פרייזר איילנד - טיול משפחתי

כשהסופה מאחריהם, יוצאים בני משפחת שחר-קריצ`בסקי לכיוון האי פרייזר איילנד, האי החולי הגדול ביותר בעולם. הם מטיילים באגמים, ניפעמים מהחולות הלבנים ויופיו של האי, פוגשים בלוויתנים (מרחוק) ואף חוגגים יום הולדת. אתם מוזמנים לקרוא על חוויותיהם בכתבה הבאה.
משפחת שחר-קריצ'בסקי
תמונה ראשית עבור: פרייזר איילנד - טיול משפחתי

שמורת גרייט סאנדי

הסופה מאחורינו וכמה ימים יפים לפנינו. אנחנו שמים פעמינו לרינבו-ביץ` (Rainbow Beach), עיירה קטנה נעימה ושקטה, הנמצאת בקצה הצפוני של שמורת Great Sandy National Park היפה. מרינבו-ביץ` ניתן לעבור במעבורת לפרייזר איילנד (Fraser Island) בנוחות רבה - 10 דקות הפלגה על גבי אחת משתי מעבורות, שמתמלאות ויוצאות מהבוקר ועד אחר-הצהריים. גם המחיר (80 דולר לרכב + נוסעים) זול יותר מאשר המעבורת, שיוצאת מהארווי בי (Harvey Bay) בעלות של 130 דולר הלוך ושוב לרכב והנוסעים.

התמקמנו בקרוואן פארק של ה"טופ טוריסט" Rainbow Beach Holiday Village, שנמצא ממש ליד הים. המקום צפוף ועמוס מאוד, אם כי מטופח ונקי (38 דולר ללילה). צפריר הלך לברר על ציוד קמפינג להשכרה ולאסוף מידע ממשרדי ה- QWPS (רשות הפארקים של קווינסלנד) לגבי פרייזר איילנד והשמורות באזור. כניסה לפרייזר איילנד ולינה בקמפינג מחייבת אישורים (Permits, ראו פרוט בטיפים של הכתבה). בינתיים, הבנות ואני הלכנו לקנות כלי ים ולחוף. היום נעים אך לא מספיק חם כדי לרחוץ בים והבנות נהנות לשחק בחול, לחפור, להכין עוגות ולמצוא מציאות שגלי הים פלטו. עקבות הסופה ניכרים בכל - הים מלוכלך מאוד ונצבע בצבעי חום כהה ושחור, כשגליו החומים פולטים לכלוכים רבים. גם רצועת החוף מלוכלכת מכל מה שהים פלט בימי הסופה, גזעי עצים, צמחים, פלסטיק והמון זפת שחורה. צפריר פוגש אותנו בחוף ומסתבר שאין בעיירה ציוד להשכרה אלא רק לקניה. אחר הצהריים אנחנו חוזרים לקרוואן ובערב צופים בליקוי ירח מלא ומדהים! עדני התרגשה מאוד מהיופי ויצאה כל דקה לראות מה מצב הירח וצבעו. הליקוי פתח פתח לשאלות ושיחות מענייניות על גרמי השמים, אסטרונומיה, השפעת הירח על הגאות ואנחנו מתגאים פעם נוספת בבנות הסקרניות ובידע הרב שהן רוכשות בטיול, ידע שלא נרכש בדרך כלל בבית ספר (מי חשש שהן לא ילמדו בטיול?).

הטיול הקסום הזה על מגוון הארצות, האנשים, התרבויות, הדתות והטבע השונה שאנו פוגשים חושף את הבנות לחוויות וידע רב בנושאים מדהימים ומגוונים מאוד, עליהם בדרך כלל לא לומדים בבית הספר בגילן ובטח לא בכזה כייף, תוך התנסות אישית חוויתית בנושאים כמו: היסטוריה, גיאוגרפיה, עונות, כדוריות דם, חמצן, מערכת החיסון, אסטרונומיה, בודהיזם, ימאות, משטרים וצורות שלטון, תזונה, שפות, המרות כספים, משפחות של בעלי חיים, סוגי צמחים, שמירת הטבע ועוד... הן שותות את המידע בצמא, סופגות המון ועולמן מתעשר מיום ליום. בלילה כולנו נרדמים בשקט לקול רחש הגלים הנפלא. למחרת אנחנו קונים ציוד קמפינג לקראת פרייזר איילנד, אליו נעבור מחר ומתארגנים בסידורים אחרונים (הדרכים באי נפתחו וכבר ניתן לטייל בו - יש!). לפי התחזית צפויים 3-4 ימים יפים ולאחריהם שוב גשם, כך שאנו מתארגנים מהר להספיק ליהנות מפרייזר לפני גשם נוסף.

בצהריים יצאנו לטיול 4X4 בג`יפ הנהדר שלנו על חוף Cooloola היפה בשמורת Great Sandy National Park. נסענו כשעה ב-Fresh Water Rd בדרך עפר קופצנית משובשת המתאימה לרכבי 4X4 בלבד. הדרך עוברת ביער יפה והופכת, בהמשך, לדרך חולית המגיעה עד החוף, שם החול רך ועמוק במיוחד. נהננו מהנסיעה, חצינו את החול לעבר קו החוף, שם מי הים מהדקים את החול והנסיעה על החול הלח נעימה ורכה כמו כביש. היה כייף אדיר לנסוע לאורך החוף הקסום, ים מצד אחד וחולות מצד שני וברקע מוסיקה נעימה. נסענו דרומה לעבר החולות הצבעוניים והקניון האדום, שם עצרנו לארוחת צהריים בטבע. משם נסענו צפונה למגדלור היפה שבצפון החוף. טיפסנו במעלה ההר (שעה הלוך ושוב), ונהננו מהנוף היפה של הים והחוף הנשקפים מלמעלה.

מגיעים לפרייזר איילנד

יום ראשון: קמנו בבוקר, מתרגשים לקראת החוויות הצפויות באי המופלא. העמסנו את הציוד לקמפינג בן 4 ימים, המון מים ואוכל (נראה כמו יציאת מצרים...) ונסענו לקרוואן פארק קרוב- Rainbow Waters Holiday Park לאחסן בו את הקרוואן בזמן שהותנו באי (5 דולר ליום עם חיבור לחשמל, או 3 וחצי ללא חשמל). המשכנו לעבר המעבורת ב-Inskip Point בעלות של 80 דולר הלוך ושוב לרכב והנוסעים ואחרי 10 דקות במעבורת ירדנו לחוף חולי ורך, ממנו נסענו כשעה ב- Inland בדרך קופצנית להחריד עד שהתחברנו לדרך בה נוסעים על קו החוף לקראת תחילת השפל. באי ניתן לנוע רק ברכבי 4X4 והדרכים בו מתחלקות לדרכים העוברות בתוך האי (Inland), בהן ניתן לנסוע משך כל שעות היום (לא מומלץ ברדת החשכה, אז לא יהיה מי שיוכל לעזור או לחלץ במקרה הצורך) ולדרכים על החוף, בהן ניתן לנסוע רק בזמני השפל (שעתיים או שלוש לפני ואחרי שיא השפל תלוי בחוף), כך שבנסיעה באי חייבים להתחשב ולתכנן את הנסיעות והמעברים לפי זמני השפל.

נסענו בהנאה על החול הרך, נהנים מהים שלצידנו, ציפורי הים היפות והרוח ולפתע ראינו כלב דינגו על החוף, שהבנות התרגשו לראותו. המשכנו בדרך, תוך חציית נחלים קטנים וצחקוקי שמחה של הבנות בכל פעם כשהג`יפ צלח דרכו במים, שליטפו את הדלתות. לאחר כשעה ורבע הגענו ל- Eeli Creek, נחל קטן ומרענן של מים מתוקים, שנמצא על הדרך. עצרנו למנוחה, לארוחת צהריים, רחצה ומשחקים במים והמשכנו בנסיעה על קו החוף עד לקמפינג בו נישן הלילה Dundubara בעלות של 18 דולר ללילה (מקלחת- 1 דולר ל-3 דקות מים חמים). צפריר ועדן הקימו אוהל לתפארת, עדן עזרה ממש נהדר וטבע הצטרפה בהנאה לסידור המזרונים ושקי השינה.

מטיילים באי

קמנו מוקדם ואחרי ארוחת הבוקר הלכנו כ- 20 דקות עד שהגענו לדיונת החול הענקית וה-מ-ד-ה-י-מ-ה Wungul Sandblow. הדיונה פשוט מקסימה ביופייה! גבעות גבעות של חול זהוב, צהבהב לבנבן, רך ,רך ונקי... ישר חלצנו סנדלים נהנים מהחול שמלטף את הרגלים, נפעמים מהמרחבים, היופי השקט והנוף שנשקף ממרומי הדיונה הלבנה. הבנות היו שיכורות מהדיונה, השתוללו בחול, התגלשו ונהנו מהמגע שלו בגוף. בזמן שצפריר כבש את פסגת הדיונה (עליה עד קצה הדיונה אורכת כשעה וחצי ומאוד מאומצת) אנחנו עשינו "הפסקת פרי" בצל השיחים. חזרנו לקמפינג לארוחת צהריים, ארזנו את הציוד ונסענו צפונה ל- Indian Head, טיפסנו למעלה, השקפנו על הנוף היפה והצלחנו לראות מרחוק לוויתן קופץ בשמחה במים.

מ- Indian Head נסענו דרומה ועצרנו אחר הצהריים שוב ב-Eli Creek למנוחה והשתכשכות במים המתוקים. האי נפלא ביופיו והוא קסם של מקום: אי חול גדול עם הרבה צמחייה ירוקה, השונה ממקום למקום, משהו ממש מדהים! רגע אחד נוסעים ביער צפוף וגבוה, תוך 5 דקות עוברים לאזור עם צמחיית ים נמוכה ושיחים אופייניים, ואחר כך נכנסים ליער גשם אמיתי! לא יאמן, יער גשם באי חול, קצת מצחיק... באי המון אגמי מים, חלקם מתוקים, דיונות, חול צבעוני והרבה ציפורים יפיפיות, ים יפה ותחושה של מרחבי אין קץ - אתה והטבע. למרות שיש הרבה מטיילים על האי רוב הזמן זה לא מורגש. הים מוחק את עקבות הצמיגים על החול והרוח את עקבות ההולכים בדיונות וניתן לטייל בשלווה ולמצוא פינות שקטות. מ-Eli Creek טיפסנו עם הג`יפ בדרך קופצנית שחלקה חול וחלקה שורשי עצים והגענו עם ערב לקמפינג הבא- Central Station, השוכן בלב יער גשם עבות עם עצים ענקיים וגבוהים מאוד, כמו יצא מהאגדות. העצים הגבוהים והענקיים חוסמים את השמש ותופסים המון לחות. היה קר! לאחר מקלחות מהירות וארוחת ערב טעימה התחפרנו באוהל, היה כל-כך קר שנאלצנו לישון עם המון בגדים ועדיין היה קר מאוד!.

קמנו מוקדם, עם קריאות הקוקאברות והעורבים לבוקר קפוא. החלטנו להתארגן מהר ולצאת מהיער למקום פתוח, שם נוכל להתחמם בשמש. השארנו את הציוד, ארזנו אוכל להמשך היום ונסענו לאגם Lake Mckenzie (כ-10 ק"מ מהקמפינג), שם מצאנו שולחנות בשמש נעימה, הפשרנו והשלנו שכבות. אכלנו ארוחת בוקר טעימה וירדנו אל חוף האגם היפה, שמימיו בצבעי תכלת כחול וטורקיז נהדרים ומשתנים לפי זווית השמש והעננים והחוף שלו חולי ולבן - קסם של מקום! טבע הכינה עוגות בחול, צפריר ועדן שיחקו ב"פריסבי" (צלחת מעופפת) על החוף ואני צילמתי מכל זווית אפשרית. אחר- כך המשכנו לכיוון Lake Wabby. הנסיעה הייתה מאתגרת ולא קלה בגלל גזעי העצים והשורשים, שצומחים לאורך וגורמים לקפיצות והדרך, בה החול רך מאוד ובחלקה גם עמוק מאוד...

באחד המקומות צפריר פינה את הדרך למכוניות, שהיו מאחור ואז חזר לשביל הראשי אך לא מספיק מהר ובהילוך גבוה מידי. התוצאה – שקיעה בצהרי היום! הרכב נעמד במקום וניסיון לצאת קדימה או אחורה רק החמיר את המצב וגרם להתחפרות נוספת. שקענו עד הגחון, הרכב פשוט התיישב על החול עד הדלתות. רכב שהגיע מאחור עזר לנו: הוצאנו מעט אוויר מהגלגלים, הרמנו את הרכב עם מגבה (ג`ק) ,פינינו הרבה חול מתחת לרכב ושמנו עצים שאספנו מתחת לגלגלים. הרכב עדיין נאנק ובקושי זז. משך כל הזמן הזה עדן המשיכה להקריא לטבע סיפור על פיות. אחרי חצי שעה היא פתאום הרימה את הראש ושאלה- מה, נתקענו? הושיעה אותנו חבורת צעירים נמרצים ומלאי אדרנלין שבאו מולנו ושמחו מאוד לעזור בחילוץ. כמה דחיפות נמרצות ושריריות והג`יפ הכבד הצליח לצאת ב"רוורס", ללא עצירה המשכנו תוך דחיפות ישר וקדימה נחלצים מהחול, מודים ומברכים את האוסטרלים הנחמדים שחילצו אותנו! בסך הכל היינו "תקועים" כשעה ומה זה פרייזר בלי לשקוע פעם אחת לפחות?

המשכנו בדרך, נזהרים לא לשקוע שוב. לאחר שעה של נסיעה הגענו לאגם Wabby המדהים! זהו אגם קטן שמימיו בצבעי ירוק יפה והוא מוקף משלושת צדדיו בעצים וצמחייה ירוקה ויפה ובצידו הרביעי – דיונה זהובה ענקית ויפה, שמגיעה עד מימיו. ירדנו לאגם בשביל, שומרים את הבנות לידנו לאור האזהרות בדבר כלבי דינגו רבים באזור. כלבי הדינגו הם כלבי בר אוסטרלים, שנמשכים למזון של המטיילים ובעבר כבר תקפו מטיילים. תנועות מאיימות, צעקות, או התנהגות היסטרית אחרת מעודדת אותם לתקוף ולכן צריכים להישאר רגועים ולעמוד בשקט (הם נוטים לתקוף מי שנמוך מהם. למשל ילדים קטנים...). לפתע, שמעתי תזוזה ועצרתי את כולם. גואנה, לטאה אוסטרלית ענקית (כ- 80 ס"מ) יצאה מבין הצמחייה וחצתה ממש לידנו את השביל. התרגשנו מיופייה. המשכנו לתצפית על האגם וממנה ירדנו לאגם. הלכנו קצת בדיונה והתיישבנו בצל להפסקת פירות, פתאום שמעתי רשרוש מאחור ו...כלבת דינגו הופיעה מאחורינו ונעמדה כמטר מאיתנו. הכנסנו מהר את האוכל לתיק ונעמדנו מולה ביחד כשהבנות מאחורינו. הכלבה קצת רחרחה, הסתכלה, ראתה שאין שום דבר מעניין והמשיכה בדרכה. נשמנו לרווחה! הבנות התנהגו ממש למופת, ולמרות שנבהלו - לא צרחו. עכשיו הן כבר לא התווכחו כשאמרנו להן להישאר לידנו כי יש דינגו בסביבה... רחצנו רגליים באגם, ראינו דינגו נוסף מרחוק וחזרנו לרכב. מהאגם ירדנו לחוף והפעם הנסיעה עליו הייתה כייפית במיוחד לאחר הדרך הקופצנית שעברנו. נסענו עד ל-Eurong ומשם חזרנו לקמפינג בסנטרל סטיישן. הלילה היה פחות קפוא מאמש וסוף סוף ישנו טוב!

כמה מילים על נהיגה בפרייזר איילנד- הנהיגה בדרכים שבתוך האי קופצנית בגלל שורשי עצים, שבולטים לתוך הדרך והמהירות הממוצעת היא 20 – 30 קמ"ש. הנסיעה על חוף הים נוחה מאוד וניתן בקלות ובביטחון להגיע למהירויות של 60 – 80 קמ"ש. על החוף ניתן לנסוע רק שעתיים,שלוש לפני שיא השפל או אחרי שיא השפל. הנסיעה המומלצת על החוף היא בשני שליש המרחק מהמים על חול רטוב ומהודק. אין לנסוע על קו המים או בתוך המים בגלל חשש לשקיעה. נסיעה בחול רך ועמוק על חוף הים או בחלק מדרכי ה- Inland (עומק "קוליסים" של 50 – 70 ס"מ) מומלצת בהילוך נמוך ובנעילת הציר הקדמי של הגלגלים (לא מספיקה נהיגת 4X4).

היום השני בספטמבר ולכן פתחנו את הבוקר בברכות לטבע על עלייתה לכיתה א`. איחלנו לה הרבה הצלחה בבית הספר (עדן כבר "רגילה" לעלות כיתות) ולאחר ארוחת בוקר והתארגנות מהירה נסענו ל- Lake Birrabeen. האגם יפה עם חוף חולי אך מזג האוויר התקרר, נשבה רוח חזקה והחלו עננים (הגשם הצפוי מתקרב?). החלטנו לחזור לרכב והמשכנו לנסוע ב- Southern Lakes Scenic Drive עד ל- Lake Boomanjin. האגם, חום - אפור, לדעתנו לא יפה אך הבנות רצו לשחק בחול. פרשנו סדין והבנות פתחו מסעדה והגישו שניצל, פירה, עוגות וכדורי שוקולד מצופים בקוקוס. אכלנו צהריים בקמפינג ליד האגם ובדיוק כשסיימנו החל לרדת גשם חזק. המשכנו לכיוון Dilli Village והגענו לחוף הים, נסענו קצת על קו המים ממש והתחברנו לדרך ה-Inland הקופצנית, שהביאה אותנו למעבורת. כעבור 10 דקות היינו שוב על היבשה, נפרדים מהאי הקסום. שטפנו את הג`יפ מכל החול והמלח בתחנת הדלק של BP, מילאנו מחדש אוויר בגלגלים ונסענו לקרוואן פארק בו השארנו את הקרוואן למשמורת - מקום ממש לא מומלץ ללינה! (אך טוב לשמירת הקרוואן), נשארנו לישון שם את הלילה ורק למחרת נסענו ל- Tin Can Bay

כאן המקום לומר שלדעתנו שגינו ואנחנו ממליצים בחום להמשיך ביום החזרה מפרייזר ישר לטין-קן-ביי (כשעה נסיעה). יש שם קרוואן פארק נפלא ונעים של ה"טופ טוריסט" וכך גם חוסכים יום (Tin Can Bay Tourist Park 07 5486 4411). ב- Tin Can Bay עשינו קניות, אווררנו את ציוד הקמפינג ועשינו המון כביסה. למחרת קמנו מוקדם בבוקר כדי לראות את הדולפין שמגיע למפרץ כל בוקר בין שבע וחצי לשמונה. חיכינו, חיכינו אך הוא לא הגיע. מסתבר שבגלל הסופה כבר 13 יום שהדולפינים לא מגיעים למפרץ. כמויות הגשם הגדולות שירדו שינו את תמהיל המים במפרץ וכעת הם מתוקים מידי לדולפינים שחיים במים מלוחים. מאוכזבים המשכנו בדרכנו להארווי ביי ,שם התמקמנו בקרוואן פארק של הביג 4 Point Vernon Holiday Park. תכננו לצאת למחרת לשייט לוויתנים, אבל הגשם שניתך בעוז שינה את תוכניותינו. הגשם ירד 3 ימים רצופים והחלטנו לחכות ליום יפה בו יהיה נעים לשוט בים. על הלוויתנים לא רצינו לוותר! כל שנה בין אמצע יולי לסוף אוקטובר מגיעים ל"מפרץ פלטיפוס" (שליד הארווי-ביי) בין 3,000 ל- 5,000 לוויתני Humpback ענקיים, שבאים לנוח במי המפרץ בדרכם לאנטרקטיקה ולהמליט צאצאים.

חגיגת יום הולדת

ב-6 בספטמבר קמתי ליום הולדת שמח! צפריר והבנות הכינו לי ברכה מקסימה ומרגשת וצלחת ממתקים. בצהריים הלכנו לאכול ארוחה נהדרת, עם נוף יפה במועדון המרינה Harvey Bay Boat Club (ארוחות מצוינות וזולות - מומלץ!), קינחנו בעוגות, קפה ושוקו. תוך כדי ארוחה קיבלתי טלפונים של "מזל-טוב" מהארץ– היה נהדר!! למחרת קמנו לשייט לוויתנים אך חברת Tasman Venture שכחה אותנו! בברור טלפוני הם הבטיחו לחכות לנו ולשלוח מיד מונית שתאסוף אותנו אך המונית לא הגיעה ואיחרנו את הספינה... כעסנו נורא ולאחר דין ודברים נוקב הם הבטיחו להעלות אותנו, על חשבונם, על סירה אחרת של חברת M.V.MIKAT (בעלות של 270 דולר למשפחה) שיצאה בתשע בבוקר. כמובטח, החברה שילמה על הכול. הספינה של Mikat שטה לאט יותר (15 קשר) ולכן ההפלגה אורכת חצי יום וכוללת ארוחת צהריים.

לשמחתנו, ראינו לוויתנים ממש מקרוב, שעשו הופעות מרשימות ונהדרות, הם ניגשו ממש עד לספינה, הביטו בנו סקרניים, הוציאו ראשים, קפצו מסביב, צללו מתחת לספינה ועשו עמידות ראש וזנב מדהימות, נופפו בסנפירים ונהנו מהאורחים לא פחות משאנו נהנו מהם. לשמחתנו ראינו גם לוויתן קטן עם אימו ומאוד נהננו. הלוויתנים הם חיה ענקית, מדהימה ומופלאה, אין על היונקים האדירים האלו! הם הקסם במלוא הדרו, יצירת פאר מופלאה, חובה עלינו לשמור עליהם ולאפשר להם לחיות בשקט - כפי שהם אוהבים. מחרידה ומאוד עצובה העובדה שארצות מסוימות תומכות בצייד לוויתנים . אני, שכל-כך אוהבת לוויתנים, הייתי כל הזמן על הסיפון מוקסמת ומצלמת. הבנות חילקו את זמנן בין הסיפון לבטן הספינה, הרוח שהייתה בחוץ קצת הציקה להן והן העדיפו לצפות בלוויתנים מאחורי השמשות, וכשרוו נהנו לשחק במשחקים שהצוות הוציא לילדים. בסוף השייט ראינו כמה דולפינים - היה פשוט נהדר!

כייף, כייף לטייל באוסטרליה, החוויות הנפלאות שהארץ הזו מזמנת, פשוט נהדר!! כשירדנו מהספינה, אמרתי שמחר צריך לעלות על שייט נוסף. אני חייבת, פשוט חייבת לראות שוב את הלוויתנים הנהדרים! בעיקר כשהשייט הזה היה בחינם... התלבטנו, רצינו להמשיך הלאה, גם ככה התעכבנו 3 ימים בגלל הגשם. החלטנו שנוסעים מחר על הבוקר ל- Kania Park אבל בבוקר קמנו ליום שמש יפה ונעים ואני התעקשתי שאני לא מוותרת על שייט נוסף. החלטנו לשוט על הבוקר ולצאת לפארק קניה אחר הצהריים. בשבע בבוקר התקשרנו לחברת Tasman (בעלות של 265 דולר למשפחה כולל d.v.d. מקסים על לוויתנים) הזמנו מקום והפעם לא שכחו אותנו. יצאנו בשמונה וחצי בבוקר וחזרנו בשתיים עשרה וחצי. הספינה שלהם מהירה ושטה 25 קשר, מה שמקנה לשייט שלהם יתרון בכך שזמן השייט למפרץ ובחזרה קטן יותר, בעוד זמן הצפייה בלוויתנים זהה לשאר החברות. יתרון נוסף, לדעתנו, הוא שבזכות השיוט המהיר הספינה עוברת במהירות ממקום למקום במפרץ (לפי איתור הלוויתנים) וכך ניתן לראות המון לוויתנים במשך השייט. השייט היה מפנק. התחלנו את הבוקר בעוגות נהדרות, ראינו המון לוויתנים נהדרים, דולפינים רבים וצב ים ענקי - לשמחתה הרבה של טבע, שחלמה לראות צב ים גדול והשמיעה צווחות שמחה. הבנות נהנו לשחק במשחקים הרבים שהצוות הוציא להן ולעשות גיחות כדי לראות דולפינים ולוויתנים. הים היה נהדר, גם מזג האוויר היה פשוט מושלם! חזרנו שמחים ומאושרים, אספנו את הקרוואן ויצאנו לדרך.

טיפים

1. אישורים (Permits):  אישור לרכב - $35 ואישור לינה באתרי הקמפינג באי - $18 לאוהל ללילה. למספר אתרי קמפינג חובה להזמין מקום מראש.
  2. מעבורת מאינסקיפ פוינט - $80 הלוך ושוב.
  3. מידע- מומלץ להצטייד במידע עדכני במשרדי ה- QPWS: מפה טובה של האי, זמני גאות ושפל, תחזית מזג אויר, כלבי דינגו, נהיגת חולות וציוד מומלץ.
  4. ציוד מומלץ- מים לשתייה, מיכל נוסף של דלק כי על האי הדלק מאוד יקר, מטבעות של דולר למקלחות בקמפינגים, גזיה לבישול ותאורה, פנסים, וחומר דוחה יתושים.