טיול משפחתי לתאילנד - פסח 2014

אחרי שעשינו טיולים משפחתיים לארה"ב, קנדה ומערב אירופה החלטנו השנה לשנות כיוון ולטוס פעם ראשונה למזרח, לתאילנד. ביום חמישי (10.4.14) בלילה עלינו על טיסת אל-על לבנגקוק - זוג הורים+2 בנות בוגרות והצטרפו אלינו חברינו בני משפחת עזרא שכבר יצאו איתנו לטיולים בעבר. בת נוספת שלנו ביחד עם הבן של החברים הצטרפו אלינו שלושה ימים מאוחר יותר. למחרת ביום שישי בשעות הערב נחתנו בצ'אנג-מאי לאחר טיסת המשך מבנגקוק.

נציגה של חברת גאם-תור אספה אותנו משדה התעופה בצ'אנג-מאי למלון (אימפריאל), כחלק מחבילת הטיול הפרטי שאורגן ע"י חברה זו. בדקנו כמה אופציות לטיול פרטי בצפון ובחרנו בחברת גאם-תור בעיקר לאור המלצות שקיבלנו ולאחר שקיימנו מספר שיחות עם גדי, בעלה הישראלי של גאם (התאילנדית). גדי סייע לנו רבות בטיפים ועצות לפני הטיול והבחירה בחברה זו הוכיחה את עצמה. בערב עוד הספקנו להסתובב קצת בשוק הלילה ולעשות מסאז' ראשון בתאילנד לפני ש"נשפכנו" למיטות.

יום שבת 12.4.14
בבוקר המתינה לנו בלובי המלון דאימונד, המדריכה הצמודה שלנו לשלושת הימים הבאים ביחד עם אות', נהג הוואן. דאימונד (באנגלית = יהלום) שכשמה כן היא, התגלתה כמדריכה מקצועית דוברת אנגלית טובה ומובנת וחברמנית אמיתית. היעד הראשון שנסענו אליו במסגרת הטיול היה חוות סחלבים ופרפרים. ראינו עשרות זנים שונים של סחלבים בצבעים שונים ומספר דומה של פרפרים מסוגים וגדלים שונים. משם נסענו לראות מופע של נחשים, כשהמאלף שלהם משחק איתם, מנשק אותם ולקינוח "משחק תופסת" עם נחש גדול בבריכה. היעד הבא היה חוות פילים, שם ראינו פילים בועטים בכדור, מציירים, רוקדים ו"סוחבים" עם החדק שלהם כובעים מראשים של אנשים. רכבנו על כרכרות שוורים, על פילים ולסיום עשינו שייט/רפטינג (רגוע) על סירת במבוק.

המשכנו ל"ממלכת הנמרים" - מקום בו ניתן להצטלם עם נמרים בגדלים שונים. לפני שביקרתי במקום חשבתי שמצטלמים עם נמר קשור (או מסומם) בתוך כלוב אך כשהגענו למקום ציפתה לי הפתעה: בחצר מגודרת במתחם הכלובים הסתובבו חופשיים 5-6 נמרים שנראו מאד עירניים, לפחות עפ"י הקפיצות והריצה שלהם. נכנסנו בלווית מדריך/מאלף ש"קורא" לאחד הנמרים ו"דואג" שישכב במנוחה כדי שנוכל להצטלם אתו. באותו זמן שאר הנמרים מתרוצצים חופשיים מטרים בודדים מאיתנו. התחושה קצת מלחיצה שלא לומר מפחידה אך הכל עבר בשלום. נסיעה של כשלוש שעות משם הביאה אותנו למלון שלנו בצ'אנג-ראי - מלון דוסיט המדהים.

יום ראשון 13.4.14
את הבוקר התחלנו בסיור במקדש הלבן בצ'אנג ראי. התכנית המקורית היתה לבקר במקדש ביום למחרת, אך ביקשנו מדאימונד לשנות את הסדר כדי לחזור למחרת מוקדם יותר למלון ולהתכונן לליל הסדר. המקדש עצמו מאד יפה ומרשים. משם המשכנו לבקר את בני שבט הקארן, ארוכות הצוואר. הגענו למעין כפר קטן המנסה להדגים את החיים האותנטיים, כפי שהיו במקום בעבר. כיום בני השבט המקוריים נדדו מאות ק"מ משם והמקום די ממוסחר אך חביב. היעד הבא: גני המלכה, אמו של המלך. נכנסנו לגן גדול ויפה עשיר בפרחים יפים, צמחים ומפלי מים. מיצינו את הביקור במקום די מהר אולי גם בגלל החום והלחות הכבדים. המשכנו למקום שנקרא "מאורת הקופים" - מקום שבו קופי בבון מסתובבים חופשי בין אנשים המאכילים אותם בוטנים ובננות.

היעד הבא היה העיר מסאיי, העיר הצפונית ביותר בתאילנד על הגבול עם מיאנמר (בורמה). שוטטנו קצת בין הדוכנים בשוק במקום, מקום שמזכיר קצת את שוק הכרמל. משם נסיעה קצרה ל"משולש הזהב" או משולש הגבולות: תאילנד - מיאנמר - לאוס. השם "משולש הזהב" ניתן כי בעבר סחרו במקום ומכרו קילו אופיום תמורת קילו זהב. שטנו בסירה ועברנו את הגבול ללאוס כדי לקנות קצת בשוק מקומי קטן. לקראת ערב נסענו בחזרה לצ'אנג-ראי והספקנו לבקר גם בשוק הלילה, שהוא קטן יותר מזה בצ'אנג-מאי ולדעתנו גם פחות מרשים.

יום שני 14.4.14
התחלנו את היום בביקור במפעל לייצור מטריות ובמפעל משי, המתפאר בתמונה של הנסיכה דיאנה שביקרה במקום בעבר. משם נסענו כשלוש שעות בחזרה לצ'אנג מאי לביקור במקדש דוי-סוטפ על גבעה המשקיפה על העיר. חזרנו למלון אחה"צ כדי להספיק להתכונן לארוחת ליל הסדר בבית חב"ד. בינתיים הבת שלנו והבן של משפ' עזרא נחתו בצ'אנג מאי והגיעו בהסעה למלון שלנו כדי לפגוש אותנו בזמן לארוחת החג. ארוחת ליל הסדר שאורגנה ע"י בית חב"ד באחד המלונות בעיר היתה חוויה בפני עצמה: מרגש מאד להשתתף עם עוד כ-350 ישראלים בליל הסדר ב"גולה".

יום שלישי 15.4.14
בבוקר נסענו לפארק האומגות Eagle Track המרוחק כשעה נסיעה מצ'אנג-מאי. בפארק מסלולי חבלים ואומגות בגובה בין העצים בדומה לפארק הגיבון, אך היתרון שבפארק הזה יש חבילות פעילות גם לחצי יום להבדיל מהגיבון ששם החבילות רק ליום שלם. רצינו פעילות לחצי יום כדי שנספיק לחזור לצ'אנג מאי לחגיגות ה"סונגקראן". בשבוע שבו היינו בצפון חל ראש השנה התאילנדי - ה"סונגקראן" המתאפיין בחגיגות מים ברחובות. ב 15.4 אחה"צ בצ'אנג מאי זה השיא, כשברחובות מתקיימת תהלוכה ססגונית של מאות אנשים הלבושים בתלבושות שונות וכולם משפריצים מים על כולם. ברחוב שבו מתקיימת התהלוכה ניצב מנוף של מכבי אש ועליו זרנוק מים המשפריץ על העוברים והשבים. חוויה מיוחדת!!!

16-21.4 - קוסמוי
ביום רביעי בצהרים טסנו בטיסה ישירה של בנגקוק איירווייז לקוסמוי ונחתנו בשדה התעופה החביב שנראה כמו כפר נופש עם בקתות מקש. נסענו למלון דארא סמוי ללילה אחד כשלמחרת נעבור למלון צ'אוונג ריג'נט, שהיה מלא היום. נסענו לבקר קרובי משפחה שזה להם היום האחרון בקוסמוי ובערב ערכנו סיור ראשון ברחוב הראשי, צ'אוונג ושמענו יותר מדי אנשים מדברים עברית...

את הימים הבאים העברנו בעיקר ב"בטן גב" ובמנוחה ליד הבריכות ובחוף הים היפה, כשמדי פעם מפריעה את מנוחתנו מוכרת של ארטיקים/מנגו/אננס/קוקוס ובגדי ים. לא ויתרנו כמובן גם על מסאז'ים טובים. בין שחיה בבריכה/ים ומסאז' הספקנו לעשות גם 2 טיולים: חצי יום טיול מסביב לאי וטיול/שייט ל 42 האיים. שני הטיולים הוזמנו דרך סוכנות ישרא-טורס במרכז צ'אוונג. הטיול מסביב לאי נמשך ארבע שעות וכולל איסוף בוואן מהמלון ועצירה וביקור באתרים המרכזיים באי: הבודהה הגדול, הנזיר החנוט, המפל, הסלעים בצורת אברי מין זכרי ונקבי ועוד. בסוף הטיול עוצרים לשעה ב-Silver Beach, אחד החופים היפים בקוסמוי ויש זמן להנות מהחוף ומהים עם המים הצלולים. משם חוזרים עם הוואן למלון.

השייט ל-42 האיים נמשך יום שלם. יש אפשרות לשייט בספיד בוט או בסירה גדולה/מעבורת. בשני המקרים עוצרים באותם אתרים אך השייט בספיד בוט נמשך קצת פחות זמן והוא יותר יקר. אספו אותנו מהמלון בשעת בוקר מוקדמת ונסענו למזח, שם עלינו על מעבורת. ארוחת בוקר קלה מוצעת למעוניינים ויש גם אספקה של מים לכל היום. שטנו כשעתיים לשמורת טבע שבה 42 איים קטנים. המעבורת עצרה ועברנו לסירה קטנה יותר שהביאה אותנו לחוף ים בתולי עם מים צלולים ונעימים. במקום ישנה גם תצפית שמטפסים אליה עם מספר תחנות בדרך: תחנה ראשונה אחרי 100 מ', 200 מ', 350 מ' ותחנה אחרונה אחרי הליכה של 500 מ'. הטיפוס לתצפית לא קל ומתבצע בעזרת חבלים. מכיוון שהיה מאד חם ולח, נעלנו כפכפים והיינו בלי מים (שכחנו לקחת) הסתפקנו בתחנה הראשונה שגם ממנה נשקף נוף יפה מאד של האזור. משם שטנו בסירה לחוף אחר שבו עלינו על קיאקים (כל זוג בקיאק) וחתרנו עד לחוף נוסף שבו עשינו הפסקה לשנורקלים, שחיה בים ועליה לתצפית ממנה רואים לגונה יפה בצבע איזמרגד. הטיול מומלץ מאד!

יום שני 21.4.14
בצהריים נאלצנו להיפרד מקוסמוי וטסנו לבנגקוק. משדה התעופה נסענו כשעה למלון נובוטל פלואנצ'יט (מצוין) במרכז. בנגקוק היא מעין שילוב בין עיר מערבית כמו ניו-יורק עם גורדי השחקים והקניונים הנוצצים, לבין עיר במדינת עולם שלישי: צפופה, פקוקה עם שווקים דחוסים ולכלוך ברחובות. בערב הלכנו לטייל בשוק הפרחים, ברחוב קוואסן, בצ'יינה טאון ובשוק הלילה פטונג. לפני כל נסיעה במונית או טוקטוק יש להתמקח עם הנהג על מחיר הנסיעה. התסריט די דומה ברוב המקרים: הנהג נוקב במחיר גבוה, אנחנו מצידנו מציעים פחות מחצי ולבסוף מתפשרים על מחיר שהוא בסביבות חצי ממה שהנהג הציע. אם רוצים להימנע מפקקים ניתן לנסוע ברכבת התחתית או העילית (Sky Train) וכך מגיעים הרבה יותר מהר ממקום למקום. ליד המלון שלנו קיימת תחנת רכבת עילית כך שיכולנו לגוון את הנסיעות שלנו בעיר.

יום שלישי 22.4.14
החלטנו שנחלק את הימים בבנגקוק כך: מהבוקר עד הצהרים נטייל ונראה אתרים ומאחה"צ ועד הלילה נעשה שופינג בקניונים. נסענו בבוקר לארמון המלך ועוד לפני הכניסה לארמון נתקלנו בתופעה המוכרת והמכוערת בבנגקוק כשנוכלים מנסים לעבוד על תיירים ולהציע להם טיולים חליפיים בטוענה שהארמון סגור. גם מתוך הארמון שומעים ברמקולים אזהרה מפני התופעה. לא נפלנו בפח והמשכנו לארמון. טיילנו במוזיאון, בארמון, במקדש האיזמרגד ובין הגנים היפים. משם נסענו מרחק קצר (אפשר גם בהליכה אבל היה מאד חם...) לביקור במקדש פו (הבודהה השוכב). לאחר מכן הלכנו מרחק קצר לתחנה באוטובוס הנהר. סירת אוטובוס העבירה אותנו לגדה השניה ולאחר הליכה קצרה משם הגענו למקדש האחרון שלנו להיום, מקדש ארון. טיפסנו במדרגות לתצפית יפה על האזור. חזרנו למלון ולאחר שהתרעננו קצת בבריכה, נסענו לקניון סנטרל וורלד, שבו חנויות מותגים במחירים יקרים יחסית. משם הלכנו לקניון MBK ושם מצאנו כמה מציאות.

יום רביעי 23.4.14
בבוקר נסענו לשוק הצף "דמנרן סדואק" כשעה וחצי נסיעה מבנגקוק. ערב קודם שכרנו מונית גדולה (לבסוף הגיעו שתי מוניות קטנות) במחיר 800 באט לכל משפחה, הלוך-חזור. הנהג שהסיע אותנו טען שאינו יודע את עלות השכרת הסירה בשוק הצף (בדיעבד הסתבר שידע אך העדיף לא לומר), אך ציין שצריך להתמקח איתם. כשהגענו למקום שבו משכירים סירות הופתענו לשמוע שדרשו 1500 באט לכל אחד לשעה וחצי. לבסוף שילמנו 750 באט לאדם, עלינו על סירת מנוע כמו בסרט של ג'יימס בונד עם משיט ושטנו בין החנויות/סירות לאורך התעלות. כשרואים משהו שמוצא חן המשיט עוצר ומאפשר לבחור ולקנות. גם כאן צריך כמובן להתמקח על המחיר. בדרך עוצרים גם ליד כנסיה מקומית וחווה שבה מייצרים סוכריות מקני סוכר. לאחר השייט חזרנו למלון והמשכנו למקדש טריימיט (פסל בודהה מזהב) ומאוחר יותר להמשך שופינג.

יום חמישי 24.4.14
היום האחרון שלנו לטיול עבר בעיקר בסבב קניונים והשלמות של קניות אחרונות. בערב הסעה לבנגקוק ומשם בטיסת אל-על בחזרה הביתה. תם ונשלם הטיול המהנה וכעת מתחילים לחשוב על היעד הבא...

כמה טיפים:

1. התאילנדים בעיקרון מאד נחמדים אך כמו בכל מקום צריך להיזהר מנוכלים ורמאים. כאלו מסתובבים בעיקר מחוץ לארמון המלך ונוהגים לומר לתיירים מזדמנים שהארמון סגור מסיבה זו או אחרת ולהציע להם הצעות לטיולים אלטרנטיביים.

2. בשווקים השונים הסוחרים/מוכרים דורשים מחיר גבוה בהרבה מהמחיר הסופי. (לעתים עד פי 2). צריך להתמקח (ובמידה מסוימת המוכרים אולי אף מצפים לזה) אך מומלץ לעשות זאת בצורה מושכלת כדי "לא לשבור את הכלים".

3. כדי להימנע מעקיצות יתושים כדאי לקנות תכשיר/תרסיס מקומי קטן הנמכר בכל חנויות 7/11 ולמרוח אחת ל 2-3 שעות.

4. ההוצאה היומית הממוצעת למשפחה של 5 נפשות היא כ-200$ לא כולל לינה.

רוצה לעקוב אחר הבלוג של איל. א.?