יומן טיול בהולנד - מסלול והמלצות למשפחה

אין ספק: טיול בהולנד הוא רעיון מצויין לחוויה משפחתית בלתי נשכחת. כמות האטרקציות שהיא מציעה לילדים ולמבוגרים היא עצומה ומתאימה גם לימים גשומים. בין היתר, תוכלו לשוט בתעלות המים של אמסטרדם, לרכוב על אופניים בפארק הוחה פלואה, לצאת למסע הרפתקאות בפארק השעשועים אפטלינג, ללטף חיות בגן החיות בבורחר ולבקר במוזיאונים המסקרנים באוטרכט. לפניכם מסלול מהנה עם שפע של פעילויות.
יורם זיפלינגר
תמונה ראשית עבור: יומן טיול בהולנד - מסלול והמלצות למשפחה

הכנות אחרונות וארבעה ימים באמסטרדם

יצאנו, משפחה עם שלושה ילדים בגילאים 15-2.5, לטיול בן 12 ימים בהולנד בחודש אוגוסט. בארבעת הלילות הראשונים לנו באמסטרדם ובשאר בכפר הנופש לנדל. כפרי נופש בהולנד כלל לא חסר וההיצע הוא רב. הגענו בטיסת KLM, שהוזמנה כשמונה חודשים מראש וכורטסה במרץ במחיר מאד אטרקטיבי. לפני הטיול נעזרנו באתר "למטייל", במיוחד בפורום משפחות, בספר "בלגיהולנד" של יונית אבני, במפה 1:200000, ובמכשיר ג'י.פי.אס שעשה עבודה מצויינת. אנו ממליצים לנסוע לשם ומתכוונים גם לחזור.

רגע ההמראה מגיע ואנחנו בשמיים. פעם ראשונה טסים ב-KLM ורק מילים טובות יש להגיד, ובמיוחד כשאני נזכר בחסכון של כמעט 1000 דולר, יחסית למחירי אל על. לאחר הנחיתה, עם מזג אויר מצויין ושמש שמחממת את הלב, מצאנו מונית מספיק גדולה וקדימה לדרך. הגענו לדירה שהפתיעה ממש לטובה. דירה ממש ענקית ומצוידת בכל מה שצריך, החל ממצרכי יסוד ועד לשוקולדים, חטיפים, בירות קרות ובקבוק יין אדום. בעלת הדירה היתה ממש מקסימה ויצאה מגדרה לעזור ולסייע בכל שאלה וכל בוקר פונקנו בארוחת בוקר נדיבה וטעימה עם הפתעות קטנות וטריות מהמאפייה הסמוכה. לדירה שתי מרפסות קטנות עם נוף פסטורלי לתעלה שבחזית, בה משייטים להם בנחת ברווזים, ברבורים ובעלי כנף נוספים לא מזוהים. עם פתיחה שכזו הרגשנו שהגענו למקום הנכון ושאפשר להתחיל לטייל.

• שם: Mrs. Coos Kater
  • כתובת: Bilderdijkkade 46 A (1st floor)  1053 VG Amsterdam
  • פלאפון: 31025020154
  • מחיר ללילה: 120 יורו ו-20 יורו לארוחת בוקר.
  • מייל: j.f.kater@chello.nl

למרות העייפות, מתארגנים ויוצאים לסיור ראשון בעיר. מזג האויר נהדר כמו לפי הזמנה. מטיילים בין בתים ומרפסות מטופחות, עולים ויורדים מגשרים, חוצים תעלות מים בהם שטים להם בשלווה אלוהית ברווזים ללא פחד שמישהו יזמום עליהם. זוהי הולנד! אנחנו בשוק מכמויות האופניים בכל הצבעים, הגדלים והסוגים. אופניים לרוכב אחד, לשני רוכבים, לרוכב עם תינוק, רוכב עם שני תינוקות ואופניים עם מנשאים + עגלות נגררות עם מושבים. נראה שכולם רוכבים על אופניים ובאמת כמעט ואין עומס על המדרכות, למרות שאנחנו באוגוסט. שלושה וחצי ימים "מלאים" טיילנו בנחת באמסטרדם, לא מיהרנו לשום מקום ללא שום כוונה להספיק כמה שיותר ורק רצינו ליהנות מהמראות והאווירה שמאד מאפיינת את העיר. מה כן עשינו וראינו?

בית אנה פרנק - בניגוד לנאמר פה כמה פעמים, התורים אינסופיים קיימים גם בשעות הערב המאוחרות. המקום מאד צנוע, על גבול הסגפנות וזה לפי ההוראה של אוטו פרנק. אי אפשר שלא לחזור לתקופה הנוראה ההיא. אתר חובה! כשנסענו ברכב מאמסטרדם לוולנדאם, לא הפסיקו לומר ברדיו במהדורות החדשות "אנה פרנק בומב". נורא חששנו מפיגוע שאירע שם, וכשהגענו לוולדם וביררנו, הסתבר שעץ הערמונים של אנה פרנק שעליו צפתה כל יום מעליית הגג קרס בסופת רוחות. ההולנדים לקחו זאת מאד קשה, ולמרות גילו נעשים מאמצים לשקם אותו בעזרת אחד הענפים הצעירים ששרדו.

• משך ביקור: כשעה
  • שעות פתיחה: 09:00-22:00
  • מחיר כניסה: עד גיל 9 חינם, גיל 10 -17 – 4 יורו, מבוגר – 8.50 יורו
  • אתר אינטרנט: www.annefrank.org

נוף יומי באמסטרדם, צילום: יורם זילפלינגר

כיכר דאם (Dam Square) - הכיכר המרכזית והמרכז ההיסטורי של אמסטרדם. הכיכר מלאה במבנים היסטוריים כמו הארמון המלכותי, האנדרטה הלאומית, הכנסייה החדשה (Nieuwe Kerk), כמו גם במוזיאון מדאם טוסו, הממוסחר והפופולרי. במקום יונים, פסלים, ארכיטקטורה מרשימה, מופעי רחוב ופסלים אנושיים. מדובר באתר חובה על מפת אמסטרדם, אצל תיירים רבים.

פארק וונדל - פארק יפהפה בעל שטחים פתוחים, שבילי הליכה, שבילי אופניים, בתי קפה, אגמים קטנים, ברווזים, מתקני משחקים לילדים, הופעות ועוד. מקום אידיאלי להפסקת צהריים ולפיקניק ומנוחה מההליכות בעיר. בצמוד באחת היציאות לכיוון רחוב Overtoom נמצא בית הקפה לילדים, שמתאים, לדעתי, לגילאי 5-7 .

המוזיאון הטרופי (Tropenmuseum) - מקום מקסים לבילוי של 3-4 שעות. במקום יש המון מה לראות ולעשות. המוזיאון מציג את האיזורים הטרופיים של כדור הארץ בצורה מוחשית ונפלאה. בעת הביקור במקום, הילדים ממש פוסעים ברחובות הודו, נכנסים לבקתה קנייתית, מסיירים בכפר פרואני ועוד. לכל אחת מהארצות הטרופיות מוקדש אולם, שבו משוחזר רחוב, כפר ובית מגורים, והמבקר מוזמן להיכנס, לגעת, להריח ולהאזין לצלילים. מאד מומלץ!

• שעות פתיחה: 10:00-17:00
  • מחיר כניסה: עד גיל 17 חינם, מבוגר – 7.5 יורו, כרטיס משפחתי 20 יורו. כרטיס מוזיאונים – חינם.
  • אתר אינטרנט: www.tropenmuseum.nl

מוזיאון ואן גוך – (Vincent Van Gogh Museum) – אם לבחור לבקר במוזיאון אמנות, אז זה המקום. אפשר בדלפק המודיעין לבקש את משחק "חפש את המטמון" בעברית וזה יעסיק את הילדים כשההורים משוחררים מלרוץ אחריהם.

• משך הביקור: כשעתיים וחצי.
  • שעות פתיחה: 10:00-18:00, יום שישי עד 22:00.
  • מחיר כניסה: עד גיל 17 חינם, מבוגר – 14 יורו. כרטיס מוזיאונים - חינם.
  • אתר אינטרנט: www.vangoghmuseum.nl

ווטרלופליין (Waterlooplein market) - שוק הפשפשים בכיכר ווטרלו מציע דוכנים עם בגדים יד שניה, בגדי היפים מקוריים, כלי נגינה, ריהוט, תכשיטים וכל מה שצריך להיות בשוק כזה. השוטטות בשוק הובילה אותנו לשפת התעלה ולצומת מרכזית בה מתנקזות כל הסירות העליזות. נראה שאין אמסטרדמי שאין לו סירה לסוף שבוע. במשך כל השבת-ראשון, התעלה היתה מלאה בסירות פרטיות עם מקומיים, שחוגגים עם מוזיקה רועשת, בירות יין ואוכל. זה הפיקניק הצף שלהם והמראה מאד שמח. קרוב מאד לשוק הפשפשים על גדות התעלה ניצבת אנדרטת זכרון, בעברית, ללוחמי המחתרות היהודיות שהשתתפו במלחמה.

• שעות פתיחה: כל השבוע פרט ליום א', בין 9:00 ל-18:00.
  • איך להגיע: במטרו לתחנת Waterlooplein או בחשמליות מספר 9, 14.

כיכר רמברנדט - כיכר צבעונית, ססגונית ומוזיקלית מאוד, המלאה בבתי קפה ומסעדות ובמרכזה ניצב פסלו של רמברנדט ומזרקת מים קטנה. מלא אנשים בכיכר יושבים אוכלים, שותים ומעשנים. תופעה מדהימה שלפני כן פגשתי רק בהודו, זו ההשתנה ברחוב. העירייה הציבה בטונדות/משתנות פתוחות לגמרי באמצע המדרכה וגברים נעמדים באמצע המדרכה ומתחילים להתרוקן. במקרים גרועים יותר, אפילו לא חיכו להגיע למשתנות...

שייט בתעלות - לקחנו את השייט שיוצא מהמעגן הקטן שליד ליידספליין. שייט רגוע של כשעה פלוס בין התעלות של העיר. אחת לחמש שנים מגיע לעיר משט בינלאומי של ספינות עתיקות החל מהמאה ה-16, מראה מאד יפה, ובעת השייט עברנו גם בנמל עם הזדמנות להיות ממש לידם ולהתרשם.

מדרחוב Kelversraat - מדרחוב, שכולל את כל הרשתות הגדולות ומספק חגיגה גדולה למתבגרות שזיהו את כל המותגים הגדולים וחניות האקססורייז. חגיגה להם ומכה לכיס.

כיכר ליידספליין
- כיכר הומה ותוססת עם בתי קפה, מסעדות והופעות רחוב. מכאן מאד קצר להגיע למעגן הסירות למי שמעוניין בשייט וגם להמשיך לוונדלפארק. הכיכר נמצאת בתחומי הרובע העתיק, ואפשר להגיע אליה ממדרחוב Kelversraat. מסעדה תאילנדית מומלצת בכיכר: Wok to Walk ומולה גלידה מצוינת וגם וופל בלגי מעולה בשם Australian Home Made.

בית הכנסת הפורטוגזי - אתר עתיק ומאד מעניין, הכולל הסברים והדרכת אודיו  בעברית.

• משך הביקור: חצי שעה עד שעה ממצה את המקום.
  • שעות פתיחה: א'-ו': 10:00-16:00
  • מחיר כניסה: מבוגר: 6.50 יורו, ילד 13-17: 4.50 יורו, כרטיס מוזיאונים – 5 יורו.
  • אתר אינטרנט: www.esnoga.com

עברו להם ארבעה ימים באמסטרדם ולמחרת אנו עוזבים לכיוון כפר הנופש. זו עיר נהדרת, נעימה ונינוחה. אולי הקופי שופ עושים לה את זה, אולי האוכלוסייה הסבלנית, אבל את מי זה מעניין, העיקר שהיא כיפית ונהנינו בה מאד, מהשוטטות בין הסמטאות, חציית התעלות על הגשרים הקטנים, בתי הקפה הקטנים והכיכרות המקסימות.

שוק ווטרלופליין על אופניים. צילום: TheHappyDaze

נוסעים לדוג דגים בוולנדאם

היום החמישי לטיול התחיל בגשם שוטף וכולנו קיווינו להתבהרות בהמשך היום. מזל שסוכנות הרכב נמצאת במרחק הליכה, כך שהגעתי לשם יחסית יבש, ועם הרנו סניק הגעתי במהירות לדירה, העמסנו, התנענו ואנחנו בדרכנו לכפרי הדייגים וולנדאם (Volendam). מפעילים את הג'י.פי.אס. ולמרות כל החששות, האיש שבמכשיר מתחיל לכוון אותנו. בכלל, המכשיר הקטן הזה עשה עבודה נהדרת (כמעט), ידע לכוון אותנו עד לצנטרום של כל עיר, אבל עם כתובת מדויקת של שם, רחוב ומספר בית היתה לו בעיה. בגלל זה, כיוונו להגיע לעיר, וכשהגענו לעיר הוא מצא לנו את האטרקציות הרלוונטיות. למעט כמה ניסיונות ברבור של האיש הקטן, שלפעמים ניסה לשכנע אותנו לפנות שמאלה בכביש על אי תנועה, הרכישה של המכשיר היתה עסקה מעולה.

חנינו בכניסה לכפר בחניון מסודר ללא תשלום. זהו כפרון קטן, ציורי ושליו (למעט המוני התיירים שמסתובבים בין בתיו) ובעל אווירה נחמדה. במעגן הרבה ספינות דייגים יפות, שחלקן פרשו את מפרשיהן, רשתות דייגים מתנפנפות למעלה והרבה דוכני מזון של דגים. מזג האויר טפטף קצת, אבל אפשר לטייל בנחת, לטעום מהדוכנים, לקנות מזכרות ולצלם את הבנות בתלבושת באווירה מסורתית באחת מחנויות הצילום שברחוב הראשי. סיימנו שם בקפה וגלידה עם וופל בלגי והמשכנו לכיוון אינקהוייזן במטרה להגיע לכפר הנופש דרך הסכר הקטן, אך מכיוון שנהיה מאוחר, לא הספקנו להגיע לאינקהוייזן. הנסיעה על הסכר היתה סוג של חוויה חדשה, כאשר משני צדדינו ים, אווירה חורפית ואנחנו נוסעים על מסלול שלא רואים את קצהו. לקראת ערב הגענו לכפר הנופש לנדל Miggelenberg. הכפר ממוקם ליד הכניסה לפארק הואה פלואה, קרוב לאפלדורן, למוזיאון הפתוח בארנהיים ולגן החיות בורחר. הבונגלו שקיבלנו היה מצוייד בכל מה שצריך ונקי. בכפר מתקנים רבים לילדים מקורים וגם חיצוניים כמו בריכה מקורה עם מתקני מים צנועים, פינת חי שאפשר להאכיל את החיות ומתקני הרפתקה שהילדים לא רצו לעזוב את המקום. הכפר ממוקם בתוך יער וכל יחידה מבודדת מהשכנים ומרגישים ממש לבד, חוץ מארנבים שלפעמים מגיעים לביקור ערב. בסך הכל מקום מקסים ובמיקום מרכזי ונותן תמורה נאה למחיר.

• מחיר ממוצע ללילה, כולל מצעים ומגבות: 110 יורו
  • אתר אינטרנט: www.landal.com

כפר משוחזר בארנהיים וגן החיות בורחר

ביום השישי התעוררנו לשמיים כחולים עם שמש מחממת ומאד התלבטנו מה לעשות בגלל חשש ממזג אויר הפכפך. מצד אחד, קבענו לעצמנו שלאפטלינג ניסע ביום השמש הראשון, אבל חשבנו שאטרקציה כזו רצינית חבל לבזבז כל כך מוקדם בטיול וכדאי לחכות עם זה. החלטנו לקחת הימור, ולנסוע למוזיאון הפתוח ולגן החיות בורחר. בתכנון המקורי, העדפנו את אנקהוייזן על פני ארנהיים (Èrnem), אבל בגלל שלא הספקנו אתמול, החלטנו ללכת בכל זאת לארנהיים.

המוזיאון הפתוח בארנהיים (Openluchtmuseum) - הגענו יחסית מוקדם וחנינו ממש קרוב לכניסה. הצטיידנו מראש במפה עם ההסברים על חלק מהמקומות, שעזרה לנו להתמצא ולבחור לאן ללכת. לא הייתי נותן למקום ציון של יותר מנחמד, למרות שקראתי המון התלהבויות מהמקום. נכון שהמקום ענק ומושקע וחלק מהמקומות אפילו מאד נחמדים, כמו האגם ואיזור טחנות הרוח, מתחם האופניים בסגנון של פעם, החנויות בסגנון של פעם, מתקני השעשועים, הסדנה עם הקטרים העתיקים, הנסיעה ברכבת העתיקה עם הכרטיסנים שלוקחים את תפקידם כל כך ברצינות וזה היה חמוד, אבל שוב, זה לא גרם לנו לעשות וואו. בילינו שם כשלוש-שלוש וחצי שעות משם המשכנו לגן החיות. אתר אינטרנט: www.openluchtmuseum.nl

גן החיות בורחר (Burgerszoo) - המקום היה בעיננו מושלם וכולנו מאד נהננו במקום שתוכנן באופן גאוני. למרות שגם בארץ יש לנו את גן החיות התנכ"י, וגם אליו לא מסתפקים בביקור אחד בלבד, אלא חוזרים אליו, אני ממליץ ללכת גם לבורחר. הגן מחולק לארבע איזורים: גן חיות וספארי, יער גשם מקורה כמו ג'ונגל, מדבר ואוקיינוס (עולם תת מימי). את כל אלה תמצאו בפארק, יחד עם החיות האופייניות לכל מקום. חלק מהחיות חופשיות וחלק מאחורי סורגים, חלקן נראות בטיול רגלי ועל חלק תוכלו לצפות מגשר באורך של 250 מטר. בפארק גם ארבע מסעדות ומגרש שעשועים לילדים. סיימנו את הביקור על כוס קפה במרפסת החיצונית, שמשקיפה על הג'ירפות וזה היה סיום מוצלח ליום מהנה.

• מחיר כניסה: מבוגר מגיל 10: 18.50 יורו, גיל 4-9: 16.50 יורו, עד גיל 3: חינם.
  • אתר אינטרנט: www.burgerszoo.eu

רכבות הרים ואגדות ילדים באפטלינג

ביום השביעי התעוררנו בבוקר לגשם קל. באינטרנט (מאד מאד ממליץ לנסוע עם לפטופ ותוך כדי להתעדכן בכל מיני דברים כמו מזג אויר וכו'). גילינו שבמשך היום תהיה התבהרות ואולי גם השמש תציץ אלינו. החלטנו שלא לקחת צ'אנס נוסף עם השמש ולדהור דרומה לאפטלינג, החלטה שהתגלתה בהמשך כנכונה, כי לא חזרו לנו ימי שמש מלאים עד סוף הטיול.

פארק אפטלינג (Efteling) - מהפארקים הפופולאריים באירופה, שנחשב גם לאחד היפים ביותר בה. יער האגדות של אפטלינג משתרע על 720 דונם ומשמש כביתם של גמדים שובבים, פיות מתוקות, מכשפים ואפילו פחי זבל מדברים. העיצוב המדהים כולל טירות אבירים, מערות גמדים מקסימות, פטריות ענק וגינות מרהיבות של פרחים ססגוניים. בפארק חלקים שמוקדשים לאגדות האחים גרים השונות, לסיפורי שדים ורפאים ואפילו לסיפורי אלף לילה ולילה. לפארק הגענו  בערך ב-11:00. מזג אויר נפלא המתין לנו וזה היה אחד הימים המקסימים שלנו. למרות שלא הספקנו להגיע לפתיחה, נשארנו עד הסגירה בתשע בערב וההספק היה מפתיע. הצטיידנו במפה של הפארק ובהמלצות לכל המתקנים השווים, שכולם אכן היו שווים ואת חלקם הספקנו לעשות כמה וכמה פעמים. בגלל גילאי הילדים, מדי פעם התפצלנו לאזורים שונים ותקשרנו בינינו עם מכשירי קשר של מוטורולה שרכשנו בארץ לפני הטיול ב-150 ש"ח. לא היינו היחידים עם מכשירי קשר ובערוץ בו דיברנו השתמשו עוד כמה משפחות ישראליות ופתחנו שם מיני-פורום ועדכנו על מתקנים שהתור בהם קטן. כך יכולנו לרוץ בין המתקנים, עם מינימום המתנה בתורים.

• שעות פתיחה: 10:00-22:00
  • מחיר כניסה: 31 יורו מבוגר/ילד. עד גיל 4 חינם
  • חנייה: 8 יורו
  • אתר אינטרנט: www.efteling.nl

טיול בין רכבות שורקות לתיבות מנגנות באוטרכט

הבוקר של היום השמיני התחיל בגשם, שצפוי להמשך כל היום ובימים הבאים. התוכניות מתחילות להשתנות וצריך לאלתר ולהתגמש. מה עושים ביום גשם? נוסעים לאוטרכט (Utrecht), שהיא עיר גדולה מאוד, אשר תעלותיה חוצות את מרכזה העתיק - מקסים.

מוזיאון הרכבות (Spoorwegmusuem) - זהו מוזיאון מקסים עם הפעלות והרפתקאות לילדים ונהנינו שם מאד בביקור שנמשך כשלוש שעות. במהלך הביקור עברנו דרך תערוכה קטנה של ארגזי מסע ישנים, שחלקם עוצבו עם מודלים מעניינים וכדי לראות אותם, צריך להציץ לתוך התיבות דרך חריץ צר שפתחו בדופן הארגז. בהמשך עוברים דרך סלון ההמתנה של בית המלוכה שהועבר לכאן בשלמותו מהאג. במהלך הביקור אפשר לעלות על הקרונות המלכותיים ולראות באיזה תנאים נסעו בני משפחת המלוכה. בהמשך מטיילים במעין תחנת רכבת ישנה, כולל מסע בקרונית המיועדת לשני אנשים בלבד בין תצוגות שונות. ילדים קטנים עלולים להיבהל, כי הנסיעה בחושך ומדי פעם עוברים בכל מיני תחנות וחלקן יכולות להפחיד כמו, למשל, כמעט התנגשות עם רכבת שמגיעה ממול ועוד הפתעות.

• מחיר כניסה: עד גיל 3 חינם, 3-12 – 11.50 יורו, מבוגר 14.50 יורו. כרטיס מוזיאונים – חינם.
  • חנייה: במתחם המוזיאון - 4.5יורו .
  • אתר אינטרנט: www.spoorwegmuseum.nl

לאחר מכן ביקרנו במוזיאון תיבות הנגינה (Museumspeelklok) - הביקור במקום מתקיים בסיור מאורגן בלבד, במהלכו מקבלים הסברים על התיבות היפהפיות, את חלקן מפעילים ואפשר לרקוד עם הילדים לצלילי המוזיקה. בנוסף, יש חדר יצירה קטן, שבו אפשר להכין כרטיסי מוזיקה. כדאי להקדיש למקום כשעה.

• כתובת: מדרחוב, Steenweg 6, 3511 JP, קרוב מאד למגדל הפעמונים.
  • מחיר כניסה: 9 יורו. עם כרטיס מוזיאונים - חינם
  • אתר אינטרנט: www.museumspeelklok.nl

את שארית אחר הצהריים שהמשיך לטפטף, הקדשנו לשוטטות במרכז העתיק במדרחוב, על גדות התעלה ובין הבתים היפים. רצינו לטפס למגדל הפעמונים, אבל כבר היה סגור. קצת אכזבה, לאור הזכרון הטוב מהטיפוס למגדל הפעמונים בפירנצה בשנה שעברה, אבל סומנה עוד סיבה לחזור לאחת הערים היפות שביקרנו בהן בהולנד. לסיכום, זה היה יום מאד מהנה, בו שילבנו מוזיאונים, טיול רגלי, קניות וארוחת ערב.

חיות ים בדולפינריום ושייט לקינוח בחיטהורן

הדולפינריום (Dolfinarium) - הגענו לדולפינריום בשעה 10:00 ועד שיחלו ההופעות, ביקרנו באקווריום התת-קרקעי, שם פגשנו את את הדולפין הכי צעיר בפארק. הוא נולד רק חמישה ימים קודם לכן ועדיין שוחה צמוד לאימו. בגלל הגשם שלא פסק, נצמדנו לתוכנית ההופעות שקיבלנו בכניסה לפארק, ושם סימנו לנו את כל ההופעות שמתקיימות במקומות מקורים. כך הספקנו להיות במופעים של אריות הים, הדולפינים וכלבי הים. בין ההופעות, גם ביקרנו בבריכה הגדולה שם שוחים להם בשלווה מינים שונים של דגים, שחלקם מגיעים ממש לקבלת ליטוף מהמבקרים. המופעים המרכזיים והכי יפים הם של הדולפינים ושל כלבי הים, ששניהם מתקיימים על רקע של סיפור ואין צורך להבין הולנדית. כל מופע אורך כחצי שעה וכדאי להגיע כרבע שעה לפני תחילת המופע ולתפוס מקומות טובים במרכז. המופע של אריות הים הוא גם יפה ומעניין אבל לא כמו של האחרים. המלצה חשובה: כדאי להגיע לדולפינריום לפני פתיחתו ב-10:00, כך גם אפשר לחנות ממש ליד הכניסה. כדאי להכין מראש מטבעות קטנים לתשלום במדחן.

• שעות פתיחה: כל יום מ 10:00 עד 18:00
  • מחירי כניסה: עד גיל שנתיים – חינם, גיל 3-11 – 23.50 יורו, 12 ומעלה – 26 יורו. לקחת בקופה מפה ולו"ז הופעות.
  • חנייה: 6.50 יורו.
  • אתר אינטרנט: www.dolfinarium.nl

הדרך לחיטהורן (Giethoorn) - בערך ב-13:30 עזבנו לכיוון חיטהורן. לפעמים היינו יורדים מהכביש הראשי לנסיעה באזורים השלווים יותר בהם היינו קצת "הולכים לאיבוד", ואחרי כמה קילומטרים מתחברים שוב לג'י.פי.אס, שמחזיר אותנו לכיוון הנכון. בדרך לחיטהורן, נזכרתי שקראתי על עיירה בשם Staphorst. זהו כפר של נוצרים אדוקים והתושבים מתהלכים בו בבגדים מסורתיים של הכפר. ירדנו לכיוון הכפר, הנסיעה לשם נחמדה, אך כשהגענו לא ראינו שום דבר מיוחד. באחד מהגלידריות שאלתי את הצעירה שעובדת שם על המקום ואם יש משהו שמייחד את תושבי הכפר, והתשובה שקיבלתי, שאכן זה כפר של נוצרים אורתודוכסים, אך הם מתנהגים ומתלבשים באופן נורמלי כמו כולם ואין בו משהו מיוחד. כנראה שאנחנו לא הראשונים שהגיעו לשם במטרה לבקר במקום, שמזכיר את מאה שערים שלנו.

המשכנו בדרכנו לחיטהורן. בהתחלה היה קצת קשה למצוא את המקום, כי האיש הקטן כל הזמן כיוון אותנו לחיטהורן החדשה, נדמה לי הצפונית. כשירדנו מהאוטו והתחלנו בהליכה לאורך התעלה הראשית שמובילה יותר פנימה, לא תיארנו לעצמנו איזו הפתעה מחכה לנו. הגענו לעיירה מקסימה, שטובלת בנוף קסום של בתים כפריים עתיקים וציוריים. טיילנו קצת ברגל ובאחד המעגנים לקחנו סירה (15 יורו לשעה), למסלול של שעה דרך התעלות הקטנות שבין הבתים, יציאה לאגם וחזרה במסלול מעגלי (מקבלים עם הסירה גם מפה). הסירות פועלות על מנוע חשמלי מאד שקט והשלווה נשמרת, למרות כמויות הסירות. לא לשכוח לקחת לחם לברווזים, שליוו אותנו חלקים גדולים מהשייט. השייט מאד קל ופשוט ואם באגם יש מעט סירות, אפשר לתת גם לילדים להשיט את הסירה. למי שרוצה, יש גם מסלולים ארוכים יותר, כולל אפשרות להגיע לאי שבמרכז האגם. את הערב כאן סיימנו במסעדה האיטלקית Fratelli. ארוחה מלאה עלתה 65 יורו, לפני טיפ. ממליץ! אתר אינטרנט: www.ristorantefratelli.nl

אורחי המלכה בארמון הט לו

ביום העשירי הגענו לארמון המלכותי הט לו (Paleis het Loo). ארמון זה הוא בן 300 שנה ובו התגוררה משפחת המלוכה עד 1984. הסיור בין חדרי הארמון עם הריהוט המקורי והפריטים השונים נותן תחושה של סיור בארמון שהבעלים שלו מייד ישובו. הסיור עצמאי ואורך בערך שעה, בה עוברים בין החדרים ונחשפים לעושר והפאר. יש לציין, שהחדרים לא מפוארים כמו ארמונות אחרים בהם היינו בגרמניה או באוסטריה. לאחר הסיור בארמון יצאנו לטיול בגנים היפים והמטופחים ואם לא היינו תופסים את הקטנצ'יק בזמן, אז תוך כמה דקות אי אפשר היה להכיר את את הגינה. דווקא שם הוא חשב שמקומן של אבני החצץ הקטנות צריך להיות בתוך הבריכה ושהעיצוב של השיחים צריך לעבור שינוי. למזלם של בעלי הבית, עצרנו אותו בזמן. באמצע הביקור תפס אותנו גשם זלעפות ומזל שהיינו קרובים למרפסת מקורה, שם העברנו יותר משעה.

• מחיר כניסה: מבוגר: 10 יורו, גיל 6-17: 3 יורו. כרטיס מוזיאונים חינם.
  • שעות פתיחה: שלישי-ראשון, 10:00-17:00.
  • אתר אינטרנט: www.paleishetloo.nl

משם נסענו לעיר המקסימה דבנטר (Deventer). הגענו ביום שבת, שהיה מעין יום שוק עם המון דוכני עתיקות וווינטג', דוכני אוכל, גלידריות, מסעדות ובתי קפה. המון שמח. על קירות הבתים המון ציורי קיר עליזים וכדאי מאד להסתובב שם ולהיכנס לחנויות. הסתובבנו לנו בכיף בסמטאות הצרות עם הבתים המצוירים, וגם במדרחוב, שיהיה גם לבנות שבחבורה מה לקנות. החלטנו שדי במוזיאונים וויתרנו על מוזיאון הצעצועים, למרות ההמלצות שהיו כאן. הוא יחכה לפעם הבאה. אתר אינטרנט: www.deventer.nl/english-page

עושים כושר בטור דה הוחה פלואה

למחרת ניצלנו יום ללא גשם ובילינו חצי יום מאד מהנה בפארק היפה הוחה פלואה (Hoge veluwe De). לקחנו בכניסה את האופניים הלבנים, כולל אופניים עם מושב אחורי לתינוק ודיוושנו ברחבי הפארק. אפשר להזמין מראש אופניים מסויימים (עם טרולי נגרר או עם מושב לתינוק) באתר האינטרנט. אם מגיעים לאגם, לא לפספס את השוקו החם עם הקצפת בבית הקפה, שיושב ממש על שפת האגם עם נוף לטירה ולאגם. בכניסה לפארק, ממש קרוב לאזור ממנו לוקחים את האופניים, יש מתחם של גינת משחקים מאד כיפית שמתאימה לכל גילאי הילדים.

• שעות פתיחה באוגוסט: 08:00-21:00
  • מחיר כניסה: עד גיל 6 – חינם, גיל 6-12 – 3.75 יורו, מבוגר – 7.50 יורו
  • חנייה: 6 יורו
  • אתר אינטרנט: www.hogeveluwe.nl

פארק הוחה פלואה, צילום: יורם זיפלינגר

יום אחרון בליידן, פרידה והבטחה לחזור

את היום האחרון לטיול המקסים התחלנו אותו בליידן (Leiden), שגם היא עיר עם תעלות מים מקסימות. חנינו במגרש החנייה, שצמוד לטחנת הרוח הענקית (Molenmuseum), שמתנשאת לגובה של שבע קומות, אבל לצערנו, גילינו שבימי שני הטחנה סגורה למבקרים. טיילנו קצת בעיר על גדות התעלות, כולל במדרחוב ומשם המשכנו לשארית היום לדלפט (Delft). זו עיר חמודה ביותר עם סמטאות, תעלות, בתים יפים וכיכר ענקית, שבמרכזה קתדרלה, בתי קפה מסעדות וחנויות מזכרות. העיר ידועה באמנות כלי החרסינה ולכלים האיכותיים מחירים בהתאם, אבל אפשר לרכוש בחנויות המזכרות כל מיני כלי חרסינה קטנים ביורו בודדים. תמו ונשלמו 12 ימי טיול מלאים וגדושים ואנו מקווים להגיע לסיבוב השלמות נוסף.

המלצות כלליות לטיול בהולנד

1. מומלץ מאד להצטייד מהארץ במכשירי קשר שעולים בערך 150 ₪, אבל בעזרתם המשפחה יכולה להתפצל, למשל באפטלינג.
2. כרטיסי טיסה - הזמנו ב-KLM כ-10 חודשים מראש והם היו זולים משמעותית מאל-על. הכרטיסים נשמרו לחצי שנה, אבל במרץ המחירים עלו משמעותית והחלטתי לכרטס למרות שעדיין לא הייתי חייב. שווה לעקוב ולתפוס את המחירים הנמוכים מספיק זמן מראש.
3. כרטיס מוזיאונים חסך לנו המון כסף. כדאי להחליט מראש לאן רוצים להגיע ולבדוק את עלויות הכניסה מול עלות כרטיס המוזיאונים.
4. מחיר מונית גדולה לחמישה אנשים מהשדה תעופה למרכז העיר היה 50 יורו.
5. ימי שני התגלו לנו כימים בהם הרבה מקומות סגורים ובהם מסעדות נפתחות מאוחר.
6. כרטיסי אשראי - לא בכל מקום מקבלים כרטיס אשראי. למשל, רק בתחנות דלק גדולות שנמצאות על הכבישים הראשיים. בתחנות קטנות בכפרים או בכבישים צדדיים לא מקבלים כרטיסי אשראי בינלאומיים, אלא מקומיים בלבד. כנ"ל בהרבה סופרמרקטים.
7. לא לפספס ולקנות את הסטרופ וופלס, שיכולים להיות גם מתנה מוצלחת לארץ.
8. אפטלינג - כדאי להכיר את מפת אפטלינג מראש ולדעת לאן רוצים ללכת. כל עוד יש שמש לכו קודם למקומות הפתוחים. את המקומות הסגורים לשמור לשעות בהן מתחיל לרדת גשם.
9. דולפינריום - כנ"ל.
10. ג'י.פי.אס - זו היתה פעם ראשונה שטיילנו עם הגולם הזה וחבל שרק עכשיו גילינו אותו. כשמחזירים את הרכב, לא לשכוח (כמו שקרה לנו) את הזרוע שדבוקה לחלון.
11. כרטיס מוזיאונים - www.museumkaart.nl
12. אם אתם עם ילדים, ובעצם גם אם לא, תמיד שיהיה לחם באוטו להאכלת ברווזים.

רוצים לקרוא עוד על טיול בהולנד? הכתבות הבאות עשויות לעניין אתכם:

הזמנת חופשה להולנד

הזמנת מלון השוואה בין מאות אתרים ברחבי העולם הזמנת טיסה כל האתרים המובילים במקום אחד ביטוח נסיעות דרך למטייל יוצאים לחו"ל בראש שקט