12 יום משפחתיים - רומא, טוסקנה והאגמים

עידו יצא לטיול משפחתי באיטליה. בסיפור שלפניכם הוא מתאר את החוויות שחוו במהלך ביקורם בארץ המגף, את הרשמים מהאתרים המפורסמים וההסטוריים בהם ביקרו ואת נקודות החן המקסימות שניקדו את מסלולם ברומא, טוסקנה והאגמים.
עידו טולמן
תמונה ראשית עבור: 12 יום משפחתיים - רומא, טוסקנה והאגמים

ימים 1-2: רומא

יצאנו לטיול של 12 יום באיטליה- 2 לילות ברומא, 2 לילות בטוסקנה ו-7 לילות באגם גארדה. אנחנו משפחה בת 5 נפשות- שני הוריי, אני- עידו (18) ושתי אחיותיי- נועה ועמית (15 ו-9). את הטיול תכננתי אני ונעזרתי רבות בטיפים באתר למטייל, שרובם היו מעולים ולא מאכזבים.

יום 1: רומא - הגענו לשדה התעופה ברומא ומשם לקחנו מונית גדולה (בגלל שאנחנו 5) למלון שעלה 78 יורו. למרות המחיר הגבוה, אבא שלי העדיף לקחת אותה, כי זאת הייתה חברה מאורגנת ולא מה``רוכלים`` שמסתובבים שם. אם המלון שלכם נמצא קרוב לתחנה המרכזית, ניתן לחסוך בסביבות ה-50 יורו אם תקחו את רכבת התחתית למטרו (התחנה המרכזית) ותיקחו 2 מוניות קטנות או אפילו סבלים שיסחבו את המזוודות למלון. האם שווה לעשות את זה? לדעתי לא... אתם לא רוצים להתחיל להיסחב לרכבת עם המזוודות ועוד ביום הראשון, אבל כל אחד ומה שהוא מעדיף. התארחנו במלון Target In - מלון קטן- 5 דקות הליכה מהמהתחנה המרכזית. המלון נמצא ברחוב Via Modenna 5 והוא בהחלט מלון מומלץ - החדרים מטופחים והשירות טוב. ארוחת הבוקר מוגשת לחדרים והיא בהחלט נחמדה.

אחרי שהתמקמנו, יצאנו לראשונה לעיר. לקחנו אוטובוס לפיאצה וונציה. לאוטובוסים באיטליה צריך לקנות כרטיס מראש - כל כרטיס עולה יורו אחד. הכרטיס תקף לשעה, כך שאתם יכולים לקחת כמה אוטובוסים עם אותו הכרטיס. מפיאצה וונציה צעדנו לקולוסיאום (ממש ליד פיאצה וונציה יש את פיאצה די קמפיליג`יו, ששווה מבט וביקור) המפורסם דרך הפורום הרומי - מקום יפהפה עם כל השרידים מהממלכה הרומית העתיקה - התחלנו מהצד הרחוק והתקדמנו לעבר הקולוסיאום. ממש ביציאה מהפורום עוברים ליד שער טיטוס המפורסם. לפני הכניסה לקולוסיאום חובה להתפעל משער קונסטנטין שעומד ממש לידו - אי אפשר לפספס. הכניסה לקולוסיאום עולה 11 יורו לבנאדם - התור לקניית הכרטיסים הוא ארוך, אבל אי אפשר לוותר על הקולוסיאום. יש שיגידו שהוא לא מציאה גדולה, אבל אף אחד לא יבקר ברומא מבלי להכנס אליו.

אחרי הקולוסיאום צעדנו לכנסיית סן פייטרו אין אינקולי הלא מרוחקת ממנו. זו בהחלט כנסייה מרשימה השווה ביקור (פתוחה כל יום מ-7:00 עד 12:30 ומשעה 15:30 עד 19:00 - הכניסה חינם). הרבה מקומות באיטליה סגורים בצהריים - מה לעשות- סיאסטה של האיטלקים. יש לציין, שכמעט בכל רחבי איטליה כל המוזיאונים/כנסיות/אתרים תיירותיים נסגרים בין 6 וחצי ל-7 בערב (כמובן שהכוונה לא לפיאצות, מסעדות ומקומות הבילוי בערב).

טיפ אחד מאוד קריטי לטעמי בקשר לניווט בתוך העיר- אל תנסו להצפין את המפה/לנווט לפי רחובות או כל דבר בסגנון (ברור שמדי פעם אפשר וכדאי אבל לא באופן קבוע)- זה פשוט לא שווה את זה. תשאלו את העוברים ושווים (כמובן שעדיף את המקומיים) איך להגיע למקום X או Y והם ייתנו לכם כיוון. במקרה הכי טוב תגיעו למקום ישר בלי עוד כיוון. במקרה הפחות טוב יהיה שילוט שיוביל אתכם אל המקום ובמקרה ה``גרוע`` תצטרכו לשאול עוד בנאדם- שניים- שלושה והם ימשיכו לכוון אתכם ותגיעו למקום. הטיפ הזה תקף לכל איטליה ולא רק לרומא- אתם לא מבינים כמה שזה פשוט. פשוט לא להפסיק או להתבייש לשאול. מעבר לזה שהאיטלקים מאוד אדיבים, זה הרבה יותר יעיל. כנ``ל לגבי דברים אחרים, כמו לדוגמא לשאול איזה קו לוקח לפיאצה X או Y ולא להתחיל לשבור את הראש במסלול של הקו.

נחזור לרומא, לא כדאי לסחוט את עצמכם כל היום ולחזור בלילה הרוגים, אלא כדאי לעשות הפסקה ב-4/5 ולחזור למלון להתרעננות ואז לצאת לפיאצות ולמזרקות שהכי כדאי לבקר בהן בערב. אחרי סן פייטרו אין אינקולי חזרנו לפיאצה וונציה ומשם צעדנו לפנתאון לפי השילוט ולפי הכוונת המקומיים/התיירים. המבנה בהחלט יפה והרחבה הומה אדם/מסעדות/חנויות. כדאי לאכול בגלידריית Della Palma שנמצאת בסימטה, רחוב אחד מהפנתאון (אם אתם עומדים עם הגב לפנתאון תתקדמו קדימה באחת הסימטאות ותגיעו)- הרבה יותר פשוט כמובן לשאול מישהו שישר יכוון אתכם.

אחרי שכבר החשיך צעדנו לפיאצה נבונה הסמוכה. זהו מקום יפהפה שחובה להשאיר אותו לערב/ערבים (אנחנו חזרנו לשם גם בערב השני). מדובר בכיכר ענקית, מלאה במסעדות לא יקרות, ציירים, אומנים ומופעי רחוב מרהיבים - בהחלט אסור לפספס. מאוד מומלצת גלידריית Tre Scalini שנמצאת בכיכר. הובטח לנו שוק יפה העונה לשם קמפו די פיורי הקרוב לפיאצה נבונה, אבל יש שם רק כיכר גדולה עם מסעדות ולא מצאנו שום שוק.

יום 2: רומא - למחרת החלטנו, בעקבות המלצת חבר, לקחת מהמטרו (התחנה המרכזית) את אוטובוס התיירים. המחיר לבנאדם הוא 13 יורו, אבל זה שווה כל אגורה. האוטבוס עובר בכל המקומות התיירותיים של רומא - מהפיאצות, דרך הקולוסיאום ועד הוותיקן המרוחק (פשוט בכל מקום). אתם יורדים איפה שאתם רוצים ועולים על האוטובוס מתי שרוצים (כל 10 דקות עובר אוטובוס כזה). יש לשים לב שמדובר באוטובוס האדום שמספרו 110 ולא באוטובוסים אחרים (צהוב, לדוגמא), שינסו לעבוד עליכם. קניית הכרטיסים נמצאת ברציף מספר 10 וכמו כל דבר ברומא ובאיטליה בכלל- ככל שתגיעו יותר מאוחר התור יהיה ארוך יותר- אנחנו הגענו בסביבות 9 וחצי וחיכינו שעה רק בתור של הכרטיסים (יש גם תור עלייה באוטובוס). כדאי (על גבול חובה) לפצל את המשפחה- חלק בתור של הכרטיסים וחצי בתור עלייה לאוטובוס ברציף - זה חוסך המון, המון זמן.

מאוד, אבל מאוד מומלץ לקנות את הכרטיס לאוטובוס התיירים (האדום) בשביל יומיים או שלושה (תלוי כמה זמן אתם שוהים ברומא). ההבדל בין המחיר שלו למחיר של יום אחד הוא מזערי (16 או 18 יורו לעומת 13) וזה באמת שווה את זה. גם ככה, אם תקחו את האוטובוס רק ליום אחד, בכל יום אחר תשלמו מינימום 3 יורו לבנאדם על אוטובוסים, שלא נדבר על האי נוחות שתהיה לכם בעיר. האוטובוס הזה יחסוך לכם הרבה כאבי ראש ויספק לכם הנאה גדולה. כדאי להתחיל מאחת התחנות האחרונות וליהנות מהנסיעה באוטובוס ומהנוף המיוחד של רומא (כדאי כמובן לשבת למעלה).

ביום השני ביקרנו בוותיקן. לא נכנסנו למוזיאונים (אבי לא יכול לעמוד או ללכת הרבה בגלל בעיות גב ולכן זה לא מומלץ למי שיש לו בעייה מהסוג הזה). בהחלט נחמד שם. לא לוותר על סיור קצר והתרשמות, אפילו אם זה לרבע שעה. אחר כך נסענו לפיאצה אספניה. כמו כל מקום אחר אין שם משהו מיוחד, כמו שרשום בטיפים האחרים. המדרגות הספרדיות לא מיוחדות כלל והתור במקדונלד`ס אפילו ב-3 בצהריים יכול להגיע לשעה וחצי - פשוט מיותר. לאחר מכן צעדנו לפונטנה די טרווי, המזרקה המפורסמת והמרשימה שאסור לוותר על ביקור בה. כדאי לשבת מסביב למזרקה עם כל ההמונים וליהנות מהאווירה- חובה כמובן כמיטב המסורת לעמוד עם הגב למזרקה, לעצום עיניים, לבקש משאלה ולזרוק מטבע אחורה אל תוך המזרקה. אחר כך חזרנו למלון ובערב שוב חזרנו לפיאצה נבונה המקסימה.

ימים 3-4: מטיילים בטוסקנה

יום 3: מרומא לטוסקנה - בבוקר שאחרי אני ואבי הלכנו לאסוף את האוטו מאזור המטרו (זה תלוי מאיזה חברה לכן לא אכוון)- קיבלנו מרצדס סטיישן, כי לא היתה להם מכוניות מהקלאס שהזמנו, אז ``בלית ברירה`` קיבלנו אותה. כמה דגשים בקשר לרכב:

1. מיותר לקחת אוטו בזמן השהייה ברומא. זה יבזבז לכם המון כסף, זמן ואנרגיות - פשוט לא שווה. לקחת רכב רק כשיוצאים מרומא.
  2. חובה באיטליה שיהיה GPS באוטו- וכשאני אומר חובה אני לא מתכוון באותה מידה כמו ``חובה לבקר בקולוסאום`` שאם לא תבקרו בו יהיה חבל, אבל לא נורא, ממש לא ככה, ה-GPS הוא מה שיכול להכריע אם יהיה לכם טיול טוב או סיוט טוטאלי, פשוט אל תוותרו עליו, לא תוכלו להסתדר בלעדיו - באחריות. דבר נוסף בקשר ל-GPS - מקלאס מסויים חייב להיות לכם GPS אוטומטית, בלי קשר לאם הזמנתם או לא. הסוכן שלנו אמר לנו שהוא מוסיף לנו GPS בלי תוספת תשלום (מה שהוציא אותו בסדר כביכול), אך למעשה הוא היה מחוייב לכך.
  3. מנוע Diesel (כמו שהיה לנו) הוא מצויין, כפי שנכתב בעבר בטיפים באתר ולא מצריך הרבה מילויים בתחנות הדלק. אם יש לכם אפשרות, תעדיפו אותו.

התחלנו לנסוע לכיוון המלון שלנו בטוסקנה על האוטוסטרדה A1. חובה לעצור בעיירה Orvieto שנמצאת ממש צמוד לאוטוסטרדה - עיירה חלומית על הר, שלא תאכזב אתכם. ביקרנו בה בעקבות ההמלצות כאן באתר ופשוט ליקקנו את האצבעות. לרוב העיירות לא ניתן להיכנס עם הרכב לאיזור התיירותי (מדרחובים ופיאצות), לכן תחנו (או שתשאלו היכן לחנות) ותתחילו לצעוד ברגל. מגדל הפעמונים ממש יפה וגם העיירה כולה, הדואומו, הכנסייה אבל מעל הכל- הקתדרלה! היא נמצאת במרחק של 5 דקות הליכה מהרחוב הראשי עם מגדל הפעמונים (שם הפנייה בדיוק) והיא גולת הכותרת של העיירה- אי אפשר פשוט לתאר את זה במילים- הקתדרלה והמבנה הכי יפה שראינו בטיול כולו- זה יהיה בגדר חטא לא לבקר בה- פשוט מ-ד-ה-י-מ-ה!

כשיורדים מההר, ממש לפני הכניסה בחזרה לאוטוסטרדה, כדאי לאכול ב- Food Village. מקום נקי ויש בו פיצות, פסטות, לזניה ואפילו שניצלים. אכלנו כל המשפחה - 5 אנשים ב- 30 יורו (אם תהיו ממש, אבל ממש ברי מזל, מסעדה תעלה לכם 50 יורו). בדרך למלון עצרנו בעיירה נוספת יפה- מולטיפליכיאנו- עוד עיירה נחמדה שבהחלט שווה ביקור- אני לא כל כך זוכר אותה לכן לא ארחיב.

אחר כך הגענו למלון שנמצא במרחק 6 ק``מ מסיינה, בפאתי העיירה Arbi. למלון קוראים Montepartu, פשוט חמד של מקום - חדרים מעולים, אוכל מעולה בבוקר, בריכה, שירות טוב- אין טענות (בייחוד אם לא באים לנופש, אלא לטייל אז זה מעל ומעבר). מומלץ לשאול במלון (גם אם תתארחו באחר) בקבלה היכן כדאי לאכול בערב. הם יפנו אתכם למסעדות מקומיות טובות (החיסרון היחידי הוא שיהיה לכם קשה לתקשר עם המלצרים שלא יודעים כמעט אנגלית והתפריטים באיטלקית. אם יש לכם מישהו דובר ספרדית, לדוגמא, כמו אבא שלי, אפשר לתקשר בלי הרבה מאוד בעיות). במסעדה כזאת בה אכלנו טוב יחסית, שילמנו רק 42 יורו, אבל לעומת זאת, ביום לאחר מכן שילמנו במסעדה נוספת שהייתה פחות טובה (וגם אליה קיבלנו הפנייה) 75 יורו. עם זאת, בדרך כלל אפשר לסמוך על ההפניות של המלון. לגבי טוסקנה באופן כללי- חובה לאכול גבינת פיקורינו- גבינה מצויינת ולאוהבי הבשר- סטייק פיורנטינה- בשר אמיתי, מה שנקרא.

יום 4: מטיילים בטוסקנה - ביום שלמחרת קמנו ונסענו לעיירות שונות. התחלנו במונטרג`יוני - עיירה פשוט יפהפייה, מוקפת חומה, פנינת חמד אמיתית שאסור לוותר אליה- גם קרובה מאוד לסיינה באופן יחסי. חונים מחוץ לעיירה ונכנסים אל בין החומות לטיול מקסים. טיפ חשוב - לא לחנות איפה שהרוב חונים- בחנייה שרואים כשמגיעים לאיזור העיירה, אלא לחנות בחנייה נוספת שנמצאת במרחק של 10 מטרים בלבד מהחומות (שתיהן בחינם)- חוסך את הטיפוס המייגע בכביש התלול (למרות שגם לחנות למטה זה לא מי יודע מה רחוק, אבל בכל זאת). לאחר מכן נסענו לסן ג`ימיניאנו המפורסמת. גם עיירה מאוד נחמדה ומאוד תיירותית, שבה מדרחוב יפה. מתאים קצת לקניות אם יש ילדים וגם חומות ומבנים יפים. מוזיאון העינויים מאוד יקר לטעמנו- 10 יורו לבנאדם וויתרנו ברגע ששמענו את המחיר. אחר כך נסענו לשלוש עיירות - המשולש המפורסם (שעליו הומלץ כאן באתר)- Castellina in chianti, Greve in chianti ו- Radda in chianti.

בתחילה ביקרנו בקסטלינה אין צ`יאנטי - בהחלט עיירה מאוד יפה ומיוחדת - שווה לבקר בה. יש לציין שכל עיירה מיוחדת בפני עצמה (לאו דווקא שלוש אלה) ולכן לא כדאי לוותר רק בגלל שכולן עיירות, זה מטעה. אחר כך נסענו לגרבה אין צ`יאנטי. ה - GPS הוביל אותנו בדרך קסומה- אחד הנופים הכי יפים שראינו לכל אורך הטיול. פשוט מהמם! הנסיעה הייתה די ארוכה יחסית לאיזור (קרוב לשעה), ובהחלט היה שווה לנסוע לעיירה רק בשביל הנופים המדהימים האלה. העיירה עצמה הייתה אכזבה - אין כמעט תיירים, המרכז הוא לא מרכז, יש רק כמה בתי קפה ואפילו המאפייה- Forno שעליה קיבלנו המלצה כאן באתר הייתה סגורה. קנינו בסופר ארוחת צהריים ונסענו משם, אבל שוב- הנוף בדרך היה שווה את הכל. אחר כך נסענו לראדה אין צ`יאנטי, בהחלט עיירה יפה מאוד - המדרחוב מאוד יפה, העיירה מיוחדת מאוד וגם בה מומלץ לבקר. לאחר מכן חזרנו למלון. הלכנו לאכול במסעדה שדיברתי עליה קודם (קצת מאכזבת ו-75 יורו) ומשם נסענו לסיינה. כבר היה מאוחר והסתבכנו עם החנייה, אז בסוף וויתרנו על הטיול בעיר. מומלץ לטייל בעיר ביום ובלילה בשתי פעמים שונות- ביום יש הרבה מה לראות ובלילה יש אווירה מקסימה.

ימים 5-6: אגם גארדה וסביבותיו

יום 5: מגיעים לגארדה- ביום החמישי עזבנו את המלון ונסענו לאגם גארדה, שם בילינו את 7 הלילות האחרונים. הדרך עד האגם ארכה הרבה זמן יחסית - בסביבות ה-6-7 שעות (השעה שה- GPS נותן, בהרבה מקרים לא נכונה). באוטוסטרדה יש לפעמים פקקים לא מוסברים/פקקים כן מוסברים בכניסה לערים גדולות או תאונות. כל אלה גורמים לעיכובים גדולים בזמן ההגעה. בשעה טובה הגענו בארבע למלון Gasperina Village שנמצא סמוך לעיירה Peschiere. המלון עצמו הוא כפר נופש בו קיבלנו דירה יחסית קטנה (חדר להורים, חדר ילדים עם שתי מיטות והמיטה השלישית בסלון שהיא בעצם הספה). החדר עצמו בסדר, אבל טעון שיפור, כי חוץ מכיריים וכלי מטבח (סירים, סכו``ם, כוסות וכו`...) אין שום דבר, לא מיקרו, לא תנור ולא טוסטר. המקרר יחסית קטן אבל הסתדרנו. באגם גארדה, בניגוד לרומא וטוסקנה, שבהן אכלנו רק בחוץ (פיצות או מסעדות), אכלנו בבית. קנינו דברים בסופר גדול בקרבת המלון ובישלנו (פסטות, שניצלים וכו`...). יש מרפסת מרווחת עם שולחן וכיסאות שמאוד נעים לשבת בה. גם הבריכה מאוד נחמדה. במלון יש גם מדשאות. אין יותר מדי טענות, בהחלט מלון מומלץ. מה גם שעזרו לנו בקבלה והמליצו על מקומות. בערב היום הראשון נסענו לעיירה הסמוכה Peschiere, שבה מדרחוב נחמד, דוכנים, גלידריות- בהחלט מקום יפה.

יום 6: אגם גארדה- הקפת האגם - החלטנו ביום ראשון (הידוע בתור יום המנוחה של הנוצרים) לא לקחת סיכון שהמקומות סגורים ולכן החלטנו להקיף את האגם עם עצירות במקומות השונים. תחילה נסענו ל- Malcesina לרכבל המפורסם, שאסור לוותר אליו בעלייה ל- Monte Baldo. אנחנו הגענו לשם ב-10 (לא מוקדם מדי) ולקח לנו בדיוק 10 דקות לקנות כרטיסים ולעלות על הרכבל (כלום זמן יחסית לשני תורים שעומדים בהם). מומלץ בחום להגיע מקסימום עד 10 וחצי, כי יותר מאוחר אתם עלולים למצוא את עצמכם מתייבשים בחום וחבל. כרטיס לבן אדם לרכבל עולה 13 יורו וזה פשוט שווה כל אגורה ואגורה. יש תחנת ביניים, שבה מחליפים רכבל ואז מגיעים למעלה. המקום פשוט מדהים ביופיו וקשה לתיאור- מומלץ להביא סווצ`רים כי קריר אבל בהחלט האוויר טוב והאווירה היא של גן עדן. חובה ללכת במסלול המוביל צפונה כחצי שעה (בקצב איטי - לא לדאוג) ולהגיע לגדר לנקודת תצפית מדהימה על האגם וההרים שמסביבו. בדרך יש פרות שמסתובבות שם ונוף עוצר נשימה. מומלץ בחום גם לצפות באנשים שבאים לצנוח מהמקום- מחזה בהחלט שלא כדאי לוותר אליו. Monte Baldo היא אחת מנקודות השיא בטיול- חוץ מהאגם עליו אפרט בהמשך זה המקום הכי מדהים בטבע שראינו- לא לפספס!

מומלץ (לא שיש הרבה ברירות) לחנות בחניון התת קרקעי של הרכבל שעולה משהו כמו 4.5 יורו. אפשר לבלות 3 שעות של הנאה במקום (משוער). לאחר מכן, בסביבות אחת בצהריים, המשכנו בהקפה תוך כדי עצירה וטיול בעיירות השונות. זה לא הכי משנה באיזה מהעיירות תעצרו ובאיזה לא, כי כולן מקסימות, אבל בהחלט אציין את העיירות שכדאי לעצור בהן: Torbole ו- Riva del Garda, לא לוותר על הטיילת המדהימה של Limone sol Garda, Salo, Desenzano. גולת הכותרת כמובן היא סירמיונה (Sirmione), אך לא רשמתי אותה כי אנחנו טיילנו בה ביום אחר ולא ביום בו הקפנו את האגם. חזרנו למלון בסביבות השעה 6 וחצי, מרוצים מאוד. באופן כללי- כדאי לא לחזור יותר מדי מאוחר כל יום ולקרוע את עצמכם, אלא לחזור בשעות הערב, לנוח בבריכה, בחדר, אולי לצאת יותר מאוחר בערב. בכל מקרה, חשוב בטיול כזה ארוך ואינטנסיבי לא להישחק ולחזור בשעות סבירות כמו 6-7-8 ולא ב- 10-11.

ימים 7-8: גארדלנד ונסיעה לוונציה

יום 7: גארדלנד- אין מה להוסיף יותר על הפארק הזה - פשוט פארק מדהים, שאסור לוותר עליו. אנחנו הלכנו רק שלושת האחים ( 18, 15 ו-9) ונתנו להורים יום של כיף עם עצמם. זה פיתרון מצויין אם הילדים בגילאים בהם הם יכולים להסתדר לבד. כרטיס למבוגר עולה 25.5, אבל קיבלנו הנחה מחברת הנסיעות ל- 23.5. ילדים משלמים 21.5 (ילד הוא מעל מטר ומתחת לגיל 10). מי שמתחת למטר נכנס בחינם. כדאי להגיע מיד כשנפתח הפארק ב-9:00 וללכת ישר למתקנים האטרקטיביים (אלה שמסומנים בכתום במפת הפארק) ולנצל את זה! התור אליהם בהמשך היום יכול להגיע בקלות לשעה וחצי.

ברוב המתקנים התור נע בין 40 דקות לשעה ורבע, חוץ מהמתקנים האטרקטיביים במיוחד, שבשעות אחר הצהריים התור אליהם יכול להגיע לשעה וחצי ואף יותר. בחוברת שתקבלו עם קניית הכרטיס יש את השעות של המופעים באותו היום. בעקבות ההמלצה פה באתר החלטנו מראש למה נלך והלכנו למופע ההחלקה על הקרח - מופע של 20 דקות שכמותו לא ראיתי בחיים! אסור לפספס... באמת! כל המופעים האלה בחינם ורק מופע הדולפינים שעליו וויתרנו בסוף עולה 3.5 יורו אקסטרה לבנאדם. הפארק פתוח עד 24:00. ב-23:00 יש מופע זיקוקים ורק בימי שבת יש מופע אקסטרה ב-23:10. טיפ חשוב- בפארק התברר לנו שיום שבת של האיטלקים הוא יום שני ולכן מאוד מומלץ ללכת לגארדלנד ביום שני, כי הרבה מאוד דברים סגורים ולא כדאי להסתכן.

יום 8: נסיעה לוונציה- הנסיעה לוונציה אורכת כשעה וחצי (לא צריך לקום מוקדם מדי)- החנייה בחניון בפיאצה דה רומא עולה 20 יורו (קצת יקר) ולכן כדאי לחנות במסטרה בחניונים שנעים בין 3.5 ל-5 יורו ליום למכונית ולקחת אוטובוס במחיר של יורו לבנאדם לפיאצה דה רומא. אם תשאלו אותי, ההבדל הזה של 5 יורו סך הכל לא שווה את זה ומומלץ לחנות בחניון. הסכנה היחידה היא להיתקע קצת בפקקים, אבל זה יקרה ממילא גם אם תסעו עם האוטובוס. בוונציה השירותים בפיאצה דה רומא עולים יורו לבנאדם - גניבה- אבל אין מה לעשות. כדאי לקנות בעמדת המידע בחניון מפה מפורטת של וונציה ב-2.5 יורו. מומלץ בחום לקנות את הכרטיס היומי במחיר של 12 יורו לבן אדם, שכולל הפלגה מפיאצה דה רומא לתוך העיר וחזרה ואוטובוסים (וואפורטו- אוטובוס מים) חופשיים במשך כל היום. זה משתלם, כי וואפורטו בודד עולה 5 יורו ואתם תצטרכו כמה כאלה- בוודאות! התחלנו את הטיול בפיאצה סן מרקו המפורסמת- פיאצה מקסימה- אנחנו אישית לא נכנסו לארמון הדוג`ים ומגדל הפעמונים, כי היה תור ארוך. חובה לקנות גרעיני תירס מהדוכנים בפיאצה ולהאכיל את היונים הרבות במקום. משם צעדנו לגשר הריאלטו דרך הסימטאות המהממות.

אם אתם רוצים לקנות דברים מזכוכית, תעשו זאת במוראנו, אי הזכוכית, ולא בוונציה עצמה. כדי להגיע למוראנו באופן מהיר כדאי לצעוד לתחנת Fondamente Nova ומשם לקחת את הקו המהיר LN לאי מוראנו. רוב החנויות נסגרות עד 17:00 ולכן הגיעו בצהריים. כשרצינו לראות ניפוח זכוכית התגלה לנו שבכל חודש אוגוסט המפעלים סגורים- לתשומת ליבכם, אבל בכל מקרה כדאי לבקר באי היפהפה הזה. הזהרו לא לקחת את הקו LN מתחנה אחרת (S.Zaccaria לדוגמא) כפי שאנחנו עשינו, כי תמצאו את עצמכם מפליגים שעה וחצי ועוד מחליפים ספינה עד שתגיעו למוראנו. לכן להקפיד לקחת מ- Fondamente Nova. הנסיעה חזרה מוונציה אורכת גם כשעה וחצי- לא נתקלנו בפקקים מיוחדים - כמובן שיש להיזהר בוונציה מכייסים כמו בכל מקום תיירותי באיטליה.

ימים 9-10: פארק המים והדולומיטים

יום 9- פארק המים Caneva World - Aqua Paradise: גם הפעם הלכנו רק שלושת הילדים ונתנו להורים קצת חופש. אומנם יש צל ומקום לשבת (בניגוד למה שהיה רשום כאן באתר), אבל עדיין מומלץ לשלוח את הילדים אם אפשרי. פארק המים כיפי מאוד ועולה ברמה או שתיים על המימדיון, אבל ההפרש בינו לבין המימדיון או שפיים הוא לא גדול כמו ההבדל בין גארדלנד ללונה פארק או סופרלנד, למשל. עדיין שווה ללכת, אך בניגוד לגארדלנד שחייבת יום שלם, ניתן למצות את הפארק במספר שעות (10 עד 4 לדוגמא). הפארק נפתח ב-10. כניסה למבוגר עולה 19 יורו ולילד 16 (גם כאן ילד הוא מתחת לגיל 10 ומעל מטר גובה).

יום 10- נסיעה לדולומיטים- האלפים האיטלקיים: בניגוד למסלול המדהים שהופיע פה בטיפים לא פעם באתר (מדובר על הכביש המדהים מ-Bolzano nord הנקרא Via d`edga). אנחנו החלטנו ללכת על המסלול ה``קצר`` כפי שאפרט: עלינו על האוטוסטרדה A22 ויצאנו ממנה מערבה אחרי Trento, כשהמטרה היא אגם טובל. ניתן להגיע לאגם רק דרך העיירה Tuenno- פשוט לנסוע דרומה על הכביש הראשי בעיירה והשלטים לאגם טובל (Lago di Tovel) פשוט יתחילו להופיע ולכוון אתכם. באתר היה רשום שניתן להגיע עם האוטו עד האגם- הדבר השתנה (אמרו לנו שרק עד 10 בבוקר אפשר להיכנס ללא תשלום עם האוטו). החנייה במקום עולה 5 יורו, אך זה כולל גם את האוטובוס שלוקח את כל המשפחה עד האגם ובנוסף אתם מקבלים מפה של המקום, בקיצור זה כלום כסף לעומת בילויים אחרים. דבר נוסף שעולה כסף הוא הנסיעה חזרה לחניון שעולה 1.5 יורו למבוגר, ילדים לא משלמים. האגם הוא פנינת חמד אמיתית- לוותר על הביקור בו יהיה חטא- באמת! זוכרים את Monte Baldo שאמרתי שהיה רק מקום אחד יותר יפה ממנו- אז זה המקום- אגם טובל. מה שאגיד לא יוכל לתאר את המראה הקסום הזה, אז אני פשוט לא אגיד.... תבואו ותראו.... ניתן לטייל במסלול מעגלי סביב האגם, יש הרבה מקומות ישיבה, גם על ספסלים וגם סתם על שפת האגם ויש אפילו כמה מסעדות. לא לוותר על פיקניק באחת מהפינות הקסומות מסביב לאגם. מומלץ מאוד לשאול מראש באיזה שעות האוטובוסים חזרה, כי הם פועלים כל שעה וחצי - שעתיים, אז תקבעו מראש מתי תחזרו ואל תאחרו.....

לאחר הביקור באגם המקסים נסענו ל - Madonna di Campilgio, עיירה שגם עליה לא כדאי לוותר בשום פנים ואופן. האקלים שם שונה לגמרי ודומה לזה במונטה באלדו (כדאי סווצ`רים) והנוף והאווירה שם פשוט מדהימים. יש לשכת תיירות מאוד טובה היות והמקום מארח המון נופשים שבאים לעשות סקי באיזור. האדניות השופעות בבתי המלון לבדן הצליחו להקסים את הוריי וזה כלום לעומת היופי של העיירה הזאת. כשחונים בכל מקום באיטליה שימו לב לזמנים - לפעמים לא עולה כסף, אך יש הגבלת זמן שצריך לשים לב אליה. לאחר מכן נסענו למפלים הסמוכים: Cascada di Nardis ו-Cascada di Lares, שני מפלים שלא כדאי לוותר עליהם. הכניסה עם האוטו עולה 5 יורו ומקבלים גם מפה - בהחלט שווה. אנחנו הגענו וירד גשם, אז לא הגענו למפל השני (Lares), כי ההגעה אליו כרוכה ברבע שעה הליכה מנקודה מסויימת. כאן אני מגיע לנקודה נוספת - חובה להביא 2 או 3 מטריות קטנות, כי הגשם עשוי לתפוס אתכם בכל מקום, במיוחד בצפון. לסיכום- בהחלט מומלץ!

ימים 11-12: סירמיונה והביתה

יום 11: סירמיונה- ביום האחרון נסענו לסירמיונה היפהפיה - עיירה שמזכירה את איטליה - חצי אי בתוך אגם גארדה (כמו איטליה בים התיכון). לנסוע עד לקצה, לחנות שם ואז לטייל במרחוב המקסים. ניתן לעלות למצודה (אנחנו לא עלינו - לדעתי המחיר היה 5 יורו לבנאדם). בהחלט עיירה מדהימה. אחרי שסיימתם במדרחוב כדאי לצאת חזרה אל מחוץ לארמון (מחוץ למדרחוב) ושם לשוט בסירת מנוע- אסור לוותר! בהתחלה רצינו סירה שנוכל לנהוג בה לבד, אך מעבר ל-60 יורו על ההפלגה רצו עירבון 300 יורו במזומן על הפרופלור של הסירה ולכן ירדנו מזה. במקום זה לקחנו סירת מנוע עם נהג איטלקי. הנסיעה עלתה 30 יורו עבור חצי שעה וזו היתה חוויה מדהימה, נופים מהממים וכיף לא נורמלי - לא לוותר. אחר כך חזרנו למלון, ארזנו, היינו בבריכה וניצלנו את הערב האחרון באיטליה לביקור בקניון גדול באיזור. אני אישית די השתעממתי, אבל אחיותיי קנו כמה דברים.

יום 12 ואחרון: טיסה הביתה ממילנו - החליפו לנו, כמו לעוד 300 ישראלים, את הטיסה מוורונה למילנו, פשוט קמנו מאוד מוקדם והגענו בזמן. רק לגבי הדיוטי פרי- יקר מאוד(!!) וגם היה אסור, משום מה, לפי הוראות אל על לקנות שום דבר בדיוטי פרי, אז גם ככה לא קנינו. חזרנו לישראל עם סנדור (חברת בת של אל על). מיותר לציין שהשירות, הסרטים והכל פשוט מושלם אצל אל על. זהו, זה הסיכום שלי על הטיול. אני יודע שהארכתי מעל ומעבר, אבל אני בטוח שזה היה שווה את זה, כי אני בטוח שזה יחסוך לרבים מכם בעתיד את כאב הראש והשעות המרובות שהעברתי בליקוט מידע מעשרות מקומות לנסיעה הזאת. כל מה שנשאר לי לאחל לכם זה שתהנו. מקווה שעזרתי, ואשמח לעזור שוב.