חלוץ הנוסעים המתמידים בדרך המשי

במאה השניה לפני הספירה החלה דרך המשי לתפקד כעורק מסחרי ודיפלומטי לכל דבר. בשנת 138 לפני הספירה, מסעו של Zhang-Jian בשליחות הקיסר הסיני דאז, וו-די, מסמל את תחילת תהליך ההתפתחות התרבותית והצטלבות התרבויות באמצעות דרכי המשי.
תמי בר סלע - צוות למטייל ברשת
|
מפה
תמונה ראשית עבור: חלוץ הנוסעים המתמידים בדרך המשי
Thinkstock Imagebank ©

Zhang-Jian שב אחרי שלוש עשרה שנות מסע אל מולדתו ובאמתחתו שלל חוויות, סיפורים, חפצים ורעיונות ששאב מכל מה שראה בדרכו. במקור, אחת המשימות העיקריות שנשלח לבצע היתה להתחקות אחרי ההונים שתקפו את סין, והיוו מטרד שכדיל התמודד עימם הוחלט על בניית החומה הגדולה (207-221 לפני הספירה).

השיירה של Zhang יצאה משיאן ובה מאה אנשים. לא עבר זמן רב והשיירה הותקפה על ידי ההונים, ב- Hexi Corridor. עשר שנים נשארו שורדי המשלחת עם ההונים ורק אז הצליח Zhang להימלט עם שאריות כוחותיו ולהמשיך בדרכו אל קשגר ופרגאנה. ב- Yueh-chih הוא שהה כשנה, אוסף מידע וכוחות בהקשר לסכסוך עם ההונים.

כששב לנסוע בדרך המשי הותקף שוב, והפעם על ידי טיבטים נוודים. כשחזר לבסוף אל הקיסר, דיווח Zhang על שלושים ושש ממלכות מערביות שראה. הוא תאר את ערי אסיה התיכונה, ופרס, והרחיב על עיר ושמה "לי קון", אותה מזהים החוקרים כיום כרומא. הוא הפליא באגדות על הסוס הפלאי של פרגנה, וגולל את מעלותיו ויכולתו לשמש סוס מלחמה כנגד ההונים, או אז גמלה החלטה בלב הקיסר הנלהב לחזק את קשרי המסחר עם המערב ולהוציא עוד משלחות בדרכי המשי. Zhang
 
עצמו עמד בראש היוזמה הזו ויצא מיד אל הדרך בשנית. הפעם, הביא מפרגנה, זוגדיאנה, באקטריה, פרתיה והודו סחורות רבות, חידושים וכמובן - את הסוסים הפלאיים שזכו לתיאור נרחב ביצירות האמנות של אותה תקופה.
 

יעדי הכתבה

סגור
0
×