צפון איטליה - חוויות מהדולומיטים ומאזור האגמים - חלק א`

טיסה למילאנו פותחת שבוע וחצי של טיול משפחתי בצפון איטליה, שמתחיל בדולומיטים, חוצה את אזור האגמים ומסתיים, שוב, במילאנו. המסלול עובר בפסגות הרים ובעמקים ירוקים ולא מדלג גם על ונציה וגארדלנד.
דורית זמיר
תמונה ראשית עבור: צפון איטליה - חוויות מהדולומיטים ומאזור האגמים - חלק א`

לפני הנסיעה

טיילנו בצפון איטליה, זוג הורים עם שלושה ילדים: שתי בנות 13 ו-11 ובן 7 בתאריכים 27.7-7.8. ביומיים וחצי הראשונים היינו בדולומיטים, שבוע באזור אגם גארדה, יום באגם מאג`ורה וביום האחרון במילאנו. לתכנון הטיול נעזרתי רבות באתר "למטייל" ופה המקום להודות לכל הכותבים הנפלאים שתרמו מנסיונם. עכשיו תורי לתרום ואני מקווה שאהיה לעזר. לטיול לקחנו את הספר "פספורט" ואת הדפים שהכנתי ובהם תכנון יומי.

טסנו באל-על במחיר מבצע. במקביל היה מבצע לשירות טרום טיסה: ערב לפני הטיסה הגיעו אלינו שני בודקים בטחוניים, שאלו מספר שאלות לגבי האריזה ולקחו את המזוודות. השירות הזה השתלם לנו מכמה בחינות: זה הכריח אותנו לסיים לארוז ערב קודם, הרווחנו שעות שינה (הטיסה הייתה ב-8:00 בבוקר) וגם ההגעה לשדה התעופה, עם שלושה ילדים ובלי מזוודות, הקלה על תחילת הטיול. שכרנו מכונית מהארץ בחברת "אוויס" וביקשנו שיציינו בהזמנה דיזל. באיטליה שודרגנו לפיאט Croma דיזל, שהייתה מצויינת. בתא המטען נכנסו שלוש מזוודות גדולות ועוד מספר תיקים. הישיבה מרווחת ונוחה. מהארץ הבאנו בוסטר ו- G.P.S, שהקל מאד על הטיול.

ביקור בברגמו ולינה בדולומטים המערביים

יום א`- טסנו בטיסת בוקר למילאנו ולקחנו את הרכב בקומה 1. יצאנו משדה התעופה בסביבות השעה 13:00 לעיר ברגמו (Bergamo). מזג-האוויר היה יפה. כשהגענו לברגמו, לא שמנו לב שחנינו אחרי השער, שמהווה את הכניסה לעיר העתיקה (העילית). לכן, "למרבה הפלא" לא מצאנו את הפוניקולר, שאיתו תכננו לעלות מהעיר התחתית לעילית. מקומיים ששאלנו לא ידעו אנגלית ונאלצנו לעלות ברגל (לא נעים, לא נורא). כדי להגיע בפוניקולר צריך לחנות ברחוב Vittorio Emanuele, לאחר עיקול הרחוב ימינה, משמאל לתחנת הרכבל. הגענו לכיכר מרקטו (Mercato). מכיוון שהשעה הייתה 14:30 ובטננו קירקרה, חיפשנו את המסעדה שהומלצה ב"פספורט" בכיכר מרקטו מספר 25 (במהלך הטיול אכלנו במסעדות רבות, אבל אני אציין רק את אלה שאהבנו במיוחד). למזלנו, המסעדה הייתה פתוחה (חששנו, אחרי אזהרות הטיפים) והיא אכן היתה נהדרת. מסעדה ביתית, נעימה, עם אוכל מצויין ומחירים סבירים. אחת המלצריות, שידעה אנגלית, תרגמה לנו בסבלנות את כל התפריט והמליצה. אכלנו פסטות, סטייק וקינוחים והכל היה טעים. מסעדה מומלצת מאד.

מכיכר מרקטו עלינו דרך הרחובות היפים ל- Piazza Vecchia, שבה מגדל הפעמונים Campanone. אפשר לעלות לראש המגדל במעלית או במדרגות - המחיר זהה. רק המבוגרים משלמים, הילדים חינם. המגדל סגור בימי שני. הילדים, מלאי המרץ, העדיפו שנעלה במדרגות. מקצה המגדל, היכן שנמצאים הפעמונים, נשקף נוף מקסים. משם הגענו לכיכר ה- Duomo, נכנסנו ל- Cappella Colleoni (חינם), שפתוחה בשעות 9:00-12:30 ו-14:00-18:00 ולדואומו (חינם). היינו חייבים לטעום את המאכל המקומי, עוגה קטנה צהובה שנקראת Polenta E Osei. לטעמנו, היא היתה מתוקה מידי.

מברגמו היפה נסענו למקום הלינה הראשון בעיר ספורמגיורה (Spormaggiore) בדולומיטים המערביים, שהומלץ באתר. בדרך התחיל לרדת גשם ונעשה ערפילי. ההמלצות על המקום מוצדקות. ג`ילברטה, בעלת הבית, היא אישה חמה ומקסימה. מכיוון שהאנגלית שלה לא טובה, היא נעזרת בבתה הנחמדה בת ה-16. יש להם בית עץ גדול, המחולק לשניים, עם כניסה נפרדת לאורחים. שני חדרי האירוח בקומה השנייה - חדר להורים וחדר לילדים (עד ארבעה ילדים). לכל חדר מקלחת ושירותים והכל מאד נקי ונעים. ארוחת ערב טעימה אכלנו בפיצריה נחמדה, עליה המליצה לנו ג`ילברטה. המקום נקרא: B&B Anita.

• כתובת: Via Trento 36, Spormaggiore
  • אתר אינטרנט: Www.Dorati.It - באתר יש מפה והוראות הגעה מסודרות.
  • מחיר: 30 יורו למבוגר מעל גיל 13, 15 יורו לילד, ילד מתחת לגיל 3 חינם.

רכבל להר מרמולדה וביקור בקניון סוטוגודה

יום ב` - ארוחת הבוקר, שג`ילברטה הכינה, היא הטובה ביותר שאכלנו במהלך כל הטיול. זוהי ארוחת בוקר עשירה מאד, האוכל מעולה, מסודר בכלים יפים על שולחן גדול בחצר הבית, מול הנוף המקסים. גם אנחנו וגם הילדים נהנינו מכל רגע ואנחנו ממליצים בחום! אחרי כמה וכמה תמונות, התחלנו בדרכנו לדולומיטים המזרחיים. נסענו בכביש S 48 היפה ועצרנו בעיירה מואנה (Moena) הציורית לטיול קצר. משם המשכנו למרמולדה (Marmolada). כל הדרך יש נופים יפהפיים ונקודות עצירה מסודרות לתצפית ולפיקניק. הגענו ל- Malga Ciapela, משם עולים להר המרמולדה. התחיל גשם והיה ערפל, אבל החלטנו לעלות. לקחנו בגדים חמים (פליזים, כובעי צמר וכפפות). הרכבל יקר: 22 יורו למבוגר ו-10 יורו לילד. ילד עד גיל 6 לא משלם. עולים בקרונית גדולה וסגורה עד לגובה של 3265 מטרים, כשבדרך מחליפים שלושה רכבלים. בפסגת ההר ציפתה לנו הפתעה לבנה – שלג! לבן ה-7 הייתה זו הפעם הראשונה שהוא ראה ושיחק בשלג, והשמחה הייתה רבה. מסביב היו עננים שממש "ישבו" על ההר, מה שתרם לתחושה המיוחדת שאנחנו על "גג העולם". כשהיינו בפסגה התחיל ברד, אבל זה לא הפריע לנו להנות. אתר אינטרנט: Www.Funiviemarmolada.Com

משם נסענו כחמש דקות לקניון סוטוגודה (Sottoguda). יש שם מסלול קצר ונוח (2 ק"מ על דרך סלולה) בקניון יפה. ירד גשם, אבל כמו שהבנתם, אנחנו מטיילים (הפעם בתוספת מטריות). אחרי כ-20 דקות הגשם פסק והשמש יצאה. בדרך ראינו פסלים, שהכינו אומנים שונים, שהשתלבו בנוף. יש אפשרות לעשות את המסלול הזה ברכבת קטנה. הדרך מתאימה גם לעגלות ילדים. החניה והמסלול ללא תשלום.

משם נסענו למלון, שהזמנו בעיירה קנאזי (Canazei). המלון הומלץ באתר ואכן היה נחמד, אם כי היקר ביותר בטיול שלנו, 190 יורו לחמישתנו. המלון נקרא Hotel Césa Tyrol וכתובתו Stréda De La Cascata 2, Canazei. קיבלנו יחידה משפחתית עם שני חדרים וחדר אמבטיה משותף. התארגנו וירדנו ברגל למרכז העיירה היפה לטייל ולאכול ארוחת ערב.

טיול בעמק גרדנה והאזור

יום ג`- אחרי ארוחת הבוקר במלון נסענו לעמק גרדנה (Val Gardena). מזג-האוויר היה בהיר ויפה. עצרנו בעיירה סלבה (Selva) ובתחנת המידע שאלנו על מסלול טיול מומלץ באזור ואותו עשינו: עלינו ברכבל Ciampinoi, שנמצא מול תחנת המידע במרכז העיירה (מחיר - 8 יורו למבוגר 6 יורו לילד, ילדים עד גיל 10 חינם). העליה בקרונית קטנה וסגורה, ככה שהיינו רק אנחנו לשם שינוי, ונהנינו מהנוף (ברוב הרכבלים בטיול דחסו כמה שיותר אנשים ולא ראינו את הנוף). בתחנת המידע אמרו, שבפסגת ההר נעים, ככה שלא היינו צריכים להיסחב עם סווטשרים. בתחנה העליונה פנינו לשביל מספר 21 ומשם התחלנו לרדת את ההר בירידה די תלולה, שנמשכה כשעתיים נטו. הנוף מלמעלה מאד יפה. בערך במחצית הדרך הגענו לאגם מלאכותי קטן עם דגים, חלקת דשא גדולה עם מתקני שעשועים לילדים, כסאות נוח ובית קפה. הזמנו חמישה ספלי שוקו חם והתיישבנו על הכיסאות בדשא. עשינו שם הפסקה ארוכה ונהנינו מכל רגע, הילדים מהמתקנים ואנחנו מהנוף הפסטורלי. אחר-כך המשכנו בדרכנו למטה, אך ככל שירדנו בגובה, הנוף הפך למעט משעמם. המסלול קצת ארוך מידי והירידה די תלולה ולכן לא הייתי ממליצה לעשות אותו עם ילדים קטנים.

לאורך עמק גרדנה ישנן עיירות, שמתמחות בעבודות עץ. תכננו לבקר בהן, אבל כשסיימנו את המסלול החנויות היו סגורות להפסקת צהריים. בהמשך הדרך מצאנו חנות גדולה, שהייתה פתוחה, עם עבודות עץ מקסימות "לראותן בלבד" (כמה יפה, ככה יקר). המשכנו לאורטיסי (Ortisei). עיירה מאד יפה, שנחמד לטייל בה. מכיוון שהמסעדות היו סגורות הפנו אותנו לחנות פיצות קטנה, שהסתבר שהיא פופולארית בקרב הישראלים.

משם התחברנו לאוטוסטראדה ומכיוון שהיה לנו זמן, החלטנו לנסוע ל- Ritten/Renon ולראות תופעת טבע בשם Earth Pyramids (באיטלקית Erdpyramiden), שעליה קראתי בטיפים. לפי המפה חשבנו שמדובר בסטיה קלה מהאוטוסטראדה, אך בפועל הנסיעה לקחה כ-45 דקות. הכביש צר, מתפתל במעלה ההרים והנסיעה אינה קלה. למי שאין G.P.S עדיף לרדת מהסיפור, ולדעתנו גם למי שיש יכול לוותר, לשיקולכם. למי שבכל זאת מעוניין: חנינו (ללא תשלום) בחניה גדולה של מסעדה והלכנו כעשר דקות עד לתחילת המסלול לתצפית. המסלול ללא תשלום. השביל עובר ביער מוצל עם ספסלים לאורכו. ההליכה עד לנקודת התצפית קלה ולוקחת כעשרים דקות. הדרך חזרה לאוטוסטראדה לקחה כחצי שעה.

נסענו למקום הלינה בעיר דסנצאנו (Desenzano), שבאגם גארדה. הזמנו שמונה לילות בחווה החקלאית Montecorno Belvedere, שעליה המליצו בחום כמה אנשים באתר. ובכן, אנחנו נהיה הראשונים לקלקל: מאד התאכזבנו! אומנם קיבלנו דירה גדולה עם מרפסת בקומה הראשונה, אבל הדירה הייתה מוזנחת, לא מתוחזקת ולא נקיה. הריהוט בסיסי וישן, הארונות בחדרים היו כל-כך מעופשים וללא מדפים, שלא השתמשנו בהם בכלל (מה שהיה מאד לא נוח, כיוון שלנו שם 8 לילות). כמובן שחדר האמבטיה והמטבח באותה רמה. במטבח יש כיריים, תנור, מקרר, קומקום על גז. הכלים היו מאוחסנים בארון עם ריח לא נעים, אז שטפתי את כל הכלים להם נזקקנו, השארתי אותם במדף הייבוש ורק בהם השתמשנו. אני חייבת לציין, שלא באנו עם ציפיות גבוהות. דיברתי עם מישהי שהייתה שם בשנה שעברה והבנתי ממנה שהמקום פשוט, אבל נקי, ונקי זה לא!

לסיכום, הדירה לא נעימה ולא מומלצת! המחיר זול, אך התמורה בהתאם ולדעתנו, עדיף לשלם יותר ולשהות במקום נקי ונעים, במיוחד אם זהו מקום הלינה העיקרי בטיול, כמו במקרה שלנו. בנוסף, לואיזה בעלת הבית, שהייתה מאד נחמדה בשיחות הטלפון ובמיילים, הייתה קרירה ומעט קיצרת רוח (אולי נפלנו עליה בתקופה לא טובה).

פארק הסרטים וארוחת האבירים

יום ד` - אחרי הנסיעות הארוכות בימים הקודמים, רצינו יום רגוע יחסית ונסענו לפארק הסרטים Movieland. הגענו קצת לפני הפתיחה והופתענו ממיעוט המבקרים (יחסית למה שציפינו). לנו זה היה נהדר, כי לא היו בכלל תורים. בהתחלה יש הופעה נחמדה שבה מציגים את כל הדמויות. הורדתי מראש את מפת הפארק ורשמתי עליה את התוכן של כל אטרקציה. להורדת המפה הכנסו לאתר Www.Canevaworld.It, בחרו Movieland ובתחתית העמוד הראשי תמצאו את הקישור להורדת המפה. מכיוון שהמקום לא גדול ולא היה עמוס, כשאנחנו ההורים רצינו לראות את האחים בלוז (נוסטלגיה...), הילדים חזרו לבד למתקנים שעשינו קודם כולנו. למרות שהכל באיטלקית, אפשר להבין. היינו בכל האטרקציות וההופעות (חוץ מאלה של הקטנטנים) ומאד נהנינו. מומלץ!

בתוך פארק הסרטים (אחרי הכניסה משמאל) יש משרד למכירת כרטיסים לארוחת האבירים Medieval Times ושם קנינו כרטיסים לערב, למופע של 19:00 (בקיץ יש שני מופעים, ב-19:00 וב-21:30, פרטים באתר האינטרנט שלמעלה). קיבלנו מקומות טובים והנחה של שלושה יורו לכרטיס. אחרי ההנחה שילמנו לנו ולבנות 23 יורו ולקטן 15 יורו. כשיצאנו מהפארק, הלכנו כחמש דקות במעלה הרחוב, עד למקום בו מתקיימים הארוחה והמופע. זהו מופע של שעתיים, משולב בארוחה מלאה שאותה אוכלים בידיים, כיאה לרוח התקופה. הארוחה טעימה ומשביעה (המנה העיקרית היא עוף) עם שתיה חופשית כל הערב. הקהל לוקח חלק פעיל במופע, ילדים ומבוגרים כאחד. הכל מתרחש בתוך טירה - יושבים בארבעה יציעים מדורגים, כל יציע בהתאם לצבע הכתר שמקבלים עם קניית הכרטיסים. במרכז ישנה רחבה גדולה. סיפור המסגרת הוא על מלך, שרוצה להשיא את בתו. ארבעה אבירים (כל אביר בצבע אחר) מתחרים על ליבה בתחרויות סוסים וב"קרבות" חרבות. כל יציע מעודד את האביר שלו בהתלהבות רבה. במהלך המופע כל אביר בוחר ילדה מהיציע שלו ומעניק לה פרח. האביר שלנו בחר את בתי בת ה-11, שקרנה מאושר (היא עדיין שומרת את הפרח). המופע הוא חוויה נהדרת ומומלצת ביותר לילדים ומבוגרים כאחד. מחיר כרטיס הכניסה לפארק למבוגר היה 27.5 יורו במקום 34, וזאת הודות לכרטיס Parksmania.

ניפוח זכוכית באי מוראנו ואתריה היפים של ונציה

יום ה` - ונציה נמצאת במרחק כשעתיים מדסנצאנו. מצאנו את החניונים, שעליהם דובר בטיפים (חניוני "חנה וסע"): אחרי הירידה מאוטוסטראדה A4, קצת אחרי העיר מסטרה (Mestre), חפשו בצד ימין שלט כחול, שמצויר עליו אוטובוס + P. יש הרבה חניונים, שקרובים לכביש. הם עולים 4.5 יורו ליום ומתמלאים מהר יותר. החניונים שאחריהם עולים ארבעה יורו ליום. חנינו בחניון Mondial Park ב-4 יורו לכל היום (לשם השוואה, החניון בונציה עולה 24 יורו). למי שיש G.P.S, הנה הכתובת שמופיעה על הקבלה Petroli 5, Marghera – Venezia :Via Dei. משם הלכנו לכביש הראשי ולקחנו אוטובוס לונציה (כל אוטובוס שעובר שם). נוסעים תחנה אחת בלבד ומגיעים לכיכר רומא. בכיכר, בצד שמאל, כשפניכם לתעלה הגדולה, תמצאו את הקופות לרכישת כרטיסי הנסיעה לאוטובוס מים "ואפורטו". לפי ההמלצות, קנינו כרטיס ל- 12 שעות לכל הקווים. כל כרטיס עולה 14 יורו (עוד לא התחלנו וכבר הוצאנו 70 יורו!). בקופה קנינו גם מפה של העיר (2 יורו). אם אתם לא מתכוונים להגיע לאיים מוראנו ו/או בוראנו, רצוי לוותר על הכרטיס היומי, לטייל ברגל ובשביל החוויה אפשר לקחת ואפורטו אחד. מזג-האוויר היה חם מאד ולח.

החלטנו להתחיל באי מוראנו (Murano) ולקחנו את הקו Dn, שהוא קו מהיר. לפני הכניסה לתחנה הצפה, יש להעביר את הכרטיסים מול הקורא האופטי כדי להחתימם. מהטיפים הבנתי שבאוגוסט אין הדגמות של ניפוח זכוכית ולכן נסענו ביום האחרון של יולי, דבר שהשתלם. איך שירדנו במוראנו, עמד מישהו, שהפנה את כולם להדגמה של ניפוח זכוכית. הגענו בין הראשונים, ואחרי כמה דקות, כשהפננו את ראשנו, ראינו תור ארוך משתרך מאחורינו... ההדגמה היא חינם ונמשכת כ-10 דקות. היא הייתה נחמדה, ריתקה את הילדים ובעקבותיה הבנות היו "חייבות" לקנות מזכרות מזכוכית מוראנו. את פסלוני הזכוכית הקטנים קנינו בונציה ולא במוראנו (זול יותר). אחרי סיבוב קצר במוראנו (אין שם שום דבר מיוחד לראות) חזרנו בואפורטו לונציה וירדנו בכיכר סן מרקו (Piazza S. Marco). הכיכר יפה עם מעגן גונדולות גדול ומעט יונים. עיריית ונציה החליטה להלחם ביונים ולשמחתנו, זה עובד (הילדים שמחו פחות).

בהמלצת אחד הטיפים והספר "פספורט" עמדנו בתור (שהתקדם מהר) ועלינו למגדל הפעמונים
(Campanile Di San Marco). המחיר - שמונה יורו לכרטיס (גם הבן הקטן צריך כרטיס). גובה המגדל 99 מטרים, אך המעלית עוצרת בגובה 60 מטרים ואין אפשרות לעלות מעבר לכך. קומת התצפית הייתה צפופה מאד (במעלית דוחסים המון אנשים), מה שהיקשה עלינו לראות את הנוף. כשקצת התרוקן היה יותר נוח. גגות הבתים מסתירים את התעלות. בקומת התצפית תלויים שישה פעמונים גדולים וכשהיינו שם בדיוק צלצל הפעמון שמתחתיו עמדנו. הפעמונים במגדל לא מציינים את השעה, אלא מצלצלים במנגינה מסויימת. זו הייתה חוויה נחמדה מאד (אם כי מחרישת אוזניים) לראות את הפעמון הגדול הזה מתנדנד מעלינו בקצב משתנה. לדעתנו, התצפית מהמגדל לא מצדיקה מחיר של 40 יורו למשפחה וכדאי לוותר. התכוונו להיכנס לסיור (ללא תשלום) בבזיליקת סן מרקו (Basilica Di San Marco), אבל התור היה כל כך ארוך והזדחל לאיטו, שויתרנו. במקום, טיילנו בסמטאות היפות, ראינו חנויות רבות של מסכות, גשרים קטנים ויפים, גונדולות ששייטו בתעלות ואת גשר ריאלטו (Ponte Di Rialto). כשרצינו לחזור לכיכר רומא, לקחנו את קו 1, ששט על הגראנד קאנאל, מה שהיה נחמד מאד. מכיכר רומא נסענו שוב תחנה אחת באוטובוס בחזרה לחניון. כשעלינו לאוטובוס, החתמנו את הכרטיסים של "אוטובוס המים", מכיוון שהאוטובוסים והואפורטו שייכים לאותה חברה.

כיף בגארדלנד ומתקנים מומלצים
יום ו`
- בחירת היום התבררה כמוצלחת ביותר – לא היו תורים! הגענו מוקדם, לפני פתיחת הפארק, ומצאנו חניה קרובה. כשהגענו לקופה, רצינו לקנות את כרטיסי האקספרס (8 יורו לכרטיס) ושאלנו את הקופאית היכן קונים אותם. היא כנראה רצתה לרמוז לנו שאין צורך, והפנתה אותנו לקופה, שנמצאת בתוך הפארק עצמו, במקום להציע לנו לקנות אצלה. כשנכנסנו לפארק אמרנו שנתחיל בלי האקספרס ואם יהיה צורך נקנה בהמשך. למזלנו, לא היו תורים ולא היינו זקוקים כלל לכרטיסים האלה. לכן, כדאי להיכנס קודם לפארק, להתרשם מהעומס ולהחליט בהתאם. במהלך היום פגשנו עובדת ישראלית, בשם ורה, שמזהה ישראלים מקילומטרים, ולדבריה הימים העמוסים הם שבת וראשון (בהם מבקרים 40,000 איש, לעומת 15,000 שהיו לדבריה ביום ביקורנו).

בקיצור, היה תענוג! הספקנו לעשות את כל המתקנים בפארק ויותר מפעם אחת, הילדים עשו את כל המתקנים שהם יכלו, בהתאם למגבלת הגובה, ואני עשיתי מה שיכולתי, בהתאם למגבלת הפחד... היינו מ-9:30 בבוקר עד 23:30 בלילה, כי הילדים לא רצו ללכת. במשך היום היה חם מאד ולפנות ערב היה טפטוף לזמן קצר. מכיוון שמידי פעם היינו חייבים לנוח קצת, שכנענו את הילדים לצפות בשני מופעים: החלקה על הקרח (20 דקות) ו- Hollywood Dreams (חצי שעה). שני המופעים מומלצים ואפילו הילדים, שקיטרו לפני, נהנו מאד. ב-22:00 יש תהלוכה. ציפינו למשהו בסגנון דיסני, אבל היה מאכזב. לעומת זאת, בזכות ורה, מיודעתנו, ראינו ב- 22:50 את מופע הסיום עם רקדנים, מסכי מים, לייזר ועוד – מומלץ! (ברחבה שלפני ה- TimeVoyagers, מספר 21 במפה). לגבי המסעדות, למדנו על בשרנו, שאם לא הולכים לאכול צהריים בזמן (עד 14:00), צריך לסתום את התיאבון בסנדביצ`ים (שקנינו בדוכנים) עד שהמסעדות נפתחות שוב ב-19:00.

לפני הנסיעה, הדפסתי את מפת הפארק והכנתי רשימה של המתקנים, כשליד כל מתקן ציינתי מהו. להורדת המפה, הכנסו לאתר: www.gardaland.it/en/home.php. אני מצרפת את רשימת מספרי המתקנים עם הערות שהוספתי, בתקווה שיעזרו לכם לתכנן את ביקורכם בפארק:
17. אבובים - מומלץ
18. שייט בסירה לאפריקה - מתאים לקטנטנים.
19. שייט בסירה לאי הפיראטים - נחמד.
20. שייט בסירה לפרעונים הקדומים.
21. סרט תלת מימד - מומלץ.
22. קרוסלה מסחררת בגובה 28 מטר - נחמד.
23. הבית המתהפך - מומלץ.
24. רכבת הרים במים - מומלץ.
25. רכבת הרים עם לופים וברגים - לאמיצים.
26. רכבת ההרים הכי גדולה באיטליה- חדש - מומלץ.
27. מעלית שיורדת במהירות מגובה 40 מטר - לאמיצים.
28. 3 סרטי תלת מימד - מומלץ. לפי האתר, הסרטים שונים ממה שראינו, אבל נראים לי נחמדים.
29. רכבת הרים במים - מומלץ.
30. רכבת הרים מיוחדת במינה - לאמיצים.
31. רכבת הרים עם לופים - שימו לב לגובה המינימאלי (גם הבן הקטן עשה, פעמיים).
33. רכבת הרים - מתאימה לקטנים, מאד נחמדה.
לא עשינו את המתקנים של ה-Fantasy, כי הם לקטנים, ככה שאין לי הערות לגביהם.

לחלקו השני של המסלול לחצו כאן.