צפון איטליה - טיול משפחתי מחוץ לעונה

טיול באירופה שלא בעונה כרוך אמנם במזג אוויר לא ברור, אבל מבטיח נסיעה נטולת פקקים, תורים והמולה. לפניכם מסלול טיול של שבוע עם ילדים, באזור הדולומיטים והאגמים, שכל כולו חגיגה מתמשכת של נופים, שלג והרגשה אמיתית של חופש ולבד.
אלי פוליאקוב
תמונה ראשית עבור: צפון איטליה  - טיול משפחתי מחוץ לעונה

הקדמה

שהינו שבעה ימים בצפון איטליה עם שני בנים, האחד בן חמש וחצי והשני בן שנתיים וחצי. לקחנו דיל של "קשרי תעופה", שכלל נחיתה בורונה (Verona), לינה בכפר הנופש קורטי דל לגו (Corte Del Lago) ורכב לשבעה ימים. כפר הנופש נמצא בדרום מערב אגם גרדה, ליד העיירה Padenghe. החדרים טובים למשפחות, על שפת האגם, עם בריכה בקיץ (כולל בריכת פעוטות). בחדר יש מטבח מאובזר, ללא קומקום חשמלי ומיקרוגל. מאחר והיינו, לפני מספר שנים, טרם הולדת הילדים, בטיול שכלל חריש עמוק באיטליה, תכננו את הטיול הנוכחי כך שלא נהיה באותם המקומות כמו אז.

לפני שהזמנו את הכרטיסים חששנו משני דברים:
1. מזג האוויר – גשם וקור של אפריל בצפון איטליה.
2. הילדים – עד כמה יעניינו אותם חופי אגם גרדה ונופי הדולומיטים ואיך הם יעמדו בתורים האינסופיים של שדה התעופה.

בעצם, השאלה שעמדה בפנינו טרם ההזמנה הייתה – האם לחכות עוד כמה שנים או שלקוות לטוב, כי חיים רק פעם, ובינינו, קשה שלא להתפתות לדילים של טוס – סע – כפר נופש. בסופו של דבר, לאחר הנחיתה, מדובר בטיול אחר, בחוויה, בכיף לא יתואר, לא בנופש בטן גב, אלא בטיול עם הרבה אחריות. יחד עם זאת, עדיף, לטעמי, למי שיכול, להשאיר בעיקר את הפעוטות מתחת לגיל 3 בבית, ואם לא, אז להיות מוכנים לרגעים לא מעטים של משבר. אבל בעצם, זה כמו עם לידה, אחרי שבוע שוכחים מאותם הרגעים, ורוצים לעשות זאת שוב. הרגעים שלי עם הבנים על גדות האגם, בשדות השלג של הדולומיטים, בגלידריות ובפארקי המשחקים שווים כל יורו.

טיול עם ילדים חייב להיות מתוכנן לאור מזג האוויר הצפוי, להיות רגוע ושליו, צריך לחפש מגרשי משחקים ואטרקציות לקטנים ועדיף לישון במקום אחד, לצאת ממנו לטיולים, ולחזור בערב. קנינו אוכל בסופרמרקטים לסנדביצ`ים, וגם אכלנו פעם ביום במסעדה. מסקנה נוספת היא שעדיף, אם אפשר, לנסוע לאיטליה ולאירופה בכלל, באזור אפריל - יוני, לא בעונה. במקומות רבים שהגענו אליהם הרגשנו כאילו אנו לבדנו בעולם: אין פקקים, אין המולה, אין תורים, והכל מלא בשלג, מים זורמים ופריחה משגעת, אבל יש סיכון שמזג האוויר לא יהיה נוח. כל הורה יודע, שלהסתובב בגשם עם ילדים, זה לא נעים...

מסלול טיול

יום שבת: נחיתה אחר הצהריים, קבלת הרכב והחדר ונסיעה לעיירה המקסימה סירמיונה (Sermione). כל מילה מיותרת. מקום מהנה. מומלץ לרדת לשפת האגם עם הילדים (פנייה ימינה לאחר המצודה).

יום ראשון: ניצלנו את מזג האוויר הקייצי לנסיעה לדולומיטים המערביים. נסענו לאורך הכביש המערבי של אגם גרדה, עלינו בכביש הנוף 240 מערבה (בדרך עצרנו באגם לדרו) ובהמשך צפונה לכיוון מדונה דיקמפליו (Madonna di Campiglio). בדרך, נכנסנו מערבה בעיירה קריסולו לעמק גנואה. כ- 5 ק"מ אחרי הפנייה מגיעים למפל ענק. מדונה דיקמפליו התגלתה כעיירת רפאים מכוסה בשלג, עם אגם וגן משחקים גדול. בדרך חזרה עצרנו בעיירה לימונה שעל גדות אגם גרדה. כביש זה (45, המערבי), פקוק בעיקר בסוף סוף השבוע שלהם או בחגים.

יום שני: ידענו שהיום יהיה סוער מבחינת מזג אוויר ולכן לקחנו את הילדים לעיר הסרטים, שם המופעים התקיימו באולמות סגורים. עיר הסרטים נמצאת ליד פארק המשחקים גרדלנד, שאנו החלטנו לוותר עליו בשל המחיר ובשל המחשבה שהוא לא מתאים לילדים קטנים. ייתכן וטעינו. באותו היום ירד גשם שוטף, כמו בחורף אצלנו. פתרון נוסף ליום גשום הוא קניות או שוטטות בקניונים. אנחנו ביקרנו בשניים גדולים באזור דסנזנו (Desenzano) הראשון הוא Le Vele בעיר דסנזנו, והשני גדול עוד יותר עם פינת ילדים יעילה: Il Leone (קניון זה נמצא שני ק"מ דרומית ליציאה של דסנזנו מהאוטוסטרדה a4, על כביש 567 לכיוון מנטובה).

יום שלישי: יום סגרירי, ללא גשם. התחלנו בגן החיות הגדול (ויוה נטורל), מזרחית לעיירה לאזיס (Lazise). הגן גדול מאוד, וחובה לקחת עגלה לקטנטנים. לטעמי, גם ביום קייצי וחם ניתן ליהנות בגן זה, מאחר וחלקו מוצל, בתוך יער. יש גם פארק דינוזאורים ומגרש משחקים חמוד. הכניסה לא זולה: 15 יורו למבוגר, ומעט פחות לילד. אחר כך, המשכנו לספארי הצמוד. כלוב האריות מהמם. אריה ולביאה מסתובבים חופשי ליד האוטו השכור. לדעתי, 4-5 שעות יספיקו לסיור ממצה בשני הפארקים. בהמשך היום נסענו לפארק הבוטני סיגורטה דרומית לאגם גרדה. הפארק ענק, ולא קל להליכה לילדים. מומלץ לשכור קלנועית. לא יותר משעתיים ביקור. את היום סיימנו בעיירה סלו, 15 ק"מ צפונית לדסנזנו.

יום רביעי: החלטנו להתפרע ונסענו בנסיעה ארוכה לריוויירה האיטלקית (קטע החוף בין גנואה ללה ספציה). הנסיעה ארוכה, וגם על האוטוסטרדה היא יכולה לקחת מעל 3 שעות. היינו בעיירות המקסימות קאמולי, סנטה מרגריטה וכמובן – פורטו פינו. פורטו פינו יפהפיה, אבל יקרה בטירוף: שעת חנייה – 5 יורו. מי שזמנו בידו, וילדיו בישראל, יכול לשקול לרדת לפורטו פינו בתחבורה ציבורית.

יום חמישי: מזג האוויר – שמשי. נסענו צפונה לדולומיטים לראות שלג. כמויות השלג שראינו היו בלתי נתפסות. השלג בצידי הכביש נערם בחלק מהמקומות לכדי 2 מטרים. חוויה שלא נשכח. נסענו באוטוסטרדה A22 וירדנו ביציאה הצפונית של בולצאנו. הסיבוב שיתואר להלן מרגע הירידה מהאוטוסטרדה ועד החזרה אליה, נמשך כשש שעות רגועות, ללא פקקים, ללא מכוניות וכמעט ללא ישראלים... התחלנו בכביש 241 (Val Dega), דרך אגם קרצה הקפוא, בהמשך צפונה על כביש 48 לכיוון קאנציי. בקאנציי נסענו מזרחה (כביש 641) לכיוון המרמולדה.

לצערנו, הרכבל לא עבד (הוא נפתח מחדש רק בסוף יוני), אבל הנסיעה הייתה שווה הכל: חגיגה מתמשכת של נופים, שלג והרגשה אמיתית של חופש ולבד (הילדים ישנו בדרך...). בכל מקום ובכל עיקול דרך, וישנם רבים כאלה, ישנם ספסלים אל מול הנוף, לאכול ארוחת בוקר או צהריים או לשתות קפה. בהמשך התחברנו שוב לכביש 48 לכיוון מעברי ההרים פורדוי וסלה. יצאנו מהדולומיטים דרך עמק גרדנה שוב ליציאה הצפונית של בולצאנו. את היום סיימנו בטיילת של דסנזנו. טיילת מקסימה, עם מגדלור ופינת משחקים מושקעת.

יום שישי: היום האחרון. בילינו בקניון il Leone, שם מומלץ לערוך קניות של סופרמרקט ובגדים, והמשכנו לעיירות שעל השפה המזרחית של אגם גרדה - לאזיס וגרדה. המראנו מורונה ב- 20:00.

טיפים

1. דלק – תדלקנו רק בתחנות של חברת Agip, שהתגלו כהכי זולים.
  2. גלידה ופיצה – המאכל הלאומי שלנו בכל ימי הטיול.
  3. חובה - גרביים נוספות למי שהולך לשלג.
  4. חובה - דיסקים שהילדים אוהבים לנסיעות הארוכות. שלמה ארצי והגבעטרון, נשארו עמוק בתיק, ובמקומם שמענו בלופ אחד ארוך, שוב ושוב, את יובל המבולבל...
  5. לנו הייתה בעייה עם המטען של הנייד – לוודא תקינות לפני היציאה מהארץ.

זהו. אני מאחל טיסה נעימה ושהות מדהימה באיטליה לכל מי שטס. תהנו!