הולנד - שתי משפחות ושמונה ימים בקרוואן

טיול קרוואנים בהולנד הוא חוויה עבור ילדים ומבוגרים כאחד, והופך את הנסיעה לנוחה ורגועה יותר. שמונה ימים של טיול בקרוואן הם די והותר זמן כדי לבקר בכל האטרקציות הידועות של המדינה: המוזיאון הפתוח בארנהיים, התעלות של חיטהורן והפארקים אפטלינג ומיני הולנד.

נעמה שרעבי
תמונה ראשית עבור: הולנד - שתי משפחות ושמונה ימים בקרוואן - תמונת קאבר
© יורם זיפלינגר
בכתבה זו:

קרוואן בטיול עם ילדים - מומלץ

בין ה-17 - 26 באוגוסט 2009, יצאנו, שתי משפחות, לטיול קרוואנים בהולנד. לכל משפחה שני ילדים, טווח הגילאים 2-6. זאת הייתה הפעם הראשונה שלנו בקרוואן ואין ספק שזאת הייתה חוויה לא רק עבור הילדים. הנוחות של טיול עם קרוואן, במיוחד כשיש ילדים קטנים היא פשוט מדהימה. העובדה שניתן להכין ארוחה בבוקר, בדרך, בערב, שניתן לעשות הפסקת התארגנות כולל מקלחות, להמשיך ולנסוע למקום הלינה הבא וכשמגיעים פשוט להעביר את הילדים מטר וחצי מכיסא הבטיחות למיטה, הפכה את הטיול להרבה יותר רגוע ונוח. בשביל הילדים, אין צורך לציין שעצם הטיול בקרוואן, כבר היווה מקור שמחה גדול. בשלב מאוחר של הטיול גם גילינו, שהמקלחת בקרוואן נוחה מאוד ושלחץ המים אפילו טוב יותר מזה שברוב הקמפינגים. יחד עם זאת, נציין שהמקלחות בקמפינגים היו טובות. לא מדובר בסטנדרטים של הארץ...

את הקרוואן שכרנו דרך מוטורהום ישראל ולמרות שהיינו רק ארבע נפשות בכל משפחה, בחרנו בדגם Family Plus, על-מנת שיהיה לנו קצת יותר מרחב מחייה ושלא נאלץ לסדר מיטות כל יום. הדגם הזה השאיר לנו שולחן וספסלי ישיבה, שנשארו פנויים לשימוש גם כאשר הילדים הלכו לישון. הילדים גם התלהבו מאוד ממיטות הקומותיים שיש בדגם זה. זה עלה קצת יותר, אבל לדעתנו היה בהחלט שווה את ההשקעה. את הקרוואן אספנו ב- Mulheim, עיירה ליד Dusseldorf משתי סיבות: 1. השכרת הקרוואנים בגרמניה זולה יותר מאשר ברוב המדינות הסמוכות 2. העונה נחשבה עדיין לעונה הבוערת ברוב התחנות ולכן ניתן היה לשכור בהן קרוואנים למינימום שבועיים. בדיסלדורף, לעומת זאת, כבר ניתן היה לשכור לשבוע ומעלה (העונה נגמרה יום קודם). להזמנת הקרוואן הוספנו שולחן, כיסאות פיקניק וכיסאות בטיחות. מצעים ומגבות בחרנו להביא איתנו מהארץ מטעמי חיסכון. קיבלנו קרוואנים שנראו חדשים ובדיוק כמו באתר של מוטורהום. למרות שהגענו לפני השעה בה נאמר לנו שנוכל לקבל את הקרוואנים, הצוות האדיב בתחנה לא עשה מזה עניין.

תחנה ראשונה - המוזיאון הפתוח

יום ב' - מכיוון שיצאנו מהארץ כל משפחה על טיסה אחרת, קבענו להיפגש בקמפינג הראשון. אנחנו, יצאנו מהארץ ללא GPS, למרות המלצות ברורות שקראנו באינטרנט. אחרי שלא הצלחנו להבין היכן אנחנו נמצאים, חזרנו לתחנה ושכרנו את ה-GPS האחרון שנשאר להם וטוב שכך- הסתבר לנו שנסענו בכיוון ההפוך... שלא יהיה לכם ספק, כבר טיילנו הרבה פעמים ותמיד מצאנו את דרכנו עם מפות, אבל בכבישים הצפופים של גרמניה והולנד, עם האוטוסטראדות והמחלפים הענקיים, הכניסות המרובות לערים ושבילי העפר הקטנים, ה-GPS הפך לידיד טוב.

מיד אחרי שקבלנו את הקרוואן, תדלקנו, הצטיידנו בסופר הקרוב (למי שיוצא מגרמניה לארצות שכנות, גרמניה זולה יותר) ויצאנו את הגבול להולנד. נציין, שבשל המלצות שקראנו, הבאנו איתנו מהארץ מוצרים בסיסיים (פסטה פתיתים, תה, קפה וכו') וזאת על-מנת לחסוך כסף ולהקל על עצמנו עם מאכלים שהילדים מכירים ואוהבים. את שני הלילות הראשונים העברנו בקמפינג דה פמפל , קמפינג עליו קראנו במכתבי מטיילים, מרחק נסיעה של כ-130 ק"מ מ- Mulheim. הקמפינג נחמד, מקלחות עם מטבעות, מסעדה לא משהו, מכולת בכניסה לאתר והעיקר, שוכן קרוב לאתרים בהם רצינו לבקר ביומיים הקרובים.

יום ג' - בבוקר הראשון בהולנד, נסענו למוזיאון הפתוח בארנהיים, הממוקם כ-20 ק"מ דרומית לקמפינג. עלות כניסה: עד גיל 4: חינם, עד גיל 12: 9.8 יורו, מבוגר: 14 יורו, חניה: 4.5 יורו. ה"מוזיאון" המתפרש על פני שטח גדול מציג את החיים בהולנד כפי שנראו בעבר באזורים השונים בהולנד. השחזור כולל בתים שהועתקו לכאן מרחבי המדינה, בעלי מקצוע שעובדים "כמו פעם" ועוד. באחד מהאתרים, בנינו Peat Cabin.

מסתבר, שכמו אצלנו בימי חומה ומגדל, הייתה תקופה בה משפחות הפועלים העניות שהיו מנסות להתנחל על אדמות העשירים, היו מורשות להישאר במקום אם היו מספיקות לבנות את ה"חושה" ושמארובתה יעלה עשן, לפני שתופסים אותן. לרגל הצלחתנו בבניה, קיבלנו אפילו תעודה המאשרת את ההישג. במהלך השיטוטים, ניתן להיעזר ב- Tram, מעין רכבת עתיקה, המקיפה את השטח.

מומלץ להיכנס לאתר המוזיאון לפני הטיול ולבדוק את האתרים השונים ולאילו מקומות יעניין אתכם להגיע, המקום גדול מאוד ולא ניתן להספיק הכול. בכניסה למוזיאון הצטיידו במפה או לפחות הורידו בארץ מפה מהאתר. כשיצאנו מהמוזיאון, אכלנו ארוחת צהריים במסעדה סינית נחמדה, שנמצאת על הכיכר ממש מחוץ לחניית המוזיאון. אתר המוזיאון: www.openluchtmuseum.nl

אופניים בשמורת De Hoge Veluwe

יום ד' - ביום השני שמנו את פעמינו לעבר שמורת הטבע De Hoge Veluwe (אתר: www.hogeveluwe.nl) לשמורה כמה כניסות, אנחנו בחרנו בכניסה הצפון מזרחית (Hoenderloo). למרות שהשמורה נמצאת כארבעה קילומטרים בלבד מהקמפינג ונעזרנו ב-GPS, התקשינו למצוא את הכניסה אליה. הכניסה לשמורה חינם עד גיל 6, עד גיל 12: 7 יורו, 14 יורו למבוגר, לכרטיס הכולל כניסה גם למוזיאון Kroller-Muller. כרטיס ללא מוזיאון Kroller-Muller עולה חצי מחיר. אנחנו בסופו של דבר לא נכנסנו למוזיאון הזה, וגם גילינו שבמידת הצורך/רצון יכולנו לרכוש כרטיסים למוזיאון בכניסה אליו. מחיר הכניסה לשמורה הענקית הזאת, כולל שימוש חופשי באופניים אותן ניתן לאסוף בתחנות שונות בשמורה. אנחנו בחרנו באופניים עם כסאות ילדים וכך טיילנו ברחבי השמורה. זאת הייתה חוויה נעימה אפילו לי, שהרבה שנים לא רכבתי על אופניים. הילדים נהנו במיוחד מגן השעשועים, שכולל מתקנים שונים מעץ, אומגה וגשרי חבלים וממוקם ליד ה- Museonder, מעין מוזיאון טבע שיש בו חלק המתאר את החיים מתחת לאדמה, שגם ממנו נהנו הילדים מאוד.

שייט בתעלות חיטהורן

את השיטוט בשמורה סיימנו בשעות אחר הצהריים ושמנו פעמינו אל עבר חיטהורן (Giethoorn), "ונציה של הולנד". הכפר הקטן ממוקם כ-110 ק"מ צפונית לארנהיים. מדובר בכפר נחמד, הבנוי על תעלות. אנחנו ישנו בקמפינג משפחתי קטן, עליו קראנו במכתב של מטייל. המקום נקרא Hoeve Montigny, טלפון: 06-29178214. רשמו במפות גוגל: Kanaaldijk 5, 8355 Giethoorn, Steenwijk, Overijssel. מדובר במשפחה, שמלבד הקמפינג מגדלת פרות. המקום המוקצה למי שמגיע ללילה אחד די קטן, מקלחות עם מטבעות. היתרון הוא, שניתן גם להזמין מהם סירה לשייט, איתה תקבלו גם מפה ודף המפרט את המסלולים האפשריים.

יום ה' - למחרת בבוקר לקחנו את הסירה שהזמנו ושטנו לנו אל הכפר. הסיור היה נחמד, קצת מפחיד עם ילדים צעירים ולא הכי זהירים. באמצע השייט עצרנו לאכול במסעדה על גדת האגם ואחרי כמה התברברויות (ויכול להיות שגם אחרי שייט בניגוד לכיוון התנועה), חזרנו אל הקמפינג, בו נשארנו לילה נוסף.

קצת השראה לטיולים שלך

הסכר הגדול ושווקי הגבינות

יום ו' - למחרת בבוקר יצאנו מחיטהורן אל עבר הסכר הגדול, הנמצא כ-80 ק"מ צפון מערבית לחיטהורן. הנסיעה על הסכר מלווה ברוחות חזקות, ובסך הכל די מפחיד לראות איזה פרויקטים מגלומניים האנושות מצליחה להגות. ובכל זאת, זהו אתר שבהחלט עוזר להבין את מצבה של הולנד, את הקשיים שניצבו בפניה במהלך השנים ואת האסונות שספגה. באמצע הסכר, ישנו מפרץ חנייה ומגדל תצפית. בהחלט שווה עצירה.

אנחנו מחזקים את ההמלצות שקראנו: הרוחות חזקות, סעו לאט ואל תפספסו את מפרץ התצפית (אי אפשר להסתובב חזרה). כשירדנו מהסכר השעה הייתה עדיין לפני צהריים. עשינו הפסקת אוכל וראינו סכר ענק בפעולה (תנועת המכוניות הופסקה, הכביש הסתובב ואפשר מעבר ספינה מתחתיו). התכנון המקורי היה לנסוע מהסכר לאי Texal שבצפון. מכיוון שהשעה הייתה עדיין מוקדמת, החלטנו לנסות ולהספיק עוד משהו. משפחה אחת נסעה דרומה לכיוון הכפרים Edam ו-Marken. הכפרים מפורסמים בשווקי הגבינות שלהם וביופיים. הדעות שקראתי לגביהם היו סותרות. לגבינו, התבררה הגיחה כטעות. המעבר עם הקרוואן ברחובות הצרים היה מגביל, ובעבור החנייה ב- Marken, רצו לגבות מאתנו סכום זהה לעלות קמפינג. הם אמנם אמרו שמותר לנו להישאר שם ללילה, אבל אנחנו רק רצינו לעשות בכפר סיבוב של שעה (למי שבכל זאת מעוניין לבקר בכפרים, לא לשכוח לבדוק מתי מתקיים יום השוק).

בסופו של דבר, וויתרנו על הסיור, עשינו קניות בסופר שבכניסה לכפר ושמנו פעמינו בדרך חזרה ליבשת. המשפחה השנייה נסעה ל- Alkmaar, בה התקיים באותו היום שוק גבינות. המקום התברר כצפוף מאוד, קשה מאוד למצוא חנייה ולילדים קשה להצליח לראות משהו מתוך ההמון. את הלילה עשינו בקמפינג Camping Uitdam. בקבלה ישב אמריקאי ממוצא אפריקאי, ידידותי ובעל כלב זעיר ונבחן במיוחד. את פנינו קיבל גשם, ששימח מאוד את ילדינו, שיכלו סוף-סוף לעשות שימוש במטריות שהבאנו מהבית. הקמפינג ממוקם על חוף הימה ולכן היה יפה מאוד להתעורר בו למחרת. יחד עם זאת, חייבים לציין את נחילי היתושים שלפי השלטים במקום מהווים כנראה דיירי קבע.

שייט על ספינת דייג ליד האי טסל

יום שבת - למחרת הצפנו אל האי Texal. עלינו עם הקרוואנים על המעבורת (אתר: www.havendenhelder.nl), שהשיטה אותנו אל האי. אחרי שירדנו מהמעבורת, שהשייט הקפוא עליה היווה אטרקציה בפני עצמה, נסענו לנמל Oudeschild-Texel. מהנמל (אחרי תיאום טלפוני יום קודם) יצאנו לשייט על ספינת דייג, ראינו כיצד שולים שרימפסים ואפילו טעמנו אותם. במהלך השייט גם חלפנו ליד מן אי חולי, שמתגלה רק בשעות השפל ועליו מתגוררת להקת כלבי ים. חוויה השייט כולו מהווה חוויה מיוחדת ומומלצת. ההסברים במהלך השייט היו מותאמים לקהל הנוסעים, וכללו בדיחות על "הפיתוחים הישראליים" בהם נעזרים בדייג, הכול כמובן ברוח טובה. השייט עלה לנו כ-35 יורו למשפחה. מי שמעוניין יכול לקחת שרימפסים בסוף השייט. האתר של הספינה איתה הפלגנו: www.garnalenvissen.nl

מומלץ לשים לב שבאתר מופיעות שתי ספינות, כל אחת עושה שייט קצת שונה, בקשו הסברים, טלפון- 022-313639. אנחנו מעבירים את ההמלצה שקראנו בעצמנו: רצוי לתאם את השייט לשעות השפל, אז גדלים הסיכויים לראות את כלבי הים. ולא פחות חשוב, למרות שהטיול היה באוגוסט, השייט מתקיים בים הצפוני הקר תמיד. לא לצאת בלי בגדים חמים, מעילים, כובעים וכל ציוד חם אחר שאתם יכולים לחשוב עליו...

אחרי השייט אכלנו ארוחת צהריים בחניון הנמל (בקרוואנים) ויצאנו בחזרה דרומה, מעבורת חזרה ליבשת (הכרטיס למעבורת הינו הלוך-חזור) ונסיעה לכיוון אמסטרדם על האוטוסטראדה הענקית A7/E22, היעזרו בסימונים על מפת אמסטרדם. בדרך עצרנו במפרץ חנייה, בישלנו ארוחת ערב, קילחנו את הילדים והמשכנו דרומה, עקפנו את אמסטרדם מצפון ונסענו אל Muiden השוכנת לחופה הדרומי של ימת Ijsselmeer. במקום ישנה טירה, בה תכננו לבקר למחרת. אחרי שחיפושינו אחר קמפינג קרוב עלו בתוהו, החלטנו שלא לבזבז עוד זמן, והלכנו לישון בחניון קרוב.

מגיעים להאג ולמיני - הולנד

יום א' - בבוקר אכלנו במסעדה בעיירה ומכיוון שישבנו ליד תעלה, זכינו לראות איך עובד סכר, שמשווה גבהי מים בשביל מעבר סירות. הביקור בטירת Muiderslot (אתר: www.muiderslot.nl) היה נחמד וחוויתי לילדים שזכו להתחפש, להלחם עם חרבות להיכנס לחדר עינויים ועוד. בהמשך היום גילינו, שבסמוך לכביש המקיף של העיירה (המוביל לחניון ממנו הולכים לטירה) יש מקלחות ושירותים ציבוריים. השימוש עם מטבעות כסף והמקום נראה מתוחזק היטב. מ- Muiden נסענו דרומה לכיוון האג (Den Haag). מכיוון שזמננו היה מוגבל ובשל העובדה שטיילנו עם ילדים צעירים, החלטנו לוותר לגמרי הפעם על אמסטרדם ולהקדיש לה טיול שלם בפעם אחרת. בבורסת הפרחים שב-Aalsmeer דווקא רצינו לבקר, אבל עברנו לידה ביום ראשון בו היא סגורה, כנראה נצרף אותה בעתיד לביקור באמסטרדם. רשמו במפות גוּגל: Aalsmeer, vba. בלילה ישנו בקמפינג די בסיסי שמצאנו לפי שילוט.

יום ב' - למחרת נסענו למיני הולנד, הלוא היא Madurodam שבפאתי האג (אתר: www.madurodam.nl). לטעמנו, אפשר לוותר בקלות על הביקור במקום, אלא אם יש לכם עניין מיוחד במיניאטורות. החלק ממנו הילדים (וגם אנחנו אם לומר את האמת) הכי נהנו, היה האכלת הדגים והברווזים בבריכה מחוץ לאתר. אחר הצהריים נסענו כ-56 ק"מ לכיוון דרום מזרח אל עבר Kinderdijk, במקום ריכוז גדול ומרשים של תחנות רוח. בזמנים מסוימים ניתן לבקר בחלקן ולראות כיצד הן פועלות. אנחנו נהננו והתרשמנו מאוד, למרות שפספסנו את שעות הפתיחה. הסיור באתר הוא ברגל או על גבי אופניים. אתר: kinderdijk.com

פארק השעשועים אפטלינג וחזרה לגרמניה

משם המשכנו לקמפינג ליד אפטלינג (Efteling), פארק השעשועים הגדול בהולנד. כשהגענו, בשעה מאוחרת יחסית, גילינו שהכניסה לקמפינגים באזור נסגרת בשעה 22:00. זה היה קצת לא נעים, אבל בסוף מצאנו את קמפינג Droomgaard, בו היו מספיק אדיבים להכניס אותנו ועוד שני קרוואנים של מאחרים. העלות: 37.53 יורו למשפחה. הקמפינג הזה, אליו הגענו במקרה, נראה מקום מושקע ועם המון פעילויות לילדים (מהן לא הספקנו ליהנות): רכבת, מועדון, מיני גולף בריכות עם מגלשות ועוד. אתר: www.droomgaard.nl

יום ג' - המתקנים בפארק השעשועים אפטלינג (אתר: www.efteling.com) מבוססים על סיפורי אגדות שונים, שרבים מהם אנחנו בכלל לא מכירים. קראנו המלצות של מטיילים לקנות כרטיס ליומיים. אחרי ביקור במקום, אנחנו יכולים לחזק את המלצתם. הכניסה עלתה כ-560 ₪ למשפחה. הפארק מרשים, מושקע ומתאים לכל הגילאים, בעיקר לצעירים, אבל גם לגדולים ואמיצים. אם אתם לא מאוהבי המתקנים המפחידים, אל תעשו את הטעות שאני עשיתי: נכנסתי עם בתי בת ה-6, שהיא פחדנית בדיוק כמוני, לווילה וולטה, בשל ההסבר כי מדובר בטירה רדופת רוחות. לא קראתי בשום מקום שאחרי הקדמה די פושרת (ויש לומר משעממת למי שאינו דובר פלמית) מכניסים את כולם לחדר, מושיבים על ספסלים ובעוד אנחנו מרותקים לספסלים, החדר מתחיל להסתובב. חוויה בהחלט לא נעימה לזוג פחדניות כמונו. מכיוון שמדובר במקום גדול ובחלקו מוצל ועם מדשאות, כשעורכים ביקור עם ילדים צעירים יותר, ניתן לתכנן אפילו שנת צהריים באמצע. כפי שקראנו, אכן חובה לרכוש (כן בתשלום נוסף) מפה בקופות. בלי מפה יהיה לכם קשה מאוד לדעת לאן ללכת והיכן כל דבר נמצא. מאפטלינג נסענו חזרה לגרמניה, אליה הגענו בשעת לילה מאוחרת. בילינו לילה גשום בחניה ליד נהר הריין (למרות שהריין עצמו היה מוסתר מאיתנו בגלל סוללת עפר שנועדה כנראה למנוע הצפות).

יום ד' - בבוקר התארגנו, החזרנו טיפה באיחור את הקרוואנים, משום שמרוב אזהרות על רמת ההקפדה בתחנות ההשכרה הגרמניות, רצינו לצחצח כל פינה וזיז בקרוואן, על מנת להימנע מקנסות. שוב פגשנו בצוות התחנה האדיב. הם לא באמת עשו עניין מקטנות כפי שחששנו ונתנו לילדים לשבת במשרד לראות ווידאו בזמן שאנחנו שקדנו על האריזה והניקיונות.

המלצות לסיום

הולנד היא ארץ יפה ואפשרויות המסלולים אין סופיות. יכולנו למעשה לישון כל הטיול בקמפינג הראשון אליו הגענו ולנסוע כל יום למקום אחר (המוזיאון הפתוח, שמורת הוגו וולו, פארק הקופים, ארמון המלכה, הדולפינריום ועוד מגוון אטרקציות בסביבה). גם בשל ריבוי האטרקציות וגם בשל המרחקים הלא גדולים יחסית, הולנד מתאימה מאוד לטיולים עם ילדים ולטיולי כוכב. אם אתם מטיילים עם ילדים צעירים מאוד, ציינו בכל קופה את גילאי הילדים. באתרים רבים הכניסה עד גיל 3 ובאחרים עד גיל 4 ולפעמים אפילו עד גיל 6, היא חינם. אם אתם יכולים לשהות בהולנד זמן ארוך יותר, מה טוב, לא יחסר לכם מה לעשות. בשבילנו, הטיול בקרוואן, היה הנאה גדולה, עליה אנחנו מתכננים לחזור בעתיד הקרוב.

המלצות שקראנו ואימצנו: הבאנו מהארץ מכשירי קשר. העניין הקל מאוד על התקשורת בין הרכבים וכן כאשר נפרדנו באתרים שונים. אני רוצה להוסיף המלצה - הגיעו מהארץ עם כתובות מדויקות של המקומות אליהם אתם רוצים להגיע, בשביל ה- GPS. מכיוון שאפילו במהלך אוגוסט יכולים הלילות להיות קרים מאוד, חשוב ביותר להצטייד בבגדים חמים. יחד עם זאת, אל תשכחו לארוז גם בגדים קצרים. בהחלט חווינו בהולנד ימים חמים. אין ספק, שהעונג לטייל באוגוסט במקום ירוק ועם מזג אוויר נוח, היווה עבורנו שיקול מרכזי כשבחרנו לטוס. הולנד התאימה מאוד גם מבחינה זו. האנשים שאנחנו פגשנו היו חביבים מאוד וחוץ מחוויה אחת קצרה ולא נעימה, התרשמנו מההולנדים כאנשים מסבירי פנים.

שימו לב שכל המחירים נכונים לאוגוסט 2009!