שבועיים עם הילדים באוסטריה וביער השחור

יולי 2012
סיבת הטיול:
טיול בר מצווה, טיול בת מצווה, הטיול הראשון שלנו עם הילדים לחו"ל
המטיילים: עמית (אבא), נעמה (אנוכי), תומר (בן 13), נטע (בת 12), עידו (בן 8)
היעד: אוסטריה (זלצבורג וטירול), גרמניה (היער השחור)
ספרי עזר: אוסטריה למשפחות של סיגלית בר, פספורט לאוסטריה וגרמניה, שיחור ליער השחור והרכש האחרון והמוצלח מכולם- המשפחה המטיילת ליער השחור של שלומית יפת.

יום ג' 24.7 היום הראשון- קרחון בקאפרון
לאחר טיסה לא פשוטה (תינוקת שבכתה לכל אורך הטיסה) נחתנו בבוקר במינכן.
את הרכב הענק (פולקסווגן קרוול) בעלי אסף בשדה התעופה ערב לפני.
הילדים היו עייפים מאוד ולכן החלטנו לתת להם את האפשרות להשלים שעות שינה, נסענו לקרחון קיצטיינהורן בקאפרון. (עמוד 67 סיגלית)
בדרך עצרנו לקנות מדבקה לאוטוסטרדה, לאחר שקנינו ראינו כי על השמשה יש עוד שתיים כמוה וגם מדבקה נוספת (בהמשך יתברר כי היא מתאימה לשוויץ).
רכב
לאחר שינה של כשלוש שעות (הודות לרכב המדהים!!! לכולם היה מקום לישון ללא מריבות מיותרות) הגענו לקאפרון.

קאפרוןקאפרון2

היה יום חם, בתחנת הרכבל התחתונה ראינו אנשים חוזרים עם חולצות קצרות ומעל מעיל דקיק וזה גרם לנו לחשוב פעמיים לפני שאנו לוקחים את התיק עם כל בגדי "עידן הקרח", אך החלטנו בכל זאת לארוז הכל ולצאת למסע בן 3000 המטרים.
לאחר הרכבל הראשון, הרגשנו קרירות וראינו מעט שלג מלוכלך. לאחר הרכבל השני כבר התלבשנו בגופיות התרמיות ובכובעים, אך לאחר שהגענו לתחנה השלישית, אי אפשר היה להתבלבל, הגענו לשלג! לבשנו את כל הבגדים שחיכו לנו בתיק ומיד יצאנו לאזור המשחקים. באזור הלבן והמסנוור (לא לשכוח לקחת משקפי שמש) חיכו לנו כסאות נוח, בירות וגלידות והחשוב מכל: אביזים לגלישה בשלג. קורקינטים, מזחלות וצלחות שעליהן אפשר להחליק שוב ושוב ושוב.
טיילים מנוסים יגידו שקיצטיינהורן באוסטריה לא קרוב לטיטליס בשוויץ, אך אנחנו נהננו מבוקר נפלא בו עברנו מהחמסין המדברי הישראלי לשלג הלבן והקר של אוסטריה, הילדים גלשו עוד ועוד עד שהרגליים של עידו קפאו ולצערינו נאלצנו לסיים ביקור זה ללא למצות את האתר שכן בשעה 15:30 נאלצנו לחזור לרכבל האחרון (לא צפינו בסרט הטבע בתלת מימד, לא טיילנו באף אחת מהתחנות ולא אכלנו במסעדות).

מקאפרון נסענו למקום הלינה בווגריין (כ- 100 יורו ללילה)
Kropflehen
Guest address
Frau
Tanja Moser
Hallmoos 3, 5600 St. Johann im Pongau
Tel.: 0043 664 3808221, Fax:
kropflehen@aon.at
בחצר פרות וברווזים וטרמפולינה ענקית.
הדרך לדירה הייתה פתלתלה וארוכה, אך בסופה הגענו לדירה חדשה לגמריי, מאובזרת לחלוטין, גדולה ומרווחת מאוד. 2 חדרי שינה ענקיים, 2 חדרי מקלחת ושירותים, מטבח מאובזר, מצעים וכלי מטבח חדשים. פרקנו את המזוודות ועמית נסע לסופר בעיירה הקרובה. לאחר כעשר דקות סילקו אותו מהסופר וכך הוא הצליח להצטייד בלחם, חמאה, קורנפלקס וחלב. מזל שהבאנו אוכל מהבית. הכנתי פתיתים ומרק בשקית וכולם היו מרוצים.

יום ד' 25.7 היום השני- הולשטט
התחזית צפתה גשם מהצהריים ולכן החלטנו לנסוע לכיוון מכרה המלח בהולשטט.
עצרנו בדרך באבטנאו (עמוד 83 סיגלית) לגלוש במגלשת ההרים, עלינו ברכבל למעלה ואז התחיל הגשם. לא יכולנו לגלוש ולכן נאלצנו לרדת למטה ברכבל. לצערינו לא הסכימו לאפשר לנו לגלוש ביום אחר ללא לשלם מחדש. הטענה הייתה: "המחיר אחיד למי שיורד במגלשה ולמי שיורד ברכבל. אתם ירדתם ברכבל". לא נורא ננסה לחזור בפעם אחרת.
מתוסכלים המשכנו להולשטט (עמוד 97 סיגלית). הדרך להולשטט יפהפיה, כמוה כטיול בטבע. הגענו למכרה המלח עליו כתוב במדריך כי יש סיור במכרה וגם מתחת למכרות שייט באגם תת קרקעי. מסתבר כי סיגלית הטעתה אותנו וכי המכרה עם השייט נמצא בכלל בהאליין (עמוד 60 סיגלית). נכנסנו למכרה, התלבשנו (מאוד קר בפנים), נסענו, למדנו, גלשנו ונהנינו.
כשיצאנו מהמכרה השמש הופיעה ולכן שמחנו לטייל ברגל בעיירה בדרך לבית הגולגלות. טיילנו לאורך המדרחוב, ראינו ברבורים באגם, נהנינו מחנויות המזכרות, אכלנו גלידה ואז שמנו לב כי השעה עשרה לשש, והרי את בית הגולגלות סוגרים בשש. אז לא הספקנו. לא נורא.

יום ה' 26.7 היום השלישי- זלצבורג
בדרך לזלצבורג ניסינו את מזלינו במגלשות באבטנאו, אך ירד גשם ולכן המשכנו לזלצבורג.
הבוקר היה גשום ולכן נכנסנו למוזיאון הטבע (עמוד 56 סיגלית), עד שיתבהר. להפתעתינו הילדים נהנו שם כל כך עד שבקושי בשעה 14:00 ,לאחר למעלה משלוש שעות, הצלחנו להוציא אותם משם לארוחת צהרים. המוזיאון בנוי משני בניינים באחד יש תערוכות שונות (דינוזאורים, חלל, חיות, זוחלים, קריסטלים ועוד) ובבניין השני יש פעילויות דרכן לומדים על תופעות מדעיות, בבניין זה נהנו ילדיי מאוד!
לאחר המוזיאון יצאנו למדרחוב ואכלנו במקדונלדס (פעם יחידה בטיול) . בשל הביקור הארוך והמהנה במוזיאון הטבע, נאלצנו לוותר על מוזיאון השעווה.
טיילנו בגני מיראבל הקסומים ונסענו לארמון הלבורן. הביקור בארמון היה מהנה ורטוב, אסור להחמיצו!!
משם החלטנו להפתיע את הילדים ונסענו למגלשות ההרים בהאליין (עמוד 82 סיגלית), המגלשות היו ארוכות מאוד ונהננו מאוד לגלוש בהן.

יום ו' 27.7 היום הרביעי- גרוסגלוקנר
גרוסגלוקנרמרמיטה

התחזית הייתה יום שימשי ולכן החלטנו להקדיש יום זה למעבר ההרים הידוע (עמוד 65 סיגלית).
יצאנו מוקדם לדרך, מצויידים בתיק ובו כל בגדי "עידן הקרח", החלטנו מראש לעצור בתחנות המומלצות 4,9, 11.
הדרך יפהפיה, בתחנה 4 עצרנו לתצפית, התרעננות ורכישת מזכרות בחנות. בתחנה 9 יצאנו לטיול קצר, ארוחת צהריים (מהצידנית), ומשחקים בשלג. בתחנה 11 התאכזבנו. אין שלג. מסתבר כי הקרחון מכוסה בחול ולכן נראה כמו כל הר אחר באיזור- חום. ירידה בקרונית או ברגל לתחתית הקרחון לא עניינה אותנו. אחרי הכיף של קאפרון, הגרוסגלוקנר אכזב אותנו.
נכנסנו למרכז המבקרים, נהנינו מהתצוגות השונות, אח"כ נכנסנו למסלול הליכה בתוך מנהרות, בין כל שתי מנהרות יש תצפית על האזור. אח"כ התחלנו לטפס למגדל הזכוכית, טיפסנו וטיפסנו וגילנו כי גם שם יש תצפית נוספת. חיפשנו את אלפי המרמיטות שהובטחו לנו במריכי הטיולים ומצאנו שתיים.
חזרנו לרכב והמטרה הייתה לנסוע לפארק מים בואגריין או לספא אלפיני גסטיין (עמוד 79-80 סיגלית), אך השילוט וחוסר האמון שנתנו ב
GPS הובילו אותנו לדרך ארוכה ומתישה ולכן לא יכולנו להגיע לפארק המים בשעה סבירה. מסקנה: בגרוסגלוקנר יש לחזור באותה הדרך ממנה מגיעים.

יום שבת 28.7 היום החמישי- מערת הקרח ומצודת הונוורפן
התחזית צפתה גשם אחה"צ ולכן החלטנו להתחיל בחוץ ולסיים בפנים.
התחלנו את היום במגלשות ההרים באבטנאו (פעם שלישית הצליחה לנו).
המשכנו במצודת הונוורפן המרשימה (עמוד 63 סיגלית), הצטרפנו לסיור מודרך ( ההדרכה לא מתאימה לילדים), שיחקנו בחצר בחישוקים וקביים ויצאנו לראות את מופע הבזים והנשרים המרשים.

מופע בזים

משם המשכנו למערת הקרח (עמוד 61 סיגלית). שוב הצטיידנו בכל בגדי "עידן הקרח" ויצאנו למסע אל עבר המערה.
הדרך למערה ארוכה וקשה. הילדים קיטרו מאוד (מאמץ פיסי ובנוסף חם מאוד). בראותינו את כל האוסטרים חוזרים מהמערה עם מכנסיים קצרים חשבנו כי אולי לא צריך לסחוב את התיקים "המפוצצים" בבגדים וציוד לקפאון.
לאחר כשעה הגענו לפתח המערה. לבשנו גופיות תרמיות, פליזים, מחממי אוזניים, כפפות, צעיפים, מחממי צוואר ועדיין קפאנו. קשה לתאר במילים את ההרגשה להיות במערה הקפואה. אסכם ואומר: זוהי חוויה שאין להחמיצה, אל תחסכו בציוד מחמם שכן הוא העשוי לקבוע את טיב החוויה.

מערת הקרח
יצאנו מהמערה קפואים, אך גאים בעצמינו. מיד הכנתי לכולם מרק בשקית (תרמוס עם מים רותחים ליווה אותנו בכל יום, כמו גם מרקים בשקית, שקדי מרק וכוסות חד פעמיות).
נסענו בגשם לעבר הפנסיון בחבל טירול
פנסיון קריסטוף בווסטנדורף (כ- 100 יורו ללילה) , ניתן להוסיף ארוחת בוקר במחיר סימלי. מכונת כביסה ומייבש כביסה בחינם, כולל אבקת כביסה ומרכך ואפילו קלייה.
בחצר טרמפולינה ענקית ושולחן פינג פונג. במרחק הליכה חנויות, סופר, מיני גולף וגלידריה.
Pension Christoph Schulgasse 22A-6363 Westendorf Austria 0043 5334 6440
(fax 644020)0043 664 5353865 http://www.pensionchristoph.at/
info@pensionchristoph.at
הפנסיון ממוקם בעיירת סקי קטנה וציורית, מלאת בתי קפה הפתוחים גם בלילה. בעיירה גם מגרשי טניס, מיני גולף, מרכז תיירות ועוד.
כשהגענו לפנסיון פגשנו את קלייב המקסים, בריטי שהיגר לאוסטריה, אדיב בצורה יוצאת דופן, הוא בעל הפנסיון. קיבלנו דירה ענקית (2 חדרי שינה, 2 חדרי מקלחת ושירותים ומטבח גדול מאוד) בקומה שלישית (ללא מעלית, (
קלייב עזר לנו להעלות את כל הציוד לחדר, הדריך אותי כיצד להשתמש במכונות הכביסה ומייבשי הכביסה (ברבים!) ועזר בתכנון הימים הקרובים. רק לאחר שפגשנו אותו הבנו שזה מה שהיה חסר בדירה הקודמת, בן אדם אדיב דובר אנגלית.

יום ראשון 29.7 היום השישי- מפלי קרימל
לאחר חמישה ימי טיול החלטנו להוריד הילוך, קמנו מאוחר ויצאנו לעבר מפלי קרימל (עמוד 71 סיגלית)
אני נשארתי ברכב עם תומר שהרגיש לא טוב, עמית לקח את נטע ועידו ויצא לטיול קצר מהחניון התחתון למפלים.

מפלי קרימל

ההליכה ארכה לא יותר מעשרים דקות.
שלושתם נהנו מהטיול, מעוצמת המפלים, מהמזרקה המוסיקלית, מגן המשחקים וכמובן מגלידה.
לאחר מכן נסענו למוזיאון הטבע הוהה טאורון (עמוד 75 סיגלית( במוזיאון נהנינו מהסרטים המעניינים (איך נוצר רכס ההרים העצום עם הקריסטלים, מפולת שלגים ובעלי חיים באלפים), התערוכות עצמן היו פחות מעניינות.
משם המשכנו לפארק המים גלים בוורגל (עמוד 141 סיגלית). שילמנו מחיר ערב (כ- 25 אירו למשפחה. מאוד זול!) ונכנסנו שמחים לפארק. הפארק גדול ונעים, יש בו שפע של מגלשות ובריכות, ג'קוזי בבריכה כל רבע שעה, מעבר כיפי בין הבריכה הפנימית לחיצונית, מסעדה נחמדה עם היצע סביר ומחירים זולים. נהננו מאוד!
יש בפארק גם מגלשת פורמולה 1 מפורסמת, ניתןלגלוש בה תמורת 2 יורו מעל גיל 13, אף אחד מאיתנו לא ניסה.

יום שני 30.7 היום השביעי- אינסברוק
מזג האוויר מאיר לנו פנים.
פתחנו את היום בסברובסקי (עמוד 124 סיגלית), סיור מרתק בין עולם הקריסטלים , חנות המפעל ומייצגים יפים, מעניינים ומיוחדים.

סברובסקי

המשכנו לגן החיות האלפיניות באינסברוק, (עמוד 124 סיגלית), להפתעתינו נשארנו שם כשלוש שעות. זהו גן חיות לא גדול, בו חיות האופייניות לאלפים, ראינו מרמיטות, ביזון, דובים, דגים מיוחדים, לינקס ועוד.
לאחר גן החיות נסענו למוזיאון הפעמונים (עמוד 123סיגלית), תמורת 18 יורו נכנסנו למוזיאון שאין כל סיבה לקרוא לו מוזיאון. לדעתי, פרט לטיילים שהצטיידו במדריך של סיגלית, אין שם מבקרים.
הילדים נהנו להפיק צלילים ולאחר כרבע שעה מיצינו וחזרנו לדירה.

בערב יצאנו לערב פולקלור טירולי בעיירה בה לנו, באותו הבוקר רכשנו כרטיסים במשרד התיירות. הלכנו ברגל (5 דקות מהפנסיון) לתאטרון המקומי ושם צפינו במופע מהנה בו ניגנו, שרו ורקדו פולקלור טירולי. שמענו נגינה של קרן יער אלפינית, צפינו בנגינה על פעמונים וצחקנו מהריקודים המסורתיים. רק עידו בן ה-8 התלונן שמשעמם לו.

קרן אלפיניתערב טירולי

יום שלישי 31.7היום השמיני- המוזיאון הפתוח בטירול וערב בקיצבוהיל
את המוזיאון הפתוח בטירול (עמוד 132 סיגלית) הייתי מגדירה כמסלול הליכה בטבע ולא כמוזיאון. אין בו תצוגוה של החיים בעבר, אין חיות משק ואין הדרכה.
הלכנו בין החוות במשך כשעתיים. לאחר שהבנו שאין תצוגה של ניפוח זכוכית, נגרות, הכנת בצק או כל פעילות אחרת התפננו להנות מהטבע, בין קטעי ההליכה נכנסנו לחוות והתרשמנו מהנול, הפלך, סירלילה ועוד אביזרים שהזכירו בעיקר את בית קטן בערבה.
לאחר מכן חזרנו לפנסיון ונחנו. תכננו לצאת שוב בערב.
לאחר מנוחת צהרים יצאנו למיני גולף (2 דקות הליכה ברגל מהפנסיון). לאחר משחק קצר, וגלידה נכנסנו לרכב ונסענו לערב בקיצבוהיל. (עמוד 148 פספורט)
בקיצבוהיל בימי ג' בערב(וגם בימי שישי) בשעה 20:30 מנגנת תזמורת כלי הנשיפה ברחבה הממוקמת במידרחוב, בקידמת בית המרקחת.
אכלנו ארוחת ערב במסעדה, טיילנו מעט במידרחוב ולאחר מכן תפסנו מקום בבית הקפה, מול הבמה. הזמנו גלידה ושתייה וצפינו בקונצרט.

תזמורית קיצבוהיל

יום רביעי 1.8 היום התשיעי- הדרך ליער השחור
בצער רב מאוד נפרדנו מקלייב, נפרדנו מטירול ונפרדנו מאוסטריה. כבר החלטנו לחזור לכאן, אולי אפילו בשנה הבאה.
בדרך ליער השחור עשינו שתי עצירות משמעותיות.
עצירה ראשונה, לאחר שעתיים נסיעה, פארק שעשועי הקיץ בפיס )עמוד 146 סיגלית)- עלינו ברכבל המתאים (מתוך רשת סבוכה של רכבלים שונים) והגענו למקום קסום שאפשר לבלות בו יום שלם. דבר ראשון הזמנו גלישה אלפינית לעוד שעה וחצי, כדי שלא נרד ברכבל.
תומר ונטע נהנו ממתקני האקסטרים הייחודיים למקום (מעופפיפיזר ונדנדת השמים) ועידו נהנה להתנדנד, לקפוץ על המתקנים המתנפחים, לגלוש באבוב, לשחק במתקני מים ולקפוץ ממגדל בן שלוש קומות לטרמפולינה ענקית.
לאחר שניסו הילדים את כל המתקנים, אכלנו במסעדת השירות העצמי הנחמדה וגלשנו למטה באחת המגלשות המהנות ביותר איתן נפגשנו בטיול, הרכבת עוברת מנהרות שבכל אחת מהן הפתעה.

פארק שעשועי קיץקפיצה ממגדל

עצירה שנייה, לאחר כשעתיים נסיעה, מפלי הריין, שמחתי לגלות כי המדבקה על הרכב השכור היא המדבקה הנדרשת לשוויץ ולכן חסכנו את רכישתה.
בהתרגשות רבה הגענו למפלים, עלינו על סירה, טיפסנו על הצוק, הצטלמנו וחזרנו. ביקור נחמד, לא נפלנו.

מפלי הריין

לאחר כשעתיים נוספות של נסיעה הגענו למקום הלינה, חווה באמצע היער השחור, בעיירה פריימנט, כ- 25דקות מפרייבורג. המחיר זול מאוד!!! כ- 60 יורו ללילה. כביסה בעלות של 10 יורו למכונה.
בעלת הבית לא דיברה איתנו כמעט, כבר התגעגענו לקלייב.
Ferienwohnung Gutjahr
Keppenbach 1
79348 Freiamt
Tel: +49 7645 8555
gutjahr.family@t-online.de
הדירה עצומה בגודלה, יותר מכל הדירות האחרות, אך יש בה רק חדר מקלחת ושרותים אחד. בחצר פרות, חזירים,תרנגולות, טרמפולינה וכדורסל.
הדירה מאובזרת מאוד, (כולל שואב אבק שיוכיח את עצמו עם שקיות הואקום באריזה לארץ) אך אין קליטה לטלפונים, אין אינטרנט אלחוטי או קליטה לראוטר בנייד ואין סופר קרוב. ממש מתוך סיפורי האחים גרים.

יום חמישי 2.8 היום העשירי- פרייבורג, טודנאו ואנטוני התרנגול
יצאנו לטייל במדרחוב של העיר פרייבורג (עמוד 43 שלומית) לאחר שחנינו את הרכב בחניון עליו המליצה שלומית. עידו שכשך רגלים בתעלות ומיד רכש לעצמו סירה, אותה השיט לאורך התעלות.

פרייבורגסירה לתעלות

נכנסנו לחנויות, עברנו לשוק, קנינו נקניקיות, תותים ופטל וחזרנו לרכב.
נסענו לכיוון מגלשות ההרים בטודנאו (עמוד 39 שלומית). נפרדנו מ- 40 יורו ועלינו ברכבל לעבר התחנה העליונה. כשהתקרבנו ראינו את התור הארוך מאוד!! מקטרים עמדנו בתור, אך לאחר שגלשנו הבנו מדוע עומדים בתור כל כך הרבה אנשים. לדעת שלושת ילדיי, המגלשות היו הטובות ביותר בטיול זה. מסקנה: עדיף להגיע למגלשות מוקדם בבוקר, כשאין עדין תור.
נסענו לכיוון הר פלדברג למסלול אנטוני התרנגול (עמוד 38 שלומית). ההוראות למציאת המסלול לא היו מדוייקות כל כך אך לבסוף מצאנו את תחילת המסלול. (כשנכנסים עם הכביש לכיוון הר פלדברג מייד בצד ימין מתחיל המסלול, הרבה לפני החנויות ובית המלון).

אנטוני1אנטוני2

המסלול עצמו היה נפלא. הלכנו חמישתינו במעבה היער השחור, בדרך קראנו את התרגום העברי לשילוט לאורך המסלול (התרגום בספר של שלומית כמובן), הצטלמנו הרבה, הילדים טיפסו על העצים, התחבאו במאורת השועל, שיחקו בגן המשחקים, בקיצור מסלול נפלא, אל תחמיצו!! (להזכירכם הילדים בני 13, 12, 8 ושלושתם נהנו מאוד).
בדרך לחדר קנינו בסופר שניצלים מהודו, ביחד עם פרורי הלחם מהבית ופתיתים של אוסם אכלנו ארוחה לתפארת.

יום שישי 3.8 היום האחד עשר- פארק אירופה
קמנו מוקדם, אכלנו מוקדם, הוצאנו את כל השתיה מהמקרר (4 בקבוקי מים גדולים ושש פחיות קולה/פנטה) ונסענו לכיוון פארק אירופה המדובר.
בתכנון הטיול לא ידענו אם להקדיש לפארק אירופה יום אחד או יומיים, ילדינו מאוד אוהבים פארקי שעשועים. החלטנו שלאחר ביקור בפארק נחליט איך להמשיך את השהות ביער השח ור.
הגענו כמו שממליצים במדריכים בשעה 8:30, וכשהשערים נפתחו בשעה 9:00 מיד רצנו לעבר המתקנים שרצינו (בצרפת).
הגענו עם תכניה מסודרת, מה לעשות בכל מדינה, הגדולים עלו על כל המגלשות המבוקשות ואילו עידו בן ה-8 עלה על כל שאר המגלשות ונהנה מאוד ממתקני המים.
בצהרים ראינו שכתוב בכל מקום כי הפארק יסגר בשעה 20:00 ולכן החלטנו למצות אותו עד תום ולא לחזור אליו ליום נוסף.
צפינו במופע מוסקטרים בספרד, גילינו כי עדיף לעמוד בתור של single rider כעשרים דקות ולא בתור הרגיל שעה ורבע, וכך חזרו הגדולים על כל הרכבות השוות פעם נוספת.
בשעה 20:00 ישבנו לאכול במסעדה ביציאה מן הפארק עוף בגריל ותפוחי אדמה אפויים. חזרנו לחדר בשעה 21:30 עייפים אך מרוצים.

ימים שבת - ראשון 4-5.8 הימים השנים עשר והשלשה עשר- דרך השעונים ואגם טיטיזה
התכנון היה להיות
ביום שבת יום שלם בדרך השעונים: הורנברג (שוק), שונבאך (עמוד 162 שיחור), מפלי טרייברג (עמוד 163 שיחור) ושביל החושים (עמוד 90 שלומית)
וביום ראשון יום שלם בטיטיזה: יער האקשן (עמוד 32 שלומית), טיול על הטיילת כולל סירת פדלים וגלגל ענק (עמוד 28 שלומית) ולסיום פארק המים הענק (עמוד 31 שלומית).
בפועל, הקשבנו לתחזית ולכן נאלצנו לעשות שינויים בתוכניות כדי להתחמק מהגשם ולא לוותר על אף אתר, התכנית הוסיפה זמן נסיעה אך הוכחה כמשתלמת. אני כותבת על כל אחד מהאתרים בהם ביקרנו, לאו דווקא לפי סדר הביקור.

מפלי טרייברג- הדרך למפלים יפה ומעניינת, ראינו לכל אורך הדרך שעונים בגדלים שונים, חנויות מזכרות רבות (שונות מאוד מהחנויות באוסטריה) וטיילים בכל הגילאים.
ויתרנו על קניית בוטנים והתחלנו לצעוד אל עבר המפלים. לאחר שעזבנו את השביל הראשי ופנינו לשבילים צדדיים קטנים ושקטים ראינו סנאים, הצטערתי כי ויתרנו על קניית הבוטנים בקופה. בהמשך הדרך הצדדית מצאנו גן שעשועים קטן, בו נהננו כמחצית השעה.

סנאי
פארק חמשת החושים- מסלול טבע מהנה ביותר (אל תחשבו שהילדים גדולים מידי בשבילו, היה ממש כיף. צעדנו יחפים בבוץ, על אבנים, על נסורת, חלוקי נחל ואפילו על אצטרובלים. היו גם קטעים של דשא וחול. בדרך הרחנו, מיששנו ובעיקר נהננו.

חמשת החושים

יער האקשן בטיטיזה- תמורת 77 אירו חיברו לכולנו ריתמות, ושלחו אותנו לטפס על העצים. בפארק חמש תחנות לפי רמות שונות וגבהים שונים. עידו בן ה-8 עבר באומץ את שתי התחנות הראשונות. תומר, נטע ועמית עברו באומץ ובכיף גם את התחנה השלישית, לתחנה הרביעית כבר לא היה לנו כוח והתחנה החמישית מיועדת לבני 16 ומעלה, כך שיכולנו לצפות בה מרחוק.

חבלים2חבלים1
טיילת טיטיזה- לא הספקנו ליהנות ממנה כי הגענו בערב ובשעה 19:00 כמעט כל החנויות נסגרו. הטיילת יפה ומזמינה, עלינו לגלגל הענק ומשם ראינו מסלול מיני גולף נחמד. מיד כשירדנו מהגלגל הלכנו לעבר המיני גולף, שם שיחקנו ונהננו.

פארק המים באדפרדייז- פארק מים ענק, חלק קטן ממנו הוא החלק המותר לשימוש למשפחות עם ילדים. תמורת 80 יורו נכנסנו לשלוש שעות. הפארק צפוף ורועש (אין מה להשוות לפארק באוסטריה) והריח מהמסעדה ממש לא מזמין (שוב, לא כמו באוסטריה) אך למרות המחיר היקר, הצפיפות והרעש הילדים נהנו מאוד מאוד מהשהות ולכן נשארנו שעה נוספת, תמורת 10 יורו נוספים.
בפארק 18 מגלשות, רובן מתאימות לילדים בגילאי 6-12, בריכה שהופכת כל חצי שעה לבריכת גלים ושתי מגלשות לגדולים, מעל גיל 13.

יום שני 6.8 היום הארבעה עשר
כשתכננתי את המסלול התלבטתי אם לתכנן ליום האחרון טיול, מנוחה או קניות. חשבתי אולי לקנח באי הפרחים במיינאו או בלגולנד, אך לבסוף החלטתי לנסוע לכיוון צפון היער השחור, לפארק מליסקופף(עמוד 120 שלומית) ולקניות בעיר מצינגן (עמוד 194 שלומית).
העצירה בפארק מליסקופף היתה נחמדה אם כי זה קצת מוגזם לקרוא לו פארק. זוהי פינת חמד לפיקניק בטבע, יש מגלשת הרים חביבה (זולה אך לא מותירה רושם), פארק החבלים והטרקטורונים לא עבדו. אכלנו ארוחת צהרים בטבע והמשכנו בנסיעה.
העצירה במיצינגן הייתה מלחיצה וקצרה מידי. מדובר בעיר שבה מסתובבים כמו במרכז קניות עצום, החנויות המו אנשים רבים שאספו מכל הבא ליד ללא עזרה וללא מבצעים משמעותיים. מהר מאוד הבנו שעשינו טעות(?), עדיף לקנות בקניון במינכן או אפילו בארץ ולהמנע מההליכה המייגעת בין החנויות ומהעמידה בתורים הארוכים.
לאחר שעה וחצי עלינו לרכב ונסענו בסערה (גשם חזק מאוד) לכיוון שדה התעופה במינכן.

תם ונשלם! חבל, היה כיף. אנחנו כבר מחכים לטיול בשנה הבאה.

לאחר הטיול ערכתי סרט קצר, בו רואים את האתרים בהם ביקרנו.

מסקנות, והמלצות

1. כרטיסי הנחה- כרטיס זלצבורג לא החזיר את עצמו. בשל הגשמים נאלצנו לשנות מסלולים, כמו כן התעכבנו בחלק מהאתרים יותר זמן מן המתכונן ולכן ויתרנו על אחרים. כרטיס היער השחור ממש לא משתלם. השנה לא ניתן לנצלו בפארק המים בטיטיזה ולא במגלשות בטודנאו ולכן בסופו של דבר הפסדנו כסף. לדעתי עדיף לא לרכוש כרטיסים אלו, גם אם היינו מנצלים אותם החסכון לא היה משמעותי.
2. מדבקות לאוטוסטרדות- בידקו על שמשת הרכב השכור אם יש מדבקות לאוסטריה ושוויץ וחיסכו את הכסף!
3. מקומות לינה- שלוש הדירות בהן התארחנו היו מאוד מוצלחות- הן ברמת האיבזור, הן במיקום והן במחיר. בטירול נהננו מקלייב החביב, בזלצבורג נהננו מהדירה החדש ה וביער השחור נהננו מהדירה הענקית ומהקרבה היחסית לפרייבורג ולפארק אירופה.
4. רכב- אל תחסכו ברכב. הרכב הגדול שלנו הוכיח את עצמו, לא היו מריבות בין הילדים, הם יכלו לישון בנסיעות הארוכות בכיף והמזוודות שלנו נבלעו בבגאג'.
5. בגדים- אל תחסכו בבגדים לשלג ולמערת הקרח. על מנת לארוז את כל הפליזים תופסי המקום וכן מעילי הגשם, כפפות, צעיפים, גרביים תרמיות, גופיות תרמיות וכו' נעזרנו בשקיות ואקום. שקית אחת לבגדי "עידן הקרח", שקית נוספת לחמש מגבות לפארקי המים ושקית שלישית לכביסה.
6. סופר מרקטים - הסופרים באוסטריה נסגרים מוקדם: חלקם בשעה 18:00 וחלקם פתוחים עד השעה 19:00. ביום א' הכל סגור. כדאי לא לדחות את הקנייה בסופר לערב אלא לקנות במהלך היום בעיר בה מבקרים, להכניס לציידנית הרכה עם הקרחומים ולהגיע לחדר בערב מצויידים ורגועים. בגרמניה הסופר מרקטים פתוחים עד השעה 21:00 ומכילים מבחר גדול יותר של פירות וירקות.
7. אוכל מהבית- האוכל שלקחנו מהבית עזר מאוד. יצאנו עם פרורי לחם, תבלינים, נס קפה, שוקולית, המון מרקים בשקית, שקדי מרק, פתיתים וקרקרים. בהמלצת הגולשים לקחנו כל יום תרמוס מים רותחים, כוסות חד פעמיות (עדיף להביא מהארץ) ושקיות מרק ושקדי מרק. כמעט כל יום עשינו עצירת מרק.
8. בטיסה חזרה לארץ ערכתי משוב קצר , הילדים היו צריכים לדרג את האתרים בין "לוותר" לבין לא להחמיץ. סיכום התוצאות:
לוותר: מוזיאון הפעמונים באינסברוק
בסדר: מוזיאון פתוח בטירול, מוזיאון הטבע הוהה טאורון, מכרה המלח בהולשטט
נחמד מאוד: פארק מליסקופף, מפלי הריין, פרייבורג, מערת הקרח, גרוסגלוקנר, פארק המים גלים, מפלי טרייברג,
לא להחמיץ: מיני גולף בטיטיזה, פארק 5 החושים, גן החיות האלפיניות, ערב פולקלור, תזמורת בקיצבוהיל, פארק שעשועי הקיץ, מגלשות בטודנאו, מסלול אנטוני התרנגול, פארק אירופה, יער האקשן, פארק המים בטיטיזה, קרחון בקאפרון, מוזיאון המדע בזלצבורג, ארמון הלבורן, מגלשות ההרים בהאליין ובאבטנאו, מצודת הונוורפן, מפלי קרימל, סברובסקי

רוצה לעקוב אחר הבלוג של Naama_cohen_yavne?

הפוסט הבא ›
שבועיים בהולנד ובלגיה עם הילדים קיץ 2013
מתוך הבלוג של Naama_cohen_yavne
10-08-2013
לכל הפוסטים של Naama_cohen_yavne »