צפון איטליה - חוויות מהדולומיטים ומאזור האגמים - חלק ב'

מלבד נופים מהממים, אפשר למצוא בצפון איטליה לא מעט הרפתקאות, כמו שייט על אבובים וגלישה על אומגה בפארק החבלים. בנוסף, יש כמובן גם את האתרים הקלאסיים כמו המרפסת של יוליה בוורונה והדואומו במילאנו. הנה חלקו השני של מסע משפחתי באזור.
דורית זמיר
תמונה ראשית עבור: צפון איטליה - חוויות מהדולומיטים ומאזור האגמים - חלק ב'

אבובים בהר באלדו, מלצ`סינה היפה ומפלי ורונה

יום שבת - התעוררנו מאוחר (יום אחרי הבילוי בגארדלנד) ובגלל שיצאנו מהדירה רק בסביבות 10:00, נתקענו בפקקים באוטוסטראדה ופשוט עמדנו כעשרים דקות, מסיבה שלא ברורה לנו עד היום. פנינו היו מועדות למלצ`סינה (Malcesine) וכאילו שלא התעכבנו מספיק, ה-G.P.S "החליט" לקחת אותנו דרך כבישים צרים ומפותלים, שמטפסים במעלה ההרים ואחר כך יורדים בתלילות. בקיצור, סיוט! (בנוסף, הייתה עוד בעיה "שולית"- שכחנו למלא דלק ובירידות כמעט הלכו הברקסים, אבל זה בקטנה...). כך, באיחור רב, הגענו בצהריים לחניון של תחנת הרכבל להר באלדו (Monte Baldo) ועלינו איתו (17 יורו למבוגר ו- 8 לילד - גם הקטן משלם). לקרון הכניסו הרבה אנשים, היה צפוף, מחניק ולא ראינו את הנוף. למעלה הלכנו לנקודת התצפית לפי ההמלצות באתר: אחרי היציאה מהרכבל פונים שמאלה ואחרי עליה קצרה מתחילה דרך מישורית ומתונה של כחצי שעה עד הקצה. ההליכה קלה, כשמסביב פרות רועות באחו. היה יום יפה וחם, לקחנו איתנו סווטשרים, אבל לא היה בהם צורך. הנוף מנקודת התצפית מקסים!

בתחילת הדרך ראינו מסלול מעגלי קצר של גלישה באבובים ובדרך חזרה הילדים גלשו. גולשים על אבוב בירידה ובסופה הילד עולה עם האבוב על מסוע, שמוביל אותו לנקודת ההתחלה. הילדים מאד נהנו. המחיר - חמישה יורו לעשר גלישות. אחרי שירדנו מההר הלכנו ברגל לטייל במלצ`סינה היפה. משם נסענו למפלי ורונה (Cascade De Verone), שנמצאים שלושה קילומטרים אחרי ריווה דל-גארדה (RivaDel Garda). באוגוסט פתוח עד 20:00 והמחיר - חמישה יורו לאדם. יש שם מסלול קצר ונחמד בגן בוטני, המוביל למפל, שנופל בשצף בין הסלעים (נרטבים). מרשים. משם, התכנון היה להמשיך לאגם טנו (Tenno), אבל השעה היתה כבר 19:30, אז ויתרנו וחזרנו לטייל בריווה דל גארדה היפהפיה. חזרנו לדסנצאנו דרך כביש 45, הצמוד לאגם מצידו המערבי. הכביש הזה עמוס במנהרות, בעיקר בחלקו הצפוני, כך שלא רואים כמעט את האגם. בערך במחצית הדרך הסתיימו המנהרות, ולמרות השעה המאוחרת (בסביבות 23:30), בתי הקפה בעיירות, דרכן עובר הכביש, שקקו חיים. האווירה הייתה כל כך שמחה שהתלבטנו אם לעצור, אבל העייפות והדרך הארוכה שעוד חיכתה לנו, הכריעו.

פארק סיגורטה, בורגטו, ואלג`יו והמרפסת בורונה

יום א` - פארק סיגורטה (Parco Giardino Sigurata) - במילה אחת: א כ ז ב ה! לפי ההמלצות ואתר האינטרנט, ציפיתי לגן בוטני מדהים וכגודל הציפיה כך גודל האכזבה. מחיר הכניסה היקר לא מוצדק - 9.5 יורו למבוגר מגיל 12 ושישה יורו לילד (אנחנו שילמנו למבוגר 7.5 יורו, פרטים בטיפים). הפארק מאד גדול ולא מטופח, עם הרבה דשא ומעט מאד פרחים, שרובם נבולים. אין הרבה מה לראות, אלא אם בית קברות לכלבים, שבו מצויינים שמותיהם ושנת פטירתם זה הקטע שלכם (אמיתי לגמרי). לפני שנכנסנו, הילדים מאד רצו שניקח קרונית גולף, אבל בקופה התברר שהקרונית מיועדת לארבעה נוסעים בלבד ואין גמישות בנושא. קרונית עולה 16 יורו לשעה וצריך להציג רשיון נהיגה. אפשרות אחרת היא לשכור אופניים (גם זה לא זול). למרות שאנחנו חובבי אופניים (בארץ אנחנו רוכבים הרבה), ויתרנו על התענוג בגלל החום הכבד (רוב השבילים בשמש). לסיכום, המלצתנו החד-משמעית - לוותר!

משם נסענו לכפר הקטן בורגטו (Borghetto). עלינו על הגשר הענק מהמאה ה-14 ומשם צפינו אל הכפר, היושב על המים. ראינו שאנשים מחנים בשולי הגשר אז עשינו כמותם. אסור לאורחים להיכנס עם רכב לכפר והחניה בחניונים שבכניסה לכפר היא בתשלום. אחרי שטיילנו בכפר היפה, נסענו לעיירה ואלג`יו (Valeggio). אכלנו שם ארוחת צהריים במסעדה, שהומלצה באחד הטיפים, ואכן הייתה טובה מאד. המסעדה נקראת Lepre (ארנבת) ויש להם פסטות טעימות תוצרת בית. כתובת: Via Marsala 5, מאחורי בית העירייה.

אחרי ארוחת הצהריים נסענו לורונה. חנינו קרוב לכיכר ברה (Piazza Bra). מכיוון שהיה יום ראשון, החניה הייתה חינם. בכיכר ראינו את הארנה מבחוץ (לא נכנסנו), המשכנו לרחוב Mazzini עם החנויות היפות, שבסופו הייתה תחנת מידע מאולתרת - שתי בחורות עם עלוני מידע, שנתנו לנו מפה של העיר. בסוף הרחוב פנינו ימינה לרחוב Cappello 23 Via ושם, אחרי המבואה שעל קירותיה כתובות ופתקי אהבה, נמצא ביתה של יוליה (Casa Di Giulietta) עם המרפסת הקטנה המפורסמת. העלייה למרפסת בתשלום. בחצר ניצב פסלה של יוליה. משם חזרנו על רחוב קאפלו ל - Piazza Dell Erbe היפה וממנה המשכנו לנהר. העיר מאד יפה.

בדרך חזרה לדסנצאנו הילדים ביקשו להשיט סירה בעצמם. נסענו לחוף האגם של העיר ושם מצאנו מקום להשכרת סירות פדאלים, שנקרא Margy Beach. הוא נמצא בחוף Desenzanino, ברחוב LungolagoCesare Battisti. המקום פתוח עד 21:00 ומכיוון שהשעה היתה כמעט 20:30, לקחנו סירה לחצי שעה (שישה יורו). רוח קרירה נשבה ומזג-האוויר היה ממש נעים. הילדים מאד נהנו מהשייט. אחר כך טיילנו ברחובות שבמרכז העתיק ליד הנמל. העיר העתיקה מאד יפה ושוקקת חיים, עם מסעדות, בתי-קפה וחנויות.

עומס בפארק אקווה פרדייס ואוכל טוב בלאציזה

יום ב` - את כל העומס שחסכנו ב- Movie Land ובגארדלנד, קיבלנו פה: תורים מפה ועד להודעה חדשה למתקנים האטרקטיביים. האמת היא שלא הופתענו, כי לפי מה שראינו בימים שעברנו ליד, זהו עומס סטנדרטי. לכן, קשה לי להמליץ על יום בו פחות עמוס שם. כנראה שהחום באזור אגם גארדה מבריח את כולם לפארק המים. באתר האינטרנט לא צויינו מגבלות הגובה, וכשהגענו לפארק, הסתבר שאת רוב המתקנים האטרקטיביים הבן הקטן לא יכול היה לעשות - אפילו לאבובים היו חסרים לו כמה ס"מ. גובה המינימום הוא 130 ס"מ ובחלק מהמתקנים אף יותר. בתור חובב אקשן, האכזבה הייתה רבה, אך לזכותו ייאמר שהוא התגבר עליה מהר מאד ונהנה ממה שיש. בגלל התורים הארוכים (בין שעה לשעה וחצי למתקן), בעלי ובנותיי ויתרו על כמה מתקנים, שבמצב אחר הם היו עושים בכיף. היינו בפארק עד הסגירה ומצב התורים השתפר רק בשעה האחרונה וגם אז, לא בכל המתקנים האטרקטיביים. לגבי המלתחות - יש מקלחות חיצוניות עם מים קרים בלבד ומתקנים עם סבון נוזלי, ולידן תאי הלבשה אישיים להחלפת בגדים. בסך הכל, כולנו נהנינו, אבל זה לא פארק חובה - היינו במוצלחים יותר.

משם נסענו ללאציזה (Lazise) היפה. קודם כל, הלכנו למסעדה, שהמליצו עליה בטיפים, ואכן הייתה טובה מאד. המסעדה נקראת Al Paradise והיא נמצאת בכניסה לעיר העתיקה, ברחוב Via Porta Del Lion 7. אחר כך טיילנו בסמטאות היפות ובטיילת שעל שפת האגם. הפעם, לשם שינוי, זכרנו לקחת מהאוטו את הלחמניות, ששמרנו במיוחד לברווזים. מכיוון שהלחמניות היו באוטו יותר מידי זמן, הן כל כך התקשו, שהילדים היו צריכים לקפוץ עליהן כדי לפורר אותן, מחזה מצחיק במיוחד. לברווזים זה לא הפריע והם באו בהמוניהם. כולי תקווה שלכולם שלום...

סיור בדסנצאנו, פארק החבלים והמבצר בסירמיונה

יום ג`- בבוקר היינו בשוק בדסנצאנו. השוק מתקיים בימי ג` בשעות 8:00-13:00 ברחוב Lungolago Cesare Battisti (בטיילת, היכן ששכרנו את סירת הפדאלים). בזמן השוק סוגרים את הרחוב לרכבים. השוק מאד ארוך והדוכנים, בסך-הכל, די חוזרים על עצמם - הרבה בגדים ונעליים ומעט תכשיטים ותיקים. טיילנו, רק הבנות (בעלי והבן חוטפים חום לשמע המילה "קניות"), והיה נחמד. אחרי השוק נסענו לפארק החבלים Park JungleAdventure. הפעם לא הקשבנו ל- G.P.S (אחרי התלאות שעברנו ביום שבת) ונסענו דרך כביש 249, הצמוד לאגם מצידו המזרחי. הכביש היה אומנם קצת פקוק, אבל סביר.

אתר הפארק באינטרנט הוא רק באיטלקית, כך שלא ידענו בדיוק למה לצפות, אבל עד מהרה זה הפך להיות אחד משיאי הטיול. באתר גם אין פרטים לגבי מגבלות גיל וגובה. למזלנו, הגיל המינימלי הוא 7, כך שהבן הקטן היה יכול לעשות מסלול אחד. יש שלושה מסלולים: הירוק מגיל 7, הכחול מגיל 11 והאדום מגיל 14, כמו כן, לכל מסלול יש גובה מינימום. התחלנו כולנו במסלול הירוק. אני לא יודעת מה עלה בדעתי, אבל פתאום מצאתי את עצמי חגורה בריתמה ותלויה על איזה עץ (האמת היא, שהמסלול עובר בין העצים ביער ולא ראיתי למה אני נכנסת)... עברתי שתי תחנות והגעתי לאומגה. למרות שיש לי פחד גבהים, החלטתי שהפעם אני מתגברת עליו. הבעיה היתה, שהרגליים שלי החליטו אחרת וסירבו להתנתק ממשטח העץ. אחרי מאבק קצר בין הראש לרגליים, עשיתי אחורה פנה וחזרתי לקרקע בטוחה ולתפקידי המסורתי: הצלמת.

את המסלולים עושים לבד, ללא מדריך. למטה, בעיקר במקומות הקשים יותר, ישנם מדריכים, ואם צריכים עזרה הם נותנים הוראות. כל המסלולים הם בגובה ומגוונים: הליכה על גשרי חבלים או קורות עץ, רשתות, אומגות, קפיצת טרזן ועוד ועוד. המסלולים דורשים מאמץ פיזי וריכוז, ואני חייבת לציין שהבן תיפקד ממש יפה, חיבר לבד את הווים לחבל, בדק ומילא את כל הוראות הבטיחות. בעלי והילדים כל כך נהנו, שבילינו במקום כמה שעות טובות. הילדים עשו פעמיים את המסלול הירוק, הבנות גם את הכחול ובעלי, שמאד התלהב, עשה את שלושתם (גם את האדום). לחובבי אתגרים, מומלץ מאד!

• כתובת: San Zeno Di Montagna, Strada Per Lumini - Pineta Sperane
  • שעות פתיחה: 19:00–9:30
  • אתר: www.jungleadventure.it

משם נסענו לסירמיונה (Sirmione) היפה. העיר העתיקה נמצאת בקצה לשון היבשה. יש לנסוע די הרבה, עד שמגיעים למגרשי חניה גדולים, שם יש לחנות (אין כניסה לרכבים). התחלנו במבצר Rocca Scaligera המבצר פתוח בשעות 8:30-19:00 (סגור בימי שני), כניסה - ארבעה יורו לאדם. ממרומי המבצר נשקף נוף מאד יפה. אחר כך טיילנו ברחובות היפים. במקרה מצאנו חנות בגדים, שכל פריט בה עולה חמישה יורו. הבנות קנו כמה חולצות באיכות טובה (עברו כבר כמה כביסות). הכתובת למי שמעוניין: Piazza PortoValentino 4.

מכיוון שזה היה הערב האחרון שלנו בגארדה, הבטחנו לילדים שייט נוסף בסירת פדאלים. הפעם היה לנו זמן ללבוש בגדי ים ולקחת מגבות. חזרנו לאותה תחנת השכרה בדסנצאנו ולקחנו סירת פדאלים, שעליה יש מגלשה קטנה, ממנה אפשר לגלוש ישר למים (עשרה יורו לשעה). הילדים גלשו וההתלהבות הייתה רבה.

קרוב לתחנת ההשכרה יש לשון יבשה קטנה ועליה שתי מסעדות. התחתונה רשמית ויקרה והעליונה עממית יותר ואליה נכנסנו. לא הפריע להם שאנחנו רטובים. ישבנו במרפסת גדולה ונעימה מעל האגם, האוכל היה מצויין והמחירים די זולים. לקחנו סטייקים שהיו מעולים, פסטה טעימה וגם הקינוח היה טעים מאד. זו מסעדה מאד מומלצת ושמה Desenzanino. מכיוון שיושבים בחוץ היא סגורה בחורף. השייט והמסעדה היו סיום מוצלח לטיול שלנו באגם גארדה.

• כתובת: Lungolago Cesare Battisti 1
  • טלפון: 030-9128096

שייט לשלושת האיים

יום ד` - יצאנו בבוקר לאגם מאג`ורה (Lago Maggiore), לעיר סטרסה (Stresa). קצת אחרי הכניסה לעיר ישנם מגרשי חניה גדולים ושם חנינו. נזהרנו מה"מאכרים" עם החולצות הלבנות. הם מוצאים לך מקום חניה ו"בתמורה" לוקחים אותך למשרד הכרטיסים שלהם, שם מוצעים כרטיסים במחיר מופקע לשייט ספיישל לאיים. ל"מאכרים" יש סירות מנוע קטנות, בניגוד לספינות הטיול הזולות יותר, שסובבות בין האיים. מצאנו חניה לבד ושילמנו כרטיס חניה במדחן. משרד הכרטיסים לספינות הטיול נמצא מימין (כשעומדים עם הפנים לאגם) וכל חצי שעה יוצאת ספינה לאיים. אפשר לקנות כרטיס לאי אחד או כרטיס יקר יותר לשלושת האיים (איזולה בלה, איזולה מאדרה ואי הדייגים). תכננו לבקר גם באיזולה בלה וגם באיזולה מאדרה ולכן קנינו את כרטיסי השייט לשלושת האיים. לקחנו בקופה את לוח זמני הספינות.

איזולה בלה (Isola Bella) - שייט של כעשר דקות. כבר כשמתקרבים לאי, מתרשמים מהפסלים שבגנים. באי קנינו כרטיסים לארמון ולגנים - ילד עד גיל 6 חינם, מעל גיל 6 - חמישה יורו, מבוגר - 11 יורו. המקום פתוח בשעות 9:00-17:30. הארמון מאד יפה, צילמנו בפנים בלי פלאש. תבקרו גם במרתפי הארמון. מהארמון יצאנו לגנים המרהיבים ביופיים! (פיצוי על פארק סיגורטה). האי עצמו גם יפה, עם סמטאות מלאות בדוכני מזכרות ומסעדות. מומלץ מאד!

משם שטנו לאיזולה מאדרה (Isola Madre). בניגוד לאיזולה בלה, במאדרה, הארמון וגניו תופסים כמעט את כל שטח האי ואם לא נכנסים לארמון, אין מה לעשות שם. בקופה התברר לנו שהיינו צריכים לקנות באיזולה בלה כרטיס משולב לשני הארמונות וכך היינו חוסכים סכום ניכר. מכיוון שבקופה באיזולה בלה לא ראינו שילוט בנושא ובקופה לא יידעו אותנו על-כך, קנינו כרטיסים רק לארמון אחד. הראינו לקופאי במאדרה את הכרטיסים וביקשנו לשלם את ההפרש, אבל הוא לא הסכים ואנחנו ויתרנו על הכניסה לארמון. אם אתם מתכוונים לבקר בשני האיים, קנו בקופה של איזולה בלה כרטיס משולב. אם לא, קנו כרטיס שייט רק לאיזולה בלה. בשייט חזרה ירדנו באי הדייגים Isola Dei Pescatori, אי קטן, שנחמד להסתובב בו ושם גם קנינו מזכרות.

מזג-האוויר היה יפה ורק בשייט חזרה לסטרסה, התחיל לרדת גשם. רצינו לאכול צהריים והלכנו מהמזח ברגל למרכז העיר (המרחק קצר ולכן השארנו את האוטו בחניון). הגשם התחזק ולכן התיישבנו במסעדה מקורה בשמשיות (שהפכו למטריות), שלשמחתנו התגלתה כמוצלחת, עם אוכל טעים וזול. המסעדה נקראת La Piazzetta. כתובת: Piazza Generale Luigi Cadorna 28.

בחזרה למילאנו והביתה

טיילנו קצת בעיר היפה ואחר הצהרים נסענו למילאנו. ככל שהתקרבנו למילאנו, השמיים התקדרו והתחיל גשם שוטף. נסענו למלון במילאנו, שאותו הזמנו מהארץ. רצינו מלון שיהיה קרוב לאוטוסטראדה, מכיוון שלמחרת בערב הייתה לנו טיסה לארץ. שדה התעופה מרוחק 50 ק"מ מהעיר והזהירו אותנו מהפקקים ממרכז העיר עד לאוטוסטראדה. מצאנו מלון שלושה כוכבים קטן (35 חדרים). מול המלון יש פיצריה קטנה ובמרחק חמש דקות הליכה ישנה תחנת רכבת תחתית גדולה בשם Bovisa. הזמנו חדר זוגי (65 יורו) וחדר Triple לילדים (95 יורו) ללינה וארוחת בוקר. משום מה, שמו את הילדים בקומה שלישית ואותנו בראשונה. לא הצלחנו להחליף, כי המלון היה מלא וחדרים לשלושה נמצאים רק בקומה השלישית. החדר של הילדים היה מעט צפוף, עם חדר רחצה גדול (דוש). אנחנו קיבלנו חדר חדש (מספר 113), לא גדול אבל נעים ועם חדר רחצה גדול (דוש). החדרים נקיים, ארוחת הבוקר נחמדה ובסך הכל היינו מרוצים. המלון נקרא Hotel Valganna.

רצינו לטייל במרכז מילאנו בערב. לקחנו מטריות (היה גשום) ומפה מהמלון והלכנו לתחנת הרכבת התחתית Bovisa, שם קנינו כרטיסים ל-24 שעות (שלושה יורו לכרטיס). כדי להגיע לכיכר הדואומו
(Piazza Del Duomo) , שבמרכז העיר, צריך לקחת שני קווים. יש קו מהיר חדש, שלא מופיע במפה, שקיצר מאד את זמן הנסיעה. הגענו לכיכר וראינו את הדואומו המרשים מואר. הכיכר היפה הייתה שוממת, אולי בגלל הגשם?! אחרי סיבוב בכיכר התיישבנו לשוקו חם ועוגה וחזרנו למלון.

יום ה` - אחרי ארוחת הבוקר נסענו שוב בתחתית לכיכר הדואומו. הפעם, הכיכר וכל מרכז העיר היו עמוסים. נכנסנו לדואומו (ללא תשלום). הפנים מאכזב, לעומת המראה החיצוני. אחר כך עלינו במעלית לגג הדואומו. כדי לעלות לגג יש לצאת מהדואומו וללכת לצידו השני של המבנה. עלייה במעלית - שבעה יורו לאחד ובמדרגות - חמישה יורו. הטיול בגג הדואומו פשוט מקסים! טיילנו בין הקשתות והמגדלים המעוטרים באלפי פסלים. חוויה מיוחדת במינה ומומלצת ביותר. גם התצפית מהגג על הכיכר וסביבותיה יפה מאד. אחר כך טיילנו ברחובות שבקרבת הכיכר ואת מעט הזמן שנותר לנו עד לטיסה חזרה, ניצלנו לקניות במחירי סוף עונה. אחר הצהרים יצאנו לכיוון שדה התעופה, החזרנו את האוטו (בדיוק במקום שבו שוכרים – יש לנסוע כל הזמן לפי השלטים לכיוון טרמינל 1 והשילוט Car Hire) וחזרנו בטיסת ערב לארץ.

לסיכום, מאד נהנינו מהטיול (הורים וילדים כאחד), מהנופים המרהיבים, הערים העתיקות המקסימות, האטרקציות, האוכל המצוין, הגלידות המעולות שאכלנו כל יום והאיטלקים הנחמדים, שאומנם לא כל כך יודעים אנגלית, אבל שמחים לעזור. היתה חוויה נהדרת ונשמח לחזור לאיטליה.

טיפים לסיום

• בעונת הקיץ יש אור בערך עד 21:00.
  • מים מינרלים הכי זול לקנות בסופר בשישיות. שימו לב שעל הבקבוק כתוב Naturale.
  • בקיץ בגארדה מאד חם ולח, וחשוב להצטייד בהרבה מים ובקרם הגנה. כשהשמש מתחילה לשקוע, מזג האוויר הופך להיות מאד נעים. כמו כן, כדאי לקחת מכשירים נגד יתושים.
  • לטיסה ולנסיעות לקחתי לבנות ספרים עבים וחוברת תשבצים, לבן חוברת עבודה ומשחק חשיבה עם חלקים גדולים ולשלושתם חבילת קלפים (שנעשה בה שימוש יתר...).
  • לקחנו בתיק גדול את כל הבגדים החמים, כלי הרחצה והלבנים לימים הראשונים שבהם היינו בדולומיטים, וכך במקומות הלינה שבדולומיטים העלנו רק אותו לחדר ואת שאר המזוודות השארנו בתא המטען.
  • מומלץ להכין מסלולים יומיים מודפסים, שיהוו את הבסיס לטיול. כל יום לקחנו איתנו את הדף הרלוונטי. במסלול היומי כתבתי מה לראות, היכן לחנות, מסעדות מומלצות וציוד שצריך לקחת באותו יום. את שמות המקומות כתבתי באיטלקית וכך, אם לא מצאנו מקום מסויים, הראינו את השם למקומיים והם הנחו אותנו. רוב האיטלקים לא יודעים אנגלית, אבל הם מאד נחמדים ושמחים לעזור.
  • עדיף לשכור מכונית עם מנוע דיזל (תבקשו שיציינו בהזמנה), מכיוון שהיא צורכת פחות דלק לק"מ וכך מפחיתים את ההוצאות על דלק.
  • מומלץ מאד לקחת G.P.S. חוץ ממנו, חשוב להצטייד במפה טובה. לאור נסיוננו, לפעמים ה- G.P.S "מתעקש" על דרכים שאולי אצלו הן קצרות יותר, אך בפועל מדובר בכבישים צרים, מפותלים, קשים לנסיעה ומצריכים נסיעה איטית, ככה "ששכרנו יצא בהפסדנו".
  • תמיד תדלקנו בתחנות דלק עם מתדלק. המחירים משתנים מתחנה לתחנה וחשוב להשוות. יום לפני החזרה ארצה, מצאנו תחנה זולה ומילאנו את המיכל כדי שלפני שנחזיר את הרכב, נצטרך להוסיף מעט דלק בלי להתחשב במחיר.
  • את כרטיסי החניה יש לשים בחזית המכונית מעל להגה ולא על החלון כמו בארץ. בתחילת הטיול, בעיירה מואנה, כמעט קיבלנו דו"ח משוטרת, שלא ראתה את כרטיס החניה. למזלנו, הגענו לאוטו שניה לפני שהיא התחילה לרשום לנו דו"ח והראינו לה שהכרטיס על חלון הנהג. כדאי תמיד לשלם עבור החניה, חבל לחסוך ואחר כך לקבל דו"חות.
  • לפעמים ישנם מקומות שבהם מותרת חניה של עד שעתיים ללא תשלום, בתנאי שמסמנים בשעון שמודבק על השמשה הקדמית את שעת ההגעה. במקומות אלו יש שילוט, המסדיר חניה באופן זה.
  • האוטוסטראדות בתשלום ולכן, כדאי שתמיד יהיה כסף קטן באוטו. את הכרטיס שמקבלים בכניסה לאוטוסטראדה כדאי לשמור במקום קבוע באוטו, כי לפעמים עוברים מרחק גדול עד לנקודת התשלום ואפשר לאבד אותו (יצא לנו לראות זוג שהפך את כל האוטו כדי למצוא את הכרטיס...).
  • כדי להמנע מפקקים, כדאי לצאת עד 9:00 בבוקר.
  • רוב המסעדות נסגרות ב- 14:00 ונפתחות שוב רק ב- 19:00.
  • חשוב לקחת תרופות בסיסיות. באחד הימים בתנו בת ה-11 סבלה מכאבי בטן והקאות ואחרי שנתנו לה "קל בטן" היא הרגישה טוב ולא ויתרה על אף פעילות באותו היום.
  • מכיוון שתכננו לבקר בכמה פארקי שעשועים בגארדה, הצטרפנו למועדון Parksmania. החברות במועדון הזה היא לשנה (עד ה-31 בדצמבר) ועולה 6 יורו למבוגר ו-3 יורו לילד עד גיל 10. נרשמים דרך האתר שלהם: Www.Parksmania.It . באתר צריך למלא את הפרטים של בני המשפחה והתשלום הוא באמצעות כרטיס אשראי דרך האתר. מכיוון שאנו לא נוהגים לשלם דרך האינטרנט, התקשרנו אליהם וביקשנו לשלם בטלפון, אך הם אמרו שהתשלום רק דרך האתר ושהוא מאובטח. כעבור כ-10 ימים קיבלנו בדואר את הכרטיסים, לכל אחד כרטיס אישי. הכרטיסים האלה השתלמו ביותר, מכיוון שהם הקנו לנו הנחות בגארדלנד, בפארק הסרטים Movieland, בפארק המים Aquaparadise ובפארק סיגורטה. ב- Movieland קנינו כרטיס משולב ליומיים ל- Movieland ולפארק המים, מה שהוזיל אף יותר את המחיר. בגארדלנד שילמנו 26 יורו לאחד במקום 32 יורו, Movieland ופארק המים עלו 27.5 יורו למבוגר במקום 34 ובפארק סיגורטה נתנו 2 יורו הנחה למבוגר. חשוב שתבדקו באתר שלהם את ההנחות לפני שאתם מזמינים כרטיסים, כיוון שכל שנה הם משנים את האתרים שלהם יש הנחה.
  • טיפ חשוב לגבי כרטיס הזכרון של מצלמה דיגיטלית: כשהיינו בורונה כמעט נגמר לנו הזכרון ולכן הלכנו לחנות אינטרנט כדי להעתיק את התמונות ל- Disk On Key. אחרי שבדקנו שהתמונות עברו (440 תמונות), מחקנו את התמונות שבמצלמה. רק כשחזרנו לארץ גילינו שה- Disk On Key ריק!! הבנו שהעתקנו את התמונות בטעות לזכרון הנשלף של חנות האינטרנט ולא לשלנו. התקשרנו לחנות בורונה, אבל לצערנו התברר שהאיטלקים מסודרים מידי וכל לילה יש מחיקה אוטומטית של כל המידע שנשמר על הזכרון הנשלף שלהם. למזלנו, הצליחו בארץ לשחזר לנו כמעט 150 תמונות שזה גם משהו... אני מקווה שתלמדו מהטעות שלנו ואם אתם מצלמים הרבה, קחו למצלמה כרטיס זכרון גדול. במידה שאתם נעזרים במחשב, וודאו שאתם מעתיקים לזכרון הנשלף שלכם (לדעתי, האפשרות הראשונה בטוחה יותר).