סקנדינביה - חלום של טיול

לטייל בסקנדינביה זהו חלום ואם זה טיול משפחתי זה מושלם. אגמים, מפלים, פעילויות מגוונות כמו שייט ורפטינג ועוד. תמצאו בסוף גם טיפים לטיול מוצלח במיוחד ואיך מכינים בצורה טובה את הטיול.
אבי אלגזי
תמונה ראשית עבור: סקנדינביה - חלום של טיול

יום 14 -אגמים, מפלים ומקום לישון

התעוררנו ליום חם (29 מעלות בצהריים) ועברנו ללבוש קצר. עזבנו את Neshein והמשכנו לדרכינו לכיוון המעבורת ב- Bruravik. בדרך עברנו מנהרה ארוכה במיוחד של כ- 7.5 ק"מ ונדהמנו לגודל ההשקעה הטמונה בחציבתה. הפלגה, שארכה כרבע שעה ומחירה הכולל 151 קרונות, העבירה אותנו ל- Brimmes ומשם נסענו מזרחה על כביש 7 על גדתו הדרומית של Eidfjord, לעיירה החביבה Eidfjord, שמן הסתם גם קרויה על שמו.

ישבנו לאכול ארוחת צהריים והתאהבנו במקום. במקום היה פנסיון, אתר קמפינג ומלון מרשים של Quality Hotel. בדיעבד, לו ידענו, היה שווה להמשיך אתמול מעט וללון כאן ואף אולי לשקול שהייה במקום אשר הציע שלל אטרקציות כמו: שייט לסוגיו על Eidfjord, שכירת אופניים ואף רפטינג (אשר מרוחק משם בכ – 7 ק"מ). מפאת חוסר הזמן, בחרנו במסלול אופניים של שעה על גדת הפיורד. עברנו דרך אתר הקמפינג הנחמד והבטחתי לבעל המקום, שאפרסם את המקום בקרב אחיי הישראלים. אז בבקשה אחים רשמו לכם, אתר הקמפינג נקרא  Camping Kjaertveit. אתר אינטרנט: %http://www.kcamp.no|www.kcamp.no|target=_blank%.

בסביבות השעה 17:00, עזבנו את העיירה Eidfjord, חזרנו מערבה על כביש 7 ומשם עלינו דרומה על כביש 13 הנופי, שבסופו נתמקם ב- Prekestolen כנקודה ממנה נצא מחר בבקר לטראק לצוק המטיף (צוק השטן). בתחילת הדרך של כביש 13, למדנו עוד דבר חיובי על התרבות הנורבגית ומדובר על אופן מכירת דובדבנים ופירות שונים, שהונחו להם על שולחן שהוצב סתם כך ולבד בצד הדרך, כשלצידם מחירון וקופה. לקחתי סלסלת דובדבנים (40 קרונות) ותפוחים (20 קרונות), שלשלתי את הכסף לקופה והתפעלתי מהתרבות הנפלאה הזאת שמתבססת על יושר ואמון.

כביש 13 - שפע באגמים, נחלים, רכסי הרים מושלגים ומפלים רבים. במיוחד בלטו מפלי Late Latefossen המדהימים והעוצמתים, אשר נמצאים אחרי Odda, וסמוך ל- Skare. עצרנו את הרכב ויצאנו נלהבים לצלם ולחוש את העוצמה. בשעה 21:00, עלינו ב- Nesvik על מעבורת, אשר העבירה אותנו ל - Sande (סכום כולל 105 קרונות). המשכנו על כביש 13 עד Prekestolen וחיפשנו לינה. הגענו לאתר הקמפינג של Prekestolen, אך הוא לא כלל הייטרים אלא רק קרוואנים ואוהלים. המשכנו לנסוע לכיוון המלון, אין נפש חיה ובחוץ קור כלבים. סיגי והילדים חיכו ברכב, ואני גיששתי באפלה ונכנסתי למלון Preikestolen Fjellstue, שהיה היחיד באזור ומבפנים שקק חיים והרשים מאוד. אתר המקום: %http://www.preikestolenfjellstue.no|www.preikestolenfjellstue.no|target=_blank%.

פקידת הקבלה בישרה לי שהמלון בתפוסה מלאה והמליצה שלהבא אם אזדמן לאזור, שאזמין מקום מראש. היא התקשרה לברר בשני בתי מלון אחרים אם יש להם מקום לינה עבורנו, אך תשובתם גרמה לי להבין במהרה שבתי המלון המעטים באזור, על אף מחיריהם היקרים יחסית היו בתפוסה מלאה ויתכן שיהיה עלינו להתכונן לתכנית חירום ב' שמשמעה – לינה ברכב. השעה כבר די מאוחרת ואנו עדיין אופטימיים, אך דיי עייפים. מצאנו מלון נוסף באזור ((Lilland Hotell וזול יותר (נמצא בעיירה Tau בכתובת: Bergtonveien10 4120), אך גם הוא היה מלא. אתר המלון: %http://www.lilland.no/hotel/en/index.html|www.lilland.no|target=_blank%. טלפון: (47)51747434.

אתרי הקמפינג המועטים באזור כבר סגורים לאירוח ונראה שתכנית החירום מתחילה להיות אקטואלית יותר מתמיד. סיגי לא התלהבה מהרעיון שתאלץ לישון ללא מקלחת, קרן בלאו הכי רדומה, אך אור, שהנו רשג"ד במיל', בוגר מש"צים (מדריכי שלח צעירים) ואף בוגר טיפוס לרכס הרי האלפים המושלגים במסגרת משלחת "שוברים את הקרח" בניהולו של "דורון הראל", התלהב מהרעיון של לינה ברכב וקיווה שלא נמצא מלון. אכן, משאלתו התגשמה ותוך מספר דקות מצאנו עצמנו מאורגנים ללינה ברכב במקום חשוך, באחד החניות שמצאנו בדרך. הדלקתי את הלפטופ, ראינו סרט ותוך זמן קצר נכנסנו לתרדמה עמוקה. בסך הכול ההווי היה נחמד, לא שיגרתי ובשביל חוויה חד פעמית, ממש לא נורא!

%#start|לתחילת הכתבה%

יום 15 - צעדה לצוק המטיף

התעוררנו בהדרגה, התרחצנו עם בקבוקי המים שהיו באופן קבוע ברכב ונסענו בחזרה לכיוון Prekestolen. בדרך עצרנו בחורשה, שתינו קפה וסעדנו את ארוחת הבוקר, אשר לאחריה הגענו לנקודת ההתחלה ממנה נתחיל לצעוד לצוק המטיף (השטן). סיגי עדיין מתלבטת אם לצעוד איתנו או לחכות למטה, אך לבסוף כוח השכנוע הגברי הצליח לשכנעה לעלות איתנו.

הצטיידנו בהמון מי שתייה (חשוב מאוד) ובשעה 11:00 התחלנו לטפס על אבני הדרך השיפועית, כשגשם חזק שוטף אותנו לרוב אורכה ונספג לבגדינו. הדרך אמנם הייתה ארוכה ומייגעת, אך ככל שעלינו יותר, כך זכינו בתצפית יפה יותר על הפיורד. מזג האוויר השתפר לאיטו. לאחר כשעתיים וחצי של הליכה עברנו כ- 3800 מטרים והגענו סוף סוף לצוק המטיף, הנמצא בגובה של 604 מטרים מעל פני Lysefjord ובזווית של 90 מעלות כלפיו. מפחיד היה לראות את האנשים המצטלמים, כשהם יושבים על קצה הצוק ורגליהם מתנדנדות באוויר. עם כל החשש, נכנסנו גם אנחנו לאווירה המאתגרת והצטלמנו על הצוק - הלא לא לחינם עשינו את הדרך עד כאן ורוב הסיכויים שלא נגיע לכאן שוב. אתר המקום: %http://en.wikipedia.org/wiki/Preikestolen|en.wikipedia.org|target=_blank%.

כעבור כחצי שעה, בטננו הרעבה החלה לתת אותותיה ולהזכיר לנו שכדאי שנזוז, כי עוד ארוכה הדרך אל האוכל. השעה 14:20, התחלנו לצעוד בחזרה. אור העלה את הרעיון, שעדיף שיתקדם מהר יותר מאיתנו וכך יתחיל להכין את ארוחת הצהריים. הרעיון התקבל בברכה ובאמת כשהגענו, חיכתה לנו ארוחת צהריים חמה ומפנקת שכללה פתיתים ונקניק צלוי. את האזור עזבנו ב - 17:00 אך לפני כן אציין, שכדאי שתכינו מטבעות מראש עבור מחסום החנייה ביציאה, אם אינכם מעוניינים להתעכב כמוני ולהיכלל בקבוצת "מקבצי המטבעות", אשר חיפשו מישהו שיעשה להם טובה ויפרוט להם את השטר כי בסה"כ רצו להגיע הביתה בשלום.

בסופו של דבר, הגענו ל- Danes למעבורת של 18:00, אשר העבירה אותנו תמורת 105 קרונות אל Lauvvik. פננו מועדות אל Kristiansand (להבדיל בין Kristiansund שנמצאת צפונית יותר), ללינה בקרבת הנמל, אשר ממנו תצא המעבורת שתעביר אותנו מחר, אל דנמרק. מ- Lauvvik נסענו דרום מערב עד Algard ומשם עלינו על כביש E39, שהוביל אותנו דרום מזרחה עד העיירה Aros המרוחקת כבחצי שעה מאזור הנמל של  Kristiansand.

בעיירה Aros, מצאנו לינה בבקתה נחמדה, שבבעלות אישה נחמדה עוד יותר. הבקתה כללה מיטה זוגית, מיטה קומתיים ושירותים. המקלחת נמצאת מחוץ לבקתה, אך צמודה אליה. העלות: 640 קרונות. למעוניינים, מספר הטלפון: (47)93841144.

%#start|לתחילת הכתבה%

יום 16 - עוזבים במעבורת את נורבגיה

השכמנו מוקדם, התארגנו ויצאנו לכיוון הנמל של Kristiansand. המעבורת הפעם גדולה ולא כמו קודמותיה. היא כללה דיוטי-פרי, מסעדות, דוכני המרת מטבעות ואף שכירת אינטרנט אלחוטי למשך כל ההפלגה. מאחר שמדובר על הפלגה ארוכה, בין מדינות, שיוצאת בסך הכל פעמיים ביום, נערכנו לכך בהתאם. בכדי להבטיח לנו מקום, הזמנו כרטיסים מראש עוד מהארץ בעלות של 152 יורו. להלן הסבר קצר בנדון: לאחר מילוי הפרטים דרך האתר %http://www.colorline.com|www.colorline.com|target=_blank%, יתקבל האישור עם כל הפרטים (Reiseinformasjon) לתיבת הדואר האלקטרוני שלכם וכעבור זמן קצר יתקבל קובץ הכרטיסים (Billett).

כמובן יש להדפיס את האישור והכרטיסים ולהציגם במעבורת. בשעה 08:00 עזבנו את נורבגיה בקרוז היוקרתי, בזבזנו שם את הקרונות הנורבגים שנותרו לנו ובשעה 11:15 הגענו ל - Hirtshals, שבצפון דנמרק. נסענו דרום מזרחה, באוטוסטראדה E20, אשר הציעה הרבה פארקים לפיקניק והתרעננות ובשעה 17:30 הגענו לקופנהגן שם סגרנו את הלולאה במלון Cabinn - המלון איתו התחלנו את הטיול. זהו הלילה האחרון של הטיול וזאת סיבה מספיק טובה לחגוג ארבעתנו. לאחר מנוחת צהריים ומקלחת טובה, צעדנו למרכז העיר - מדרחוב סטרויט (Stroget), אותו כבר הכרנו היטב. אכלנו במסעדה, הרמנו כוסית ונהנינו מחיי הלילה של סוף השבוע בעיר.

%#start|לתחילת הכתבה%

יום 17 - היום האחרון לטיול בדנמרק

השכמנו ליום נאה. הטיסה שלנו רק ב-19:25, כך שניתן לנצל את מרבית היום לטיולים. הזדכינו על החדר במלון Cabinn ונסענו ל- Langelinie, שם נמצא הפסל המפורסם של בת הים הקטנה, הדמות האגדית של הנס כריסטיאן אנדרסן, שהתפרסם לפני 173 שנה. יתרה על כך, היום הוא יום הולדתה של בת הים, שמן הסתם כבר לא כל כך קטנה, כך שמכל הבחינות, תפסנו יום מוצלח לבקר אותה. אכן, הגענו לאזור הנמל שם, חיכתה לנו בת הים כשהיא מקושטת בזרי פרחים וההמון הרב שבה לבקרה, עומד בתור להצטלם עימה.

דמויות מסיפוריו של ה.כ.אנדרסן עברו בין ההמון והוסיפו לאווירה החגיגית. המשכנו לטייל באזור הנמל הססגוני, מועד הטיסה שלנו מתקרב והחלטנו לחזור לאיטנו אל הרכב. זהו! יומן המסע של הטיול עתיר החוויות שלנו בסקנדינביה הגיע לסופו וכמו כל דבר בחיים, גם הוא חייב להסתיים. על אף המציאות שכבר איננה בדמיוננו, הוא יישאר לעד.

הפקת לקחים ומחירים

• בדיעבד, הייתי מתכנן את הטיול בצורה קצת שונה, מוריד המון קילומטרים מהנסיעה ומשאיר זמן איכות לשהייה באתרי קמפינג, טיולים רגליים בסביבתם ואפילו ל"בטן גב".
  • הייתי מסיים את הטיול באוסלו ולוקח משם מעבורת לילה לקופנהגן, כך הייתי מרוויח זמן נסיעה, כסף ללינה וגם חוגג באנייה גדולה את הלילה האחרון לטיול.
  • רצוי להזמין מקומות מראש בקרבת Prekestolen (צוק השטן), אם מתכננים להגיע לשם לטיול.
  • כבישי אגרה - התשלומים לכבישי האגרה, אשר לא שילמתם במקום (אולי אף לא הייתם מודעים להם), יגיעו אליכם הביתה גם חצי שנה אחרי הטיול ותוכלו לשלמם באינטרנט (פעולה פשוטה שלוקחת כ-3 דקות). נכון ש"מרגיז" שמזכירים לכם בכל פעם את הטיול, אך אם תחסכו מכם את התשלום, כעבור 28 יום בדיוק תגיע אליכם הודעת תשלום מעודכנת בתוספת 30$. אל תסתבכו ושלמו זאת באותו הרגע, כי התשלום עלול לגדול כמו "כדור שלג" ולכו תדעו מה האמצעים שעומדים לזכותם לגבות זאת מכם.

%#start|%אז מה היה לנו שם? מחיר ארבעה כרטיסי טיסה: 2,280$. מחיר דלק כללי : 500 יורו, מרחק נסיעה כולל: 4,400 ק"מ, תצרוכת דלק כוללת : 363 ליטר, מחיר ממוצע לליטר דלק : 1.78 יורו, מחיר לינה ממוצע ללילה : 82 יורו, מחיר ממוצע במעבורות, כולל האחרונה של Colorline. מחיר: 30 יורו. הוצאות מזון: לפי תאבונכם.

טיפים והכנות לפני הטיול

• הזמנת כרטיסי טיסה - השגנו במחיר 570$ לכרטיס, דרך סוכנות נסיעות גלאקסי בחיפה. אנו מזמינים כרטיסים בסוכנות זו באופן קבוע לשביעות רצוננו המלאה (טל': 04-8361111-4).
  • הזמנת 2 לילות במלון Cabin Scandinavia בקופנהגן %http://www.cabinn.com/|www.cabinn.com|target=_blank%, הזמנת 3 לילות ב- Rica Talk Hotel בשטוקהולם %http://www.rica-hotels.com/|www.rica-hotels.com|target=_blank%.
  • הזמנת רכב בממסי בחיפה - פורד מונדאו סטיישן ממוזגת, גיר רגיל תמורת 783 יורו. זו הפעם החמישית שאנו מזמינים דרך ממסי בחיפה לשביעות רצוננו המלאה (טל': 04-8644137).
  • הזמנת מעבורת מ- Kristiansand ל- Hirtshals - בזמן ההזמנה דרך האינטרנט %http://www.colorline.com|www.colorline.com|target=_blank%, התבקשתי לרשום בשדה חובה את מספר רישוי הרכב ,(Car registration) שבעצם לא נמצא עדיין ברשותי. לאחר בירורים עם חברת המעבורות Color Line ניתן למלא בשדה זה: XXXXX.
  • הזמנת לינה מראש - מדיניות רוב אתרי הלינה לרבות בתי המלון, היא לשמור ללקוח את ההזמנה עד שעה 16:00 של אותו יום או שעה 18:00 על פי בקשת המזמין. אם ברצונכם להבטיח את ההזמנה גם לאחר שעה זו, עליכם למסור את מספר כרטיס האשראי שלכם כבטחון.
  • חשמל - יש להצטייד במתאם חשמל (משקע אירופאי לישראלי) + מפצל 220V מאחר שיש בבקתות מספר קטן של שקעים.
  • סידורי מיטה - הבקתות בדרך כלל מכילות מיטות, כריות ושמיכות בלבד. שכירת מצעים ומגבות מייקרת משמעותית את מחיר הלינה, כך שאם אתם מעוניינים לחסוך הוצאה מיותרת זו, הצטיידו מהארץ במגבות, ציפות לכרית וסדינים כפולים לכל אחד: אחד מעל המזרון ואחד מתחת לשמיכה.
  • מפות - אני ממליץ על מפות בקנה מידה 1:250,000(אני קניתי של Freytag & Berndt).
  • קניית מזון רב מהארץ: נקניקים יבשים, ארוחות להכנה מהירה - "חמים וטעים", מרקים להכנה מהירה וכמובן לא לשכוח להביא ראש גז לבישול האוכל.
  • השארנו את אייס - כלבלב המחמד שלנו, אצל חותניי.
  • מזומנים : מניסיון העבר, החלטנו הפעם לא להפריז בלקיחת כסף מזומן רב מהארץ ולהצטייד בכמה שפחות מאחר שאת רוב התשלומים אנו משלמים במלא בכרטיס האשראי.
  • לקחנו עמנו כ- 1250 יורו ו- 8000CHF (קרונות נורבגיים).
  • מטבעות ושער חליפין (נכון לאוגוסט 2009): המטבע בדנמרק נקרא כתר דני (Danish Krone ובקיצור: DKK). שוויו כ- 0.72 ₪. המטבע בשוודיה נקרא כתר שבדי (Swedish Krone ובקיצור: SEK). שוויו כ- 0.51 ₪. המטבע בנורבגיה נקרא כתר נורבגי (Norwegian Krone ובקיצור: NOK).שוויו כ- 0.61 ₪. שער היורו כ- 5.35 ₪ ושער הדולר כ- 3.79 ₪.

טיפים בזמן הטיול

אלכוהול בשבדיה - החוק השבדי אוסר שתיית אלכוהול ובירה אחרי חצות.

נורבגיה:

• לינה - רוב אתרי הקמפינג סוגרים את משרדי הקבלה שלהם ב- 22:00 ואח"כ אין עם מי לדבר.
  • מחירי הלינה – מחירי הלינה בבקתות נעו בין 425 ל- 700 קרונות. אם בידיכם מזומנים, תוכלו להתמקח על מחיר הלינה בעיקר באזורים הפחות מתויירים.
  • שירותי אינטרנט - רוב אתרי הקמפינג מספקים שירות Wireless. יש לוודא שאכן יש קליטה מהבקתה שתקבלו.
  • תחבורה - הרמזור הירוק לרכבים הפונים שמאלה בצומת, מתחלף ברוב המקרים יחד עם הירוק של הנוסעים ישר הבאים ממול ויש לתת להם זכות קדימה.
  • חיסכון בבניית כביש רחב - רוב הכבישים הבין-עירוניים בנורבגיה, על אף היותם דו-סיטרים, הינם צרים ומתוכננים לנסיעה של רכב אחד בלבד. נישות הממוקמות בצדי הכביש, מאפשרות עצירת הרכב ומתן מעבר לרכב הבא ממול.
  • נוף - בשעות בין הערביים, הפיורדים והאגמים נראים מרשימים יותר.