טיול משפחתי בהולנד

הולנד היא ארץ נהדרת לטיול עם ילדים. בעריה השונות יש המון אטרקציות: מוזיאונים, גני חיות ופארקי שעשועים שילהיבו את הילדים, אך גם לא יותירו את המבוגרים שבחבורה אדישים. אורי שב משם עם ילדתו בת השש ומביא רשמים ופרטים מועילים על כמה מהאטרקציות הללו.
אורי העליון
תמונה ראשית עבור: טיול משפחתי בהולנד

מגיעים להולנד

היום הראשון (יום חמישי)
נחתנו בהולנד קרוב לשעה 13:00. עד שלקחנו את הרכב והתארגנו היתה השעה כבר 14:00. לאחר טיסה שיוצאת מוקדם בבוקר (כלומר לילה כמעט ללא שינה) המשפחה כולה עייפה. אין טעם לדחוף אתר בדרך. עדיף להגיע למקום הלינה, להתארגן ולנוח היטב לקראת הימים הבאים. אם כן, נסענו ישירות לחווה. היציאה מאמסטרדם (שעות צהריים) הייתה איטית ופקוקה. בחווה המתינו לנו עם המארחים עם קפה חם ועוגה תוצרת בית. נסענו לסופר להצטייד. טבילה בבריכה ולשינה מתוקה.

הערה קטנה – אם יש לכם ילד קטן דאגו מראש למושב. הביאו בוסטר מהארץ או עם הזמנת הרכב מהארץ, הזמינו מושב תינוק (אין בוסטר בחו"ל). בחברת ההשכרה נתקלנו במשפחה ישראלית שגילתה כי לחברה אין מושב לילדים במקום ובלי מושב – אין ביטוח.

היום השני (יום שישי):
עם בוקר יצאנו ליער הואה פלואה (de hoge veluew). פסגת הטיול מבחינתי. בילינו בו כחמש - שש שעות נהדרות. היה אפשר עוד. ה- GPS הוביל אותנו לכניסה הצפונית ב- hoenderloo. ניתן להחנות במקום את הרכב ולקחת משם אופניים לבנות. מי שמתכוון לערוך טיול רכוב מומלץ להצטייד במפה כבר בכניסה. ניתן להחנות את האוטו בפתח השמורה חינם. המלצתי היא לשלם 6 יורו, להכניס את הרכב ולחנות במרכז המבקרים. המרחק למרכז המבקרים גדול, ועדיף לערוך את הטיול הרכוב מהמרכז (ראה להלן). אגב, במרכז יש מבחר גדול יותר של אופניים לבנות ויש סיכוי טוב יותר למצוא זוג נוח עם מושב ילד. במרכז המבקרים יש מוזיאון קטן וחמוד ובו תיאור של בעלי החיים והגיאולוגיה של האזור (תצוגה המותאמת לילדים). 15-30 דקות ימצו. לצד מרכז המבקרים יש קפיטריה/מסעדה ומתקני שעשועים. טיול רכוב באופניים מומלץ מאד. מומלץ להתחיל במרכז, לרכוב על דרך אופניים a (רובה באזור מיוער) וממנה לפנות לדרך c היפה. דרך זו עוברת בין יערות, שדות עשב ודיונת חול עצומה. הרכיבה קלה ונעימה. הדרכים סלולות (בעצם, כביש ללא מכוניות).

• מחיר כניסה לפארק, כולל המוזיאון: 14 יורו למבוגר, 7 יורו לילד. מפה של הפארק עולה 2.5 יורו.
  • אתר האינטרנט: www.hogeveluwe.nl

מוזיאון קרולר מולר (kroller muller museum) - למי שמוותר על רכיבה באופניים. יש שביל להולכי רגל ממרכז המבקרים למוזיאון ואורכו כ- 200 מטר. לא גדול מידי, אבל יש בו יצירות אמנות מרשימות. מי שמבקר במוזיאון זה יכול בהחלט לוותר על מוזיאון ואן-גוך באמסטרדם, שכן יש בו יצירות מופת של הנ"ל וכמו כן יצירות של פיקאסו ועוד רבים אחרים. כבר בארץ לימדנו את הילדה על ואן גוך ועל פונטיאליזם (היא אף ניסתה לצייר ציור בנקודות). במלתחה של המוזיאון ניתן לשאול עגלה לילד. מומלץ מאד. ילדתנו שמחה לנוח בעגלה. מהר מאד שמענו את נחרותיה בוקעים מהעגלה (אני רק מקווה שחלומותיה לא היו סוריאליסטיים).

יצאנו מהשמורה דרך otterlo ונסענו לגן החיות של ארנהם. נסיעה של כ- 20 דקות בנוף יפה. גן החיות בורחר (burger zoo) הוא מגני החיות היפים בהם הייתי. לא גדול מידי אבל עשיר מספיק ובנוי לתפארה. בילינו בו כ- 3 שעות נעימות, עד לסגירתו. מלבד כלובים רגילים ובהם חיות, יש בגן החיות מספר אתרים שמדמים סביבה טבעית של בעלי החיים. גן החיות יכול להתאים ליום גשום מעט שכן חלקים ממנו מקורים:
איזור טרופי: יער טרופי ובו מפל, ציפורים צבעוניות עפות חופשי. החום והלחות היו כבכלכותה ולכן עברנו מהר. במקום יש מסעדה.
מתחת לפני הים: לטעמי היפה באזורים. יורדים מגובה פני הים, דרך שוניות עד למעמקים כשדגים שטים מסביב, לפעמים גם התקרה היא שקופה וחלק מהאקווריום והדגים שטים ממש מעל.
ספארי: איזור פתוח בו אריות, נמרים זברות וכו`. אנו עוברים ברגל בשביל העובר לצד או מעל לספארי (מוגנים היטב). יש משהו שונה בחוויה של הליכה רגלית מנסיעה ברכב. זה שונה מהספארי בארץ.
מדבר: מדובר במדבר מקסיקני על בעלי החיים שבו, קקטוסים מגוונים ועוד. נחמד מאד. במקום מסעדה (מקסיקנית כמובן).
יער מנגרובים: צפרדעים, צבים וזיקיות. לח וחם.

יש בגן עוד חיות רבות וחשוב יותר – איזור מתקנים גדול ומיוחד (המון חבלים). שיא גן החיות מבחינת הילדה.

• מחיר: 16.5 יורו למבוגר ו- 14.5 לילד. יש לקנות "אסימון" לחנייה שמחירו 3 יורו. אסימון זה משלשלים למחסום עם היציאה מהחנייה. קונים אותו עם הכרטיסים.
  • אתר אינטרנט: burgerszoo.nl.colo2.netmasters06.netmasters.nl.

אוטרכט

היום השלישי (יום שבת):
יום זה הוקדש לאוטרכט העיר. ביום שבת מתקיימים בעיר שלושה שווקים: שוק כללי (בקצה הצפוני של הוג קתרין, ליד האקדמיה למוסיקה), שוק לבדים ובגדים ושוק פרחים מקסים לאורך התעלות, שצובע את העיר ואנו חובבי שווקים.

יצאנו מאוחר בתקווה שלא לעמוד בפקקים. עמדנו. בערך ב- 10:30 הגענו לעיר וחנינו בהוג קתטרין. עלות החניה - 2.2 יורו לשעה. המלצתי - לחנות במוזיאון הרכבות (4.5 יורו חד פעמי). השוק הכללי חביב. נופל משווקי אמסטרדם, אבל גבינות בשפע, בגדים חביבים (לאישה ולילדה) וססגוניות של שוק. אחר כך סתם פסענו לאורך התעלות והמדרחובים. העיר נעימה ויפה. פשוט להסתובב ולספוג מהשילוב בין העיר העתיקה לחנויות המודרניות והאנשים הצעירים. שיט תעלות (רצוי עצמי) ניתן לקחת מהחלק הצפוני של – oude gracht.

מידע על העיר תמצאו באתרים: www.holland.com/utrechtprov ו- utrecht.utrechtyourway.nl

מוזיאון תיבות הנגינה (museumspeelklok):
הסיור המאורגן דובר הולנדית שוטפת. אנו המבוגרים הצלחנו להבין באופן כללי מה מסבירים וזה היה מרשים ומעניין, אבל הקטנה קיטרה מעט. בסיור זה רואים את התיבות המרשימות ומבינים כיצד הפלא פועל. התערוכה עצמה משמימה. החלק של הפעלת הילדים דל. על מגדל הפעמונים ויתרנו, יותר מידי מדרגות לילדה בת 6. המרחק למוזיאון מסילות הברזל הוא כ- 20 דקות של הליכה בחלק השקט, והיפה לא פחות, של העיר.

• מחיר - 7 יורו למבוגר, 4 לילד. מקבל כרטיס מוזיאונים.
  • אתר אינטרנט: www.museumspeelklok.nl

מוזיאון מסילות הברזל (spoorwegmusuem):
מוזיאון זה הוא כנראה הסיבה האמיתית להגיע לאוטרכט. היינו בו כמעט שלוש שעות ועזבנו רק כי הגיעה שעת הסגירה. המוזיאון עבר שיפוץ לאחרונה והיום הוא מוזיאון מלא הפעלות לילדים. המוצגים במוזיאון, הבנוי כתחנת רכבת גדולה, חיים ויפים (למשל ברכבת המשא יש חציר וכשעוברים לידה פרה גועה מרמקול). במוזיאון מספר חלקים פעילים:
א. "ההמצאות הגדולות" - מעין מסע בזמן. יורדים "במעלית" לעידן בו נוצרו הרכבות. מדובר בשחזור של כפר בריטי העוסק ביצירת רכבת קיטור, כולל הערפל והריחות המאפיינים. ניתן לקבל קלטת הסבר שמגיבה למקום בו אתה נמצא. מעניין מאד למבוגר ולילד.
ב. אוריינט-אקספרס - שיחזור קל של רחובות איסטנבול של אז, תמונות מהתקופה ועוד. ישנה הצגה (השחקנים לבושים בתלבושת הולמות), אבל בהולנדית.
ג. "מפלצת הפלדה": מעין "רכבת שדים" בנושא רכבות ופס היצור שלהם. נוסעים בקרונית בין חוויות שונות (נתקלים ברכבת בחשכה, למשל). לא מאד מפחיד אבל מאד מהנה. הילדה רצתה מיד סיבוב שני.
ד. "הסדנה": רכבות רבות פזורות ובהן הפעלות שונות, למשל לנהוג רכבת (וירטואלית).
ה. איזור המדגים את יתרונות הפסים, הקיטור וכו`. הילדים בוחנים הכל במו ידיהם. ממש כך.
ו. מתקנים, אלא מה? כולל רכבת קטנה לילדים בלבד.

• מחיר - 13.5 יורו למבוגר, 10.5 יורו לילד. ניתן לחנות בכניסה (4.5 יורו משלמים בקופת הכרטיסים). מקבל כרטיס מוזיאונים.
  • אתר אינטרנט: www.spoorwegmuseum.nl .

חיטהורן

היום הרביעי (יום ראשון):
בערפל כבד יצאנו צפונה. שוב יצאנו מוקדם, אלא שביום ראשון אין פקקים, לפחות לא מוקדם והתנועה זרמה מהר. הדרך יפה. הולנד החקלאית במיטבה. הגענו לחיטהורן בסביבות 10:00. המקום עדיין לא המה תיירים, אך אלה החלו להתאסף. לאורך התעלה הראשית המובילה לכפר קיימים אין ספור מקומות לשכור סירת מנוע. שיט עולה 15 יורו לשעה, ושיט של שעה מספיק בהחלט. חיטהורן קטנה. מדובר בכפר-של-רחוב-אחד. טוב, של תעלה אחת בעצם. השיט נעשה לאורך התעלה המרכזית (היא חד סטרית), תעלות קטנות חורצות את שתי הגדות ומפרידות בין בית לבית, אך אסור להיכנס אליהן. הבתים מטופחים היטב ואפופי שלווה. המשך השיט הוא באגם שבצידו השני של הכפר. זה אינו מעניין במיוחד, ולא צריך יותר מאשר לעבור דרכו לצד השני של הכפר בדרך חזרה. יפה אמנם, אבל איני בטוח ששווה לנסוע שעה - שעה וחצי לכל כיוון. אגב, אפשר להסתובב רגלית בכפר (ותיירים רבים עשו זאת). ייתכן שכך החוויה מתעצמת. בדרך חזרה, ה-GPS, על דעת עצמו, החליט לגוון לנו את הנוף. הפעם הוא הוביל אותנו לא באוטוסטראדות אלא מערבה להן בדרכים מהירות משניות. היינו אסירי תודה. האזור מחורץ תעלות ואגמים ולעיתים משני צידי הכביש יש מים. מקום טוב לשוטט בדרכי הכפר.

נסענו לדולפינריום בהארדוויץ. סביב הדולפינריום שפע של חניה. משלמים במדחן ומשאירים את הכרטיס בחלון הקדמי. עלות חניה - עד 6 יורו (ליום מלא או כל זמן מעל 3 שעות למיטב זכרוני). עם הכניסה מקבלים דף המתאר את זמני המופעים לאותו היום. אמנם הדף דובר הולנדית, אך הודות לציורים במפה קל מאד להבין אותו. המופע הארוך ביותר (דולפינים) אורך כשלושים דקות. רוב המופעים נמשכים כרבע שעה. אנו היינו במקום כשעתיים וחצי וזה הספיק. ראינו את מופע הדולפינים (בשלב מסוים שיעמם את הילדה) ואת מופע אריות הים (משעשע עד תומו). זה הספיק לקטנה שכמובן נהנתה בעיקר ממתקני המשחקים שבדולפינריום. אגב, למרות המתואר בספר של יונית, מתקני גלישה יבשה לא היו (העונה? אולי.) בהמשך כיבינו את ה- GPS, שמנו סרט לילדה, וחזרנו בכבישים הכפריים הקטנים. כל העיירות וכל הכפרים כה מטופחים, כה מתוקים, בעדינות ובטוב טעם ולא בראוותנות. יום זה היה מהפחות מרשימים. שני המקומות טובים, אבל אולי לא שווים זאת מבחינת עלות-תועלת.

• עלות הכניסה לדולפינריום: 23 יורו למבוגר ו- 20 לילד.
  • אתר אינטרנט: www.dolfinarium.nl .

ארנהיים והאג

היום החמישי (יום שני שהוא גם Easter):
ההולנדים לא מתרגשים יותר מידי מחג פסחא. הם מוכרים ביצי שוקולד צבעוניות ומכבדים בהן ילדים פה ושם. בחלונות הראווה רואים לעיתים נדירות ארנב שוקולד. סתם עוד יום חופש לרכוב על אופניים. ביום זה נסענו למוזיאון הפתוח בארנהיים -  הגענו מייד עם היפתחו (10:00) וכשיצאנו בערך ב- 14:00 מגרש החניה כבר היה מלא ובשל כך סגור. למרות זאת, במוזיאון עצמו לא הייתה תחושת דוחק. המוזיאון גדול, אבל אפשר בהחלט לעבור אותו ברגל בנחת. כדאי להחליט מראש מה מעניין שכן בשלב מסוים זה מייגע לראות בתים עתיקים מרוהטים היטב. בכניסה תקבלו מפה (באנגלית), קראו והחליטו. בבניין הכניסה נמצאת ההולנדרמה - מומלצת בחום. זהו מיצג אודות הולנד. יושבים על כסא בחשיכה והמושבים מסתובבים, עולים ויורדים ובכל פעם נגלה דבר אחר אודות הולנד. נמשך כ- 15-20 דקות. אמנם דובר הולנדית, אבל אפילו הילדה הבינה הכל ללא פרשנות.

אזורים מומלצים לילדים: הרחבה שבאזור 4.13 (ראה מפה אינטראקטיבית באתר) – אופניים עתיקים שניתן להתנסות בהן וחנויות המוכרות מאפים וממתקים הולנדיים "עתיקים"- מעדן. החלק המזרחי של הפארק: גן יפה ובו עצים הגזומים בצורות רבות (ראה תמונה), מבוך משיחים (9.3), הפעלות ילדים (12.12) – לחלוב פרה מעץ ,להתנסות במיטות וכסאות ממאות שונות ועוד טיפה, כיצד פועלת טחנת רוח (15.6) וכמובן מגרש המשחקים העתיק (9.2), בדיוק כזה שסבא שלהם שיחק בו. למבוגרים אמליץ על כל הנ"ל, על כל מקום בו יש תצוגה פעילה (למשל מכבסה עתיקה, הכנת מטאטא זרדים – מקומות אלו מתוארים במפה שתקבלו בכניסה). אנו נהנו מאד מרחוב המתאר 4 דירות מגורים במהלך כ- 150 שנה (12.5). יאמר לזכות המקום שהכל בו מעניין וחי. מי שלא מתעייף מבתים-בתים-בתים יכול להעביר במקום כמעט יום. חצי הספיק לנו.

• מחיר כניסה: למבוגר - 13.3 יורו לילד - 9.3 יורו. חניה - 4.5 יורו. מקבל כרטיס מוזיאונים.
  • אתר אינטרנטwww.openairmuseum.nl

החלטנו לצאת להאג. ה-GPS טען שהדבר ימשך כשעה. באופטימיות קיבלנו את דעתו ויצאנו. הכבישים דהרו. באמצע כביש A-12 הודיע שילוט הדרכים כי הנתיב הימני חסום לתנועה. כל ההולנדים פנו לשמאלי ונסעו. התנועה האטה ואז עצרה. הנתיב הימני היה פנוי לחלוטין. עמדנו לנו כחצי שעה במקום. החבר`ה יצאו מהרכב ושוחחו. הנתיב הימני עודו פנוי. אט אט התחלנו לנסוע. מאד אט אט. הנתיב הימני, אגב, ריק לחלוטין. ב- 15:30. החלטנו שאם האג לא רוצה בנו אנו לא רוצים בה. נחזור הביתה ונהנה מהגינה שטופת השמש. בירידה הראשונה מהכביש כולם ירדו. שוטרים חסונים חסמו את האוטוסטראדה והפנו החוצה. בסדר מופתי בלי צפירה כולם צייתו. בערב הסבירו מארחינו כי לצד הכביש הייתה שריפה ליד פסי רכבת וההולנדים רצו לשמור על נתיב פתוח לרכבי חרום. אין מה לעשות, צריך להיות גמישים, לשנות תוכניות ולוותר. בילינו אחר צהריים אביבי בכפר.

רוטרדם

היום השישי (יום שלישי):
רצינו עוד עיר אחת. רוטרדם או האג? הרגשנו שאוטרכט ואמסטרדם הספיקו לנו על מנת להבין ערים עתיקות הולנדיות ורצינו לחוש מרקם עירוני אחר. מי שפסקה הייתה הילדה. כשגילתה שברוטרדם מתקיים שוק, הפור נפל. רוטרדם שונה מאד מיתר ערי הולנד. זהו כרך גדול המשדר תחושה מתאימה. מי שתיאר אותה כשדה ניסויים ארכיטקטוני תיאר נכונה. גורדי שחקים מכל סוג וצורה. הרושם הראשוני הוא של עיר מכוערת אבל הקסם שלה משתלט עליך. אנו אהבנו אותה מאד. בכלל, טוב לגוון.

בימי שלישי, שישי ושבת בשעות 10:00-17:00 מתקיים שוק גדול ממש למרגלות בתי הקובייה. החניון ליד השוק עולה 2.5 יורו לשעה. השוק עצום, לא מבייש את שווקי אמסטרדם ואולי עולה עליהם - חי, תוסס, צבעוני. רכשנו נעליים, בגדים לאישה ושלל שמלות ורודות. המשכנו לטייל ברחובות המסחריים של רוטרדם – המדרחובים יפים ונעים לשוטט בהם, להביט בתושבים ובחנויות ולחוש את הדופק של העיר. אם יש תיירים לא מרגישים בהם והעיר לא מנסה לפתותם.

הלכנו למוזיאון הימי -  מי שאוהב ספנות ימצא עניין רב ומי שלא, נחמד בכל זאת. בקומה השניה ישנו איזור לילדים מלא הפעלות הקשורות לנמלים וספנות. החלק המעניין יותר הוא הסיור ברציף שמתחת למוזיאון, כדאי להיכנס לספינות (כלול במחיר הכרטיס). בספינות מצגים מעולים הקשורים לשיט באותה תקופה הכוללים הדגמות, פסלים משכנעים ועוד. לדעתנו מוזיאון ימי זה עולה על זה של אמסטרדם. הילדה התלהבה. כשחזרנו לרכב החלטנו לעבור בבתי הקוביה. לראותם מקרוב זה מעניין, אבל מי שלא רוצה בשוק – הם לא שווים זאת. הכניסה מיותרת – 5 יורו למבוגר ו-3 לילד על מנת לראות את הדירה הקטנה והבלתי נוחה.

• מחיר כניסה למוזיאון הימי: מבוגר -  5 יורו, ילד - 3. מקבל כרטיס מוזיאונים.
  • אתר אינטרנט: www.maritiemmuseum.nl

נסענו ליורומוסט. החניה ברחוב עולה 0.5 יורו ל- 25 דקות. קונים כרטיס במדחן ושמים בחלון (אין צורך לשלם עבור יותר משעה אלא אם לוקחים שייט בנמל). מבחוץ המגדל מאכזב - מחט ארוכה ודקה. יש תחושה שהוא לא גבוה כסביבתו, אבל הנוף ממנו מרהיב. כל הנמל, האיים, גורדי השחקים נפרשים מתחת. החן של העיר נגלה. הנסיעה במעלית המסתובבת נחמדה. מדובר בתא סגור שכל החלק החיצוני הוא חלון וברצפה חלקים שקופים. המעלית עגולה ועולה תוך סיבוב סביב המגדל, במהלך העלייה והירידה (לא ניתן לרדת ממנה) יש הסברים בשלל שפות, כולל אנגלית על העיר. נהננו כולנו.

• עלות - שני מבוגרים וילד - 22 יורו.

הערב החל להתקרב. החלטנו לוותר על השייט ונסענו לטרופיקנה - ביום חול המקום היה יחסית ריק. מדובר בבריכה מקורה גדולה ובה מספר אטרקציות - 3 מגלשות גדולות: אחת סתמית, אחת מאד מהירה ואחת מפותלת היוצאת בחלקה מהבניין בעודה מקורה, חביב לגלוש מעל ההולכים ברחוב, 2 "נחלים" - באחד זרם איטי והשני זורם בשצף ומלא מפלונים ואשדות (כיף גדול), בריכת גלים, גייזר, מגלשות קטנות, בריכה קטנה לפעוטות, משטחי שיזוף ופינות של ג`קוזי חם. המקום יושב ממש על קו המים של העיר והתקרה והקירות שקופים ברובם, כך שיש תחושה שמוצא הנמל הוא חלק מהחוף. האניות החולפות על פניך כל הזמן והמגדלים הרחוקים באיים מהצד השני יוצרים נוף נהדר. זה אולי לא כמו פארקי המים אליהם אנו רגילים בארץ, אבל למי שמבקר ברוטרדם בהחלט כדאי לבלות במקום 2-3 שעות ואפשר יותר. הילדה סירבה לעזוב את המקום (גם אנו).

• עלות - לשני מבוגרים וילד - 40 יורו, חנייה - 5 יורו (מכניסים מטבעות לחריץ במחסום ואז הוא נפתח ליציאה).
  • אתר אינטרנט: www.tropicana.nl.

יום האפטלינג

היום השביעי (יום רביעי):
יום האפטלינג (efteling) - לפני כעשרים שנה, בטיול לפני הצבא, היית באפטלינג. התאכזבתי. חשבתי לוותר בטיול זה. אולי היה מזג האוויר היפה, אולי עיניה הנוצצות של הילדה אל מול מתקנים. החלטנו שהולכים על זה. ביום חול ושלא בעונה המקום היה מלא, אבל לא מידי. לא עמדנו בתור מעל לשתי דקות ובקלות עשינו סיבוב שני על מתקן, אולם אני רואה איך בעונת השיא המקום יכול להיות לא נעים. מעולם לא הבנתי למה להמתין בתור 40 דקות לאטרקציה של דקותיים. האפטלינג אינו לונה-פארק. הוא מיועד יותר לילדים קטנים (עד 10 או 12) או למבוגרים שנהנים מהקסם המהלך על המקום ופחות מתאים לבני נוער. יש שם איזור לונה-פרקי אולם לבטח יש טובים ממנו. הוא גם לא דיסנילנד, הוא נינוח, מעודן ומאד לא צעקני. פה אירופה לא אמריקה.

המרחקים עצומים בין אתר לאתר, הילדה בילתה בעגלה אבל אנו נפלנו מהרגליים בסוף היום. אמנם יש רכבת המקיפה את המקום אבל יש לה רק 2 תחנות בשני קצוות של הפארק, כך שהתועלת קטנה. בילינו במקום יום שלם ללא מנוחה (מ- 11:00 עד שעת סגירה ב- 18:15), לרגע לא השתעממנו והספקנו כמעט הכל. הילדה אהבה במיוחד את ה- droomvlucht – מעין "טיסה" בקרונית מעל יערות קסומים של פיות, שדונים וטרולים ואת יער האגדות.

האישה אהבה את הפירינאה (זהירות, אפשר לצאת ספוגים במים), ואני את ה- panda droom - מעין סרט טבע תלת מימדי המתאר את נזקי האדם בטבע. צדקני מעט אבל עשוי מקסים (בקטעים המפחידים הילדה הורידה את המשקפיים). ביער האגדות יש הצגות פעילות (הבובות זזות או מוקרן עליהם מעין סרט) – הסיפורים הם בהולנדית ולכן כדאי להיזכר בסיפורי העבר, ואם לא מכירים - להמציא. היה זה אחד הימים הטובים יותר בטיול. אם אינכם בשיא העונה והילדים לא מחפשים מתקנים מפחידים – אל תוותרו.

• עלות: 26 יורו לאדם, 7 יורו לחניה, 1.5 יורו למפה (וצריך אותה!).
  • אתר אינטרנט: www.efteling.nl .

פארקים לסיום

היום השמיני (יום חמישי):
היום האחרון. נפרדנו בחיבוקים מבעלי המקום ויצאנו לקיקנהוף – אפריל או לא? הדרך יחסית פתוחה אפילו סביב אמסטרדם. ירדנו מכביש A-4 לכביש מ- 207 המוביל לליסה. ב- 11:00 ה-GPS הודיע שב 11:07 אנו במקום, עוד 7 ק"מ. מעט אחר הירידה התנועה הפכה כבדה. כשהגענו לרמזור אחרי 2 ק"מ הנחנו שבו האשם. טעינו. לאחר כ- 3 ק"מ התרומם גשר על פני תעלה – אהה! זה מה שמאט, קיקנהוף הנה אנו באים. שוב טעינו. הפקק הסתיים במגרש החניה של קיקנהוף. בשעה 12:20 חנינו אחרי פקק של 7 ק"מ שנמשך שעה ועשרים. כולם רוצים לראות פרחים.

פארק קיקנהוף (keukenhof):
סביב הפארק יש שדות של צבעונים, נוף של משבצות צבעוניות. הפארק הומה אדם ויחסית היו בו הרבה מאד מבוגרים. מאד ממוסחר ותיירותי. שלווה אין אבל יפה. מגוון עצום של פרחים, בעיקר צבעונים, בשלל צורות וצבעים והכל מעוצב בחן רב. בכניסה ניתן לשכור אופניים ולרכוב בשטח הפארק וסביב לו בין הצבעונים. כדאי לעלות לתחנת הרוח שבפארק ולו רק בשביל להביט מלמעלה על השדות הפורחים. מי שמתעניין בפרחים יוכל לבלות כאן זמן רב, מי שפחות -שעה וחצי - שעתיים יספיקו.

• עלות - 13 יורו למבוגר, 6 לילד, 5 לחנייה.
  • אתר אינטרנט: www.keukenhof.nl/nm

פארק ליננסהוף (linnaeushof):
הפארק נסגר ב- 18:00 ומגרש החנייה ננעל ב- 18:15. מי שחשב לשוטט ביער שליד, אחרי הביקור בפארק, יכול למצוא את רכבו נעול. ממגרש החנייה לפארק יש צעדה של כ- 5 דקות ביער נעים. הפארק עצמו הוא אכן מגרש משחקים עצום ובו מגוון אדיר של מתקנים: מתקנים מתנפחים, גלגלי ענק קטנים (מישהו מלמטה צריך לדווש על מנת להניע אותם), מגלשות ענק, מגלשות קטנות, קרוסלות מכל הסוגים ועוד ועוד. כל מתקן שונה מעט, חלק מתאים לפעוטות וחלק מפחיד עבור ילדה בת 6.

בקיץ יש גם משחקי מים. במשך שלוש שעות אינטנסיביות ילדתנו לא הספיקה לטעום מכל המתקנים, אבל מאד מאד נהנתה. למרות הכתוב בספר של יונית, מעט מאד דורש תשלום נוסף (רחבת הקארטינג וכמה משחקי ארקייד). ילדים גדולים יכולים למצוא את המקום לא מספק, אבל זו עניין של גישה: זה לא לונה פארק אלא מגרש משחקים. המקום נמצא במרחק רבע שעה נסיעה משדה התעופה. מי שרוצה להרוג שעות אחרונות לפני הטיסה, ולעייף את ילדיו, מומלץ בחום.

• עלות: 8.5 יורו לאדם (מעל גיל שנתיים), 3 יורו לחנייה.
  • אתר אינטרנט: www.linnaeushof.nl

לסיכום:
כשהילדים הם במרכז הטיול לחו"ל, הולנד היא מקום נהדר. אין טבע רב הוד או נופים פראיים שימשכו את המבוגרים, אך לרוב ישעממו את הילדים. כמות האטרקציות לילדים, המרחקים הקצרים יחסית שמאפשרים טיול כוכב נוח, והמחשבה על ילדים בכל אתר עושה את הארץ אופטימלית לטיול ילדים. אפשר לבלות בה שבועיים ולא להספיק הכל, אולם מצד שני, בשבוע אפשר לטעום מספיק מהארץ ולא תהיה תחושת החמצה לגבי מה שלא ראיתם. ותמיד אפשר לחזור.

הזמנת חופשה להולנד

הזמנת מלון השוואה בין מאות אתרים ברחבי העולם הזמנת טיסה כל האתרים המובילים במקום אחד ביטוח נסיעות דרך למטייל יוצאים לחו"ל בראש שקט