שבועיים משפחתיים בהולנד - חלק א

החלק הראשון של הכתבה מתחיל עם 5 סיבות המגדירות את הולנד כמדינה מגניבה, ממשיך עם איך בונים הכנה מוקדמת לטיול וכולל גם פירוט מסלול של 13 ימים מלאים, המספקים תמונה של מדינה מרתקת לטיול, עם הרבה דברים לעשות - מוזיאונים, שייט, נופים, מסעדות והמון חוויות חדשות.
דוד שאבי
תמונה ראשית עבור: שבועיים משפחתיים בהולנד - חלק א

חמש סיבות לטייל בהולנד

הנה חמש סיבות שבגללן הולנד היא מהמדינות הכי מגניבות להיות בהן בתקופת הקיץ המהביל של ישראל:

1. בגלל האופניים: בהולנד חיים ופועלים בצוותא כלי תחבורה מסוגים שונים: מכוניות, חשמליות, מטרו, אוטובוסים, סירות והכי חשוב – אופנים. אחד הדברים היותר יפים הוא לראות מדינה, שהתאימה את עצמה לשילוב מתואם של כל כלי התחבורה האלה ובמיוחד האופנים. מדינה שלמה מרושתת בשבילים יחודיים לאופנים, רמזורים לאופנים, חניוני ענק לאופנים. באופן כללי, די מסובך להיכנס לערים הגדולות עם מכונית וזה אפילו מסוכן. אף על פי כן, כל מדדי התאונות נמוכים יותר בהולנד מאשר בישראל. נקודה למחשבה.
  2. בגלל הסירות: כמעט בכל עיר/ישוב שהגענו אליו – נהרות ותעלות חוצות את הערים ויש מלא סירות בגדלים שונים.
  3. בגלל הפתרונות היצירתיים לחיים עם מים: בגלל בעיית המים הקשה של הולנד (כמעט מחציתה של הולנד בנויה מתחת לגובה פני הים. איך זה יכול להיות? תמתינו ליום העשירי של היום ותבינו, לפחות חלקית) נמצאו פתרונות, שכאילו לקוחים מסרטי ג`יימס בונד לחיים עם מים: כבישים מתרוממים, כבישים מסתובבים, כבישים ניידים, גשרים חצויים, שלא לדבר על פרויקטי הסכרים הגדולים של הולנד – מרשים ומדהים לראות.
  4. בגלל הארכיטקטורה: לא ברמה של איטליה, אבל קיימת בניה כפרית חמימה ויפהפיה בכל רחבי הולנד. גם בערים וגם בכפרים, גם בבניינים עתיקים וגם בבניינים שבונים כיום.
  5. בגלל הפרות: כל הולנד כולה מלאה במראות פסטורליים להפליא: מרעי דשא ענקיים, שלא רואים את סופם, ובהם עשרות ומאות של פרות (ובחלק גם כבשים וסוסים) רועות באחו. ואשתי אומרת: הפרות תופסות כמעט מחצית מהשטח של הולנד, ואין להן אפילו מושב אחד בפרלמנט. לא הוגן.

הכנה מוקדמת

• ספר: למרות האינטרנט, חשוב לקנות ספר טוב בעיקר על מנת ליצור מסלולים עם מינימום נסיעה. קניתי את הספר של יונית והוא מצוין. חוץ מזה כמובן הפורום התוסס של "למטייל" ובמיוחד "1001 טיפים".
  • טיסות: דרך האתר kayak.com השגתי את העסקה הזולה ביותר באמצעות האינטרנט.
  • רכב: אופל וקטרה 590 יורו ל - 12 יום.
  • GPS: למי שנוסע ברכב - אביזר חובה ושווה לכל כיס. במחיר 9.5-10.5 דולר ליום (כולל מע"מ). לטיול של 12 יום שילמנו 350 ¤. פונקציות חשובות במיוחד: שמירת כתובות בזכרון, ואפשרות להימנעות בנסיעה בדרך מהירה (בשביל הנוף), כיוון הרכב ל"מרכז העיר" ללא כתובת.
  • מפה: בנוסף ל - GPS צריך מפה. השגתי Benalux בקנה מידה 1:200,000 והסתדרתי לא רע. עדיף 1:300,000.
  • מגורים: הגעתי לשני מקומות מגורים מצויינים באמצעות האתר של סיגלית בר. לכל מי שמתכנן בתי מלון – לדעתי זו הדרך הנכונה יותר לבלות בהולנד - השכרה של בתים פרטיים של אנשים, במחירים נוחים מאוד. האתר הראשון: Molenzicht במחוז Zuid-Holland הבית של פול וטרודי ב - Bergembacht. הבית מרווח – דירת קרקע עם כניסה נפרדת, שני חדרי שינה צמודים (של הילדים יותר דומה לגלריה) וחלל גדול מאוד לסלון וחדר אוכל. מטבח מאובזר במלואו. כל זה במחיר 450 יורו ל 8 לילות. זוג אנשים מקסימים, מאוד עדינים, מלאי חוש הומור ונדיבי לב. האתר השני: חוות Cnossen במחוז Friesland. באתר האינטרנט הזה יש כתובות לעשרות בתי חווה להשכרה בכל רחבי הולנד. בית קרקע ענק, כניסה נפרדת, שלושה חדרי שינה, סלון ומטבח מאובזר במלואו. 225 יורו לכל המשפחה לסופ"ש של שלושה לילות. גם כאן בעלי הבית נדיבים ומקסימים. כמו כן, קיימת אפשרות של כפרי נופש בהולנד בעלי סטנדרטים שונים.
  • תכנון מדוקדק: חשוב להכין תכנית מפורטת, לפי סדר ובמקרים מסויימים לפי שעות משוערות. לפי סדר – על מנת ליעל את הטיול מבחינת נסיעות. לפי שעות – בעיקר בגלל שחלק ניכר מהפעילויות בהולנד מתחילות בשעה 10:00 ונגמרות בשעה 17:00. זה הופך את כל מלאכת התכנון להרבה יותר מורכבת וגם לכך שחלקה בסופו של דבר לא יתממש (ראו הוזהרתם). חשוב כמובן להכין אלטרנטיבות לכל יום.
  • השגת כתובות מדוייקות לחניה בערים הגדולות: לא עשינו את זה, אבל בדיעבד זה מאוד רצוי. במיוחד לגבי חניוני P+R. יש בסביבות אמסטרדם, למשל, כמה כאלה ולא כולם אותו דבר. כך גם בדן האג ובאוטרכט. בערים הקטנות זה פחות חשוב.
  • שמירת הכתובות ב - GPS מראש: לצורך יעול הטיול וקצת מנוחה בערבים חשוב לעשות את זה בארץ, ולצורך כך להשיג את ה GPS לפחות יומיים מראש.
  • רכישת כרטיסים מראש: חשוב מאד לבית אנה פרנק (ראינו תור של כמה עשרות אנשים בקופות). לאפטלינג רכשנו בעיקר בגלל ההנחה הדי משמעותית ברכישה באינטרנט (4 יורו לכרטיס).
  • מסעדות: הנה אתר מצוין למסעדות בהולנד, כולל ציונים והערכות למחירים: www.iens.nl

יום 1-2 - אמסטרדם

נחתנו ישר לנקודה הסוערת והססגונית ביותר של אמסטרדם: כיכר דאם (Dam).  הכיכר נהדרת - יונים, פסלים, ארכיטקטורה מרשימה, מופעי רחוב. מספיק רק להסתובב, להסתכל לצדדים על המבנים ועל האנשים מכל הצורות והצבעים, ממש עיר קוסמופוליטית. ביומיים שהיינו שם ראינו 7-8 מופעי רחוב שונים: להטוטן-קרקס אנגלי, מופע גמישות מדהים של בחור אתיופי, להקה צוענית, נגן דיג`רידו אוסטרלי, נגן Hang Drum, עם צליל חללי יוצא דופן ועוד. טעמנו כמובן מהצ`יפס ההולנדי המפורסם (אכן אדיר), שילווה אותנו מכאן לכל אורך הטיול כמעט.

משם המשכנו למוזיאון ההסטורי של אמסטרדם. ראינו סרט מעניין על אייאקס, והילדים חוו הדמיה של נהיגה במכונית באמסטרדם. מעבר לכך, נראה לי שזו חווייה בעיקר למקומיים. רכשנו שם כרטיס מוזיאונים (שנוצל פחות ממה שתוכנן, אבל היה משתלם בסופו של דבר. עלות 35 יורו למבוגר, 24 לילד. מחירי המוזיאונים שהיינו בהם: כ - 10 יורו למבוגר, 7 לילד). לאחר מכן, שוטטנו במדרחוב Kelverstraat הססגוני, עד לשוק הפרחים הצף – חביב, לא יותר. ירדנו מהטראם ב - Rembrandsplein - כיכר צבעונית, ססגונית ומוזיקלית מאוד, מומלץ להגיע לכאן. אתר אחרון להיום, לפני הנסיעה לברגמבכט, הוא מוזיאון רייקס (כלול בכרטיס מוזיאונים). מוזיאון מצויין לחובבי אמנות. עבודות יפות של רמברנט, פרנס האלס ואחרים. טיול כמעט מלא ביום הראשון באמסטרדם אפשרי ומומלץ, במיוחד אם מתגוררים לא רחוק משם.

בדרך לברגמבכט קרה (ולא בפעם הראשונה) מה שכל מטייל מאחל לעצמו - להגיע למקום מרגש ולא מתוכנן. אם כן, בדרך לברגמבכט עצרנו בישוב קטנטן ומקסים בשם Reeuwijk, סמוך ל Gouda. בתים כפריים, ליד כל בית סירה. מסביב הכל ירוק והעיצוב הסביבתי מדהים. הילדים נהנו בעיקר מהצ`יפס וממופעי הרחוב.

את האוטו במשך היום הראשון חנינו ב - P+R Stedionplein, בכתובת Stedionplein, 1076 Amsterdam. החניון מצוי מתחת לאצטדיון האולימפי של אמסטרדם. חוצים את הכביש ולוקחים טראם 24. בכל תחנה מצויה מפה של כל התחנות של הטראם והכל מאוד ברור. מקבלים בחניון 4 כרטיסי טראם חופשי-יומי ומחזירים בסוף היום את כרטיסי הטראם מוחתמים, ומשלמים (חניה+כרטיסים) 6 יורו לכל היום. לתשומת לב קברניטי תל אביב: כך מעודדים שימוש בתחבורה ציבורית.

את בוקר היום השני פתחנו במוזיאון לתרבות יהודית (כלול בכרטיס מוזיאונים). הבילוי המרכזי – דגם של בית כנסת והסברים על התרבות היהודית. לילדים יש "מוזיאון" נפרד וידידותי יותר. ציפינו להרבה ומעט התאכזבנו. המוזיאון מתאים יותר ללא-יהודים. לאחר מכן ראינו את כיכר Leidsplein - עוד כיכר יפה וססגונית. Vondelpark הוא פארק ענק ויפה. תכינו את עצמכם להליכה ממושכת, המקום גדול ויש בלב הפארק מוזיאון קולנוע, שלא הספקנו להיכנס אליו, בגלל המשך התכנית לאותו יום אבל נראה לי שהוא כדאי. משם המשכנו לבית אנה פרנק. חובה להגיע לכל ישראלי, זה מרגש עד דמעות ככל שמתקדמים בביקור. העלות היא 22 יורו ויש מדריך בעברית. סיימנו בכיכר דאם שוב. בדרך עליתי על תחנת רדיו מדליקה שליוותה אותנו לאורך כל הנסיעה: Arrow Classic Rock, שמשדרת מוסיקת רוק משובחת, עם דגש על שנות ה - 70 וה - 80.

יום 3 - מחוז Zuid-Holland

היום מתחיל הטיול האמיתי, היום הזה היה אחד המוצלחים ביותר בטיול. כפי שאמרו לנו המארחים שלנו: יש את אמסטרדם ויש את הולנד. התחלנו את היום באחד האתרים המקסימים ביותר בהולנד: הקינדרדאיק (Kinderdijk) - "ארץ תחנות הרוח". מגיעים למקום באמצעות מעבורת (מחיר מעבורת סטנדרטי בהולנד, לנו יצא 3.6 יורו לכל צד) - מסע קטן ומגניב בפני עצמו. באתר עצמו יש כ - 19 תחנות רוח ומסלול רכיבה (אופנים להשכרה במקום) בין תחנות הרוח. כל התחנות טובלות במרחבי ירוק אינסופיים. אפשר גם לטייל רגלית. יש גם מסלול שיט, אבל ללא ירידה בתחנות עצמן. כאלף תחנות רוח סייעו ברחבי הולנד לסילוק המים ויצירת שטחי יבשה ראויים למגורים. כדאי לקרוא את שלטי ההסבר ממול התחנות. האתר הוכר בשנת 1997 כאתר מורשת עולמית. סך הכל העלות למשפחה כולל מעבורות, חניה (צמוד למקום), השכרת אופנים/ספינה ל - 4 אנשים וביקור בתחנת הרוח: 33 יורו. משתלם ביותר ומקסים.

משם עברנו לפחד גבהים: עליה ביורומאסט (Euromast) שברוטרדם. עולים במעלית לגובה של כ - 100 מטר, עוצרים שם לתחנת תצפית מדהימה על נמל רוטרדם והנוף מרשים ביותר. משם עולים במעלית שקופה ומסתובבת עד לגובה 185 מטר - מרגש ומצמרר וגם דרך מצויינת להיפטר מפחד גבהים. העלות היא 27 יורו ויש חניה נוחה ממול, סמוך למים של הנמל - לא להחמיץ. את פתק החניה צריך לשים מצד ימין בחזית הרכב, צמוד לשמשה (כך הנוהג בהולנד). בשכווינגן (האג) שמתי את הפתק על החלון הצמוד לנהג וחטפתי דוח.

משם נסענו לפארק המים Duinrell. לא היתה לנו כתובת מדוייקת. כיוונו את ה - GPS לעיירה Wassenaar ומשם השילוט ברור לגמרי. באתר שני פארקים נפרדים: פארק אטרקציות (מעין לונה פארק במים) ופארק מים רגיל. יש שתי אפשרויות שילוב: פארק אטרקציות לזמן בלתי מוגבל+מספר שעות בפארק המים או בלתי מוגבל בפארק המים+שעה בפארק האטרקציות. לקחנו את האפשרות הראשונה, נראה לנו ששעה בפארק אטרקציות זה סתם מתסכל. וצדקנו: הבילוי בשני המקומות היה נהדר והילדים נהנו מאוד. סך הכל הנזק הכספי רב: פארק אטרקציות + שעתים פארק מים: 21 יורו לאדם. לזה צריך להוסיף 5 יורו חניה (צמודה למקום).

קינחנו את היום המהנה הזה במסעדה איטלקית מצויינת ולא יקרה בליידן: Bella Donna 3 - מנות פיצה ענקיות ומנה עסקית אחת (עיקרית+מנה ראשונה) ושתיה עלתה לכולנו כ - 50 יורו, כולל טיפ. יש באינטרנט שתי מסעדות בשם הזה, להלן שתי הכתובות:

• Noordeinde 15, 2311 CA
  • Zwartemeerlaan, Merenwijk, 2317 LV

יום 4 - מחוז Gelderland

התחלנו במוזיאון הפתוח של ארנהיים (כלול בכרטיס מוזיאונים). המוזיאון נמצא ב - Scheimseweg 89. מעט התאכזבתי. המקום התברר כלא מתאים לשני בנים מתבגרים ומשתוקקים לאקשן. ביקור בבית הבד, בתחנת הכביסה, בבית האיכר ובפינת האופנים היו חביבים, אבל לא הרבה יותר מזה. לעומת זאת, גן החיות בורחר (Scheimseweg 89) היה פנטסטי. העיצוב של עולם המדבר – מדהים. הספארי יפהפה (למרות שלא נוסעים בו ברכב) ועולם המים – חגיגה. יתרון יחסי של ממש לעומת ישראל - כדאי מאוד. העלות היא 75 יורו כולל חניה. מנסיון של מי שהגיע לשם בשעה 13:00 בערך, אני ממליץ מאוד לתכנן את הביקור באטרקציה הזו כבילוי הראשון של היום, אחרת יש המון אנשים וגרוע מכך – החניון מפוצץ וצריך לחנות בסוף החניה, מהלך של כרבע שעה הליכה מהכניסה.

הגענו בדקה ה 90 לשיט פנקייקים בנמייכן. על מנת להספיק לשיט, ירדנו במהירות דרך המדרגות של ההולנד קזינו הישר לספינה (בזה הסתכם הביקור בקזינו. הלו, מה חשבתם שאני?). בחרנו בשיט של 2.5 שעות - הילדים נהנו מאוד גם מהפנקייקים (ללא הגבלה) וגם מהמשחקים. יש לשיט גם אופציה של שעה, אך היא לא מומלצת - לא תספיקו כמעט כלום (בגלל התור וזמן הכנת הפנקייקים לכולם). במטבח מכינים פנקייקים וכל אחד ממלא כאוות נפשו – יש מילויים מתוקים ומלוחים, יש 2 סוגי גבינה וגם נקניק למי שרוצה.

באשר לנופים - הם  נראים הרבה יותר טוב מתוך הולנד מאשר מהנהר. עדיף היה לשוט ברוטרדם. גם המחיר גבוה מדי, עם שתיה עלה לנו 70 יורו. אם רוצים את השיט, חשוב להזמין מקום מראש באתר האינטרנט (משלמים כשמגיעים למקום). בדרך חזרה ה - GPS הוציא אותנו, מסיבה לא ברורה, מהכביש המהיר A12 לדרך כפרית. בדיעבד, זה היה אחד המסלולים הכי מגניבים של הטיול. במשך כשעה וחצי נסענו בדרכים צרות בלב השדות, בתוך הירוק האינסופי של הולנד. ניסיתי למצוא את הכביש שנסענו בו, אבל הוא כל כך קטן שבקנה מידה של המפה שלנו הוא לא הופיע. אני רק זוכר שהוא עבר בישובים Oudenrijn, Nieuwegein, Ijsselstein ובאיזשהוא שלב התחברנו לכביש 210, גם שם הדרך יפה. דרך נסיעה מומלצת ביותר. הילדים נהנו מגן החיות ומספינת הפנקייקים.

יום 5 - מחוזות לימבורג וזילנד

יצאנו עם שחר דרומה למחוז לימבורג (Limburg) , לכיוון וולקנבורג (Valkenburg). גם כאן, הדרכים ירוקות ויפות, העיר עצמה בנויה בסגנון כפרי וחם. הגענו למערות וולקנבורג. חניה מוצאים ברחוב המקביל, 2 יורו לשעה. בחרנו בחלופה של הנסיעה ברכבת. הסיור עצמו מסתורי ומקסים. נסיעה ברכבת במערה חשוכה עם פסלים וציורי קיר מעניינים בדרך, ההסברים של הנהג בהולנדית בלבד, אבל נהנים מהחוויה. העלות - 16.5 יורו לכל המשפחה – שווה ומומלץ. משם למאסטריכט, למערות סט פיטרסבורג, למערה Grotten Zonnenberg. להגיע לשם זה סיפור, כי אין ממש כתובת ורוב האנשים לא יודעים, אבל אל תוותרו, זה שווה. חניה צמודה לבית קפה סמוך (Slavante Café, Slavante 1 Maastricht) - ללא תשלום. מותר להיכנס לסיורים מודרכים בלבד, יש סכנה אמיתית ללכת לאיבוד. חיכינו לסיור באנגלית, רגלית. מקום מלא הסטוריה – גרפיטי, ציורי קירות, סיפורים פיקנטיים. ושוב חושך, מסתורין וקור של מתחת לאדמה. העלות - 17 יורו למשפחה ושווה ביותר.

לאחר מכן ביקרנו במרכז Maastriccht. עיר יפהפיה. במרכז עומד דוכן אוכל מהיר, הדוכן מכר אוכל וייטנמי והאוכל היה טעים ביותר – שיפודי עוף ברוטב סאטה מדהים. ארוחת צהרים משובחת לכל המשפחה ב - 10 יורו. משם נסענו למידלבורג (Middleburg), שכבר מצויה במחוז זילנד (Zeeland). אם תגיעו למרכז העיר, ניתן למצוא חניה חופשית סמוך לנהר, מול תחנת הדלק. במהלך רגלי הגענו ל - Lange Jan המרשים, עם הכיפה בצורת כתר. שוטטנו בכיכר המרכזית – Damplein – טיול רגלי יפה, גם ברחובות הצרים והציוריים וגם לאור הנהר עם הסירות. את הדרך הביתה עשינו הפעם דרך כביש N57, שקראתי עליו המלצה באתר. לא כל כך בשביל היופי, כמו בשביל ההתרשמות מפרויקטי הסכרים המדהימים של הולנד. נתנו ל - GPS נקודות ציון לאורך הדרך, על מנת שיפנה אותנו לא בדרך המהירה. דרך מומלצת. הילדים נהנו בעיקר מהמערות ומהגלידה שקנינו במידלבורג.

יום 6 - אפטלינג

חשוב מאוד להתעניין בתחזית מזג האוויר אצל בעל הבית. בזכות זה הקדמנו את הביקור באפטלינג ליום סביר יחסית מבחינת מזג האוויר. היה שבר ענן למשך חצי שעה, אבל זה הכל. בדרך לאפטלינג, שוב טיול לא מתוכנן - נסענו על גבי כביש N216 ועברנו דרך העיירה Schoonhoven. נכנסנו לזמן קצר למרכז וגילינו יפהפיה אמיתית. באיזהשהוא שלב, במרכז העיירה, ה - GPS אומר להמשיך ישר, אבל נתקלנו בנהר. חיכינו ולפתע הבנו - את המשך הכביש צריך לעשות על כביש נייד, על מעבורת שנוסעת הלוך-חזור כל הזמן. מגניב ביותר והמחיר סביר (3.60 יורו למשפחה). המשכנו ליסוע על כביש N216 – אם אתם מגיעים מאיזור אחר, הדרך הזו יפהפיה ושווה להגיע אליה. הגענו לאפטלינג. אין הרבה להוסיף. בסך הכל הנאה רבה ויקרה. חפשו את הפח המדבר ואת Villa Volta.

לחלק ב' של הכתבה, לחץ כאן.

הזמנת חופשה להולנד

הזמנת מלון השוואה בין מאות אתרים ברחבי העולם הזמנת טיסה כל האתרים המובילים במקום אחד ביטוח נסיעות דרך למטייל יוצאים לחו"ל בראש שקט