אצל אדם פרטי אולם המחיר הנו מחיר של דילר. דילרים מורשים באוסטרליה נותנים אחריות של מספר חודשים על הרכב ואם תמצא תקלה מיידית לאחר הקניה הם ידאגו לתקן אותה.

מחירים נכון לאוגוסט 2006 הנם כ-7,000$ לרכב מהסוגים שצוינו משנת 88-90. הטויוטה הנו היקר ביותר והמיצובישי הזול ביותר. רכבים משנת 83 עולים כ-3000$. קילומטרז` הרכבים שראינו נע בין 250,000 ל-430,000.

את הרכב אנו קנינו דרך שני ישראלים (אמיר ואלי) שהם דילרים, בעלי מוסך ותחנת דלק בבריסביין, עליהם שמענו דרך ה`טיפים` באתר למטייל. הם קונים רכבים לישראלים לפי הזמנה. כל יום רביעי הם יוצאים לקניית רכבים ב`Auction` של דילרים. זוהי מכירה פומבית בה נמכרים רכבים לדילרים. הם עוברים מספר מגרשים במשך היום ובוחרים רכבים בהתאם לצורכיהם. אני הצטרפתי אליהם ליום קניות ובחרתי את הרכב בעצמי תוך כדי התייעצות אתם. ההחלטה על הרכב קצרה ביותר ללא אפשרות לבדיקה מעמיקה, אולם אם נמצאת תקלה משמעותית ניתן להחזיר את הרכב. על הטיפול בקניה כולל בדיקה כללית של הרכב ועזרה ברישום הרכב הם גבו 500$. מחיר רכב זה אצל דילר רגיל היה גבוה בכ-1500$ מהמחיר ששילמתי, אולם הבחינה הסופית של הקניה תהיה רק לאחר המכירה. אמיר ואלי גם עזרו לנו באספקת כתובת מקומית הנדרשת לרישום הרכב ולביצוע ביטוח בחברת RACQ. סה"כ הטיפול והיחס שקיבלנו מאמיר ואלי היה טוב מאוד ואנו ממליצים לכל מי שקונה באזור בריסביין להיעזר בהם.

קניית קראוון

קרוואנים נמכרים גם הם על ידי אנשים פרטיים ועל ידי דילרים. הכי טוב למצוא קראוון אצל אוסטרלי אשר סיים את הטיול שלו מכיוון שהוא ימכור אותו במחיר נמוך יחסית ועם כל הציוד הנדרש.  מיקוח יחסית למחיר המפורסם במודעה נדרש. מי שמציין במודעה ONO מתכוון שהוא ירד במחיר ויכולת המיקוח הנה כמו בכל שוק בעולם. ניתן להוריד לפחות 10%-20%, תלוי בלחץ של המוכר למכור.

לפני העברת בעלות על רכב יש לבצע בדיקת בטיחות ע"י מכונאי מוסמך. בדיקה זו שטחית ביותר. לפני קניית קרוון יש לבצע גם בדיקה של מערכת הגז הנקראת Gas Certificate. המבוצעת ע"י אדם אחר. אנשים שמתקנים קרוואנים בדרך כלל מבצעים גם בדיקות גז. הבדיקות אמורות להתבצע ע"י המוכר, אולם ניתן שהקונה יבצע אותן. נתקלנו באנשים שהציעו להוריד במחיר 500$ אם אנו נבצע את הבדיקה. הסיבה הנה שהבודק פחות יחמיר במידה שהקונה מבצע את הבדיקה. תפיסת העולם הנה אחריות אישית, אם כבר קנית את הרכב, האחריות הנה שלך ואתה אמור לדעת מה קנית. בדיקת תקינות לרכב עולה כ-100$, בדיקת גז כ-90$ ובדיקת תקינות לקרוון עולה 55$.

לקניית רכב נדרש כמובן לשכור רכב. אנו ביצענו את השכירה בארץ דרך אתר www.rentdirect.co.il בו מצאנו את ההצעה הזולה ביותר שראינו בארץ. בדיעבד ניתן לשכור רכב זול יותר בבריסביין עצמה בחברות מקומיות. סה"כ קניית רכב וקראוון והצטיידות לטיול בבריסביין נמצאה נוחה וארכה לנו שבוע. נדרשו מספר ימים נוספים לאבזור סופי של הקרוון. נאמר לנו שהמחירים בבריסביין נמוכים יחסית לסידני, אולם תשובה סופית תהייה רק במכירה.

דילרים ישראלים
אמיר ואלי טווינה, נייד אמיר - 0423798927, נייד אלי – 0412148719.
מוסך BP LOTA; 22 Alexander st. LOTA. טל` 33961782-07.

אתרים להשכרת רכב
www.abel.com.au ,www.eastcoastcarrentals.com.au

אטרקציה

בזמן שאבא ארגן את כל ענייני התחבורה, אנחנו טיילנו בעיר וכייפנו לנו. בריסביין היא עיר יפה ונעימה וממש כיף לנחות בה ולהתארגן לקראת הטיול. גם מזג האוויר בתקופה הזו ממש נעים- לא חם אבל גם לא קר מדי. האוסטרלים שפגשנו היו ממש נחמדים. קצת קשה להבין את האנגלית שלהם אבל היא נשמעת מגניב, במיוחד עם ה-no worry mates.

אז הנה חלק מהאטרקציות שעשינו כאן:

Roma Street Parkland- פארק מפורסם בעיר עם דשא בו הבנים הוציאו אנרגיות. יש בו גן שעשועים עם אומגה קטנה, והבנים התאהבו בו. ליד הגן יש גן פרחים מטופח וצבעוני. בנוסף יש בפארק רכבת קטנה שמקיפה אותו ונורא נחמדה.

The South Bank- הגדה הדרומית של הנהר שחוצה את העיר שם יש מרכז בילויים שמכיל פארק עם כל מיני שבילים מפותלים בין עצים, אצטדיון בו מתקיימים כל מיני אירועים מיוחדים (אנחנו ראינו שם על מקרן משחק רוגבי שמתרחש פעם בשנה- אוסטרליה נגד ניו זילנד. הניו זילנדים ניצחו), הרבה מסעדות ובתי קפה עם נוף של הנהר, ספינות שמפליגות בנהר (עליהן לא הספקנו לעלות), `חוף ים` מלאכותי ממש מטופח (אפילו עם חול ומציל!!) ועוד כל מיני אטרקציות נחמדות...

Queens street- מדרחוב נחמד שנותן ממש הרגשה של `עיר גדולה`. בעיקר חנויות בגדים ובתי קפה אבל כייפי במיוחד בגלל האווירה.

המוזיאון של Queensland- מוזיאון יפה וצבעוני שמציג הרבה דברים עם הקשרים למדינה. יש בו תצוגות של חיות (מיוחדות לאוסטרליה ורגילות), כלי תחבורה, תערוכת צעצועי ילדים במאה האחרונה, סרטים על תרבות התושבים הגרים באיים שליד אוסטרליה ועוד... הכניסה למוזיאון בחינם, ויש בו תצוגת מדע בתשלום (אליה כבר לא הגענו- הספיק לנו...). ממש קרוב למוזיאון נמצאת הגלרייה לאמנות שנסגרה לשיפוצים ותפתח בתחילת ספטמבר.

Lone pine- פארק קואלות שנמצא במרחק רבע שעה נסיעה מהעיר (יש גם אוטובוס שמגיע אליו) והוא ממש נחמד. בילינו בו יותר מחצי יום. יש בו להקה של 130 קואלות (גושי פרווה חמודים), קנגורו שמסתובבים חופשי ומותר להאכיל אותם, ציפורי טרף מרשימות במיוחד, כלבי דינגו, וומבאט ועוד... מומלץ בהחלט...