לטייל בהולנד עם קראוון

כבר עם תחילת המחשבה על טיול עם ילדים היה לנו ברור כי שוב אנחנו שוכרים קרוואן. טיול עם קרוואן מתאים לאופי שלנו, הוא תמיד מוצלח. למרות גודלו הצנוע של הקרוואן הוא מאובזר בכל הציוד ההכרחי להרגשה של בית, אין צורך לארוז כל יום את הציוד ולעבור ממקום למקום. משפחת צמח יוצאת לטיול עם קרוואן בהולנד.
דורון צמח
תמונה ראשית עבור: לטייל בהולנד עם קראוון

כבר עם תחילת המחשבה על טיול עם ילדים היה לנו ברור כי שוב אנחנו שוכרים קרוואן. טיול עם קרוואן מתאים לאופי שלנו, הוא תמיד מוצלח. למרות גודלו הצנוע של הקרוואן הוא מאובזר בכל הציוד ההכרחי להרגשה של בית, אין צורך לארוז כל יום את הציוד ולעבור ממקום למקום. או לנהוג בכל יום חזרה למלון (בטיול כוכב). בעבר שכרנו ישירות מול החברות בחו"ל, והשנה מכיוון שהחלטנו להסתפק בשבוע לא ניתן היה לשכור (כולם דרשו בעונה מינימום שבועיים) פנינו למוטורהום ישראל. דרכם הצלחנו לשכור רכב לשבוע תמורת עמלה לא קטנה.

אני חייב להודות שמכל הקרוואנים ששכרנו בעבר (שלושה במספר), זה היה הקרוואן הסגפני ביותר, קטן, צפוף, מספר מועט של ארונות והגרוע ביותר ללא מיזוג-אויר (באותו שבוע הטמפרטורה באירופה טיפסה ל 35 מעלות צלזיוס), בפרסום לגבי הקרוואן הבנו כי יש מזגן, אבל כנראה הבנתנו הייתה שגויה (כך נציגתם טענה בפנינו), החלטנו (ולא תמיד הצלחנו) כי זה לא יקלקל את הטיול, קבלנו מפת אתרי קמפינגים בהולנד, הצטיידנו במצרכים בסופרמרקט וגילינו שהולנד יקרה להחריד ויצאנו צפונה, המליצו לנו על הקמפינג באדם, שמנו פעמינו לשם ואכן גילינו קמפינג מצוין, משטחי דשא נרחבים, מגרש משחקים לילדים, צרכניה קטנה ואוירה שקטה.

מכיוון שהשעה הייתה מאוחרת התמקמנו בקמפינג ויצאנו לשוטט קצת במרינה הצמודה לקמפינג, פגשנו את המפליגים בספינות בנהרות. אורח החיים בסירות מאוד דומה לקרוואן, לרובם אופניים על הספינה מה שמאפשר להם לטייל באזור לאחר העגינה. מאוחר יותר ארגנו ארוחת ערב בחוץ, כשהשאריות (ולא רק) ניתנים לברווזים, ליונים, לזרזירים ולשאר הציפורים שהתקהלו סביבנו, הקמפינג במקום נהדר אולם הרוחות מהים בשעות הערב די פוגעות בהנאה. למחרת נסענו לוולנדאם, הסתובבנו בנמל וברחובות הסמוכים והרגשנו בישראל, השפה העברית שלטה בכל. אפילו המוכרים פטפטו קצת בעברית, מיצינו די מהר את המקום ויצאנו לכוון חיטהורן. הדרך לחיטהורן עוברת דרך הדייק הדרומי ומדגישה באופן נהדר את הבעיה של הולנד כמדינה ששטחים נרחבים שלה הם מתחת לפני הים אשר מוגנים בדייק שלא יוצפו, כדאי לעשות חניה ולטפס על סוללת העפר המגנה על הכביש.

בחיטהורן ישנם מספר אתרי השכרת סירות והמחירים זהים בכולם. ניתן לשכור סירה בין שעה לשלוש שעות, המלצתנו לקחת לפחות לשעתיים. נכנסנו לסירה שלה מנוע חשמלי שקט ובהמשך כולם התנסו בהפעלת הסירה. קצת התברברנו, קצת התנגשנו יצאנו לאגם והתרשמנו מהכפר ובסופו של סיפור חזרנו וסיכמנו את המקום כמקום חמוד יפה וייחודי. יצאנו מחוץ לכפר ומצאנו קמפינג נחמד, לשפת אגם, חנינו לא הספקנו להתמקם והילדים זינקו למים.

קצת על הקמפינגים. לא הייתה לנו בעיה למצוא מקום, למרות שהיינו בעונה, לא תכננו היכן להיות ולא הזמנו מקומות מראש, בכל הקמפינגים היו מקומות ולא נדחינו על ידי אף אחד, ישנה תרבות קמפינגים שמאוד מצאה חן בעיננו, זוגות מבוגרים כמו גם זוגות עם ילדים צעירים. שוכרים בקתה או באים עם הנגרר שלהם ומתמקמים למשך מספר שבועות, נוצרים חיבורים בין אנשים בעיקר בשעות הערב כשמזג האויר משתפר, סביב שולחן כשהבירה מככבת. למחרת קמנו, התארגנו ויצאנו מוקדם לכוון "הוחה-פלואה". אחרי כשעה עצרנו לצד הדרך לארוחת בוקר, הוצאנו את השולחן והכיסאות ופרסנו לנו את ארוחת הבוקר. שעת נסיעה נוספת הביאה אותנו לשמורה, מיד בכניסה לקחנו אופניים (כלול במחיר הכרטיס) ויצאנו לטיול בשבילי השמורה. הצירים המרכזיים במקום מצופים אספלט ושבילי המשנה דרכים ברמת קושי נמוכה. בשלב מסויים פרסנו לנו בצד את האוכל שהבאנו, ישבנו על מצע עלים רך ונהנינו מהארוחה.

בהמשך הטיול הגענו למרכז המבקרים, ההתרשמות שלי כי מרכז המבקרים מעניין מאוד את אוהבי הטבע אולם לא כולם ימצאו בו עניין. ניתן להקדיש (ללא הטירה) בין שעתיים לשלוש שעות למקום. משם נסיעה קצרה לגן החיות בורחר, ביום חם שבו היינו רוב החיות הסתתרו ולא ממש נהנינו מהאזור הפתוח, אולם יש במקום חיות על פי אזורי האקלים שלהם שם ניתן להנות. המלצתי - לא לפספס את האוקיאנוס.  גן המשחקים שם זכה לביקור של ילדינו בזמן שאנו ההורים נחנו מהשיטוט. גן-החיות מאוד גדול, השילוט סביר וניתן לבלות בו עד יום. בשעות אחר הצהריים המאוחרות יצאנו לכוון דרום, התמקמנו בקמפינג קרוב לפארק אפטלינג בו נבלה את כל היום שלמחרת. הקמפינג לא היה מלא, וזה אפשר לנו להתמקם ולערוך משחק כדורגל.

למחרת לאפטלינג - בחרנו את יום שני שהוא יום פחות צפוף, וזכינו להנאה צרופה. רבות נכתב על אפטלינג, כל אחד יכול למצוא את עצמו, מהפעוטות ועד אחרון המבוגרים. המקום מומלץ, היינו בו מספר פעמים בעבר ותמיד נהנינו, פסטיבל קרנבל, הקניבל, הרפטינג וכמובן רכבות ההרים ומתקני האקסטרים האחרים תמיד משאירים טעם של עוד. בשלב מסויים השארנו את הילדים לבד ונחנו לנו בצל לצד האגם, מאוחר יותר הילדים חזרו אלינו רטובים מכף רגל ועד ראש לאחר שעברו במבוך מזרקות המים, לנו ממש לא היה איכפת באיזו דרך הם מצננים את עצמם בחום של חודש יולי. נשארנו עד שעת הסגירה וחזרנו עם הקרוואן לקמפינג.

ביום שלישי נסענו לאמסטרדם למכרים. שטנו בסירה שלהם לבית אנה פרנק, התור שם היה בלתי נסבל, רובו בשמש. אולם מקום זה הינו חובה לכל מבקר בעיר. הילדים הגדולים יותר מצאו עניין במקום, אין ספק שההסבר בעברית עזר להם. משם שיטוט בעיר, כיכר דאם ואחר כך פיקניק משותף עם המכרים.

ביום רביעי נסענו ל"זאנס-חאנס" מקום חמוד, אין דמי כניסה לכפר (2.5 יורו בכניסה לתחנות הרוח שבכפר). בכניסה לכפר נמצא אמן המציג את אופן הכנת נעלי העץ בחנותו ובה מאות נעלי עץ במחירים יחסית לא יקרים. במידה ותכננתם לקנות, זה המקום. בהמשך נמצאת מחלבה עם אין ספור סוגי גבינות (ניתן לטעום לפני הקניה) קנינו גבינה מעושנת במטרה להביא הביתה. שלוש תחנות רוח פועלות בכפר, נכנסנו לאחת מהן המפיקה צבעים באותה שיטה שהופקו במשך מאות שנים בעבר. כמו כן ישנו שם כפר ששוחזר מהמאה ה-17. ניתן לבלות במקום כשעתיים.

וקצת על תחנות רוח- בעבר הולנד היתה מוצפת בתחנות רוח כאשר היעוד המקורי שלהן (וזאת שמענו מפי הידידים המקומיים שלנו) היה בעצם לנקז את המים בעת הצפת הנהרות. שטחים נרחבים של הולנד הינם מתחת לפני הים ויש צורך לנקז אל הים את מי הנהרות שהיו מציפים שטחים נרחבים, ואת זה עשו במשך מאות שנים תחנות הרוח. ניתן היום לראות תחנות רוח חדישות להפקת חשמל ירוק. משם נסענו לווסנאר לפארק דונירל. במתחם קמפינג גדול הכולל מסעדות סופרמרקט וכמובן פארק מים נהדר ואתגרי, בריכות חיצוניות ופארק שעשועים (לא לבנות עליו יותר מדי). הכניסה די יקרה. לשוכני הקמפינג הפארק החיצוני בחינם ופארק המים בעלות של 3 יורו לאדם. הילדים בילו שעתיים בפארק המקורה במסלולי אבובים ומגלשות, האטרקציה הייתה מגלשה שמסתיימת במשפך שבסיומו נפילה לבריכה. בסיום היום התחלנו להרגיש את סוף הטיול בהולנד (לקחנו מאמסטרדם רכבת לפריז להמשך הטיול) ניקינו את הרכב, ארזנו את הציוד וביום שלמחרת החזרנו את הקרוואן ממש ליד תחנת הרכבת.

עלויות: קרוואן לשבוע בעונת הקיץ עולה כ-1000 יורו (המחיר יורד בהשכרה לזמן ארוך יותר ומחוץ לעונה), דמי כניסה לקמפינג כ-30 יורו.

לסיכום, הולנד היא גן עדן לטיול משפחות. קטנה יחסית, מלאה באטרקציות לילדים, יפיפייה ומסבירה פנים. הטיול עם קרוואן נותן חופש לילדים, מטיל בדרך כלל מעמסה נוספת על המשפחה. הצעתי- כדאי לחלק משימות קבועות לילדים, כגון עריכת השולחן לאוכל, פינוי המצעים בבוקר וכדומה, זאת עזרה להורים וגם מחבר אותם לחיים בקרוואן.

הזמנת חופשה להולנד

הזמנת מלון השוואה בין מאות אתרים ברחבי העולם הזמנת טיסה כל האתרים המובילים במקום אחד ביטוח נסיעות דרך למטייל יוצאים לחו"ל בראש שקט