שבוע באלפים הצרפתים-מסלולי נופים וקולינריה

האלפים הצרפתים – מסלולי נופים וקולינריה
די במקרה החלטנו על הנסיעה לטייל באיזור האלפים הצרפתים.
מחירים זולים של טיסות איזיג'ט עזרו לנו לממש את ההחלטה, וב- 27/5/11, עלינו על הטיסה לטיול של שבוע.
מה היה לנו? נופים קסומים ,מעברי הרים, נחלים ונהרות, עיירות מהאגדות חוויות קולינריות, אגמים בצבעי טורקיז, מזג אויר ששיחק לנו וכמובן המארחים הנפלאים שלנו, גילה ואבי מאקס לה בן (מעכשיו: אקס), שזו עיירה קטנה על גדות אגם בורג'ה - Lec du Bourget. שעזרו וסייעו להצלחת הטיול, בעצות נבונות ובבניית מסלולי טיול שמתאימים לכל יום לפי מזג האוויר הצפוי ובהתאמה להעדפותינו.
הצימר על שפת האגם: http://www.vuelac.com
הטיסה: חברת איזי ג'ט שהפתיעה עם המחירים הנמוכים במיוחד (100 אירו לכרטיס כולל מזוודה ודמי רישום).
הצ'ק אין בנתב"ג לטיסות איזי ג'ט מאד פשוט, הגעה לטרמינל 1 , ולאחר מסירת המזוודות, עולים לביקורת דרכונים ומשם באוטובוס לדיוטי פרי בטרמינל 3 . הגייט להפתעתנו מאד מסודר, ויש תורים נפרדים למי שרכש ספידי בורדינג ולכל השאר. משפחות עם ילדים בגילאים 5 ומטה, נכנסים למטוס מייד לאחר הספידי בורדינג ולפני שאר הנוסעים.
הטיסה עברה יחסית מהר, המחירים של האוכל במטוס סבירים בהחלט, אך הטעם פחות...
היום הראשון (27/5/11) – המראה, נחיתה ומסעדה על שפת אגם
נוחתים בג'נבה, עוברים ביקורת דרכונים שוויצרית, ולאחר איסוף המזוודות, מי ששכר רכב בצד הצרפתי, פונה למעבר בחלק הצרפתי דרך ביקורת גבולות אך ללא שוטרי גבולות, ומשם לדלפקי חברות ההשכרה.
היציאה משדה התעופה בכביש של כקילומטר ושמשני צידיו גדרות (אנחנו כבר בטריטוריה צרפתית), ובסוף הכביש מזהים את מלון STARS שבו נישן את הלילה האחרון. פונים ימינה לכיוון מעבר הגבולות, רוכשים מדבקה בעלות של 35 אירו לנסיעה בכבישי אגרה שוויצרים, ומשם לפי השילוט בכביש אגרה לכיוון אנסי ובהמשך האוטוסטראדה ממשיכה לאקס.
הגענו לצימר בשעות הערב המוקדמות ולאחר טקס קבלת שבת את גילה ואבי על כוס יין רוזה קר, הלכנו בהמלצתם למסעדה קרובה, שסימנה לנו את הסטנדרט שממנו אסור לרדת.
שם המסעדה: L'Aannexe
כתובת: 205 bord du lac, Tresserve, 73100
היום השני (28/5/11) – סמטאות אנסי, תעלות מים ואגם טורקיז
יום שבת, ובשל שוק הפשפשים שהתקיים באנסי נסענו לשם.
זו עיר מימי הביניים עם טירה, תעלות מים, ורחובות מרוצפים באבן. מומלץ לחנות בחניון שמול בניין העירייה Hotel de ville, שכל שצריך זה לחצות את הכביש לכיוון אחד לעיר העתיקה, ובכיוון השני לטיילת של האגם. מקום אידיאלי, ובמחירי חנייה שפויים (תשוו למחירי החנייה בארץ).

הבחירה היתה מוצלחת ביותר, מזג האויר היה אביבי וחמים והעיר היתה מלאה במטיילים, בתי קפה, מסעדות, חנויות קטנות, ודוכני יד שנייה מעניינים. הסתובבנו בחלק העתיק כשעתיים-שלוש כולל ישיבה בבית הקפה שבחצר הבניין המשולש, טיילנו בין תעלות המים, הגשרים, הבתים הצבועים בצבעים פסטלים.

הצטיידנו במצרכים בסופר קרוב ובילינו בפיקניק מול האגם היפייפה. הספקנו לשכור אופניים בקרבת מקום לטיול של כשעה וחצי לאורך האגם, ובצער רב השארנו את אנסי מאחורינו כשהיעד הבא להגיע לתצפית על האגם מ
Col De Forclaz . הדרך לשם יפה בצורה בלתי רגילה, כשמכל עיכול מתגלים מחדש מראות הנוף של האגם המרהיב שהולך ומתרחק ככל שעולים בגובה.
בפסגה יש חנייה עם בית קפה ונוף על כל האגם, העיירות שמסביבו וההרים המקיפים אותו . מנקודה זו צעדנו בטרק קצר לקצה ההר שממנו הרחפנים קופצים עם מצנחים. מראה הקפיצות מרתק והם קופים ממש אחד אחרי השני. העלייה אפשרית ברכב רק לקופצים, ואנשים כמונו עולים ברגל. עלייה לא קלה שאורכת כ20-30 דקות, אבל שווה ומומלצת מאד.
מתחילה שעת הדמדומים, ורוצים לראות א אנסי שוב והפעם בלילה, והיא מתגלית כעיירה תוססת גם בשעות החשיכה. את הערב מסיימים מסעדה איטלקית בינונית ולא זולה, אך מראש לא היו ציפיות וזה היה בסדר. גלידה ונסיעה חזרה הביתה.
‏‏עותק של CIMG1218.JPG
אנסי

אגם אנסי מהפורקלז
אגם אנסי מ Col De Forclaz

היום השלישי (29/5/11) – מעל פסגת הר הצופים.. סליחה, מעל פסגת הר אגווי דה מידי
יום א', אנחנו בדרכינו למון בלאן, והנופים המשכרים הניבטים אלינו תוך כדי הנסיעה אינם מנבאים כלל את העוצמה הנופית אליה תיכף נגיע. הגענו לשאמוני, ומייד בכניסה יש מגרש חנייה גדול שממנו יש מעבר תת קרקעי אל הרכבל שנמצא בצידו השני של הכביש. אי אפשר לפספס. רשום עליו בגדול Aguille du midi.
למרות שמדובר ביום א', אין תור בכלל, ומייד עולים על הרכבל ביחד עם עוד כמה עשרות צרפתים.
יום בהיר עם שמיים כחולים, מסביב המוני מטפסי הרים שצועדים על שבילי עיזים צרים עם תהומות בצדדים.
אי אפשר לתאר את היופי של הנופים הנשקפים מגובה של 3840 מטר. הטמפ' למעלה סביב החמש מעלות, ולא יותר מדי קר. מסתובבים בכל המרפסות שמסביב בניסיון לקלוט כמה שיותר מראות וזה לא מספיק. משם גם ניתן לצפות בקרחון המרשים The Bossons.
ממשיכים בתשלום נוסף עם רכבל הגונדולה האופקי בנסיעה של כחצי שעה מעל הקרחון, לעבר הצד האיטלקי.
הריחוף מעל הקרחון עם השקט הבראשיתי, שוב, מדהים!! וחובה למי שכבר הגיע עד לשם למרות המחיר הלא זול.
מגיעים לצד האיטלקי, ואם לא שמים לב אז ריח הקפה האיטלקי מזכיר לנו לאן הגענו, ובכל הטיול זה היה הקפה הטוב ביותר ששתינו.
על המרפסת העליונה מסומן קו הגבול בין צרפת לאיטליה, ומדהים שכל פעם שחוצים את הגבול בחצי מטר, מקבלים הודעה מחברת הסלולר על ברוכים הבאים לאיטליה/לצרפת.
מהמרפסת העליונה, ניתן לצפות בפסגות המושלגות של האלפים האיטלקים שהם יותר נמוכים, ומאד מרשים לראות אותם מלמעלה כולל נופי עמק אאוסטה והעיירה האיטלקית קורמאייר.
בצד השני, יש שביל שמוליך לקרחון, ירדנו לשם להשתעשע קצת בשלג, השעה כבר היתה מאוחרת, ולא רצינו להשאר בלילה בצד האיטלקי, אז עם ההכרזה על הגונדולה האחרונה עשינו דרכינו חזרה לאגווי דה מידי, ומשם חזרה לשאמוני עם הפסקה קצרה בתחנה האמצעית. למי שיש זמן, אפשר לצאת משם למסלולים רגליים קצרים, ואף לרדת לשאמוני ברגל.
את היום הארוך סיימנו מאד מרוצים בעיירה שאמוני שלמרגלות המון בלאן, במסעדה איטלקית נהדרת, הנמצאת במרחק הליכה קצר מהרכבל. הגענו למסעדה לפני זמן הפתיחה ובאופן חריג הסכימו לקבל אותנו. האוכל היה מעולה.
שם המסעדה: Casa Valerio
כתובת:, Chamonix 88 Rue Lyret
www.casavalerio.net
אגווי דה מידי
היום הרביעי (30/5/11) – עיירות מנומנמות וטעימה מדרך האלפים הגדולים
יום ב', עם צפי לסערה שתתחיל אחה"צ החלטנו על טיול ללא מסלולי הליכה ארוכים כדי שלא נתרחק מדי מהרכב.
התחלנו את היום בביקור בעיירה המדיבלית קונפלאן, עיירה מהסוג שאוהבים לכנות משום מה "עיירה מנומנמת". העיירה עצמה יפה ונמצאת במיקום נפלא עם נופים, אבל כמעט ולא נתקלנו בנפש חיה ברחובות, כל החנויות היו סגורות ואולי בית קפה אחד פתוח שמחכה לנס שמישהו ייכנס אליו. סיבוב קצר ועלינו על חלק מהדרך המיוחדת הנקראת האלפים הגבוהים - Route Des Grandes , דרך שמכל עבר ניבטים הרים מושלגים, נחלים, אגמים קטנים, יערות וכרי אחו בהם משוטטות להן בשלווה הפרות עם הפעמונים הענקיים לצווארן, מלחכות עשב אלפיני ירוק, שיהפוך במהלך הלילה בקיבתן לחלב ולגבינות הנהדרות של האיזור. בדרכינו למג'ב – Megeve, עיירת סקי הנחשבת יוקרתית, אך כנראה ששיא פעילותה התיירותית רק בחורף וכשהגענו אליה פגשנו עיירה מ.נ.ו.מ.נ.מ.ת
נחל קטן חוצה אותה, יש לה מדרחוב קטן עם מספר בתי קפה ומסעדות ולקראת השעה 3 גם הסוסים התעוררו מתנומת הצהריים וכרכרות לתיירים החלו להסתובב בכפר. למי שמגיע עם ילדים, זו גם אופציה. בהמלצה של הטוריסט אינפורמיישן, נסענו לכיוון BALL TRAP מחוץ לעיירה למסלול טיול רגלי קצר עם נופי הרים מושלגים. משם המשכנו למעבר ההרים Col des Aravis בגובה 1500 מטר, ערכנו בה פיקניק עם פרודוקטים שרכשנו לפני כן במג'ב ולקול צלצולי פעמוני הפרות שירדו מההר נהנינו מההפסקה ומהאוכל. המשכנו דרך עיירה מנומנמת נוספת La Clusaz שאמנם מאד יפה ונמצאת מול הרים ועמקים, אך בעונה זו עשרות חנויותיה ובתי המלון שבה שוממים ואין בה נפש חיה. משם לכביש D909 וחזרה לבתינו באקס.

דרך האלפים הגבוהים
היום החמישי (31/5/11) – מחליטים להקיף את אגם בורג'ה אבל..
דרך אגב, הגשם נדחה למחר.
יום ג', קמים לשמיים מעוננים וקודרים ומבינים שכבר לא נוכל להתחמק מהגשם. מתחילים בטיול להקיף את אגם בורג'ה, מתחילים מהחלק הצפוני שלו, מצד אחד האגם המתעורר, ומצד שני של הכביש מצוקים גבוהים של רכס ההרים המתנשא מעלינו שעד היום זכינו לראותו רק ממרפסת הצימר בצידו השני של האגם. בדרכינו לשאנז, עוצרים על גדות האגם היפה, נהנים מהנוף ומהשקט וממשיכים בנסיעה. קצת לפני שאנז, המדריכה מזהה שביל הליכה שנראה מבטיח והנהג מביא אותנו למגרש חנייה קטן לתחילתו של מסלול, שהתברר כמוצלח ביותר. מסלול שעובר לאורך הנהר בתוך צמחייה של עצים ושיחים צבעוניים, ולאורך השביל דייגים שמחכים לשללם. מסלול קצר של כשעה וחוזרים לאוטו בדרך לשאנז - Chanaz. חנינו בחנייה במרכז הכפר, שהיה מקושט באדניות פרחוניות בכל פינה, הספקנו לטייל מעט בכפר וכאשר החל לטפטף נכנסנו למסעדה מעולה עם אח עצים בוערים במרכז המסעדה, והלכנו על עסקית מצוינת של מיטב המטבח הצרפתי.
מסעדה מומלצת ביותר!!
שם המסעדה: L'Auberge de Savieres
כתובת: על הרחוב הראשי שלגדות התעלת מים.
הגשם בסוף הארוחה כבר ירד בחוזקה, הצטיידנו בעוגות בבולנז'רי המקומי, ומפאת מזג האויר בעברנו את אחה"צ במרכז קניות שנמצא על הדרך בין אקס לאנסי.

שאנז
היום השישי (1/6/11) – ליון או העיר הורודה
יום ד', גשם קל באקס, ובהמלצת המארחים, נסענו לעיר ליון - Lyon שהגשם אמור היה לעבור אותה עד שנגיע אליה.
לאחר נסיעה של כשעה וחצי בכביש המהיר, הגענו לכיכרהמרכזית הגדולה Place Bellecour, שנמצאת בין הנהרות ה Rhone וה Saone . חנינו בחניוןהסמוך שנמצא מעבר לנהרה- Saone בחניון St. Georges במחיר של 2 אירו לשעה. יש עוד חניון מתחת לכיכר . Bellecour
לאחר שקיבלנו בטוריסט אינפורמיישן שבכיכר Bellecour מפה של העיר, חצינו שוב את הגשר ומהעיר העתיקה טיפסנו בערך 200 מדרגות עד לבזיליקה היפה בפסגת ההר, בדרך עברנובגנים מטופחים ויפים בשבילים על צלע ההר שמשקיפה על העיר, ובפסגה לא פספסנו אתהתצפיות על העיר שנראית מקסים על גגותיה הורודים ועל הנהרות שחוצים את העיר.
חזרנו ברגל דרך אותם גנים ומדרגות ישר לעיר העתיקה, סמטאותציוריות וחצרות של בתים מעניינים. אנחנו בשיאו של המסע הקולינרי ולא מפספסים אתהבולנז'רי שם קונים אקלרים עם המילוי האלוהי, ואח"כ גם מבחן טעימות בחנות המקרוניםהצבעונית.
ברובע העתיק ישנם 2 מוזיאונים שהומלצו ולא הספקנו לבקר בהם, מוזיאוןעיצוב הקולנוע ומוזיאוןהמיניאטורות. לאחר שיטוט ברובע העתיק, כולל כניסה לחצרמדהימה בה יש גרם מדרגות עגול מקסים בצבע ורוד, שבין היתר בזכות ארכיטקטורה זאת,הרובע העתיק של ליון הוכרז ע"י אונסקו כאתר מורשת עולמי. חזרנו לחלק החדש יותרלמדרחוב בו חנויות המותגים, קצת קניות, ולמסעדת היפופוטמוס לארוחת ערב
ליון .

היום השביעי (2/6/11) – עוד קצת מכל דבר
יום ה'. היום אחרון לטיול ונפרדים מגילה ומאבי. עולים עלכביש האגרה A41 שמתחבר בהמשך ל A40 לכיוון שמורת הטבע Sixt fer a Cheval שנמצאת לידהעיירה Samoens . יורדים מהכביש ביציאה 19, עוברים בעיירה שנראית תוך כדי הנסיעהחמודה ואם היה לנו גם זמן היינו עוצרים בה לאספרסו + ביקור קטנצ'יק בבולנז'רי, אבל היוםאנחנו ממהרים.
המשכנו בנסיעה מהנה מול נופים מקסימים בכביש הנופי D907 וממשבכניסה ל- Samoens, איך שחוצים גשר יש מגרש חנייה מצד ימין על גדת נהר ששם החנינו את האוטוויצאנו לטיול רגלי של כשעה לאורך הנהר וביער עבות. יש באיזור המון מסלולי טיולופגשנו המון צרפתים שמטיילים שם וגם רוכבי אופניים. באזור יש הרבה מפעילי רפטינג, אחד מהם:

משם המשכנו עד לסיקסט פר שבל, למפל הענק כאשר בכל עיכולבדרך נשקפים נופים מדהימים. ליד המפל יש כמובן מסלולים לטיולים רגליים, ואנחנו בחרנובזה שעולה לראש המפל. בערך 30 דקות עלייה לא קלה, בסופם נמצאים כמעט מעל לצמרות העציםונשקפים נופים רחוקים ומושלגים. לאחר מנוחה למעלה, עוד 20 דקות ירידה והיינו למטה לפיקניק בקצה היער ומול המפל.
‏‏עותק של CIMG1726.JPG
מהמפל
אפשר להמשיך עם הרכב עוד כקילומטר-שניים ולהגיע לשמורה שאומרים עליה שהיא מאדמיוחדת בומגיעים לאחר מסלול הליכה של כשעה למצוק בצורת חצי פרסה, שמקצהו נשפכיםעשרות מפלים. מיהרנו לקניון השטן לפני שייסגר אז ויתרנו על המקום הזה להפעם.
את פרק הטבע של הטיול סיימנו בקניון השטן שנמצא ליד העיירה La Vernaz . את הדרך לשם נסענו על כביש נופי שמתחיל ב Samoens בדרך חוצים את מעברCol de Joux , אח"כ הגענו לעיירת הסקי Morzine שלמרות נימנומה היא היתה מאד יפה ואפילו הזכירה משוםמה עיירה מהמערב הפרוע.
התחברנו לכביש D902 ותוך נסיעה יחסית קצרה בכבישהנופי הגענו לקניון. מסלול הטיול בקניון קצרצר בערך 30 דקות עם מדריכה דוברתצרפתית, שטרחה לברר אם אנחנו דוברי אנגלית, והבטיחה הסברים גם באנגלית, אבל על כל 10 משפטים ארוכים בצרפתית, זכינו במשפט קצר באנגלית.

המסלול מאד נחמד ומרשים,
המון מדרגות גם מהכביש לכיוון הכניסה לקניון וגם בקניון עצמו. מכל עבר צמחיית פראשהיו שהגדירו את המקום כתפאורה של אווטאר. מסכים גם.
הקניון פתוח למבקרים רק ממאי, כיוון שעד אז הוא מוצף לגמרי.
משם המשכנו כמה דקות ברגל לכיוון הסכרשעוצר את הזרימה שבלעדיו יוצף הקניון. מסלול הליכה קליל שבסופו מגיעים לאגם שבמימיו נשקפים הגבעות שמקיפים אותו. מומלץ מאד למי שכבר באזור.
המראה מהסכר
השעון מתחיל לתקתק לקראת סוף כל הטוב הזה, ואנחנו בדרכינולעיירת הקינוח של הטיול איוואר - Yvoire , עיירת ימי ביניים, אך שונה מכל שארהעיירות האחרות שראינו. זו עיירה חיה ותוססת, שמאד נעים לטייל בה. היא ממוקמת עללשון יבשה שפולשת לתוך אגם ג'נבה עם רציף סירות יפה ושביל דק להליכה. חנינו בכניסהלכפר במגרש חנייה גדול שהחל מהשעה 7 בערב הוא בחינם. הכפר נכלל ברשימת עשרת הכפריםהיפים ביותר בצרפת, והוא זכה בצדק במעמד המכובד. בכפר סמטאות צרות וציוריות וחנויותקטנות ומעניינות, בתי קפה ומסעדות. העיירה מקושטת בהמוני עציצי ואדניות פרחיםשמשווים לה מראה ממש ציורי על רקע המבנים העתיקים.

לארוחת הערב בחרנו במסעדה שנראתה מבטיחה לפחות לפי הריחות שהקיפואותה, והסתבר לנו שהיא זכתה ב 2 מזלגות מישלן.
זכינו בשרותי מלצרות של בעלתהבית, שמבקרת מדי פעם בארץ וככה יודעת מעט עברית, ולשם שינוי גם ידעה אנגלית וסוף סוף כל מה שהזמנו היהבדעה ובצלילות מלאה..

שם המסעדה: La Vieilla Porte
כתובת: בכניסה לכפרמצד ימין.
אוואר
לאחר ארוחת הגורמה, מיהרנו למלון STARS. הגענו ודלפק הקבלההיה כבר סגור , ודרך מלון שכן קיבלנו את הקוד לחדר לכמה שעות שינה עד לטיסהחזרה.
המלון סה"כ שימש ל4-5 שעות סה"כ, במחיר ממש זול, נקי אבל לא לבוא אליו עם (שום)ציפיות...
זהו, השבוע טס במהירות, וכמוהו גם הטיסה של איזי ג'ט שהביאה אותנוחזרה.

הערות אחרונות:
1. כרטיס טיסה באיזי ג'ט - נכון שזה כבר דוסקסמכל הכיוונים, אבל אם מצליחים להזמין טיסה ביום שלוח הטיסות מתפרסם , וזה אומר 7-8חודשים מראש, אפשר לקנות כרטיס בכ 70 אירו לאדם כולל מזוודה.
ספידי בורדינג - אמנם לא רכשנו את הספידי, אבל בשדה תעופה הצליחו לקמבן לנו לפחות לכיוון אחד. בארץלהפתעתינו, זה היה מאד מסודר, ובעלי הספידי נכנסים ראשונים לשרוול למטוס. דווקאבדרך חזרה בג'נבה, בעלי הספידי אמנם עוברים ראשונים בגייט, אבל כולם מתערבבים אח"כבאוטובוס ואין משמעות לספידי.
תיקי יד - בארץ פחות קשוחים, ולא אומרים כלוםאם עולים למטוס עם טרולי ועם תיק קטנצ'יק או אפילו עם שקית. בג'נבה, התעקשו שגם ארנק קטן תלוי על חוט על הצוואר ייכנס לטרולי, ואח"כ גם בודקים את המידות של כלטרולי.
אוכל – מעולה ואין נפילות. מאד מומלץ לאכול במסעדות המקומיות ולא ללכתעל "אוריינטליות" . המסעדות יחסית לארץ אינן יקרות. ארוחת 3 מנות בזמן צהריים יכולה לעלות 17-20 אירו, ואותה ארוחה בערב כ 25-30 אירו.
זמני מסלולים רגליים – בתחילת כלמסלול הליכה יש סימונים על משך ההליכה. זה זמן לכיוון אחד ומתוזמן לפי קצב הליכהמקצועי. מהיר!!
מטבע האירו מאד דומה למטבע 10 פרנק הישן. כנראה שיש נוכליםשאגרו סטוקים כאלה ונותנים עודף של 10פרנק במקום אירו. לא נעים להודות אבל אכלנואותה 3 פעמים..
מחירי חנייה – הרבה יותר זולים מאשר בארץ. ההכי יקר היה במרכזליון, בחניון תת קרקעי ב 2 אירו לשעה לפי חישובים של כל רבע שעה.
כבישי אגרה יקרים מאד.
שעות צהריים - בין 14:30 לשלוש וחצי - ארבע, הכל סגור. חנויות, מסעדות, גלידריות, סופרים. לא הספקתם לאכול. תסתפקו בבית קפה.
10.
כשתתקלו בסיפורים בהגדרה "עיירה מנומנמת" - הכוונה בעצם לעיירת רפאים. עברנו המוןעיירות סקי מנומנמנות במיקום מעולה ויפות, אבל לא היה בהן נפש חיה. רחובות שלמים שוממים ומחכים לעונת הסקי.

רוצה לעקוב אחר הבלוג של sancho?